Private archives © Courtesy of Universal Edition

Cerha Friedrich

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Suite für Gitarre 2017
2 20 kleine Klavierstücke 2017
3 Kurzzeit - für Ensemble 2016 - 2017 13m
4 Klavierstücke für Kinder oder solche, die es werden wollen (Heft 2) 2016 - 2017
5 Vokalise (nach dem Netzwerk) - für Koloratursopran, Sopransaxophon und Violoncello 2016 5m
6 21 naseweise Notizen für Klavier 2016
7 Suite für Violoncello solo 2016
8 Zwölf Duette für Violine und Viola 2016 - 2017
9 Drei Situationen für Streichorchester 2015 - 2016 15m 30s
10 Trio - für Klarinette, Posaune und Violoncello 2015 16m
11 11 Musikalische Grafiken/Lesungen 2014
12 Piccola comèdia 2014 24m
13 Bagatelle für Orchester 2014 2m
14 Vorspiel zu einer Komödie 2014 9m
15 Vokalise für Sopran und drei Klarinetten 2014 12m
16 Sieben Stücke für Mandoline und Gitarre 2014 16m
17 Ilija Jovanović - Zyklus für Bariton und Klavier 2014 15m 10s
18 Livre pour Cordes 2014 - 2015 27m
19 Fünf Lieder für Sopran und Klavier nach Texten von Tamar Radzyner 2014 - 2015 9m 10s
20 Fünf Sätze für Violoncello und Klavier 2013 10m
21 Sechs Postludien für Orgel 2013 - 2014 23m 30s
22 Eine blassblaue Vision - for large orchestra 2013 - 2014 20m
23 Drei Stücke für Violoncello und Klavier 2013 8m 10s
24 Zwölf Duette für zwei Violinen 2013 25m
25 Tagebuch - for orchestra 2012 15m 30s
26 Nacht 2012 - 2013 20m
27 Acht Stücke für Drei Klarinetten 2012 19m 30s
28 Drei Sätze für Orchester 2012 13m
29 Rhapsodie für Klarinette Solo 2012 6m
30 Vokalise für Ildiko - for soprano and piano 2012 5m
31 Phantasie für Klarinette und Klavier 2012 8m 30s
32 Drei Stücke für Fagott solo 2012 11m 10s
33 Gedankensplitter für Oboe solo 2012 - 2013 ~ 15m
34 Zwei Szenen - für sieben Stimmen 2011 14m
35 Neun Präludien - for organ solo 2011 - 2012 15m 30s
36 Neun Inventionen - for organ solo 2011 17m
37 Étoile - for 6 percussionists 2011 - 2012 24m
38 Elf Skizzen - für Orchester 2011 - 2012 23m
39 Drei Orchesterstücke - für Orchester 2011 40m
40 Nacht - for orchestra 2011 - 2013 20m
41 Paraphrase über den Anfang der 9. Symphonie von Beethoven - für Orchester 2010 14m
42 4 Paraphrasen - for oboe, violoncello and piano 2010 - 2011 11m
43 Für Marino (gestörte Meditation) - for piano 2010 14m 30s
44 Zebra Trio - for violine, viola and violoncello 2010 18m
45 Bruchstück, geträumt - for ensemble 2009 15m
46 Sieben Anekdoten für Flöte und Klavier (Neufassung) 2009 6m 20s
47 Acht Bagatellen - für Klarinette und Klavier 2009 14m
48 Mascha Kaléko: Kein Kinderlied für gemischten Chor 2009 4m 50s
49 Konzert für Klarinette und Orchester 2008 22m
50 Neun Bagatellen - für Streichtrio 2008 13m
51 Like a Tragicomedy - für großes Orchester 2008 - 2009 19m 30s
52 Onkel Präsident - Musikalische Farce in einem Akt 2008 - 2010 ~ 120m
53 Bekenntnis - für Kinderchor 2008 3m
54 Konzert für Schlagzeug und Orchester 2007 - 2008 35m
55 Fünf Sätze - für Violine, Violoncello und Klavier 2007 - 2008 23m
56 Quintet - for oboe and string quartet 2007 16m 30s
57 Malinconia für Bariton und Posaune 2007 10m 10s
58 Für Katharina - für Klarinette und Harfe 2007
59 Parabola I - für Violine, Violoncello und Klavier 2007 4m
60 Auf der Suche nach meinem Gesicht - Liederzyklus nach Gedichten von Emil Breisach für Sopran, Bariton und Ensemble 2006 - 2007
