Ablinger Peter

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 ANDREJ TARKOWSKI - from: "Voices and Piano", for piano and CD 2018
2 Musik für Kita - music for/with kids (4-6 years) 2018 10m - 15m
3 1111 Vögel - radiophonic auditory sculpture 2017 - 2018 1h 23m 21s
4 ANTONIN ARTAUD - from: "Voices and Piano", for piano and CD 2017
5 Weiss/Weisslich 17p: Trompete und Rauschen 2017 3m
6 Weiss/Weisslich 17r: Samuel Beckett - voice/woodwind-instrument and sinetone 2017 2m
7 Kanon 2017 7m 20s - 8m
8 Alpensinfonie 2017
9 Weiss/Weisslich 25c, Augenbinde 2017
10 The vertical Unthought 2017 3m 05s
11 ANTONI TÀPIES - from: "Voices and Piano", for piano and CD 2016
12 ALENKA ZUPANČIČ - from: "Voices and Piano", for piano and CD 2016
13 Weiss/Weisslich 17q: Bassposaune und Rauschen 2016 - 2017 2m
14 Weiss/Weisslich 17k: Violoncello und Rauschen - "Kreuze" 2016
15 Weiss/Weisslich 17n: Blockflöte und Rauschen 2016 3m
16 Weiss/Weisslich 17o: Viola und Sinuston 2016 - 2017 2m 40s
17 Jetzt / Blackout - aus: "Instruments &" 2016 - 2017 30m
18 PARTITION ALBIGEOISE - from: "Klänge auf Papier" 2016 - 2017
19 Concerto - from: "Instruments &" 2016 42m
20 WEISS AUF WEISS - from: "Klänge auf Papier" 2016 - 2017
21 WESTWIND - a duo-performance by Makiko Nishikaze and Peter Ablinger 2016 1h 01m
22 ERZSÉBET 'KOKÓ' KUKTA - from: "Voices and Piano", for piano and CD 2015
23 Weiss/Weisslich 17l: Sopran und Rauschen 2015 39m
24 Weiss/Weisslich 17m: Klavier und Alles 2015 4m
25 ANTIAUTORITÄRE ETÜDE - Weiss/Weisslich o. Nr. 2015 - 2016
26 INSTRUMENTS & (SKETCHBOOKS) 2015 ~ 35m
27 POINTS & VIEWS 2014 28m
28 WEISS/WEISSLICH 32f: Noise to energy 2014
29 3 Places - Dublin 2014
30 3 Places - Leeds 2014
31 Weiss/Weisslich 17j: Posaune und Rauschen 2014 3m 07s
32 Weisse Flucht 2014
33 QUARTZ - a multi-part installation 2014 - 2015
34 Kreis für Ado - (Weiss/Weisslich 29) 2014
35 DIE DURCHSCHEINENDE ZEIT / "TRANSLUCENT TIME" - an installation opera 2014 - 2015
36 WEISS/WEISSLICH 17i: Fagott und Rauschen 2013 2m 16s
37 RUA QUINZE DE NOVEMBRO 2013 ~ 15m
38 BLACK & WHITE 2013 4m
39 FERDOSI GRAMMOPHONE PIECE - photo projections 2013
40 3 Místa - Ostravy 2013
41 Die schönsten Schlager der 60er und 70er Jahre - for ensemble 2013 - 2016 20m
42 Weiss/Weisslich 11: 40 Fotos 2013
43 Book of Returns 2013
44 AUGMENTED STUDY - for 7 violins 2012 24m
45 MOIRÉSTUDIE FÜR CHIYOKO SZLAVNICS - for 22 equal voices or instruments 2012 21m 12s
46 WEISS/WEISSLICH 11f - Thinking what I hear 2012
47 HYPOTHESEN ÜBER DAS MONDLICHT - for 16 flutes 2012 20m 48s
48 DAS WIRKLICHE ALS VORGESTELLTES - voice and noise 2012 ~ 10m
49 TASTEN UND RAUSCHEN - for harpsichord and laptop 2012 ~ 2m 30s
50 Durchzugskanon - for 6 pianos 2012 2m
51 PIANO AND RECORD - for piano and CD 2012 25m 30s
