David Thomas Christian

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Drei Stücke für Klarinette in B 1997 8m
2 Drittes Trio (Aziz Djoune) - für Klarinette, Violine und Klavier 1995 14m
3 Trio - für Violine, Viola und Violoncello. Nach dem Duo für Viola d'amore und Gambe von Johann Nepomuk David 1995 15m
4 Nichts kommt von selbst - Drei partnerschaftliche Gesänge für mittlere Stimme und Klavier 1994 10m
5 Quartett - für zwei Flöten, Violine und Violoncello 1993 16m
6 Für Ines - für Flöte solo 1991 3m
7 Sonate - für Violine und Klavier 1990 16m
8 Sonate - für Viola und Klavier 1990
9 Luzifer - für Soli, Chor, Ballett und Orchester 1990
10 Zweites Streichtrio 1989 18m
11 Zweites Trio - für Klarinette, Violine und Klavier 1989 15m
12 Sonate - für zwei Flöten 1988 16m
13 Sonate für Violoncello und Kontrabass - Variationen über ein Thema von Johann Nepomuk David 1988 12m
14 Zweites Konzert - für Violine und Orchester 1987 30m
15 Carmenfantasie - (Georges Bizet/Pablo de Sarasate), Bearbeitung für Violine, Klarinette, Klavier und Orchester 1987
16 Schubertiade - Variationen über ein Schubert-Thema für Violine, Klarinette und Klavier 1987 14m
17 Kleine Tanzsuite - für Klavier und Schlagzeug (zwei Spieler) 1986
18 Sinfonia concertante - für Violine, Klarinette, Klavier und symphonisches Blasorchester 1986 24m
19 Drei Goethelieder - für Sopran und Klavier 1986 10m
20 Klaviertrio 1985 20m
21 Trio - für Flöte, Viola und Gitarre 1985 12m
22 Serenade - für Bläseroktett 1985 20m
23 Toccata - für neun Flöten 1985 10m
24 Sechs Präludien und Fugen - für Orgel 1985 - 1990 30m
25 Vierhändige Stücke - über japanische Lieder. Serie I 1985
26 Six Preludes and Fugues Vol. I 1985
27 Six Preludes and Fugues Vol. II 1985
28 Deutsche Tänze - für Orchester 1984
29 Erstes Trio - für Violine, Viola und Violoncello. Thema und Variationen 1984 15m
30 Tripelkonzert - für Violine, Klarinette, Klavier und Orchester 1983 22m
31 Konzert - für Flöte und Orchester 1982 20m
32 Konzert - für Violoncello und Orchester 1982 20m
33 Und wir haben erkannt - Motette für sechsstimmigen Chor 1982 4m
34 Der Weg nach Emmaus - Kirchenoper in drei Akten 1981 ~ 1h 20m
35 Festlicher Prolog - für großes Orchester 1981 14m
36 Die Welt, durchaus, ist lieblich anzuschaun - Madrigal für gemischten Chor 1981 1m
37 Die Vögel - Kantate nach Worten von Joseph von Eichendorff für Sopran, Flöte, Klarinette und Klavier 1981 12m
38 Drei Goethelieder - für gemischten Chor und Klavier zu vier Händen 1980 7m
39 Konzert - für drei Violinen solo und Streichorchester 1980 25m
40 Sonate - für Flöte und Klarinette (Dritte Duosonate) 1980 7m
41 Sonate - für Gitarre und Violoncello (Viola) 1980 12m
42 Sonate - für Gitarre und Cembalo 1980
43 Sonate - für Violine und Viola. Erste Duosonate 1980 10m
44 Sonate - für Klarinette und Violine (Zweite Duosonate) 1980 8m
45 Präludium und Fuge - für Orgel 1980
46 Sonate - für Violine und Viola 1980 8m
47 Bei Amors Grab - Fünf Lieder für Sopran und Klavier 1979
48 Konzert - für Kontrabass und Streichorchester 1979 18m
49 Duplum - für sinfonisches Blasorchester 1979 8m