61 Berceuse céleste - für Orchester 2006 11m
62 Aderngeflecht - für Bariton und Orchester 2006 25m
63 Auf der Suche nach meinem Gesicht - Liederzyklus für Sopran, Bariton und fünf Instrumente 2006 - 2007 26m
64 Wiener Kaleidoskop 2006 20m
65 Serenade für Ensemble 2006 - 2007 16m
66 Instants - für Orchester 2006 - 2008 32m
67 Kammermusik für Orchester 2005 - 2008 ~ 27m
68 Momente - für Orchester 2005 22m
69 Sechs Inventionen für Violine und Violoncello 2005 - 2006 22m
70 Trio für Violine, Violoncello und Klavier 2005 21m
71 Les Adieux (Elegie) - for ensemble 2005 16m
72 Konzert für Violine und Orchester 2004 32m
73 Quintett für Klarinette in A und Streichquartett 2004 21m
74 Musik für Posaune und Streichquartett 2004 - 2005 24m
75 Konzert - für Sopransaxophon und Orchester 2003 - 2004 35m
76 Konzert - für Sopransaxophon und Orchester 2003 - 2004 36m
77 Viertes Streichquartett 2001 ~ 18m
78 Rhapsodie pour violon et piano 2001 9m
79 Hymnus - für Orchester 2000 27m
80 Scherzino - für Kammerorchester 2000 3m
81 Fünf Stücke - für Klarinette, Violoncello und Klavier 2000 ~ 17m
82 Im Namen der Liebe - für Bariton und Orchester 1999 26m
83 Lichtenberg-Splitter - für Bariton und Ensemble 1997 ~ 25m
84 Sechs Stücke für Violine solo 1997 ~ 18m
85 Der Riese vom Steinfeld - Bühnenwerk in 2 Teilen 1997 - 1999 ~ 2h 30m
86 Vier Hölderlin-Fragmente - für gemischten Chor 1996 6m
87 Nichtigkeit ist alles - für gemischten Chor a cappella 1995 13m
88 Saxophonquartett 1995 17m
89 Acht Sätze nach Hölderlin-Fragmenten - für Streichsextett 1995 23m
90 Jahrlang ins Ungewisse hinab - für Kammerorchester 1995 - 1996 27m
91 Concertino - für Violine, Akkordeon und Kammerorchester 1994 15m
92 Requiem aus dem "Requiem der Versöhnung" - für großen gemischten Chor und Orchester 1994 9m
93 Requiem - für Soli, Chor und großes Orchester 1994 - 2002 ~ 1h 30m
94 Für K - für Ensemble 1993 17m
95 Konzert - für Bratsche und Orchester (Ensemble) 1993 23m
96 Impulse - für großes Orchester 1992 - 1993 22m
97 Nachtstücke - für zwei Violinen, Viola und Kontrabass 1992 15m 20s
98 Quellen - für Ensemble 1992 13m
99 3. Streichquartett 1991 - 1992 19m
100 Langegger Nachtmusik III - für großes Orchester 1990 - 1991 22m
101 Requiem für Rikke - für Tenor und Orchester aus "Der Rattenfänger" 1989 19m
102 Phantasiestück in C.s Manier - für Violoncello und Orchester (Ensemble) 1989 13m
103 1. Streichquartett "Maqam" 1989 14m
104 Eine letzte Art Chansons - für einen Chansonnier, einen Schlagzeuger, Klavier und Kontrabass 1989 19m
105 2. Streichquartett 1989 - 1990 17m
106 Konzert - für Violoncello und Orchester 1989 ~ 37m
107 Monumentum für Karl Prantl - für großes Orchester 1988 20m
108 Netzwerk-Fantasie - für Klavier 1988 ~ 18m
109 Drei bedenkliche Geschichten - erzählt von einem Kammerchor unter Begleitung eines Streichquintetts 1988 8m 10s
110 Alles Licht - für Tenor und Viola 1988 - 1989 15m
111 Der Rattenfänger - für Trompete solo 1988 1m
112 Bevor es zu spät ist - für Tenor und Orchester 1988 13m
113 Trois poèmes d'amour - (Erik Satie), Bearbeitung und Instrumentation 1987 3m
114 Eine Art Chansons - für einen Chansonnier, einen Schlagzeuger, Klavier und Kontrabass 1985 - 1987 56m
115 In memoriam Ernst Kein - nach Wiener Sprüchen von Ernst Kein, für mittlere Stimme (Chansonnier) und Instrumente 1985 16m
