Zbigniew Bargielski
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Instrument: piano

Bargielski Zbigniew

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Slapstick 1998
2 Landscape of remembrance - für Violine, Cello und Klavier 1996 ~ 15m
3 Vergessene - gefundene - für Violine (Gitarre) solo 1996 6m
4 A la espagnola - für Gitarre solo 1996
5 Brucker-Spiele - für fünf Schlagzeuger 1996 12m
6 Orpheus - für Bariton, Crotales und Violine 1996 3m
7 Les mouvements oubliés - für Violine solo 1996 10m
8 A la recherche du son perdu - für Flöte solo 1995 5m
9 Tanz am Rande des Lichtes - für Kammerensemble 1995 ~ 10m
10 Nacht - Tag - für Sopran und Klavier 1995 8m
11 Quelle der Hoffnung - für Baßklarinette (Alt-Saxophon) und Marimba 1995 5m
12 Concertino - für Klavier und Kammerorchester 1995 12m
13 Trigonalia - für Gitarre, Akkordeon, Schlagzeug und Kammerorchester 1994 20m
14 Le temps ardent - Viertes Streichquartett 1994 ~ 15m
15 Requiem für Orchester 1992 20m
16 Konzert für Trompete und Orchester 1992 15m
17 Beethovens Wanderweg zum Fürst Lichnowsky - für Klavier 1992 ~ 12m
18 Klangmühle - für Akkordeonorchester 1991 ~ 15m
19 Egad - für Akkordeon und Vibraphon 1991 7m
20 CHA-ORD - für Orchester 1990 12m
21 Im Niemandsland - Oratorium 1989 1h
22 Schattenkreis - Saxophonquartett 1989 12m
23 Kaleidoskop - für Akkordeon 1988 8m
24 Illusionen und Drang - für Orgel und Schlagzeug 1988 10m
25 Labyrinth - für Cello und Akkordeon 1987 10m
26 Vögel der Nacht - Klarinettenquintett 1987 12m
27 Grazer Variationen - für Akkordeonorchester 1987 12m
28 Panoptikum - für 2 Klaviere 1987 20m
29 Streifzug ins Unsagbare - für Orchester 1986
30 Suite der Tänze und Lieder - für Akkordeon 1986 10m
31 Garten der Leidenschaften - für Sopran, Baßklarinette (Altsaxophon), Schlagzeug und Akkordeon 1986 15m
32 Kurzbericht aus dem Wienerwald - für Vokalensemble und Akkordeon (Klavier) und Flöten 1986 6m
33 Versunkene Flamme - für Violine, Cello und Akkordeon 1985 15m
34 Arc-en-ciel - für keltische Harfe und Mandoline 1985 8m
35 Volksmusik - für 2 Violinen 1985 10m
36 Stilleben mit Geschrei - Drittes Streichquartett 1985 ~ 22m
37 Labyrinth der vergessenen Blicke - für Cello und Klavier 1984 10m
38 Abschiedsnacht - für Akkordeon und Streichquartett 1984 12m
39 Schwarzer Spiegel - für Gitarre und Akkordeon 1984 15m
40 Drei polnische Suiten - für Akkordeon 1984 12m
41 Notturno für Violine und Gitarre 1984 12m
42 Rondo alla Polacca für Orchester 1983 15m
43 Sonnenlieder - für Mezzosopran, Bariton, Bass, Chor und Kammerensemble 1983 1h
44 Epitaphium - für 2 Violinen 1982 12m
45 Alptraum - für Tenor (Bariton) und Klavier nach K. Wierzynski 1982 17m
46 Gespräch mit einem Schatten - für 2 Akkordeons 1982 12m
47 Gedächtnisportrait - für Streichsextett 1982 12m
48 Gemalte Wolken - für Akkordeon 1982 10m
49 Vier zu eins - (Cztery drzewa z rogiem). Zweites Bläserquintett 1982 12m
50 Und beide erglühen ... - für Violine und Streichorchester 1981 15m
51 Es ist noch Nacht, noch ein Laut - für Mezzosopran und Orchester 1981 20m
52 Ikarus - für Bassklarinette (Altsaxophon) und Schlagzeug 1981 11m
53 Vienna G'schichten - für 2 Klaviere 1981 11m
54 Zweites Streichquartett (Kwartet Wiosenny) - (Primaverile) 1980 16m
55 Traumvogel - für Akkordeon und Schlagzeug 1980 8m
56 Zyklopenblick - für Tuba und Klavier 1980 8m
57 Soirée d'Antan - für Gitarre und Cembalo 1980 10m
58 Quasi una Fantasia - für Fagott solo 1979 8m
59 Nilpferde - für 2 Akkordeons 1979 4m
60 Zapfenstreich - für 3 Akkordeons und Schlagzeug 1979 4m
61 Im kleinen Herrenhof (W malym dworku) - Oper nach S. I. Witkiewicz 1979 ~ 1h 30m
62 Schmetterlingskäfig - für Bläserquintett 1978 10m
63 Stilleben mit Rose - für Blechblasinstrumente und Schlagzeug 1977 15m
64 Tal der bleichen Knochen - für Schlagzeug und Kammerensemble 1977 17m
65 Tal der vergessenen Erinnerungen - für Klavier und Kammerensemble 1977 17m
66 Gläserne Vögel - für Blockflöten und Cembalo 1977 13m
67 Konzert für Violine und Orchester 1976 21m
68 Rhapsodie für Blasorchester und Schlagzeug 1976 10m
69 Erstes Streichquartett - ("Alpejski") 1976 14m
70 Konzert für Schlagzeug und Orchester 1975 21m
71 Impromptu für Schlagzeug 1975 10m
72 Zwei Lieder für Mezzosopran und Klavier nach A. Patey-Grabowska 1975 5m
73 Ein Zimmer - für Klarinette, Cello, Posaune, Schlagzeug und Klavier nach Franz Kafka 1972 12m
74 Rosengarten - für Bariton und Bassklarinette nach T. S. Eliot 1971 7m
75 Im Kreis (W kregu) - für Sopran, Alt, Bariton, Baß und Kammerensemble 1969 15m
76 Vier Liebeslieder für Mezzosopran und Klavier (oder Gitarre) 1969 8m
77 Danton - Oper nach einem Text von Georg Büchner 1968
78 Servert - für Klavier, Schlagzeug und Violine (Bratsche oder Cello) 1966 10m
79 Parades (Parady) - für Orchester 1965 10m
80 Fünf Sonette für Violine (Viola) solo 1962 7m
81 Sieben Studien für Klavier 1957 10m
82 Neosonatine - für Violine (Viola/Klarinette/Klavier) und Klavier 1956 10m