52 22 KANONS FÜR PETER LACKNER - 6 pianos at graduated distances 2012 15m
53 TIM SONG - a Pop Song 2012
54 3 BETHEN - from "Instruments &", for 3 violas and 3 speakers 2011 20m
55 WACHSTUM, MASSENMORD - from "Instruments &", for orchestra and subtitles 2011 12m
56 EINEN TUNNEL PASSIEREN - reference piece and/or transition piece 2011
57 Music 4 Turtles 2011 5m
58 N.K. HALLWAY PIECE aus: "Weiss/Weisslich 7a" - 6 or 12 world receivers 2011
59 WEISS/WEISSLICH 17h: Bass und Rauschen 2011 ~ 1m 30s
60 Weiss/Weisslich 21c - for cymbal/tamtam and instruments 2011 variable
61 STARS & STRIPES - from "Instruments &" 2010 15m
62 SINGDROSSEL oder: der Antiprometheus - from "Instruments &" 2010 17m
63 SITZEN UND HÖREN 1-6 - (Weiss/Weisslich 29), a listening sculpture in 6 parts 2010
64 PARKER NOTCH - for solo instrument and noise 2010 4m 25s
65 GESÄUSE PARTITUR - from: Sounds on Paper 2010 ~ 15m
66 BLACK SERIES - 10 pieces for Rock Band 2010 - 2012 ~ 25m
67 QUARTZ - for high orchestra 2010 - 2015 11m
68 Weiss/Weisslich 25b, Ohrenstöpsel 2010
69 PALASTMUSIK FÜR INFRASCHALL UND ULTRASCHALL - 8 Hörpositionen im öffentlichen Raum 2009 - 2010
70 DEUS CANTANDO (God, Singing) 2009 1m 43s
71 SELBSTPORTRAIT MIT MITTERSILL - a sketch in 3 movements 2009 9m
72 "KAMMERSYMPHONIE" - for 12 instruments and conductor 2009 20m
73 JOSEF MATTHIAS HAUER - from "Voices and Piano", for piano and CD 2009
74 WACHSTUM UND MASSENMORD - from "Instruments &", for title, string quartet and program note 2009 - 2010 20m
75 Zweites Streichquartett - video-installation 2009
76 3 Orte - Luxemburg 2009
77 IN G - cello and environment 2009 - 2016 16m 41s
78 Netzoper / Net Opera 2009 - 2017
79 18 ULRICHSBERGER / TÄNZE 2008 43m
80 AMTSSEE BEI REGEN - for 3-8 voices (1-8 instruments) 2008 ~ 15m
81 3 Miejsca - Warszawa 2008
82 Instrument & Voice - from: "Instruments &" 2008 10m
83 DIE KULISSE - Walking Map 2007 - 2009 2h 30m - 4h
84 GEHÖRGANG - eine architektonische, schallabsorbierende Intervention 2007
85 ECHTZEIT - from "Instruments &" for separated cello and delay 2007 ~ 1h
86 REGENSTÜCK II - from "Instruments &" for ensemble, water and membrane 2007 17m
87 DAS FEST 2007 - 2009 1h 1m
88 SS GIOVANNI E PAOLO - phonography and 1-3 wind instruments with glissando slide 2007 5m 8s
89 REMOVE.TERMINATE.EXIT. Rainpiece Bergen - from: "Instruments &", for guitar solo and ensemble in 2 groups 2007 ~ 1h 40m
90 DER TEXT - Video Chapel 2007 - 2009
91 Thinking, listening 2006
92 16 STÜCKE - from "Instruments &" for instruments and vocals 2006 - 2007 ~ 12m
93 REGENSTÜCK - from "Instruments &" for flute, piano, saxophoen, water and membrane 2006 ~ 12m
94 KEIN KONZERT - from "Instruments &" for flute, piano, percussion, microphone, loudspeaker, objects, absent and imaginary sounds 2006 ~ 18m