116 Nachtgesang - für Tenor und Orchester 1984 - 1985 14m
117 Der Rattenfänger - Bühnenwerk in 2 Teilen nach Carl Zuckmayer 1984 - 1986 ~ 3h
118 Requiem für Hollensteiner - für Bariton, Sprecher, gemischten Chor und Orchester 1983 30m
119 II. Keintate - für mittlere Stimme (Chansonnier) und Instrumente nach Wiener Sprüchen von Ernst Kein 1983 - 1985 57m
120 Triptychon - für Tenor und Orchester 1983 46m
121 Doppelkonzert - für Flöte, Fagott und Orchester 1982 ~ 23m
122 Baal-Gesänge - für Bariton und Orchester 1981 ~ 52m
123 I. Keintate - für mittlere Stimme (Chansonnier) und Instrumente nach Wiener Sprüchen von Ernst Kein 1980 - 1982 50m
124 Strohkoffer - (Paul Kont) Bearbeitung der Suite für Violine und Klavier 1979 6m 30s
125 Sinfonie - für Orchester 1975 15m
126 Konzert - für Violine, Violoncello und Orchester 1975 - 1976 28m
127 Baal - Bühnenwerk in 2 Teilen nach 4 Fassungen von Bertolt Brechts "Baal" 1974 - 1980 ~ 3h 15m
128 Curriculum - für 13 Bläser 1971 - 1972 18m
129 Adaxl-Suite - für Klavier 1970 ~ 14m
130 Langegger Nachtmusik II - für Orchester 1970 ~ 12m
131 Langegger Nachtmusik I - für Orchester 1969 ~ 10m
132 Catalogue des objets trouvés - für Kammerensemble 1969 ~ 14m
133 Verzeichnis - für 16 Stimmen oder 16stimmigen gemischten Chor 1969 ~ 11m
134 Embryons déssèchées - (Erik Satie), Instrumentation und Bearbeitung der Klavierstücke 1966 6m 30s
135 Klavierstücke für Kinder oder solche, die es werden wollen (Heft 1) 1964 ~ 12m
136 Fünf kleine Stücke für Klarinette und Klavier 1964 ~ 3m 30s
137 Sieben Anekdoten - für Flöte und Klavier 1964 3m 30s
138 Sinfonien - für Bläser und Pauken 1964 ~ 10m
139 Und du ... - Radiophone Komposition für Orchester, Stimmen und Elektronik 1963 39m 15s
140 Phantasma 63 - für Ensemble 1963 10m
141 Elegie für Klavier 1963 ~ 10m
142 Kontrabass I - für 1 Spieler und 2 Kontrabässe 1963
143 Kontrabass II - für 1 Kontrabass und 5 Spieler 1963 variable
144 Fantasien nach Cardew's Herbst 60 - für 7 Instrumente 1962 - 1963 ~ 10m
145 Exercises - für Bariton, Sprecher und Ensemble 1962 - 1967 ~ 57m
146 Netzwerk - Bühnenwerk für Bariton, Sopran, 5 Sprecher, Bewegungsgruppe und Orchester 1962 - 1967 ~ 2h
147 Lulu - completion of Act 3 of the opera by Alban Berg 1962 - 1981 180m
148 Exercises for 9 1962
149 Spiegel I - für großes Orchester 1960 - 1961 ~ 9m
150 Spiegel IV - für großes Orchester und Tonband 1960 - 1961 ~ 23m
151 Spiegel VI - für großes Orchester 1960 - 1961 ~ 6m
152 Spiegel VII - für großes Orchester 1960 - 1961 ~ 17m
153 Manifesto per Kalinowski - Interpretation einer Grafik von Sylvano Bussotti 1960 4m - 7m
154 Spiegel II - für 55 Streicher 1960 - 1961 13m 20s
155 Spiegel III - für großes Orchester 1960 - 1961 9m
156 Spiegel V - für großes Orchester 1960 - 1961 ~ 9m 30s
157 Spiegel I-VII für großes Orchester und Tonband - Gesamtzyklus 1960 - 1961 ~ 1h 30m
158 Spiegel - Bühnenwerk für Bewegungsgruppen, Licht und Objekte 1960 - 1961 mind. 90m
159 Mouvements I-III - für Kammerorchester 1959 - 1960 ~ 15m
160 Enjambements - für gemischtes Sextett 1959 10m - 16m
161 Fasce - für großes Orchester 1959 ~ 25m
162 Intersecazioni - für Violine und Orchester 1959 ~ 30m
163 Klavierstück 58 1958 10m
164 Sieben Rubaijat des Omar Khajjam - für Sopran (Tenor) und Klavier 1957 7m