General Information

Year of Birth:  1937
Date of Birth:  21. January 1937
Place of Birth:  Lomza
Country of Birth: 
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1946 - 1957

Conservatory Lublin

1953

Lublin High School: school leaving examination

1954 - 1957

University Lublin: law

1958 - 1962

Fryderyk Chopin University of Music

1958 - 1962

Fryderyk Chopin University of Music: composition

1963

composition (Boleslaw Szabelski)

1964

diploma

1966 - 1967

composition (Nadia Boulanger)

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1957

State Philharmonic Lublin: debut as a composer

1964 - 1970

Puppet Theatre Warsaw: cooperation

1967 - 1970

Polish Composers Association: secretary

1967 - 1970

Association of Young Polish Composers: president

1967 - 1970

critic and writer in leading polish expert- and culture-newspapers

1977

Academy of Music in Bydgoszcz: professor for music theory, counterpoint, instrumentation, music history

1981

participation

piano teacher

development of the compositional method based on the "theory of the center-structures"

several television and radio recordings

focus on theater and opera music

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

Encontros Gulbenkian

Festival de Paris

Helsinki Festival

ISCM World Music Days

Leningrad Spring

Muzicki Biennale Zagreb

State Opera House Warsaw

numerous concerts in Europe, USA, South America, Australia, Japan

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)
1990
1991
1995

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1965

Young Polish Composers in Warsaw: First Prize in the competition

1966

foreign exchange scholarship

1986

state scholarship for composition

1986

scholarship

1990

Republic of Poland: medal for outstanding contributions to Polish culture

1995

Republic of Poland: officer's cross of the Order of Polonia Restituta

1996

UNESCO Paris: prize

2000

Anton-Benya-Foundation: Anton-Benya-Prize

2001

Polish Composers' Union: prize

Description of Style

[...] One can guess how important, moreover what burning issue - especially for a composer who primarily exploits precise detained material from certain pitches - the search for a superior method for the organization of this material is, and even more so when Bargielski was totally unfamiliar to the dodecaphonic respectively serial technique. About 1970 the theoretical reflections of the composer targeted to give the set tone overriding characteristics and to attach greater value to it - by simply using this tone more frequently, but not repeating it immediately. A certain center is created in which the individual sound is heard more often. Picked up in a similar way are certain intervals, the entire moving textile of a broken chord, and finally the characteristic instrumentation. So there is the possibility of creating larger planes that use these central structures, compile them and combine them on the basis of mutual penetration, contrast or repetition. At the same time the problem of the balance of proportions emerges, for example how often a given sound has to be used to be able to be heard as the center. Bargielski calls this method for organizing the material the "theory of central structures". One must admit that this theory is flexible. It does not enforce a choice of exact sounds (as a center), but allows the other tones - those which seem less important - to freely arrange and at the same time fully use invention, practice, artistic experience and compositional art. In addition, a large room is free for imagination. At the same time this theory mercilessly exposes artistic shortcomings and inadequate ingenuity. A major role probably is, as with any system, the pure musical calculus (proportion questions, selection), intuition, or perhaps quite simply the acquired knowledge. Is this theory now merely an individual, serving the quest of the own artist personality and in this sense rich theory, which also "guarantees" the emergence of new original works? - This question is answered by the latest creations of the composer. Surely there is a danger of repetition and reproducing the structures.Certainly the simplest structures are already fully exploited. It is therefore on the one hand a composition procedure, on the other hand - and for the composer likewise important - a procedure to "control the perception" of the earpiece, which has the responsibility to make the absorption of the composition easier for the listener, or in other words: to pursue it.

 

Zbigniew Dabek, in: Ruch Muzyczny, 23 (1979), Nr. 5, S.11 f.