95 Landschaftsoper Ulrichsberg - in 7 parts 2006 - 2009
96 CITY OPERA BUENOS AIRES - from: "Opera/Werke" 2006 - 2011 60m
97 WARTESCHLANGE - Weiss/Weisslich o. Nr. 2006 - 2013
98 La Final - Act 7 from "City Opera Buenos Aires" 2006 - 2011 60m
99 RENATE FUCZIK, a 24 hours (endless) piece - from: "Voices and Piano", for piano and CD 2006 - 2026
100 HÖREN - Weiss/Weisslich o. Nr. 2006
101 DENKEN, HÖREN, DA CAPO - Weiss/Weisslich o. Nr. 2006
102 Listening Piece in 2 Parts 2005
103 3 Orte - Oslo 2005
104 3 Lugares - Buenos Aires 2005
105 11 Intermezzi - for orchestra and CD 2005 15m
106 A + O 2005 3m
107 Sentimental Study 2005 6m 42s
108 Kleine "Publikum" Suite 2005 18m
109 Tanz - from: DAS PUBLIKUM / Stadtoper Graz 2005 3m
110 FROM INSIDE OUT - for display-window, microphone and loudspeaker 2004
111 Two Strings and Noise 2004 30m
112 6 Linien - for piano 2004 6m
113 FALLSTUDIE - 1-Personen-Kino für Video und Stille 2004 - 2008 2m
114 Quadraturen IIIc: Fidelito/La Revolución y las Mujeres 2004 - 2008 55m 25s
115 Wienerberg Partitur - from: "Klänge auf Papier" 2004
116 Weiss/Weisslich 32e, Gallery Piece 2004
117 Fläche, Punkt, Musik - based on Rolf Julius "Schwarz, Gelb, für Ensemble" 2003 24m 30s
118 Orchester und Rauschen 2003 - 2006 18m
119 WEISSE WÄSCHE - Weiss/Weisslich ohne Nummer - Wäschestangen, Wäscheleine, Leintücher 2003 - 2008
120 ZWÖLFTONSPIEL - piano, score by Josef Matthias Hauer 2003
121 3 Orte - Graz 2003
122 Das Orchester - for CD and orchestra 2003 1h 9m
123 VIOLINE UND RAUSCHEN ("PAPILLONS") 2003 7m 41s
124 Akt / Rückenansicht - for many players and CD 2003 25m-40m
125 3 EASY PIECES - 3-part installation in public space 2003 - 2004
126 1-127 - E-guitar and CD 2002 1h 20m
127 ALTAR 2002 - 2003
128 Komplementäre Studie aus "Altar" - for electronics and violoncello 2002 - 2003 15m
129 Listening Piece in four Parts 2001 ~ 6h
130 California Score - from: Sounds on Paper 2001 ~ 25m
131 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "2 Stationen" 2001 18m
132 Lied ohne Worte 2001
133 4 Türkische Becken (2001) 2001 12m 30s
134 Unbequeme Musik 2001
135 Kleine Trommel und UKW-Rauschen - "Conceptio" 2000 6m
136 Hotel Deutsches Haus 2000 - 2001 13m 36s
137 Stadtoper Graz 2000 - 2005
138 Weiss/Weisslich 36, Kopfhörer 1999
139 Tuba und Rauschen 1999 - 2001 2m 30s
140 4 Türkische Becken 1999 - 2001 variable duration
141 Weiss/Weisslich 21b: Isabels Trio 1999 12m
142 ORGEL UND WELTEMPFÄNGER 1999 10m
143 Weiss/Weisslich 7: 5 Räume - for 2 loudspeakers 1999 3m 20s
144 Weiss/Weisslich 7: Panpiece - for 2 loudspeakers 1999 4m
145 Weiss/Weisslich 7b, Rauschen 1998
146 Weiss/Weisslich 34, Wiener Durchgangsstücke 1998
147 Weiss/Weisslich 35, Schilderungen 1998