165 Deux éclats en reflexion - für Violine und Klavier 1956 6m 30s
166 Relazioni fragili - für Cembalo und Kammerensemble 1956 - 1957 23m 30s
167 Formation et solution - für Violine und Klavier 1956 - 1957 8m - 9m
168 Espressioni fondamentali - für Orchester 1956 - 1957 17m
169 Slowakische Erinnerungen aus der Kindheit - 42 Stücke für Klavier 1956 ~ 1h
170 Divertimento für acht Bläser und Schlagzeug - Hommage à Igor Strawinsky 1954 11m 30s
171 Klavierübung in barocken Formen für R. C. 1954 ~ 30m
172 3. Sonate für Violine und Klavier 1954 - 1955 6m 30s
173 Fünf geistliche Gesänge - für Alt (Baß) und Klavier 1954 8m
174 2. Sonate für Violine und Klavier 1953 18m
175 Sonate für Horn und Klavier 1952 8m 15s
176 Fragment aus dem I-Ging - für Soli, Chor und Orchester 1952
177 An die Herrscher der Welt - Kantate nach dem alttestamentarischen Buch der Weisheit für drei Soli (Sopran, Tenor, Baß) und gemischten Chor a cappella 1951 19m 30s
178 Sonate für Bratsche und Gitarre (Laute) 1951 10m 30s
179 Sonate für Viola und Klavier 1951 9m 30s
180 Ricercar, Toccata und Passacaglia 1951 - 1952 12m
181 Konzert für Klavier und Orchester 1951 - 1954 32m
182 Pastorale Sonate für Violine und Klavier 1951 5m
183 Capriccio für Violine und Klavier 1950 4m
184 Ballettsuite für Violine und Klavier 1950 10m
185 Toccata für Klavier 1950
186 Sechs Lieder nach Gedichten von Hugo von Hofmannsthal - für Singstimme und Klavier 1950 13m
187 Vergnügliche Musik für Violine und Klarinette 1949
188 Zehn Rubaijat des Omar Khajjam - für gemischten Chor a cappella 1949 - 1955 11m
189 Zehn Rubaijat des Omar Khajjam (2. Buch) - für gemischten Chor 1949 ~ 9m
190 Suite für Klavier 1948 14m
191 Sonatine für Traudl's Hände - für Klavier 1948 10m 15s
192 Zwei Stücke für Violine und Klavier 1948 - 1951 ~ 11m
193 Kyrie - (Guillaume de Machault), Bearbeitung 1948
194 Streichtrio für Violine, Viola und Violoncello 1948
195 Sonnengesang des Heiligen Franz von Assisi - für Soli, gemischten Chor und Streichorchester 1948 - 1952 27m
196 Triptychon - für solistische Bläser und Streichorchester 1948 - 1951 10m
197 Sechs kleine Klavierstücke 1948 7m
198 Nocturne für Violine und Klavier 1948 10m
199 Streichquartett 1948
200 1. Sonate für Violine und Klavier 1947 11m
201 Konzertante Tafelmusik - für 4 Bläser 1947 - 1948 ~ 10m 30s
202 Sinfonia in un movimento 1947 - 1949 15m
203 Konzert für Streichorchester 1947 - 1949 11m
204 Concerto - für Streichorchester 1947 ~ 10m
205 Märchenland - Ein Zyklus von Klavierstücken 1946 ~ 25m
206 Arie und Fuge für Bläseroktett 1946 ~ 11m
207 Ein Buch von der Minne - Vierzehn Lieder nach alten Texten für Singstimme und Klavier 1946 - 1964 ~ 20m
208 Schlaf ein - Ein Wiegenlied für Singstimme und Klavier 1945 2m
209 Ballade für Klavier 1945 - 1946 ~ 4m
210 Sechs Lieder für Singstimme und Klavier 1945 - 1947 ~ 20m
211 Symphonische Dichtung für Orchester - (Fragment) 1944 - 1945
212 Zwei Lieder für Singstimme und Klavier 1942 4m
213 Etwa 40 Lieder für Singstimme und Klavier 1940 - 1942
214 Sonate für Viola solo 1939
215 Gschwandtner Tänze - für 2 Violinen, Viola und Kontrabass 1938 12m
216 Erste Sonate für Violine solo 1937
217 Zweite Sonate für Violine solo 1937
218 Duo für 2 Violinen 1934 9m
219 Musik für Posaune und Streicher 24m

