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Ager Klaus

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 spirale silencieuse - für Tonband 1971 ~ 11m
2 Partita pour violon seul 1971 - 1972 ~ 8m
3 es esta la muerte - für Klarinette, Posaune, Schlagzeug, Klavier, Violine und Tonband 1972 ~ 20m
4 es esta la muerte - für Klarinette, Violine, Kontrabass, Schlagzeug und Tonband 1972 ~ 20m
5 silences VIII - für Tonband 1972 ~ 15m
6 silences V - für Tonband 1972 ~ 10m
7 elf und ... - für 11 Schauspieler 1973 ~ 40m
8 silences VII - für Klavier zu 4 Händen und Verstärkung 1973 ~ 8m
9 silences VI - für Harfe 1973 ~ 7m
10 Reflexions für Orchester 1973 ~ 12m
11 Reflexions für Kammerorchester 1973 ~ 12m
12 silences X - erstens abendmusik - für Sopran und Ensemble 1974 ~ 15m
13 silences XI - für Klarinette, Verstärkersystem und Tonband 1974 ~ 15m
14 sondern die sterne sinds - für Tonband 1974 ~ 19m
15 HOSHI - für Bläserquintett und Tonband 1974 ~ 20m
16 BETA break towards infinity - für gemischten Chor und diverse Klangerzeuger 1975 ~ 12m
17 Poemes - für Tonband 1976 ~ 28m
18 l'arbre de la tristesse - für Tonband 1976 ~ 9m
19 I remember a bird - für Klarinette, Posaune, Gitarre, Schlagzeug, Klavier und Tonband 1976 ~ 14m
20 Metaboles I - für Klarinette, Klavier, Violine und Violoncello 1976 ~ 10m
21 silences XV - für Oboe solo 1976 ~ 12m
22 Metaboles II - für Klarinette, Saxophon, Klavier, Violine und Gitarre 1976 ~ 12m
23 KARAMAHE - für Violoncello solo 1977 ~ 3m
24 Metaboles IV - für Streichquartett 1977 ~ 8m
25 ALINKONIE II - für Tonband 1977 ~ 12m
26 Streichquartett I 1977 ~ 8m
27 ALINKONIE I - für fünf Spieler 1978 ~ 8m
28 a lost shimmer of sunlight I - für Flöte, Klarinette, Violine und Violoncello 1978 ~ 10m
29 la regle du jeu - für Sopran, Flöte, Klarinette, Violine, Violoncello und Klavier 1978 ~ 15m
30 Agnus Dei - für 2 Sprecher und Kammerensemble 1978 ~ 35m
31 le soleil des espoirs perdus - für Flöte, Klarinette, Klavier und Violoncello 1979 ~ 10m
32 a lost shimmer of sunlight II - für Kammerensemble 1979 ~ 14m
33 Kohärenz-Inkohärenz I - für 3 Baßklarinetten oder Baßklarinette und Tonband 1980 ~ 12m
34 Kohärenz-Inkohärenz II - für Chor und Kammerorchester 1980 ~ 17m
35 Duette für 2 Violinen 1980 ~ 10m
36 MaMuMis - für Violine und Klavier 1981 - 1984 ~ 12m
37 ORC17 - für computergeneriertes Tonband 1981 ~ 9m
38 Lamento - für Streichorchester 1981 ~ 12m
