Michael Amann

Photographer: Rudolf Rösch ©
Courtesy of Doblinger Musikverlag

Amann Michael

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Die Brücke ist gebrochen - Musik zu Texten aus der Schreibwerkstatt im VinziRast-CortiHaus 2015
2 Morgenstern-Liederheft 2014
3 Wolkenkuckucksheim - for flute and piano 2014
4 Sonett 116 2013 8m - 10m
5 Luftgeister - for 2 flutes and harp 2013 7m
6 Sonett 60 2013
7 In diesem Dorfe 2013
8 Das Urteil des Paris 2013
9 Hört her 2012
10 con anima, senza rigore - for solo double bass 2011 6m
11 Kassiber - for clarinet solo 2011 4m
12 Madrigalbuch 2011 - 2012 45m
13 Eos 2010 4m
14 Umarmungen der Zweige - für Posaune solo und Ensemble 2010 10m
15 Broken Lines - for orchestra 2010 10m
16 Wir reisen um die Welt 2010
17 Scherzo (-sur le nom de Haydn-) 2009
18 Many Happy Returns! 2009 40m
19 A Tribute to William Shakespeare 2009 10m
20 Lyacon 2008
21 Aestus erat - für Vokalquartett und Blockflötenquartett 2008 15m
22 Beschwerdebrief ans Christkind - Lied 2008
23 3 x 2 kleine Klavierstücke 2007 4m
24 Arachne - for violin, violoncello and piano 2007 10
25 Spar weder Hebel, Joch noch Seil - für Vokalensemble 2006 8 - 10m
26 Drei Studien über „Se la face ay pale“ 2006 12m
27 Maze 3 (al fresco) - für großes Ensemble in drei Gruppen 2005 15m
28 "Entflieht auf leichten Kähnen" - für Piccoloflöte und Es-Klarinette 2005 ~ 2m
29 estinguendo - für Bratsche solo und Streichorchester 2005 12m
30 Sedna - für Posaune und Klavier 2005 4m
31 Light thickens - for viola solo 2004 6m
32 Light thickens - Version für Ensemble 2004 7m
33 Maze 2 (Der Faden der Ariadne) - für Streichtrio 2004 10m
34 Quaoar 2003 3m
35 Quaoar - Fassung für Bassklarinette (oder Es-Klarinette) und Klavier 2003 3m
36 Die Wolfshaut - for piano (with metal chimes) 2003 7m
37 Maze - für Violine und Klavier 2003 10m
38 Konzert - für Klavier und Orchester 2002 ~ 13m
39 Jay-Jay's Close-Ups 2002 5m
40 Don't try to imitate me! - für 3 Querflöten 2001 5m
41 M. C. E. - für 3 Bratschen 2001 7m
42 Verfinsterung/Erstarrung - für Ensemble 2001 5m
43 Machautnette - für Klar, Hrn, Cemb, V, Vla, Vc, Kb 2001 15m
44 Duo - Version von Three Cows, Two Clarinets für Flöte, Oboe und Band 2000 10m
45 Luft...Holz...Fell...Metall - für Flöte, Oboe und Schlagwerk 2000 15m
46 Inseln - für Violoncello und Klavier 2000 15m
47 Warped Music - Fassung der Quartettversion 1994 für Septett 2000 10m
48 Schatten Rosen Schatten - für Sopran und Klavier 2000 5m
49 Pan - für Oboe solo (mit e-bow ad lib.) 1999 8m
50 Three Cows, Two Clarinets - für 2 Klar in B und Kuhglocken (auf Band) 1999 10m
51 Indian Summer - for piano solo 1999 8m
52 ... für 2 Klaviere 1998 10m
53 Versuch über Hanns Eisler - für Stimme und Ensemble 1998 15m
54 Karge Landschaft - für zwei Gruppen von Rhythmusinstrumenten 1998 8m
55 Lieder für mittlere Stimme und Klavier nach R. Brambach 1997 10m
56 ... fast ein Walzer ... - for violin solo 1997 2m
57 Fantasie - für Ensemble 1997 10m
58 XXV - für Percussionsensemble 1997 6m
59 Zweites Streichquartett 1997 9m
60 Oxen of the Sun - für Kammerorchester 1996 10m
61 Sphärenklänge - für Streichquartett 1996 5m
62 Chronik - für Blechbläserquintett 1996 11m
63 Kirke - für Stimme, Violine, Klavier und Perkussion 1995 10m
64 ... Echos ... Schatten ... - für präpariertes Klavier 1995 8m
65 ... für Cello solo 1995 10m
66 La raya voladora - für Fagott und Klavier 1995 8m
67 Trio für Trompete, Kontrabass und Perkussion 1994 10m
68 Warped Music - für Violine, Klarinette in B, Violoncello und Klavier 1994 10m
69 Erstes Streichquartett 1993 12m
70 Musik für Orchester 1993 - 1994 17m
71 Penelope - Quintett für Streichquartett und Klavier 1992 11m 30s
72 4 Orgelstücke 1992 12m
73 Konzert für Oboe, Harfe, Streichquintett und Streichorchester 1991 12m
74 Trio für Violine, Violoncello und Klavier 1990 12m
75 Dreistimmige Musik - für mittlere Stimme und Klavier (mit Resonanz) 1990 4m
76 Signale - für Bläserquintett 1989 12m
77 Transformationen - Fünf Stücke für 2 Klaviere 1989 10m
78 Nachklang - für Klavier 1989 1m
79 Sonate für Klavier 1988 8m
80 Die Geschichte vom Löwen Alois - Musik für ein Puppentheater für kleines Ensemble 1987 15m
81 As I Went Out One May Morning - Fantasie über ein englisches Volkslied für Posaune und Orgel 1986 10m
82 Nocturne für Flöte solo 1982 5m
83 Drei Inventionen für Klavier 1982 7m
84 Orgelsonatine 1982 8m
85 Fragmente aus verlorenen Tagen 10m