50 Bläserquintett Nr. 2 1979 14m
51 Quartett - für Oboe, Violine, Viola und Violoncello 1979 20m
52 Konzert - für zwei Violinen und Streichorchester 1978 16m
53 Concerto grosso - per 2 Viole, Violoncello e Contrabasso con Orchestra d'Archi 1978 18m
54 Erstes Trio - für Violine, Klarinette und Klavier 1978 16m
55 Tricinium - für Flöte, Englischhorn (Viola) und Violoncello 1977 9m
56 Capriccio - für Violine solo 1977 11m
57 Drei Canzonen - für Violine und Klavier 1977 10m
58 Drei Goethelieder - für Baßbariton und Klavier 1977 8m
59 Konzert für Orgel und Orchester - Fantasie und Fuge 1976 20m
60 Konzert für Oboe und Orchester - Konzertante Miniaturen 1975 12m
61 Das Lied des Menschen - Oratorium für Soli, vierstimmigen gemischten Chor, Knabenchor und Orchester 1975 1h 30m
62 Drittes Konzert - für Streichorchester, quasi una fantasia 1974 11m
63 Zweites Konzert - für Streichorchester 1972 23m
64 Concertino - für Violine solo und Streichorchester 1970 24m
65 Sonate - für Violoncello und Klavier 1970 15m
66 Vier Gesänge nach Hafèz - für Sopran und Kammerorchester (persisch) 1969 7m
67 Wer ist es, der den Weltenplan verdunkelt - Motette à 8 für gemischten Chor 1968 7m
68 Erste Sonate - für Klavier 1967 15m
69 Konzert - für Orchester 1967 22m
70 Atossa oder Die Achämeniden - Ein Festspiel in drei Bildern 1967
71 Variationen über ein deutsches Volkslied - für Viola und Orgelpositiv 1966 8m
72 Fünftes Streichquartett 1966 - 1967 14m
73 Fantasia "Dux Michael" - für Orgel 1965
74 Viertes Streichquartett 1965
75 Drei Canzonen - für 3 Gitarren 1965 8m
76 Konzert - für 12 Streichinstrumente 1964 12m
77 Fünf Bagatellen - für Klavier 1964 8m
78 Vier Lieder - nach chinesischen Gedichten für hohen Sopran und Klavier 1963 7m
79 Konzert - für Gitarre und Kammerorchester 1963 10m
80 Missa in honorem Mariae 1963
81 Drei Intermezzi - für Violine und Klavier 1963 15m
82 Fünf Orgelchoräle 1963
83 Bläserquintett Nr. 1 1963 12m
84 Quintett - für Klarinette, Violine, Viola, Violoncello und Kontrabass 1963
85 Konzert - für fünf Bläser und Streicher 1962 20m
86 Konzert - für Violine und Orchester 1962 25m
87 Zwei Motetten - für gemischten Chor 1962
88 Sonatine - für zwei Violoncelli 1962 8m
89 Missa in Adventu Christi - für gemischten Chor 1961 ~ 20m
90 Konzert - für neun Soloinstrumente 1961 20m
91 Erstes Konzert - für Streichorchester 1961 18m
92 Konzert - für Klavier und Orchester 1961
93 Fünf Orgelchoräle 1961 11m
94 Fünf Madrigale - für gemischten Chor 1960
95 Quartett - für Flöte, Violine, Viola und Violoncello 1959
96 Sonate - für Flöte und Viola 1958
97 Serenade - für Streichorchester 1957
98 Trio (Nr. 2) - für Flöte, Violine und Viola 1954
99 Divertimento - für Streichorchester 1954
100 Quartett Nr. 3 - für zwei Violinen, Viola und Violoncello 1953
101 Quartett Nr. 2 - für zwei Violinen, Viola und Violoncello 1951
102 Sonate - für Flöte solo 1951
103 Quartett Nr. 1 - für zwei Violinen, Viola und Violoncello 1950
104 Vier Madrigale - für gemischten Chor 1950
105 Trio (Nr. 1) - für Flöte, Violine und Viola 1948