39 Fades the light from the sea - Lamento für Orchester 1981 ~ 12m
40 Tristan for Lucinda - für Tonband 1981 ~ 10m
41 Threnophone - für Orgel und Schlagzeug 1981 ~ 12m
42 Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug 1983 ~ 20m
43 wind um ein grab - für Sopran, Flöte, Gitarre und Schlagzeug 1983 ~ 15m
44 sounds in the evening haze - für Klavier solo 1983 ~ 10m
45 CLB512 - für Klarinette und computergeneriertes Tonband 1983 ~ 12m
46 Sonata - für Violoncello solo 1983 - 1989 ~ 20m
47 Konzert für Baßklarinette und Orchester 1984 ~ 25m
48 Atacama/ in die abende geneigt - für Gitarre solo 1985 ~ 11m
49 Gesang zur Nacht - für Sopran, Flöte, Klarinette, Violine, Violoncello und Klavier 1985 ~ 25m
50 dem schweigenden Antlitz der Nacht - für Altstimme, Flöte, Gitarre und Schlagwerk 1986
51 Kohärenz-Inkohärenz III - für Flöte solo 1987 ~ 7m
52 An die Stille (Psalm) - für Oboe, Violine, Viola und Violoncello 1987 ~ 13m
53 Hölderlin Fragmente - für Oboe und computergeneriertes Tonband 1987 ~ 11m
54 Blätter - für Klavier solo 1987 ~ 16m
55 horn sounds - für Horn (2. Horn ad libitum) und Klavier 1988 ~ 10m
56 Immer klingen die weißen Mauern der Stadt - für Tonband 1988 ~ 12m
57 Shigöpotuu - für Saxophonquartett 1988 ~ 10m
58 Lieder der Umkehr - für Saxophonquartett, Schlagzeug und Sprecher 1988 ~ 12m
59 dem schweigenden Antlitz der Nacht - für Sopran, Flöte, Gitarre und Schlagwerk 1988 - 1996 ~ 20m
60 THoBrum - für Tuba solo 1989 ~ 8m
61 In the fair fine night - für Schlagzeug solo 1989 ~ 12m
62 Saxomanie - für Sopransaxophon und Schlagzeug 1989 ~ 14m
63 Goldne Stille des Herbstes - für Streichtrio 1989 ~ 15m
64 Notizen - für Fagott und Klavier 1990 ~ 10m
65 Sole Shadow Shows - für Kontrabass und Schlagzeug 1990 ~ 14m
66 Sole Shadow Shows - für Kontrabass und Tonband 1990 ~ 14m
67 Migrations - für 2 Gitarren 1990 ~ 18m
68 Resonanzen - für Orgel 1990 ~ 10m
69 Serenade - für Hammerklavier und Kammerorchester 1990 ~ 20m
70 Serenade - für Klavier und Orchester 1990 ~ 20m
71 Bibyké - für Tonband 1991 ~ 14m
72 KEATS - für Sopran, Klarinette, Violine, Violoncello und Klavier 1991 ~ 15m
73 Sinfonie für Bläser und Schlagwerk 1991 ~ 14m
74 Khagja - für Flöte und Schlagwerk 1992 ~ 12m
75 Modos I - für Baß-Flöte und Bassetthorn 1992 ~ 10m
76 Moarré - für Akkordeon und Vibraphon 1993
77 MODOS III - für Musik für 7 Bläser 1995 ~ 15m
78 MODOS IIIa - für Flöte, Klarinette, Violine, Violoncello und Klavier 1996 ~ 15m