148 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "Nerz und Campari" 1998 variable
149 Orgel und Rauschen: "Diaphanie 3" 1998 - 2000 45m
150 Serie "Voices and Piano" - for piano and CD 1998 - 2018 8h 14m
151 Grundierungen 1-6 - für (gesampelte) 1-Fuß-Orgel 1997 60m
152 Weiss/Weisslich 32, Akustische Unterbrechung 1997 - 2014
153 Das Buch der Gesänge 1997 4h 45m
154 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "14 Stationen" 1997 - 2001 2h 6m
155 Akkordeon und Rauschen 1997 5m 30s
156 Quadraturen II: "Raum der Erkenntnis/Vertreibung" 1997 - 2002
157 Quadraturen V: Musik - for orchestra 1997 - 2000 18m
158 Exercitium 1-6 1997 5m
159 Übersetzungen 1-8 1997
160 Zeit halbieren 1997 - 1999 8m
161 INSTRUMENTS AND PHONOGRAPHIES 1997 ~ 26m
162 Piccolo und Rauschen 1996 - 1997 2m 30s
163 Stühle, Bambus, Sonnenaufgang, Sonnenuntergang 1996 - 1997
164 Weiss/Weisslich 25a, Mund Augen Ohren zu 1996
165 Weiss/Weisslich 26, Skizzen für ein Arboretum 1996 - 2017
166 Weiss/Weisslich 30, Schilf Wind 1996
167 Weiss/Weisslich 31, Membrane Regen 1996 - 2002
168 Quadraturen III ("Wirklichkeit") - studies for mechanical piano 1996 - 2018
169 Weiss/Weisslich 7: Kreis - for 6-12 world-receivers 1996 8m-12m
170 Weiss/Weisslich 13 1995
171 Weiss/Weisslich 14, Sitzen und hören 1995
172 Weiss/Weisslich 15, Installation und Hinweis 1995
173 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "Läuterung des Eisens" 1995 32m
174 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "Portraits" 1995 - 1996 28m
175 Violine und Rauschen - Veronica 1995 - 1996 6m
176 Weiss/Weisslich 19 1995
177 Weiss/Weisslich 16, Raumfolge 1995
178 Instrumente und Rauschen - (24 short pieces) 1995 - 1996 16m
179 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "das Blaue vom Himmel" 1995 - 1997 16m
180 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "für Johann Michael Fischer" 1995 - 1997 22m
181 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "homage to the square" 1995 - 1999 1h 10m
182 Quadraturen IV: Selbstportrait mit Berlin - for ensemble and playback-CD 1995 - 1998 18m
183 Weiss/Weisslich 23 1995
184 Weiss/Weisslich 27, "komplementäres Rauschen" - für speakers and CD 1995 - 2001
185 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "Red on Maroon" 1995 - 1999 15m
186 Quadraturen I 1995 - 1999 1h 23m
187 Studien nach der Natur - 10 kleine Stücke für 6 Stimmen 1995 ~ 8m
188 Quadratstudie - for piano and live-electronics 1995 30m
189 Weiss/Weisslich 7a: Rauschempfänger 1994
190 Weiss/Weisslich 8, Schneckengehäuse 1994
191 Der Regen, das Glas, das Lachen - for 25 instruments 1994 20m
192 Weiss/Weisslich 10 - Orte 1994
193 Weiss/Weisslich 12 1994 - 1995 12m
194 Weiss/Weisslich 21, Becken und Instrumente 1994 - 2011 variable
195 Weiss/Weisslich 17 - instruments and noise 1994 - 2017
196 Weiss/Weisslich 24 - Churches of St. Lambrecht 1994 - 1998 16m
197 Weiss/Weisslich 21a: Analytische Integration - for Turkish cymbal and string-instrument 1994 ~ 8m
198 Weiss/Weisslich 7: Quadrat - for 1 loudspeaker 1994 4m
199 Ohne Titel / 2 Klarinetten 1-6 1993 23m
200 Regenstück 1-6 / 6 (3) Schlagzeuger 1993 20m
201 Ohne Titel / 3 x 3 Instrumentalisten - (Der Mantel des heiligen Jakob) 1993 - 1994 21m
202 Weiss/Weisslich 33, Die Farbe der Nähe 1993 - 1999 ~ 8m
203 Regenstück 1-6 / 6 (3) Klaviere 1993 20m
204 Ohne Titel / 14 Instrumentalisten 1992 ~ 12m
205 Ohne Titel / 3 Klaviere 1-6 1992 27m
206 Weiss/Weisslich 5a-e 1992 - 2011 ~ 1h 24m
207 Weiss/Weisslich 6 1992 - 1996 42m
208 Weiss/Weisslich 18, Baumrauschen 1992 - 1996 12m
209 Weiss/Weisslich 20 1992
210 Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung - "8 Vitrinen, Pigmentstaub" 1992 - 2000 35m - 50m
211 Weisse Litanei 1991 28m
212 Anfangen (: Aufhören) 1991 22m
213 Grisailles 1-100 - for 3 pianos 1991 - 1993 48m
214 Drei Minuten für Berenice II 1991 3m
215 Ins Nasse 2 1991
216 Verkündigung 1990 20m
217 La Fleur de Terezín/Monolith I und II - for trombone and 12 tape-recorders 1990 - 1991 ~ 18m
218 Ins Nasse/Aria al fresco 1990
219 Weiss/Weisslich 2 1990 10m
220 Weiss/Weisslich 3 1990 4m
221 Weiss/Weisslich 4 - für piano and ensemble 1990 - 1992 ~ 6m
222 Weiss/Weisslich 28, Gehen Aufnehmen 1990
223 Ohne Titel / 3 Flöten I-III 1989 - 1991 18m
224 Annahme 2 1989 16m
225 Drei Minuten für Berenice I 1988 3m
226 HOMMAGE Á GODARD - for 2 camera-people 1988
227 ... und Vibraphon 1987 - 1989
228 Ensemble 1987
229 At the one hand, at the other hand 1986
230 Escapse 1986 - 1989
231 Weiss/Weisslich 9, Wege 1986 - 1993
232 Weiss/Weisslich 22 1986 4m
233 Vergissmeinnicht/Unwirkliche Veränderungen I-VIII - Mappe 10a der Überlegungen für das Klavier 1986
234 Vergissmeinnicht/Unwirkliche Veränderungen I-VIII - Mappe 10b der Überlegungen für die Harfe 1986 - 1991
235 ... ist ein Auszug aus ... - Roman für Violine solo (unvollendet) 1985
236 Traktat - für Flöte solo 1984 15m
237 Weiss/Weisslich 11, Prosa 1984 - 2012
238 Ohne Titel 1-3 (I) - Mappe 13a der Überlegungen 1984
239 Ohne Titel 1-5 - Mappe 4 der Überlegungen 1984
240 Fünf Stücke für Flöte und Klavier - Mappe 7a der Überlegungen 1984
241 Rêve d'Enfer für Flöte und Klavier - Mappe 7b der Überlegungen 1984
242 Ohne Titel 1-3 (II) - Mappe 13b der Überlegungen 1984
243 Hand in den Regen halten 1983
244 Der neuvermählte Hermaphrodit - zufällig, und mit sich selber 1980 - 1981
245 Weiss/Weisslich 1 1980 2m
246 Mehr Wirklichkeit 3 / Hören in 4 Sätzen - a (meta-)composition from existing pieces
247 Ohne Titel 1-10 - no specified instrumentation ~ 5m
248 Das Publikum 1h 9m