General Information

Year of Birth:  1926
Date of Birth:  17. February 1926
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

There aren't many people who have had as much of an impact on the musical life in Austria as Friedrich Cerha. He is probably best known as a composer who has approached the the diversity of music styles with an open curiosity, developed new methods of composition and continuously claimed not to have a style of his own.
But he is also known as the leader of diverse ensembles, as a conductor, and for his tireless championship of new music; as well as for his work as the head of IGNM, as a composition teacher, and for the creation of the III. act of Alban Bergs unfinished work "Lulu".

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1933

first lessons at the age of 7 (Anton Pejhovsky)

1935

first compositions at the age of 9

1939

harmonics and counterpoint

1946 - 1950

German language and literature studies, musicology, philosophy

1946 - 1950

composition

1946 - 1950

music education

1946 - 1953

lessons with Gottfried Feist

1946 - 1953

lessons with Vasa Prihoda

1950

diploma

1950

PhD (Dr. phil.)

1953

composition seminar

1953

graduation concerts

1956 - 1958

participation (Rudolf Kolisch)

1956 - 1958

participation

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1946

extensive work as a concert violinist

1950

concert violinist and music teacher at secondary schools

1953

intense contacts to ISCM and Josef Polnauer, as well as the Art Club

1958

co-founder of the ensemble as a forum for new compositions as well as 20th century classical music, together with Kurt Schwertsik

1958 - 1983

director

1959 - 1988

teacher

1960

Camerata Frescobaldiana (Ensemble for 17th century Italian music): founder and director concerts with old instruments

1960 - 1965

engaged in the development and management of school orchestras

1960 - 1997

conductor in all important institutions supporting 20th century classical music, international festivals (Salzburger Festspiele, Berliner Festwochen, Wiener Festwochen, Biennale Venice, Warschauer Herbst, Festival d'Automne Paris, Jyväskylä-Festival, Musica Viva Munich, Nutida Musik Stockholm, Neues Werk Hamburg, Musik der Zeit Köln etc.) and leading opera houses (Staatsoper Berlin, Vienna, Munich, Teatro Colon Buenos Aires etc.)

1962 - 1978

completion of the third act of Alban Berg's opera "Lulu"

1964 - 1970

course instructor of a special university course for electronic music

1967

extensive sculptural works

1967

sketches and water colour paintings, stone sculptures

1968 - 1975

president

1969

extraordinary professorship

1976 - 1988

ordinary professorship (composition, notation and interpretation of contemporary music)

1978 - 1983

co-founding and directing of the concert series "Wege in unsere Zeit" with the Ensemble "die reihe", together with Hans Landesmann

1981

seminar for interpretation "Pierrot lunaire"

1988

after his retirement from teaching, increased activity as a composer and conductor

1988

honorary member

1992

member

1993 - 1999

interpretational work

1995

honorary member

1996

numerous concerts for his 70th birthday at home and abroad

1996 - 1999

president

member of the Austrian Art Senate

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1963

first portrait

1964
1969

further performances in 1972, 1973, 1975, 1981, 1982, 1983, 1986 and 1987

1972

world music festival

1981

further performances in 1996

1982
1987

world premiere

1989

further performances in 2006, 2011

1995
1996

anniversary concert, together with György Kurtág

1998

world premiere

2002

world premiere

2005

world premiere

2009
2010

Schwerpunkt "Friedrich Cerha"

2011

celebration on the occasion of Friedrich Cerha's 85th birthday

2011

Happy New Ears

2012
2012
2014
2015

Friedrich Cerha Day in Wigmore Hall

2016

Friedrich Cerha's 85th birthday: Symposium - Soirée - Exhibition (Archiv der Zeitgenossen)

2016

world premiere

2016

world premiere

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1953

promotional award

1955

Culture Week Award

1957

Rome-scholarship

1964

promotional award

1965

promotional award

1970

scholarship from the programme for artists in West Berlin

1971

promotional award

1974

promotional award

1985

recognition award

1986

Medal of Honour in Gold

1986

Decoration of Honour in Gold

1986

Grand Austrian State Prize

1986

Decoration of Honour in Gold

1986

Exhibition: Youth of a Viennese Composer

1988

honorary member

1992

ICONS-competition: First Prize

1995

honorary member

2005

Austrian Decoration of Honour for Science and Arts

2006

Golden Lion in the category lifetime achievement "Leone doro alla carriera"

2007

composer in residence

2008

Decoration of Honour in Gold for Services to the Province of Vienna

2010

awarded the music prize

2010

NÖN-Leopold in the Culture Category

2010

Silver Medal for services to the province of Lower Austria

2011

International Composition Award

2012

Music Prize

"Officier des Arts et Lettres"

Description of Style

After the end of WW II, Cerha first explored the neo-classicism commonplace in concerts and music education ("Divertimento", written in 1947/1948 and revised in 1954 is a tribute to Stravinsky). Later, the works of Anton Webern and, from 1956 on, the serial techniques used by the Avant-Garde became the starting point for further individual developments in his compositions ("Relazioni fragili", "Espressioni fondamentali", "Intersecazioni").

 

With "Mouvements", "Fasce" and his concert series "Spiegel" (1960/1961) he created a musical language absolutely free of traditional phrases. It differs from seemingly similar and as well as contemporary, independent compositions by Ligeti or Penderecki, especially in the way that tangible processes of development play a decisive role and create large, formal connections in combination with non-linear processes, changing the entire piece into a coherent system - a kind of cosmos. In the not yet implemented "Welttheater" concept for "Spiegeln", the behavioural patterns of the masses of "human beings", quasi viewed from a space-time distance, correspond to the musical processes in mass structures.

 

In the stage performance "Netzwerk", based on "Exercises" (1962-1967) - a piece deliberately using heterogenic material, the perspectives between mass reactions and zoomed-in individual areas are alternating. Stylistically and structurally regressive elements break into a purist world of sounds and create a complex environment of chaos and order within an organism which corresponds to the image of a "world as networked system".
After a series of instrumental works ("Curriculum", "Sinfonie"), which - in the interest of expanding the material available to Cerha - refer directly to historical idioms, all the structural forms achieved so far are seamlessly interwoven in his opera "Baal" (1974-1980). Now, the individual stands provokingly in the centre of attention, although the panoply reaches from a mirror-like sound pad, standing for something archetypical, to clearly articulated, melodic-harmonic figures, expressing differentiated involvement. In the opera "Der Rattenfänger" he additionally incorporates polyrhythmic structures as leitmotif for commotion and agitation. Picking up his work with different forms of folk music, something already visible in his early works, refers to a stylisation and alienation of the Viennese idiom in some of his smaller works such as 'Keintaten' (named after Ernst Kein) and Chansons (using texts by the Wiener Gruppe, amongst others). In the partly microtonal string-quartets, influences from non-European music support his tendency to polyrhythmic and metric formations. Cherha's interest , forming already in 1962, in dealing with the diversity of today's experiences in complex, musical organisms is again confirmed in his last compositions.

 

Gertraud Cerha, 1996

Press Reviews

2011

[...] The orchestration of the composition "Spiegel" swept over the listeners at the Great Hall of the Vienna Konzerthaus and pulled the audience under the spell of its dynamic range and power. Not a second was left without power [...]. 

Terz (Barbara Preis)

http://terz.cc/magazin.php?z=1&id=103 

 

17. February 2006

Cerha is the most important, living Austrian composer, his services are enormous in many aspects. 

Frankfurter Allgemeine Zeitung (Gerard R. Koch) 

 

2006

His work experiments curiously with all techniques used in modern music, though never loses sight of the aspect of direct address.

Süddeutsche Zeitung (Reinhard Schulz)

Friedrich Cerha has tirelessly lobbied for contemporary music not being let go to waste in the ghetto of concert life. He created an audience and acceptance, maybe because he himself demonstrated how to compose in an effective way (for the audience) without giving up on the clear principles of modern music. This is what friends of music have to be thankful for.

Salzburger Nachrichten (Karl Harb)

Cerha's catalogue of works, comprising about 130 pieces, can definitely not be reduced to a mere catchphrase, dogmatism seems alien to him.

Die Welt (Ulrich Weinzierl)

Cerha is always good for a surprise. The last time two years ago, when his "Requiem" for soli, choir and orchestra, a piece which emphatically recites tradition, was performed at the Großer Saal of the Vienna Konzerthaus.

Neue Musikzeitung (Georg Beck)

Performer of (Composition)

... für Audifax & Abachum - Symphonie für großes Orchester
1. Sonate für Violine und Klavier
2. Sonate für Violine und Klavier
3. Sonate für Violine und Klavier
Aderngeflecht - für Bariton und Orchester
Agglomeration - für Violine solo mit oder ohne Streichorchester
Arie und Fuge für Bläseroktett
Baal-Gesänge - für Bariton und Orchester
Ballettsuite für Violine und Klavier
Bevor es zu spät ist - für Tenor und Orchester
Boleromaniaque
Catalogue des objets trouvés - für Kammerensemble
Clocks and Clouds - für zwölfstimmigen Frauenchor (ad lib. 12 Soli) und Orchester
Concertino - für Violine, Akkordeon und Kammerorchester
Concerto - für Streichorchester
Concerto da Camera II - nach Texten von Verena Blecher
Curriculum - für 13 Bläser
Der Rattenfänger - Bühnenwerk in 2 Teilen nach Carl Zuckmayer
Descendiendo - für großes Orchester
Deux éclats en reflexion - für Violine und Klavier
Duo & Double - für Violine und Klavier
Embryons déssèchées - (Erik Satie), Instrumentation und Bearbeitung der Klavierstücke
Enjambements - für gemischtes Sextett
Eso es
Exercises - für Bariton, Sprecher und Ensemble
Fantasien nach Cardew's Herbst 60 - für 7 Instrumente
Formation et solution - für Violine und Klavier
Für K - für Ensemble
Himmelsmechanik - aus sieben Bildern. Ballett
I. Keintate - für mittlere Stimme (Chansonnier) und Instrumente nach Wiener Sprüchen von Ernst Kein
II. Keintate - für mittlere Stimme (Chansonnier) und Instrumente nach Wiener Sprüchen von Ernst Kein
In memoriam Ernst Kein - nach Wiener Sprüchen von Ernst Kein, für mittlere Stimme (Chansonnier) und Instrumente
Integration - für Orchestergruppen
Jahrlang ins Ungewisse hinab - für Kammerorchester
Kammerkonzert - für 13 Instrumentalisten
Kodes - für Kammerorchester
Konzert - für Bratsche und Orchester (Ensemble)
Konzert - für Violine, Violoncello und Orchester
Konzert für Streichorchester
Langegger Nachtmusik I - für Orchester
Langegger Nachtmusik II - für Orchester
Langegger Nachtmusik III - für großes Orchester
Lichtenberg-Splitter - für Bariton und Ensemble
Manifesto per Kalinowski - Interpretation einer Grafik von Sylvano Bussotti
mise en scène - for 4 ensemble groups
Mouvements I-III - für Kammerorchester
Nachtgesang - für Tenor und Orchester
Netzwerk - Bühnenwerk für Bariton, Sopran, 5 Sprecher, Bewegungsgruppe und Orchester
Phantasiestück in C.s Manier - für Violoncello und Orchester (Ensemble)
Phantasma 63 - für Ensemble
Quellen - für Ensemble
reihenweise
Relazioni fragili - für Cembalo und Kammerensemble
Requiem für Hollensteiner - für Bariton, Sprecher, gemischten Chor und Orchester
Requiem für Rikke - für Tenor und Orchester aus "Der Rattenfänger"
Sechs Lieder nach Gedichten von Hugo von Hofmannsthal - für Singstimme und Klavier
Sinfonie - für Orchester
Sonate für Bratsche und Gitarre (Laute)
Sonate für Viola und Klavier
Spiegel I-VII für großes Orchester und Tonband - Gesamtzyklus
Spiegel III - für großes Orchester
Spiegel VI - für großes Orchester
Spiegel VII - für großes Orchester
Streich- & Zupfquartett
Strohkoffer - (Paul Kont) Bearbeitung der Suite für Violine und Klavier
Trio - für Violine, Horn und Klavier
Triptychon - für solistische Bläser und Streichorchester
Triptychon - für Tenor und Orchester
Trois poèmes d'amour - (Erik Satie), Bearbeitung und Instrumentation
Und du ... - Radiophone Komposition für Orchester, Stimmen und Elektronik
Verwandlungsmusik - (Transformation-Scenes)

Occasioner of (Composition)