79 MODOS IV - für Flöte, 2 Violinen, Viola, Violoncello und Kontrabass 1998 ~ 18m
80 George Lieder - für Sopran und Streichquartett 1998 ~ 15m
81 Intermezzi zu MODOS V - für Klavier und Schlagwerk 1999 ~ 14m
82 Duino I - für Sopran, Violine und Violoncello 1999 ~ 11m
83 Reflexionen über KHAGJA - für Baßklarinette und Schlagwerk 2001 ~ 12m
84 Duino II - für Sopran, Klavier, Violoncello und Schlagzeug 2001 - 2003 ~ 15m
85 Die zweite Elegie - für Flöte (Altflöte und Große Flöte) allein 2001 ~ 9m
86 Die zweite Elegie - für Flöte (Altflöte und Große Flöte), Sprecher und Tonband 2001 ~ 9m
87 ÄGHEON - für Cembalo allein 2001 ~ 11m
88 Friede! - für Sopran, Mezzosopran, Bassklarinette und Orchester 2002 ~ 15m
89 CANONS - für Sopran, Klarinette und Bassklarinette bzw. Sopran und Cembalo 2002 - 2003 ~ 5m
90 HANLIU-KER - für Bassklarinette allein 2002 ~ 10m
91 Négade - für Flöte, Klarinette und Kontrabass 2002 ~ 12m
92 Wege nach Bergland - für Klavier 2002 ~ 10m
93 Breccia - für Flöte, Violine und Klavier 2003 ~ 12m
94 Breccia - für Klarinette in B, Violine und Klavier 2004 ~ 12m
95 Breccia - für Klaviertrio (Violine, Violoncello und Klavier) 2004 ~ 12m
96 Drei kleine Klavierstücke - für Klavier allein 2004 ~ 5m
97 Canon: Duino III - Gesualdo - für 5-stimmigen Chor 2004 ~ 7m
98 seventy nine - für 79 Saxophone 2004 ~ 25m
99 GENOHÉ - für Klavier vierhändig 2005 ~ 15m
100 B'MOA GDA - für Flöte, Viola, Akkordeon, Hackbrett, Zither und 2 Harfen 2005 ~ 15m
101 Pebbles - für Sopran, Altsaxophon, Violoncello und Klavier 2006 ~ 7m
102 4 Stücke für vier Hörner 2006 ~ 6m
103 CAMCHATKA 2006 ~ 10m
104 ... wie die Zeit vergeht - für Bassklarinette allein 2007 ~ 5m
105 BRECCIA IV - für Flöte, Klarinette, Violine, Violoncello, Klavier und Schlagzeug 2007 ~ 14m
106 CHLOE - für Horn und Streichtrio 2007 ~ 13m
107 CHLOE - für fünfstimmigen Chor a-capella 2007 ~ 6m
108 Breccia - für Flöte, Violoncello und Klavier 2007 ~ 12m
109 für B&C 2008 ~ 4m
110 Skrjabin Fragmente I - for flute, guitar and violoncello 2009 ~ 15m
111 GeoMA Ramson - for orchestra 2009 ~ 2m
112 Skrjabin Fragmente II - for oboe, bassoon, guitar and viola 2011 ~ 15m
113 MODOS VI - for solo saxophone 2011 ~ 6m
114 Bruchstücke - for ensemble 2012 ~ 15m
115 Orpheus Variationen - for ensemble 2013 ~ 17m
116 A l'ombre des ames disparues 2013 ~ 9m
117 Schatten - verschwindend - for piano solo 2013 ~ 9m

