Friedemann Katt
Nickname: Franz Xaver Frenzel
Registered as:

Katt Friedemann

Compositions

# Title Year of Originsort icon Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Concerto in B - für vier Violinen 1985
2 Streichersinfonie in F
3 Concerto grosso "il castello"
4 Sinfonia concertante in g-moll - in drei Sätzen
5 Concerto für Viola und Streicher
6 Eyne Wasser- und Jagdmusik zu Schönbronn
7 Geistliche Sinfonie - sinfonia sacra
8 Merlin - Ein Fantasy-Music-Drama
9 Deutsche Messe - for flutes and one voices
10 Missa "Refugium nobis"
11 Trio-Sonate g-moll
12 Trio in C
13 Concerto in F - in drei Sätzen
14 Triosonate in C mit Geburtstagsfuge
15 Triosonate in D - Doblinger Sonate
16 Sonate a-moll
17 Sonate in B-Dur - für Posaune und Klavier
18 Sonata in Swing - Concerto in G-dur
19 Quintett a-moll - Geburtstagskonzert
20 Concerto - für Trompete, Posaune und Klavier
21 Sonate
22 Sonate in G-Dur
23 Sonate G-Dur - for violin and piano
24 Zwei Sonaten g-moll, d-moll
25 Acht Solostücke - für Altblockflöte
26 Allegro und Andante aus dem Weihnachtskonzert
27 Allegro aus dem Hochzeitskonzert
28 Turmbläsereyen
29 La caccia - Jagdmusik für den Fürsten zu Heiligenkreuz
30 Suite Nr. 1 - aus den "Stainprunner Codices"
31 Suite Nr. 2 - aus den "Stainprunner Codices"
32 Adil-Besim-Suite - Die andere Wirklichkeit
33 Drei Cantos
34 Canzonen
35 Praeludien und Fuge
36 Elf kleine Praeludien - für Kristina
37 Sonate in G - für Cembalo
38 Straßen- und Orgeltänze
39 Sechs Inventionen
40 Märchen für Kristina - Erste Klavierstücke
41 Sonate Nr. 1 - für Klavier in Es-Dur
42 Rondo in D
43 Fantasie und Fuge - in d-moll
44 Suite mit den leeren Saiten - für Streichorchester und eine Stimme facile
45 Pas de deux
46 Sonate Es-Dur
47 Greensleeves - Lieder und Tänze
48 Mandello-Quartett
49 Sonate - für Cello (Bratsche) und Klavier
50 Sonate in d-moll
51 Fantasie - für Gitarre solo
52 Sonate in G-Dur - für Gitarre solo
53 Concerto - für Blockflöte (Oboe) und Orchester
54 Concerto für Orgel, Schlagwerk und Streichorchester
55 Missa brevis
56 Im Weingart'l
57 Engels-Oratorium "de sanctis angelis"
58 Concerto für Tenorhorn und Klavier (d-moll)
59 Festliche Musik für Horn und Orgel (Klavier)
60 Jägereyen für Horn und Klavier
61 Concerto in F für Trompete, Posaune und Klavier
62 Praeamblum und Fantasia
63 Concerto à Cinque - 1. und 2. Satz
64 Festmusik für vier Hörner und Holzbläser
65 Festfanfare aus der "Rieder Symphonie"
66 Sterntaler - fairy-tale for Kristina
67 Fuge g-moll für Klavier
68 Sonate facile für Klavier vierhändig
69 Grand Fantasia für Klavier vierhändig
70 Madrigal und Fuge
71 Ein Wiegenlied (piano-version)
72 Concerto in F - for trumpet, trombone, piano and strings
73 Rieder Symphonie - für großes Orchester
74 Haager Symphonie (Sinfonia in D-Dur)
75 Swinging Symphony (Sinfonia in G)
76 Concerto grosso d-moll
77 Doppel-Flötenkonzert
78 Orchestersuite Nr.1 (aus den Steinprunner Codices)
79 Ballettmusik (barocke Tänze und großes Menuett)
80 Festliche Musik für Horn und Streicher
81 Wolkenmacher Suite
82 Hirtenmusik für Flöten
83 Suite Nr. 3 (Bearbeitung der Turmbläsereyen)
84 11 kleine Stücke für Violoncello und Klavier (für Nora und Eva)
85 Concerto für zwei Streichquartette
86 Ein Wiegenlied (Trio für Viola, Violoncello und Klavier)
87 Trio in C - for 2 oboes and bassoon
88 Sonata in Swing für Altsaxophon und Streichquartett

General Information

Year of Birth:  1945
Date of Birth:  8. October 1945
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

With the at first curios emergence of the Baroque art figure "F.X.Frenzl" in the monastery of Heiligenkreuz, it was possible for Katt to early liberate himself from "academic constraints" and to write music, regardless of stylistic requirements. His fictional character composes in baroque style, but with the knowledge and the music-historical background of the 20th century.
Meanwhile, Friedemann Katt has become known far beyond the country's borders as the "only living Baroque composer in Austria".

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1966 - 1976

Heiligenkreuz Monastery: organist

1972 - 1989

Bundesinstitut für Heimerziehung: teacher

1989

ever since freelance composer

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

Altenburger Festspiele

numerous concerts and world premieres with various ensembles and orchestras

Wiener Stadtfest

2005

ceremony of the Republic of Austria held on the 50th anniversary of the State Treaty

2007

world premiere on the occasion of the anniversary "150 years of Ried im Innkreis"

2007

world premiere with the Brucknerbund Orchester Ried

2009

world premiere with the Inn-Salzach-Euregio-Youth Orchestra

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)
2001

commissioned composition of a lullaby on the occasion of the birth of the 1st child to the Japanese heir to the throne

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
2005

tribute (27.11.2005)

Description of Style

The continued unabated interest of the audience for music from the baroque, classic and romantic - the concert programs and visitor numbers of relevant events prove it - the question is raised whether it is sufficient to deal with address this music simply by interpretation. The creative process of musical tradition - in accordance to strict rules of composition - is more than post-modernism, and singular in the colorful diversity of contemporary musical creation. Franz Schrapfenender, author of the text panel of the first LP, has consequently mentioned this phenomenon as "a special case of music history".
With the invention of the "Baroque composer F.X .Frenzel", who composes atavistically (ie across time in both directions), Katt creates the opportunity to rephrase the experiences of the today's lover of music, which 700 years of music history offers in a variety of ways. These experiences introduced in the music of Frenzel, is as inevitable as desired. The different styles, which the composer uses, are linked to eachother by the personal style of Friedemann Katt; by closer listening, characteristics and handwriting leave no doubt as to the origin from the 20th Century. The fact that his music is also enjoyable to listen to, should not bother.

 

Friedemann Katt, 1990

Contact, Links