Matija Schellander
Subgenre:
Instrument: double bass, synthesizer

© Rania Moslam

Schellander Matija

General Information

Year of Birth:  1981

 

Matija Schellander is an Austrian composer and improvising musician based in Vienna, mostly using double bass, modular synthesizer and speakers: processing input, moving air output.
Schellander's music is conceptual, but it never dismisses the non-rational, sensual communicational possibility intrinsic in music.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1997 - 2001

master classes

1997 - 2001

master class (live-electronics)

1997 - 2001

master class

1997 - 2001

master class (Helené LaBarrierre)

2000 - 2003

studies (computer-music and electronic media)

2000 - 2003

studies in composition, diploma with distinction

2000 - 2008

studies (Andrew Ackerman), diploma with distinction

studies (Uli Langthaler), diploma with distinction

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
2003

Low Frequency Orchestra: founding and ever since cooperation (together with Angelica Castello, Thomas Grill, Maja Osojnik)

2008

ever since regular cooperation with Maja Osojnik in the Electroacoustic-Duo "Rdeča Raketa"

2010

ever since duo with Choi Joonyong, concerts in Europe and Asia

2011

conducted a workshop at the Roomservice Festival

2012

cooperation with Attila Faravelli and his sound-project "freie aerophone"

2012

conducted a workshop for improvisation (together with Maja Osojnik and Ryu Hankil) at the Mullae Art Center Seoul

collaboration with numerous composers and musicians such as Enrico Malatesta, Ryu Hankil, Burkhard Stangl, Franz Hautzinger, Wolgang Mitterer, Dieb 13, Noid, Klaus Filip, Okkyung Lee, Michael Bruckner, Isabelle Duthoit, Kazuhisa Uchihashi, Michael Thieke, Hannes Lingens, Christof Kurzmann, Jin Sangtae, Andrea Neumann, Bernhard Lang, Jorge Sanchez-Chiong, Lukas König, Leo Riegler, Tom Johnson, Martin Brandlmayr, Metalycée, Raumschiff Englmayr, Bernhard Breuer and many more

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

Dotolimpic Seoul, new music days Ostrava, Sound Disobedience Ljubljana, IRZU Ljubljana, Hörgerede/Elevate Festival Graz, ISMEAM Sarvar, Sajeta Tolmin, OdeonMusik Wien, TransArt Bozen, Toussiana Frankfurt, Hotel Pupik Schrattenberg, Sommerszene Salzburg and many more

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
2005

Fidelio Award - special award of the Kommunalkredit Austria (with Wolfgang Schiftner and Mathias Koch)

2007

Publicity-Award (with the Low Frequency Orchestra)

2011

Start-scholarship

2011

promotional award for music

Press Reviews

09./10. March 2013 

zur Live-Vertonung von Dreyers "La passion de Jeanne d'Arc":
Er ist einer, der im Stillen arbeitet. Der aber dennoch für dezibelträchtige, markante, im doppelten Sinn unüberhörbare Töne gut ist: Matija Schellander ist einer jener stiloffenen Soundforscher zwischen vielerlei Genrestühlen, die für viele das Salz in der Suppe der Wiener Musikszene bedeuten.
Drei aktuelle Veröffentlichungen demonstrieren die Vielseitigkeit des 32-jährigen Kontrabassisten und Modular-Synthesizer-Experten, der in Wien u. a. in den Formationen Low Frequency Orchestra und Metalycée aufgezeigt hat: Da ist zum einen Trio-Jazz im Spannungsfeld zwischen Ornette Coleman und Thelonious Monk, zu hören auf dem mit Saxofonist Wolfgang Schiftner und Schlagzeuger Lukas König eingespielten Vinyl-Release Something For The Heart. Und da sind die massiven und doch fein granulierten Noise-Soundwälle, die Schellander im Rdeca-Raketa-Duo mit Maja Osojnik auf Wir werden. baut. Allein verantwortlich zeichnet der Bassist für seine Solo-CD sum sum: Hier choreografiert er dunkle, elektroakustische Soundlandschaften, denen erratische Unruhe, Nervosität eignet.
Aus diesem Pool der Klänge und Geräusche wird Matija Schellander auch schöpfen, wenn er am Sonntag im Rahmen der "Cinema Sessions" des Filmarchivs in der Ruprechtskirche Carl Theodor Dreyers Stummfilm La passion de Jeanne d'Arc aus 1928 mit Livemusik illuminiert. Man höre und staune, welches Klanguniversum in diesem Kontrabass steckt! 

Der Standard

 

October/November 2012

[...] der Kontrabassist und Elektroniker Matija Schellander knüpft daran eine hörens- und sehenswerte Soloperformance. Er bringt das körperliche Moment ins Spiel, wenn er mit Luftgeräuschen zwei Bassbögen hantiert und eine gefühlte halbe Stunde lang, einen eingespannten Bogen schlagend, mit dem Instrument im Kreis geht. Die Addition von Musik und Physik ergibt hier Kunst.

Freistil

Discography, Projects

Discography (selection):

  • 2013: Rdeča Raketa: wir werden (vinyl, god records, austria)
  • 2012: šum sum (CD, The Manual, Seoul/South Korea)
  • 2010: Low Frequency Orchestra & Wolfgang Mitterer – MOLE (CD, chmafu nocords) 
  • 2010: Rdeča Raketa– Old Girl, Old Boy (tape, mosz records) 
  • 2009: Metalycée - It is not (vinyl, mosz records.)

Band/Ensemble Member of

Band/Ensemble Member of: