photographer: David Fisslthaler ©

Danzmayr Wolfgang

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Lux aeterna, libera me 2014
2 Erlkönigs Vermächtnis - nach F. Schuberts op. 1 2013
3 Gustav 2013
4 ...immer wieder geboren? - Paraphrase auf Anton Weberns "Zwei Lieder" op. 8 2012
5 4 Suiten 2011
6 Temesi Zoltán vezetö 2011
7 Ballade vom Träumer - Des Kronprinzen Rudolf Vermächtnis 2010
8 Strömungen 2010
9 Wes' Ohr diese Musique höret 2008
10 Adagio in F 2006 5m
11 Eigendynamik zu zweit 2005 5m 30s
12 Get up, Salzburg! - aus der Viva!Mozart-Suite 2005 7m
13 Tristan und Isolde begegnen einander in der Kirche: Hörst du's nicht? 2004 6m
14 Zum Beispiel: Isolde - für Streichsextett 2004 10m
15 Zauchensee-Idylle 2004 7m
16 Trans-Skript von F. Schuberts Klavier-Sonate B Dur, D960 2001 - 2003
17 Heiras Schwester erkennt W.A. 2001 12m
18 ... und mit Ende beginnt - der 7-jährige Rilde hört Brahms in Altaussee 2000 15m
19 ... und mit Ende beginnt - für Sprecher, Oboe/Englischhorn und Streichquartett 2000 19m
20 Pas de une - aus dem Zyklus "Frauen" 2000 3m
21 Heira - Aus dem Zyklus "Frauen" für Streichquartett, orchestriert von W. Danzmayr 2000 6m
22 R.o.T. in Rot 1999
23 Friedrich Hölderlins Traum vom Turm - für Oboe & Streichquartett 1999
24 Streichquartett 1999
25 Meine Schwester oder meine Frau - aus dem Zyklus "Frauen" 1999 6m
26 Heira - für Streichquartett aus dem Zyklus "Frauen" 1999 6m
27 Hier ruht Karoline Baranyai (1915-1939) - Quartettsatz über ein Zwölftonmotiv von J.M. Hauer (aus dem Zyklus "Frauen) 1999 5m
28 Zyklus "Frauen" - für Streichquartett 1999 - 2000
29 Die Briefeschreiberin - Musik zu Peter Wagners gleichnamigen Hörspiel 1996 1h
30 Aushöhlungen - zu Alois Lindenbaumers Objekt "Gehöhlt" 1996
31 Der entrückte Engel - Theatermusik zu Dzevad Karahasans gleichnamigem Stück 1995 50m
32 NCS - Network Communication Systems - Suite in fünf Teilen 1995
33 Suona la Corda - Caprice 1994 9m
34 Al-Mukaffa - Theatermusik zu Dzevad Karahasans gleichnamigem Stück 1994 50m
35 (Wiener?) (!) Elegie - Charakterstück in drei Phasen 1994 6m
36 Tableau-Epilog 1994 7m
37 Aktweise 1993
38 Tableau V 1992
39 Tableau IV 1990 12m
40 Ikarus 1989
41 Tableau-Prolog 1989 8m
42 Facetten, live-mix-version 1988 4m 35s
43 Tableau II - über ein Larghetto-Fragment von W. A. Mozart 1988 11m
44 Tableau III - Version 1 1988 15m
45 Tableau III - Version 2 1988 8m 30s
46 Tableau I 1987 13m
47 Sachliche Romanze 1983 2m 30s
48 Der verrückte Computer - Theatermusik 1982
49 op. 24/Nicht von Webern - für Violine 1981 1m 5s
50 Pavane, Allemande, Courante - Drei Tänze aus "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" 1981 4m 27s
51 op. 23/Tocc 1979 5m
52 Geschl.: weibl., bes. Kennz.: keine 1978 1h 10m
53 Facetten 5-7-21 1978 4m 35s
54 Plötzlich sah ich Dich - Schlagerparodie 1976 1m 45s
55 Le piano en profil 1975 6m 25s
56 Vier Preludes 1975 2m 38s
57 en face/profil - Ein kubistisches Portrait des Klaviers 1975 6m 25s
58 Monolith 1974 12m 10s
59 Hommage à Camilla - Sonatine elektroakustisch 1973 2m 57s
60 Roulette 1973 2m 11s
61 Ta Osim Rha Mahie 1972
62 Duetto 1972 8m 40s
63 Contra di Pro 1972 3m
64 Duetto 69 - für Flöte, Oboe & Streichtrio 1972
65 Sonata mini 1971 2m 40s
66 Easy Rider - Gedanken zum gleichnamigen Film 1970 4m
67 Für Blockflöte/From me to you - Sue 1970 2m
68 Variazioni for Clarinet 1970 4m 30s
69 Rauchring 1970 5m
70 Elegie - Lehrstück in drei Phasen 1970 6m 30s
71 Passiocaglia - für Flöte und Streicher
72 Der Tod des Empedokles - Bühnenmusik zum gleichnahmigen Trauerspiel von Friedrich Hölderlin
73 Liebelei-Walzer (A. Schnitzler) - transcription
74 Allegro in e (J. J. Agrell) - Transcription
75 Allegro in F, KV 1c (Mozart) - Transcription
76 Ohne Satzbezeichnung, KV 15cc (Mozart) - Transcription
77 6 Landlerische B-Dur, KV 606 (Mozart) - Bearbeitung
78 Symphonie g-moll, KV 550 (Mozart) - Transcription
79 Urlicht & Es sungen drei Engel (Mahler) - Transcription