General Information

Year of Birth:  1946
Date of Birth:  10. May 1946
Place of Birth:  Salzburg
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Klaus Ager was born in Salzburg in 1946. He studied music at the Mozarteum and at the University of Salzburg, as well as at the Conservatoire National et Superieur in Paris under Olivier Messiaen and Pierre Schaeffer.

 

From 1975-1986 Ager was the artistic director of the Austrian Ensemble for Contemporary Music and gave numerous concerts in Austria and abroad. Since 1977 he has been the artistic director of the Salzburg festival "Aspekte". In 1954 he founded the "Aspekte new music ensemble", which toured in Europe and overseas (Italy, Latvia, Brazil and Austria). He then went on to work as an assistant for music theory at the former University of Music and the Performing Arts "Mozarteum" from 1973-1979; as a professor of composition at the Conservatory in Bregenz, Vorarlberg from 1978-1986; and since 1986 as a professor of music analytics at the Mozarteum. There, Ager was appointed deputy university principal from 1991-1995, before taking over as principal from 1995 - 2000. From 2004-2014 he has been holding the post as president of the Austrian Composers' Association and from 2006-2014 he acted as the president of the European Composers Forum.

 

Over the past few years he has increased his activities as a guest composer and lecturer at various North and South American universities, as well as at institutions in China, Taiwan and Japan. As a composer, he is particularly known for his chamber and orchestra music, as well as electronic and computer music. Ager has performed at the major festivals for contemporary music worldwide.
Numerous compositions are available on records or CDs (Hoshi for wind quintet; Atacama for solo guitar solo; Alinkonie for various sound generators; wind um ein grab; CLB512; sondern die sterne sinds; Gesang zur Nacht; serenade for piano and orchestra; La regle du jeu etc.).

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1967 - 1971
1967 - 1970
1967 - 1971

conducting

1967 - 1970

composition

1967 - 1970

musicology (Gerhard Croll)

1971 - 1973

electro-acoustic music

1971 - 1973

composition

courses in composition, electroacoustic and computer music

courses in composition, electroacoustic and computer music

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1970 - 1971

accompanist

1973

freelancer

1973 - 1979

assistant at the Institute for Music Theory

1974 - 1978

freelancer

1975 - 1986

founder and artistic director

1977 - 2006

president, artistic director

1979

head of the Institute for Music Analysis

1981 - 1986

Conservatory of Bregenz: professor of composition

1981 - 1994

European Conference of New Music Promoters: president

1986

ever since professor of music analytics

1991 - 1995

deputy principal

1994

founder

1995 - 2000

principal

2003

ever since guest composer and lecturer at several universities in North and South America

2004 - 2014

president

2006 - 2014

president

member

organizer at the self-publishing association, together with other composers from Salzburg (Herbert Grassl etc.)

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

 

regular performances

regular performances

ISCM Music Festival (Reykjavik, Stockholm, Athen, Seoul, Bern etc.)

performances at various festivals of contemporary music in Stockholm, Paris, Utrecht, Cologne, New York, Barcelona, Toronto, Bratislava, Stuttgart, Amsterdam, Reykjavik, Buenos Aires, Rome, St. Petersburg, Shanghai, Venice, Zagreb and many other countries

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

Government of Thailand

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1975

promotional scholarship

Description of Style

The works up to op.12 (until about 1975) are characterised by experimenting with the tonal potential of instruments and new technologies, which is particularly reflected in 'silences VI' for harp and 'silences VII' arranged for piano for four hands.

 

After these somewhat experimental pieces up to the composition 'sondern die sterne sinds', I tried to create music that can be best defined by the catch phrase 'incoherent creative process'. It is about composing simultaneous processes of different coherency levels, which are yet still linearly closed. This led to very complex compositions that reached their climax in 'la regle du jeu' and 'a lost shimmer of sunlight I'.

 

After the duets and MaMuMis, I dealt intensively with the problems of automatic composition (partly with the help of computers), analyzing the above-mentioned technique and gradually found a composing technique which trys to express music in linguistic semantics. This is best displayed in the orchestral piece 'Fades the light from the sea', where the pitch and tone length have been, for the most part, automatically composed with the help of computer software, but also where almost semantically understandable musical processes were created by incorporating the musically familiar. This process was more consequently continued in the chamber music of the mid-1980s: In 'Gesang zur Nacht' or 'Shigöpotuu' there is a series of elements that can be quasi understood semantically. In 'Gesang zur Nacht' one can also find sounds that are reminiscent of 19th and 20th century works and contribute with their specific meaning to the piece.

 

The serenade op. 60 for piano and orchestra heralded a new stage in my creative work, following a completely new path, which could be described as a symbiosis of the "incoherent creative process" with the developments of the 1980s. Techniques of variations, independency of individual voices, but also refractions of the sequences characterise the works of this period, of which the highlights are the cantata 'Friede!' or 'HanLiu-Ker' for bass clarinet.

 

Klaus Ager

Teacher of (Person)

Broadcasting Performer of (Composition)

Commissioner of (Composition)

Contact Person of (Organisation)

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Language:  German, English, French
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