Paul Walter Fürst
Instrument: viola

Courtesy of Doblinger Musikverlag ©

Fürst Paul Walter

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Chant des Moulins - für Streichorchester und Glockenspiel 2003 ~ 17m
2 Jubilate - für gemischten Chor und Orchester 2003
3 Auratorium - für Orchester 2000 ~ 15m
4 Homenaje a Coll Bardolet - für Gitarre 2000 ~ 5m
5 Wiener Sinfonietta - für Kammerorchester 1998 ~ 15m
6 Valentinade für Brassquintett 1998 ~ 14m
7 Seis Ventanas - für Kammerensemble 1996 12m
8 Zwei Konzertetüden - für Horn 1996
9 Regimen Sanitatis - für Sprecher und Streichorchester 1996 ~ 14m
10 Hermann & Dorothea - für zwei Klaviere 1996 ~ 12m
11 Zwischenmusik - für Streichorchester 1995 11m
12 March Brass - für 2 Trompeten, Horn, Posaune und Tuba 1993 ~ 12m 30s
13 Jäger tot und Almenrausch 1993 14m
14 Fantasia representativa 1993 ~ 16m
15 Si-Signale - Konzert für Trompete und Orchester 1992 ~ 15m
16 Acht Plus - für 12 Saxophone 1992 ~ 12m
17 Dorian Gray. Zweite Suite - für mittleres Orchester 1991 ~ 8m 30s
18 Zwei Tänze aus dem Ballett Dorian Gray - für kleines Orchester 1991 ~ 4m 50s
19 Dorian's Calling - for solo flute 1991 ~ 6m
20 Ten-den-zehn - für Bläserquintett und Streichquintett 1990 ~ 12m
21 Tango - aus Oktlibet 1989 ~ 3m 30s
22 Freduale - Sax-Quartett 1989 ~ 5m
23 Het Orgel is een Beelt - für Orgel, Chor, Combo und Orchester 1987 ~ 17m
24 Marionettenspiel - Sechstes Bläserquintett 1987 ~ 13m
25 Cavillo e Carillon - für mittleres Orchester 1986 ~ 16m
26 Notturno - Oktettsatz 1986 ~ 9m 30s
27 Ciao Amadeus - für Orchester und Big Band 1986 ~ 6m
28 Tromboncussion - für Posaune und Schlagzeug 1985 ~ 15m
29 Violatüre - für Viola und Schlagzeug 1983 ~ 13m
30 Oktlibet - Oktett für 2 Oboen, 2 Klarinetten, 2 Hörner und 2 Fagotte 1983 ~ 12m
31 Briefe - (letters) für 12 Celli 1982 ~ 11m
32 Bratschen-Trio - für 3 Bratschen 1982 ~ 7m 30s
33 Egoton - Trio für Viola, Violoncello und Kontrabass 1982 ~ 14m
34 Unter Donner und Blitz - (Johann Strauß), Bearbeitung für 12 Bratschen 1981
35 Capriccio 1981 ~ 8m
36 Oktett 1981 ~ 23m 30s
37 Bitte keine Musik - für Singstimme und Streichquartett 1981 ~ 11m
38 Dorian Gray-Suite - für großes Orchester 1980 ~ 15m
39 Kontinuum - Konzert für Fagott und doppelchöriges Streichorchester 1980 ~ 15m
40 Kaiserwalzer - (Johann Strauß), Bearbeitung für 12 Bratschen 1980
41 Bläserquartett 1980 ~ 12m
42 Rannoch-Concerto - Konzertstück für Horn und Orchester 1978 ~ 15m
43 Bizarre Feste - Fünftes Bläserquintett 1978 ~ 16m
44 Pan-Optikum 1978 ~ 45m
45 Emotionen - Sieben Duos für Viola und Kontrabass 1976 ~ 14m
46 Doppelkonzert - für Viola, Violoncello und Orchester 1976 ~ 20m
47 Orchestron IV - für großes Orchester 1975 ~ 10m
48 Omedeto - für 12 Bratschen 1974 ~ 10m
49 Togata - für Streichquartett mit fünf lateinischen Texten 1974 ~ 12m
50 Orchestron III - für Kammerorchester 1973 11m
51 Petitionen - Trio für Klarinette, Viola und Klavier 1972 ~ 10m
52 Antikonzert - für Klarinette und Orchester in 2 Teilen 1972 ~ 28m
53 Apropos Bläserquintett 1971 ~ 8m
54 Konzert - für Flöte und Streichorchester 1971 ~ 20m
55 Orchestron I - für Streicher 1970 ~ 11m
56 Konzert - für Kontrabass und Orchester 1970 ~ 18m
57 Orchestron II - für mittleres Orchester 1970 ~ 7m
58 Internationale Kinderlieder - für Sopran und Orchester arrangiert und bearbeitet 1969
59 Relazioni per Clarinetto basso e piano V-VIII 1968 ~ 5m 30s
60 Zwischen den Zeiten - für Kammerorchester 1968 ~ 7m
61 Togata - Vier Szenen für 2 Bratschen 1968 ~ 13m
62 Demonstrationen I-IV - für Streichquartett 1967 ~ 9m 30s
63 Bläserquartett 1966 11m 30s
64 Ars Bassi - vier Stücke für Kontrabass und Klavier 1966 ~ 14m
65 Opus 36 für Oktett 1964 ~ 9m
66 Bitte keine Musik - für gemischten Chor 1964 ~ 8m
67 Farbspiele - für großes Orchester 1964 15m
68 Streichquartett - in vier Sätzen 1963 ~ 25m
69 Dorian Gray - Ballett in sechs Bildern nach Oscar Wilde von Ernst Jandl 1963 ~ 45m
70 Sonate - für Viola und Klavier 1962 ~ 17m
71 Bavy Concerto - für Baßklarinette, Vibraphon und Streicher 1961 ~ 17m
72 Konzert - für 2 Klaviere und Streicher 1960 ~ 17m
73 Combat capricieux - für Violine und Orchester 1960 ~ 12m
74 Schattenspiele - Zweites Bläserquintett 1959 ~ 8m
75 Englischhorn-Quintett 1959
76 Drittes Bläserquintett 1959 ~ 11m
77 Schlagzeugsextett 1958
78 Sinfonietta - für mittleres Orchester 1957 ~ 15m
79 Konzertante Musik - für Bläserquintett 1957 ~ 11m
80 Sabado - Trio für Trompete, Schlagzeug und Klavier 1956 ~ 15m
81 Konzert - für 2 Violen und 16 Holzbläser 1956 ~ 23m
82 Beat the Beat - Quartett für Klarinette, Posaune, Kontrabass, Schlagzeug 1955 ~ 10m 30s
83 Sonate - für Violine und Klavier 1955 ~ 20m
84 Divertimento - für Violine und Klavier 1955 ~ 16m
85 Vier Lieder für daheim 1954
86 Les fêtes galantes - Vier Lieder für Sopran und Klavier 1953
87 Zwölf Stücke - für Violine solo 1953
88 Duo - für Viola und Violoncello 1953 ~ 10m
89 Sonatine - für Viola und Klavier in 4 Sätzen 1952 ~ 13m
90 Über allem Wechsel: Liebe - Fünf Lieder für Sopran und Klavier 1952
91 Streichtrio - für Violine, Viola, Violoncello 1951 ~ 13m
92 Die Nacht - Trilogie 1951
93 Drei Gesänge - für Sopran und Klavier 1951
94 Skizze 48 - für Klavier 1950
95 Invention - in E für Klavier 1949
96 Fidelium - Vier Duos für 2 Violinen 1949 ~ 10m
97 Sonatine - für Klavier zu 4 Händen in G 1949 ~ 12m
98 Sonate - für Violoncello und Klavier in e 1948
99 Sonate - für Klavier in D 1947
100 Sonatine - für Klavier in E 1946
101 Klavierstück - in e 1945
102 Zwei Inventionen - für Klavier 1944
103 Diverse Klavierstücke 1943
104 Fanfare - für drei Trompeten 1943
105 "Die Orgel ist ein Bild" - für Orgel, Chor und Combo

