Iván Eröd
Instrument: piano
Category:

Eröd Iván

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Tripelkonzert für drei Klarinetten und Orchester 2015 ~ 19m
2 3. Symphonie (Symphonische Kantate "Øresund") 2013 35m
3 Stanzen 2012 7m
4 Introduktion und Toccata - for piano 2010
5 Konzert für Klarinette und Orchester 2010 - 2011 22m
6 Einig im Wunsch 2009 3m
7 Ode 2009 16m
8 Pünktchen und Anton - Kinderoper nach dem Roman von Erich Kästner 2009
9 Alterslaunen - Variationen über ein eigenes Thema 2009 - 2010 15m
10 GeburtstagsPRÄSENT - dem treuen Freund GErHArD für Violine solo 2007 2m
11 Blechbläserquintett 2007 - 2008 8m
12 Die Wassertrompeter 2007 - 2008 8m
13 Symphonische Szene Hommage à Franz Liszt - Fassung für zwei Klaviere 2006 13m
14 Köszönet Bartóknak (Dank an Bartók) - für Violoncello und Klavier 2006 3m
15 Konzert für Violoncello und Orchester 2005 25m
16 Fastenmusik - Orgelstücke nach altrömischen Gesängen 2005 17m
17 3. Streichquartett 2003 ~ 20m
18 100 Töne - Jenö Takács zum 100. - für Violine Solo und Kammerorchester 2002 1m
19 Die Liebesprobe - Parodieoper (Mozart-Bletschacher) 2001 - 2002 35m
20 Die Heringshochzeit - Duett 2001 3m
21 2. Symphonie 2000 - 2001 23m
22 Horo-Witz - für Klavier 2000 ~ 1m
23 Kanon 2000 ~ 1m
24 Fermeture-Ouverture - für Orchester 1999 4m
25 2. Sonate für Violine und Klavier 1999 - 2000 14m
26 Oktett - für Klarinette, Horn, Fagott, 2 Violinen, Viola, Violoncello und Kontrabass 1998 ~ 15m
27 Doppelkonzert für Klarinette und Fagott - mit Begleitung des Orchesters 1998 - 1999 20m
28 Blumenstück - für Klavier 1997 4m
29 Les Noces de Mondrian - Hochzeitskantate für Kammerchor und Kammerensemble nach einem Text von Marie-Luce Eröd 1997 8m
30 Minderheitentänze - für Streichorchester 1997 ~ 10m
31 Minderheitentänze - für Streichorchester 1997 10m
32 2. Streichsextett 1996 14m
33 1. Symphonie "Aus der alten Welt" 1995 26m
34 Hommage à D. L. - drei Strophen aus "vergangenen Zeiten" für Klavier 1995 3m
35 Bartók emlékezete (üzenet a multba) / Hommage à Bartók (Nachricht in die Vergangenheit) - für Klavier solo 1995 3m
36 Blumenstück - für Viola solo 1994 8m
37 Happy Birthday - Einige Kanons und ein Quodlibet 1994 7m
38 Bukolika - für Kammerensemble 1994 ~ 13m
39 Über der Asche zu singen - Fünf Gesänge für Mezzosopran und Klavier 1994 15m
40 Ennstaler Aufstrich - für Kinderorchester (Vl I, Vl II, Vlc) 1993 3m
41 Kleine Suite für zwanzig Finger - für Klavier zu vier Händen 1993 7m
42 Ewig wird er Euch sein... - für Bariton und Klavier 1993 1m
43 "Tao-Te-King" Nr. 33: Wer andere kennt, ist klug - für Stimme und Klavier 1993 ~ 1m
44 Trio für Klarinette, Violine und Klavier 1991 15m
45 Der Füssener Totentanz - Kirchenoper von Richard Bletschacher 1991 15m
46 Brahms-Variationen für Klavier - Entwicklungen zu einem und Veränderungen über ein Thema von Johannes Brahms (Intermezzo op. 116, Nr. 6) 1990 18m
47 Quintetto Ungherese - Bläserquintett 1990 15m
48 Vox lucis - Kantate für Bariton, Oboe und Orchester 1988 - 1989 32m
49 Beim jungen Wein - für gemischen Chor a capella nach Georg Trakl 1987 3m
50 Quartett für Violine, Viola, Violoncello und Klavier 1987 21m
51 Canti di Ungaretti - für Bariton und Ensemble 1987 - 1988 11m
52 Stacheltierliebe - Chanson für Stimme und Klavier 1987 2m 30s
53 Schnappschüsse - Fünf Portraits für Flöte und Bläseroktett 1986 8m
54 Das Sein ist ewig - Kantate für Orgel solo, gemischten Chor und Orchester 1985 30m
55 Drei Interludien aus "Das sein ist ewig" - für Orgel und Orchester 1985 12m
56 Minnesota Sinfonietta 1985 - 1986 15m
57 Drei Interludien - aus "Das sein ist ewig" für Orgel und Orchester 1985 12m
58 Interludium II - aus der Kantate "Das Sein ist ewig" 1985 ~ 5m
59 Sonate für Fagott und Klavier - Sonata milanese 1984 14m
60 Réjouissance - für großes Orchester 1984 8m
61 Schwarzerde - Fünf Gesänge für Bariton und Orchester 1984 - 1985 20m
62 Vier Gesänge - für tiefe Stimme und Klavier 1983 10m
63 Serenade für Streichsextett - Kleine sinnliche Abendmusik 1983 13m
64 Symphonische Szene "Hommage à Franz Liszt" - für großes Orchester 1983 - 1984 14m
65 2. Trio - für Violine, Violoncello und Klavier 1982 17m
66 Viva la musica! - für gemischten Chor a capella 1982 1m
67 Bourdon für Adrian - für Klavier 1982 1m
68 Veränderung über einen Walzer von Diabelli - für Klavier 1981 1m 30s
69 Soirées imaginaires - für großes Orchester 1981 20m
70 Yerma - Bühnenmusik zum Schauspiel von Federico García Lorca 1981 20m
71 Tao-te King, Nr. 76: Der Mensch tritt ins Leben - für gemischten Chor a capella 1981 2m
72 Capriccio 81 - für vier Flöten und zwei Harfen 1981 8m
73 Kanonische Variationen über ein sehr bekanntes Kinderlied - für Streichquartett 1980 6m
74 Never close your eyes ... - Hochzeitskanon für drei Frauenstimmen, Baß und Klavier 1980 2m
75 Studien für Streichorchester 1980 10m
76 Konzertante Fantasie - für Viola und Streichorchester 1980 - 1981 10m
77 Zum 15. November 1980 - für Bariton und Klavier 1980 3m
78 Zum 15. November 1980 - für Violoncello und Klavier 1980 3m
79 Krokodilslieder 1979 - 1980 15m
80 Enjoying Life - für Trompete und Klavier 1979 2m
81 Violakonzert 1979 - 1980 22m
82 2. Streichquartett 1978 21m
83 Drei Stücke für Violine solo 1978 - 1979 11m
84 Allegretto moderato für Klavier - vom jüngsten Vogg vorzuspielen 1978 30m
85 Hommage à Beethoven - Rhapsodie für Violoncello solo über Themen der Sonate op. 102/1 von Ludwig van Beethoven 1977 10m
86 Orpheus ex machina - Oper in zwei Akten 1977 - 1978 1h 30m
87 Divertimento für Blechbläser und Schlagzeug 1976 12m
88 1. Trio - für Violine, Violoncello und Klavier 1976 22m
89 Három magyar madrigál nöi karra (3 ungarische Madrigale für Frauenchor a capella) 1976 6m
90 Capriccio für zehn Blasinstrumente 1976 - 1977 7m
91 Drei Gedichte aus Goethes "Der west-östliche Divan" - für gemischten Chor a capella 1976 3m
92 Klavierkonzert 1975 25m
93 2. Sonata - für Orchester 1974 8m
94 1. Streichquartett 1974 - 1975 21m
95 Violinkonzert 1973 18m
96 Ole, mein Knecht - shadow play for television 1970 10m
97 1. Sonate für Violine und Klavier 1969 - 1970 16m
98 Milchzahnlieder - für Sopran und Kammerorchester 1969 12m
99 Fanfare und Intrada - für Blechbläser und Schlagzeug 1969 7m
100 Ricercare ed Aria S. C. H. E. - für Flöte, Oboe, Baßklarinette und Horn 1965 6m
101 Tutto ho perduto (Ich habe alles verloren) - für Sopran und Violine 1965 3m
102 Balázs Aniko Darabja (Aniko Balázs' Stück) 1965 1m 30s
103 Die Seidenraupen - Oper in einem Vorspiel, sieben Bildern und einem Nachspiel 1964 - 1968 2h 15m
104 La doncella, el marinero y el estudiante - (Das Mädchen, der Matrose und der Student). Kurze Oper 1959 - 1960 12m - 15m
105 Drei Sätze für Violoncello und Orchester 1958 12m
106 Drei dodekaphone Chöre - für gemischten Chor a cappella 1958
107 Vier kleine Klavierstücke 1957 - 1958 6m
108 Vier Stücke für Streichquartett 1957 8m
109 1. Sonata - für Orchester 1957 8m
110 Bläsertrio - für Oboe, Klarinette und Fagott 1957 8m
111 Dorottya-Ouvertüre - für Orchester 1956 7m
112 Zrinyis zweiter Gesang / Zrinyi második éneke - für gemischten Chor a capella 1954 6m
113 Lieder und Chöre 1952 - 1956
114 Kammermusik 1951
115 Klavierwerke 1951 - 1956
116 Streichtrio / Vonóstrió 1951 6m 30s
117 Variationen über ein ungarisches Volkslied 1948
118 Symphonie in cis-moll - für Orchester 1948

General Information

Year of Birth:  1936
Date of Birth:  2. January 1936
Place of Birth:  Budapest
Country of Birth: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1940

first lessons with Eröd's mother

1941 - 1944

lessons with György Kálmán

1944 - 1946

lessons with Magda Káldi, after the deportation of György Kálmán by the Nazi regime

1946 - 1951

private lessons

1950

twelve-tone seminar

1951
1951

composition (Ferenc Szabó)

1957 - 1960

 

1957 - 1960

composition

1957 - 1961
1957 - 1961

composition

1961

graduation examination with distinction, composition

1961

graduation examination with distinction

1962

lessons with Guido Agosti

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1962 - 1968

solo accompanist

1962 - 1968

director of studies

1967

teaching activities

1971

assistant professor

1975

senior professor for composition and music theory

1988

musical documentation Iván Eröd (concert and exhibition) in the music collection

1989 - 2004

senior professor for harmony and counterpoint (music theory)

1995 - 2002

Head of Department 1

2000 - 2001

composer in residence

2004

professor emeritus

2004 - 2005

visiting professor

numerous concert tours as a pianist in Europe and the Middle East

numerous lectures and seminars in Hungary, Germany, Great Britain, Italy, the USA, Brazil

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1956

first public performance (a song for voice and piano)

1958
1958
1958

world premiere

1968

world premiere

1977

world premiere

1978

world premiere

1981

world premiere

1986

world premiere

1988
1995

world premiere, commissioned by the Austrian Broadcasting Corporation

1998

world premiere, performed by the Scharoun-Ensemble

1999

world premiere at the New Year's concert with Sir Roger Norington

2001

world premiere with Leopold Hager

2002

performance with Sir Roger Norington in a concert of the proms at the Royal Albert Hall London

2006

Personale

2008

Almeida Festival

Huddersfield Festival

Minnesota Summer Festival

Radenci Festival Slovenia

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1961

first prize at the Bösendorfer piano contest

1962

Busoni competitions, Bolzano: second prize

1964

Zentralsparkasse der Gemeinde Wien: promotional award for composition

1970

Austrian state award

1974

promotional award for composition

1978

recognition award

1980

recognition award

1981

Joseph Marx music award

1986

music award

1993

Bartók Pásztory Award, Hungary

2001

Decoration of Honour in Gold for Services to the Province of Vienna

2001

Grand Decoration of Honour in Silver for Services to the Republic of Austria

2006

honorary member

Description of Style

First and foremost I am a musician. The source of my creativity is music itself, not any political, ideological or aesthetic intentions. My message is not the translation of something else into music, it is musical in itself. Another characteristic of my compositions is the lack of ambition to renew the musical language. To express my intentions, I use already existing words already. Therefore, I expect an immediate effect of my works on the audience, however, I am reluctant to explain this effect.
The quality of this trade is more important to me than an original style. My personality is, of course, characterised by origin, education and preferences. Hungarian tradition, the influence of the (Viennese) classical period, even - to some extent - the second Viennese school and maybe even my Jewish roots, can be perceived in my works. I think I gave my best in some of my vocal and chamber music pieces.

 

Iván Eröd, 1994

Press Reviews

Eröd's musical language is sophisticated and still easily accessible for a broad audience. [...] What is far more important to him [more than honours, such as the Grand Decoration of Honour in Silver of the Republic of Austria], is the fact that his works have become a regular element of the concert repertoire, thus underlining his theory that contemporary music can be of public appeal and be "popular" without losing quality. 

ORF, Ö1 Morgenjournal (Susanna Dal Monte)

 

Iván Eröd's string quartet no. 3 (op. 78) - commissioned by the Society of Friends of Music - has been met with enthusiasm by the audience. A journey to India as inspirational source: catchy melodies and terse rhythms characterise Eröd's musical language. 

Kronen-Zeitung (Florian Krenstetter)

 

This season, Iván Eröd has done a main part of the work of the Vienna Concert-Verein as composer in residence: a highlight being the world premiere of the 2nd symphony under Leopold Hager. A competent, expressive performance! In contrast to the frequent build-up of similar works, this symphony is not about illuminating the atmosphere, but about obfuscation. The "idyll" at the beginning is a harmonic starting point. However, idyllic does not necessarily mean poor in excitement. The momentum soon becomes wilder. Excited twitching and scurrying, a being driven are perceived in the second movement "Unruhe", the order seems disturbed. Acute, glistening thrusts are interspersed, turbulence before the storm! Finally - "Klage und Aufschrei" - the maelstrom of energy becomes increasingly powerful and Eröd manages an exciting finish. A fetching composition, which will find its way onto the concert stages. 

Kronen-Zeitung, OL

 

Sonata for violin no. 2 op. 74
Eröd already decided to depose of atonality in his first sonata, some 30 years ago. However, this time, he accomplished a real crossover, as archaic sounds and classical sixths and third double stops followed Csárdás rhythms, as well as acuminated intervals of Eröd's native country. Towards the end, the music culminates in stirring, jazzy sound. Violinsonate no. 2 op. 74 

Der Standard (Beate Hennenberg)