General Information

Year of Birth:  1925
Date of Birth:  22. December 1925
Place of Birth:  Wels
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Year of Death:  2006
Date of Death:  19. January 2006
Place of Death:  Vienna
Nationality: 

 

Born 1925 in Wels as the son of the composer Johann Nepomuk David, Thomas Christian moved to Leipzig in 1934 with his family. In 1944 David was a prisoner of war, and after the Second World War, returned to Austria, finished his studies at the Mozarteum Salzburg and was employed there. Thomas Christian David moved to Stuttgart in 1948 and went on to study musicology in Tübingen, as well as choir direction and conducting. He began teaching in Vienna in 1958, which he did almost without interruption until his retirement in 1988.
He conducted the Berlin Symphony Orchestra, the Viennese Academy Chamber Choir, and the NITV Orchestra of Iranian Television, of which he was the founder and chief conductor, among others. David was also the Artistic Director of the opera houses in Teheran and Cairo.
Thomas Christian David died in Vienna on 19 January 2006.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1936

Thomasschule, Leipzig: choir boy in the Thomaner choir

1943

Leipzig Music Academy, Leipzig: composition, piano and flute (Carl Bartuzat)

1946 - 1947

continuation and completion of studies: flute, piano, organ, harpsichord, composition, conducting

1948

Eberhard Karls University, Tübingen: musicology

first musical education at home with his father Johann Nepomuk David

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1945

making his debut on concert tours as a flute player and chamber musician

1945 - 1948

flute teacher and director of the Mozarteum Choir

1948 - 1957

South German Madrigal Choir and Stuttgart Opera: Choir direction and accompaniment

1957

beginning of teaching activities in Vienna (score playing, compositional technique); compositon as of 1963

1960

world tour as choir director

1967 - 1973

Iranian Television Orchestra NITV: chief conductor

1967 - 1973

University of Teheran: helped set up the Music School and also worked as a professor

1974 - 1988

professorship (compositional technique and composition)

1980 - 1995

Berlin Symphony Orchestra: first conductor

1986 - 1988

president

1992

Cairo Opera Company: artistic director of the opera house

1994

from this year on, director of different orchestras in Teheran, flute and harpsichord performances, piano accompanist, choir director and conductor

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1964

Kasseler Musiktage

1968
1968

performance during the coronation of Shah Reza Pahlevi

1982

 

1984

performance of several pieces on the occasion of the opening of an exhibit dedicated to himself

1987

musical performance

1996
1997

New Flute Music

2007

University of Montana

2007

Walden Chamber Players

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1955

City of Stuttgart: prize for the promotion of young composers

1961

promotional award for chamber music

1962

Austrian Cultural Institute Rome: scholarship

1963

Second Prize in a composition competition

1973

promotional award

1979

culture award

1979

music award

1981

First Class Honorary Medal for Science and Art

1985

recognition award for music

1986

State recognition award

1996

Grand Decoration of Honour in Gold

Description of Style

Music, in my opinion, should represent an awakening of the mind and the senses. One must bridge the gap between the listener and the writer, as, without the listener, music would be comparable to a seed fallen on dry earth.
Unfortunately, the will of politicians in our century mobs music from all sides (we are still experiencing this). Of course, it never worked without politics, but one should not exaggerate. I always remember a quote by Weinheber (about Goebbels): Leave art alone. The greatly desired development and the birth of something new have never come about through planning and at command. True art emerges when one listens deep within oneself without meaning to; only without intention does something new come into being. The three statements that music must mean something to the listener, must be a real task for the musician and that the composer must experience excitement or enjoyment upon seeing or hearing the music, are true.

 

Thomas Christian David 1997