General Information

Year of Birth:  1926
Date of Birth:  25. April 1926
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Year of Death:  2013
Date of Death:  1. March 2013
Place of Death:  Vienna
Nationality: 

Paul Walter Fürst was born on 25 April, 1926 in Vienna and died on 01 March 2013 in Vienna. He worked as solo violist with the Lower Austrian Tonkünstlerorchester and the Munich Philharmonic Orchestra, then as violist for the Vienna Philharmonic Orchestra. [...] Commissions for the Wiener Festwochen, the Brucknerhaus Linz, and the International Mozarteum Foundation in Salzburg, the Austrian and Bavarian Broadcasting Corporations, NHK Radio Tokyo etc. All instrumental concerts were developed for virtuoso instrumentalists; his series of chamber music comprises conventional, as well as experimental instrumentation. The ballet "Dorian Gray" and the musical adaptation of seven texts for choir or voice and string, "Bitte keine Musik", were inspired by his friendship with Ernst Jandl. Fürst's compositions for chamber music are available on LPs and CDs [...] He was part of many contract arrangements (blank tape levies; cable; satellite; Austrian Broadcasting Corporation etc.) and regularly took part in meetings of related international associations. Fürst also founded the annual music symposium at Castle Schlosshof, Lower Austria, and the OMEGA project for promoting young talents in the field of music and helped performers and composers to start their organisations.

 

Paul Walter Fürst 1994

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation

Music High School: violin, piano, trombone, tuba

1946 - 1952
1946 - 1952

lessons with Willi Boskovsky

1946 - 1952

harmonics

1946 - 1952

composition

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1970

promotional award for composition

1970

granting of the title "Professor"

1980

Grand Decoration of Honour for Services to the Republic of Austria

1982

Gold Decoration of Merit

1985

Kaiser Friedrich Medal

1989

exhibition and documentation of his works in the music collection

1990

promotional award for composition

1994

music award

2001

Gold Decoration of Honour for Services to the Province of Vienna

2002

Austrian Decoration of Honour for Science and the Arts

2004

composer in residence

2005

cultural award of Lower Austria

2006

honorary membership

Description of Style

In addition to my main profession as an orchestra musician, my compositional work began at the music highschool in Frankfurt and established itself into an originality without a role model. The motivation lies in the liveliness of my individual execution of an absolute statement and not in the scheme of a compositional technique. The resulting problem of the categorization into styles is the style itself, which feeds off the experiment, but attempts to lead the listener to the musical experience via spontaneity and activity.

 

Paul Walter Fürst, 1994

Discography, Projects

Discography:

  • 1991: Farb Spiele/Ars Bassi/3.Bläserquintett/Violatüre/Het orgel is een beelt; Ludwig Streicher, Hans Peter Schilly, Peter Pecha, Gerald Fromme, Walter Seitinger, Michael Gailit, Chamber Music Society of the ORF, ORF-Symphony Orchestra, Vienna Philharmonic, conductors: David Shallon, Vaclav Neumann (Classic amadeo 435 697-2)
  • Bitte keine Musik, Elisabeth Lang, 1st Women's Chamber Orchestra of Austria, Michael Dittrich (conductor) (Gramola 98708)
  • Jäger tot - Almenrausch; Horn ensemble of the University "Mozarteum" Hansjörg Angerer (conductor), (Koch Schwann 3-6451-2)