General Information

Year of Birth:  1947
Date of Birth:  5. July 1947
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Wolfgang Danzmayr, for 30 years the director of the music department at ORF Salzburg and Burgenland, is primarily known for his work as a composer and director. He is also an exceptional orchestra teacher and author of prose and poetry.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1950 - 1960

school and private lessons (Christl Hauser)

1967 - 1969

summer- and master courses

1970

diploma conducting

1970 - 1971

summer- and master courses (Franco Ferrara)

1973

summer- and master courses (Carl Melles)

composition and music theory

composition (electroacustical music)

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1975 - 1976

managing director

GEM
1976 - 2009

working for the studio in Salzburg, occasionally also for a short time in studio in Burgenland ( 1983-84); radio presenter for "Pasticcio" (during the 1980s), "Apropos Klassik", "zeitton" and other programmes on Ö1

1979 - 2009

head of the music department

1997 - 2002

artistic director of the orchestra

2007 - 2009

head of the department for culture

2010

juror at the Pedrotti-Conducting-Competition in Trento

2013

ever since supervisory board member

board member of the IG composers Salzburg

working on the concept and presenter at several events (Akzente, Lange Nacht)

artistic director

auditor

conductor at various ensembles: Mozarteum Orchestra Salzburg, Lower Austrian Tonkünstlerorchester, Carinthian Symphonic Orchestra, Collegium Musicum Carinthia, die reihe, Ensemble Kreativ etc

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
2000

Isabella Unterhauer (Ob, Eh)

2004

Bodo Hell (Org), Rauris

2005

Ensemble Akrobat

2005

Cologne string sextet

2006

Nacht der Komponisten

2006

Bischofshofen

2006

Bad Dürrnberg Hallein

2010

KomponistInnenforum Mittersill

2010

Janna Polyzoides (Pf)

2012

Ensemble akrobat

2012

Ensemble Akrobat

"Tableau-Prolog", "Trans-Skript" (4th movement), "Liebelei-Walzer" (after A. Schnitzler), "Get up, Salzburg!"

"Der entrückte Engel", "Al Mukaffa", "Empedokles"

Denisova/Kornienko

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

several commissions

Freundeskreis Bert Hellinger: "und mit Ende beginnt"

Liftgesellschaft Zauchensee

Kulturverein Forum Rauris - Rauriser Literaturtage

String Sextet Cologne: "Zum Beispiel Isolde", "Eigendynamik zu zweit"

Mozart Year 2006 - Salzburg

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1970

scholarship: master class conducting in Rome

1973

Hans-Haring-promotional-award for conductors

2007

nomination as a professor

2014

honorary member

Description of Style

The most important thing in music for me as listener, as well as conductor, is the indescribable. This is also true for the music I write (mainly in a sensational-tactile way with pencil and rubber).

 

Wolfgang Danzmayr, 1996

Press Reviews

1999

Wolfgang Danzmayr is reaching high, referring to Henry Miller's bleak fears about sense and nonsense of progress as the impulse of his work "Tableaux", written in 1991. However, Danzmayr's composition most easily meets his self-imposed expectations; he even expands, intensifies Miller's fears by his always meditative-sensitive, never modernist mannered tonal language in an impressive way. [...]

Neue Zeitschrift für Musik (Wolfgang Fricke)