General Information

Year of Birth:  1964
Date of Birth:  25. February 1964
Place of Birth:  Dornbirn
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Work performances in Austria and abroad since 1991, two composer portraits ("Wien Modern in der Alten Schmiede" 1995 and 1996), two "Zeitton" portraits by ORF (1997 and 2004), Fantasy for Ensemble as a contribution of the ORF in the Rostrum of Composers 1998 in Paris, participant at the Mittersill Composers' Forum (1999), participant at the "expan" festival in Spittal, Drau (2002), composer in residence at the Konservatorium Wien University (2005).

 

Michael Amann

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1977 - 1984
1977 - 1984

music theory and composition

1979 - 1984

high school and graduation

1986 - 1991

music education studies

1986 - 1991

music education studies

1990 - 1995

composition

1990 - 1995

music theory

1991

music education examination

1995

music theory and composition, 2nd examination (graduation)

English language and literature teaching studies

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1991

ever since teaching music education

1995 - 1997

composer for the project "Klangnetze" (composing with students)

2005 - 2006

composer in residence

freelance composer

Description of Style

The starting point of my music is often a sensual perception or literary description thereof. From this I develop the physical, material structure of a piece. I also try to leave enough space for the creative freedom of performers by not predetermining the musical text too exactly. Committed performers will then be able to directly express emotions (a type of "metaphysical structure"), which I consider to be the main difference between an artistic and a scientific, technical representation.
I do not want to classify my music: "In art there is only one criterion: ability or inability. A work does not have to be good or contemporary or whatever, just because it is marked by a specific style" (Hans Henny Jahn).

 

Michael Amann

Press Reviews

1990

Or Michael Amann's world premiere of Trio for Violin, Violoncello and Piano (1990), in which gentle counter points repeatedly broke into touching expressive gestures [...]
Der Standard

 

1994

[...] as a dispute between the two instruments, each having an equal share of clever and gripping arguments.
Vorarlberger Nachrichten

 

1996

It can be clearly heard that he finds pleasure in entertaining the audience with his music. This all takes place at the highest level and also proves his high tonal sensitivity.
Wiener Zeitung

 

8. October 1997

It began with the Fantasy for Ensemble by the young Vorarlberger Michael Amann, who created with an astounding tonal imagination a fleeting meshwork of sound, which is tough and irritated by sudden outbursts until it finally comes to a standstill.
Der Standard (Wolfgang Schaufler)

 

8. September 2004

[...] the piano concert by Michael Amann is especially captivating due to its widely used sound palette.
Falter (Carsten Fastner)

 

13. September 2004

[...] World premiere of the composition "Light Thickens" by M. Amann. Just like single, lonely rays of light fall and finally trickle away into the blackness of the evening dusk, Amann lets solitary sound passages oscillate in the room time and again, until the light thickens into the night.
Vorarlberger Nachrichten (Veronika Fehle)

Discography, Projects

Discography (selection):

  • 2008: Nachtklang, Werke für Violine, Violoncello und Klavier