General Information

Year of Birth:  1959
Date of Birth:  15. March 1959
Place of Birth:  Schwanenstadt
Region of Birth: 

 

Until 1994 the compositional focus of Peter Ablinger's creative work was set on soloistic chamber music ensembles up to 25 instruments, such as "Der Regen, das Glas, das Lachen" that sort of sums up his previous work. In the following years the work unfolded into several parallel work cycles - characteristic for this period is his engagement with instruments and electroacoustics (often in collaboration with programmers and studios, such as the IEM Graz, etc.), or the composition-complex "Weiss/Weisslich", which encompasses instrumental pieces, installations, objects, recordings, references and prose. Since 2001 he has been creating multi-part series (e.g.: "Voices and Piano"), or multi-section networks, in which differenct musical genres, topoi and instrumentations are combined, eg. a reference combined with an instrumental piece, or an installation with an electronic and orchester piece (e.g. "Altar", or the opera "Opera/Werke").

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation

piano lessons since the age of six

1974 - 1976

graphic arts

1977 - 1979

jazz piano

1979 - 1980

music theory

1979 - 1982

private lessons in composition

1980 - 1983

composition

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1982 - 1990

teacher at the music school in Kreuzberg

1988 - 2007

management of the ensemble

1990 - 1992

co-founder and festival director

1993

guest professorship

1996

Zeit Geben 1-3: festival organisation

1996

guest composer

1997

festival director

1998

10 Years of Zwischentöne: organisation of the concert-series

1999

guest lecturer at the "Wiener Tage für Zeitgenössische Klaviermusik"

1999

"Musik für Orte 1-3": organisation of the concert-series

1999

co-founder of the publishing company

2000

organisation of the concert series "Für Christian, Nader und Pauline"

2002

guest composer

2003

co-curator of the festival "Conceptualismus"

2005

curator

2005

organisation of the concert-series "Hörsturz"

2007

lectures

2007

lectures

2007

lectures

2008

instructor

2008

lectures

2008

lectures

2008

lectures

2009

lectures

2009

lectures

2009 - 2010

guest professor

2010

lectures

2010

lectures

2010

lectures

2010

lectures

2011

instructor

2011

instructor

2011

lecturer

2012

ever since member

2012

lecturer in Harvard/Cambridge

2012

workshops

2012 - 2017

research-professor at the University of Huddersfield (Great Britain)

2013 - 2014

workshops and residencies in Basel, Teheran, Sueca, Ostrava, Sarajevo and Brussels

2013 - 2014

workshop "Composition Beyond Music" in Graz, Viitasaari, Darmstadt and Gaudeamus Utrecht

2013 - 2014

tutor

2015

workshops in Ostrava, Chaykovsky, Toledo, Basel and Huddersfield

2016

workshops, lectures and master-classes in Reykjavik, Barcelona, Stuttgart, Den Hague, Cologne, Cork and Lucerne

2017

lectures, master-classes or supervisions in Huddersfield, Lucerne, Bristol, Oslo, Berlin, Den Hague and Venice

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

Senate Berlin

Denkmalschmiede Höfgen-Kaditzsch

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1991

talent sponsorship

1992

Berlin Senate: scholarship

1994

Berlin Senate: scholarship

1996

Heinrich-Strobel-Foundation: scholarship

1998

promotional award

2001

Villa Aurora, Los Angeles: scholarship

2005

award

2008

Andrzej-Dobrowolski-Award of Composition for the Oeuvre

2010

award

2011

Ad Libitum Award of Composition

Press Reviews

21. October 2003

There was no lack of resentment and rejection, when the Austrian [...] performed his "Komplementäre Studie" for cello and noise. It has never been so clear than at this weekend that we do not know what we mean when we talk about music these days.

Tageszeitung Berlin (Björn Gottstein)

 

9. February 2001

A giant universe, hardly comprehensible in its sense, opens up in front of the recipient so that his ears cannot be open wide enough in order to perceive all the layers simultaneously.

Wiener Zeitung (Alfred Pranzl)

 

22. October 1997

The complexity of listening: this was also the subject in some sort of philosophical sound exercise [...] and his exciting piece "IEAOV", a study, a test arrangement of sounds [...] - the most interesting piece of this year's Donaueschinger Musiktage? Some thought so.

Süddeutsche Zeitung (Wolfgang Schreiber)

 

1997

[...] and we cannot be sure: is it real or is this impression in our ears, created in our heads. A lasting experience.

NMZ (Reinhard Schulz)

Contact, Links

Address:  Schönwalder Str. 29, 13347 Berlin, Germany
Telephone:  +49 30 4926068
E-Mail:  ablingeratmur [dot] at
Links: