Wolfgang Florey
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Instrument: violoncello

Wolfgang Florey © Ute Florey

Florey Wolfgang

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Und wenn die Welt voll Teufel wär - Kinderkantate 2016 30m
2 Vier Intermezzi 2014 7m
3 Intermezzo für 15 Instrumente 2014 16m
4 Canti Veneziani - Otto frammenti e un requiem per Lukas di Riccardo Held 2013 28m
5 Zünd an mit Deinem Licht - Choralvorspiel 2013 5m
6 Hölderlinspiel - Eine musikalische Versuchsanordnung für junge Spieler 2011 - 2012 20m
7 Verfluchtes Rom - Eine Szene nach dem 8. Buch der Sibyllinischen Weissagungen 2010 17m
8 Dialog über ein unscharfes Bild 2009 13m
9 Penelope am Webstuhl - Eine Szene nach einem Gedicht von Ulla Hahn 2009 30m
10 Summus finis 2009 12m
11 Vom Verstummen der Zeit 2009 19m
12 Im Verzerrspiegelraum - Ricercar in acht Szenen 2008 22m
13 Sieben Vigilien - Sieben Szenen für drei Schlagwerker 2008 22m
14 Im Augenspiegelblick - ein Capriccio nach Hoffmann in 8 Szenen 2007 18m
15 Sieben kurze Lieder - Lieder nach Gedichten von Ulla Hahn 2007 24m
16 Der Tag ist überlebt, ergraut die Erde - eine Faustszene nach Goethe 2007 20m
17 andererseits - ein kammermusikalischer Aufbruch ins Ungewisse 2006 18m
18 wahr.haft.ich - Ein musiktheatralischer Essay über A. Dürers „Melencolia I“ unter Verwendung von Texten von Dürer, Hesiod, Hölderlin u.a., sowie Selbstzeugnisse von Euthanasieopfern 2005 1h 35m
19 In Feuer getaucht - musikalischer Essay über Hölderlins spätes Gedicht "Mnemosyne" 2003 1h 30m
20 Farbenhaut für Violine und Violoncello 2002 ~ 6m
21 deutungslos/schmerzlos 1999 13m
22 Vier Elegien über den Tod eines jungen Schwimmers 1998 9m
23 Sonate für Violoncello solo 1998 14m
24 Winterreise heimatlos - Kammermusik für Gitarre, Horn und Schlagzeug 1997 25m
25 At the edge of the world 1997 25m
26 Woher kommen wir? Wohin gehen wir? - Eine kurze Paraphrase über Strawinskjis "Missa" 1995 8m
27 Limbo - nach einem Text von Botho Strauss für achtstimmigen gemischten Chor a capella 1994 24m
28 Sieben Steine - nach Texten von Friedrich Danielis 1994 27m
29 Prärie - Oper von Bertolt Brecht nach Knut Hamsun 1993 1h
30 Die Befreiung - Szenisches Oratorium für Soli, zwei gemischte Chöre, Kammerchor und großes Orchester 1989 25m
31 Ariel - Sinfonische Skizze über William Shakespeares "The Tempest" für großes Orchester 1988 35m
32 Am Tage da die schöne Welt für uns begann - Ein Konzert für sechs Schauspieler 1986 1h 10m
33 Massud Elegien - für Altflöte solo 1985 15m
34 Manifest - nach einem Text von Bertolt Brecht für vier Schlagwerker und Sprechgesang 1985 10m
35 Newspaper - Kammermusik für acht Instrumentalisten 1980 18m

General Information

Year of Birth:  1945
Date of Birth:  18. March 1945
Place of Birth:  Salzburg
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1961 - 1965

"Sacred concerts": foundation with his fellow-student Dietmar Forster at the Christuskirche

1968 - 1970

Ensemble Hinz & Kunst: co-founder of the ensemble, which has committed itself to a change in the performing of contemporary music

1969 - 1972

participation in various chamber music ensembles, among others the "Tibor Varga Chamber Orchestra" and the "Pagin Trio" (piano trio with Claus Bantzer and Diego Pagin)

1971 - 1988

professor of cello and methodology and practice of instrumental lessons

1972 - 1976

member of the Federal Board of the Democratic Cultural Association of the Federal Republic of Germany

1973 - 1982

Hinz & Kunst: participation in the re-established ensemble and finally executive head

1976 - 1980

Cantiere internazionale d'arte Montepulciano: participation

1980 - 2002

head of the stage music of the theater

1981

Hinz & Kunst: tour in South America

1982

Zeitsignale: co-founder of the Munich ensemble for contemporary music

1983 - 1991

Ensemble der Ruhrfestspiele Recklinghausen: musical director

1983 - 1992

music director of the ensemble of the Ruhr Festival Recklinghausen (artistic director: Wolfgang Lichtenstein)

1992

freelance composer

compositions for stage works by Johann Nestroy, Ferdinand Raimund, Franz Grillparzer, Ödön von Horváth, Carlo Goldoni, Maxim Gorki, Jean-Baptiste Molière

cooperation in theaters and radio stations throughout German-speaking countries

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1977

International Composers Seminar: Jury Prize

award for Hinz & Kunst "Artist of the Year"

Description of Style

The artistic personality of the composer developed, as with many of his generation, in the tension between music and politics. Therefore, in his musical work, he feels committed to language and performing arts. His esthetic considerations are influenced by his experiences as an instrumentalist, and the realization that the musical work of art fulfilled in texture, but in the performative sound sculpture.
Like many others, he believes in music as an expression of life, expressed in terms of not only individual sensations, but also in terms of arousing emotions, firing the rational as well as the dreamy thinking. In this sense, the composer finds himself in a special moral responsibility to all those people for whom he is permitted to work.

 

Wolfgang Florey 2001

Contact, Links

Website:  www.florey.de