Kaufmann Dieter

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Pierrot zieht in den Krieg 2014 7m - 8m
2 Sieben Texte von Katharina 2014 7m 30s
3 100 Jahre Krieg 2014 18m
4 Liebe, Tod und Menschenrechte - a radio play against violence 2014 49m
5 Was sich beschreiben läßt, das kann auch geschehen - Zitat aus dem „Tractatus logico-philosophicus“ von Ludwig Wittgenstein 2013 ~7m
6 Organisch-anorganisch 2013 9m
7 Jesus und Pilatus - Passion nach Bulgakow (aus dem zweiten Kapitel von dessen Roman „Der Meister und Margarita“) 2013 45m
8 Für eine Geige spielende Sängerin - Fassung für Ursula Fiedler von „Reisetagebuch aus Südfrankreich“ nach eigenen Texten 2013 15m
9 Für eine Flöte spielende Sängerin - für Elisbeth Sykora nach eigenen Texten aus den 60er- und 90er-Jahren 2013
10 Für einen gesprächigen Schlagzeuger - für Igor Gross nach Texten von I.Kant, D.Kaufmann, J.W.v.Goethe, H.Fronek und F.Grillparzer 2013
11 Burka oder Bikini - für Gunda König nach eigenen (von der Interpretin beliebig zu erweiternden) Texten und Tasteninstrument 2013 8m
12 Dae Putzi - nach einem Text von Wolfgang Felix 2013 5m
13 "Die Reise nach Algerien" - für 2 Sprechstimmen, vier gemischte Chöre und Zuspielung von Originalaufnahmen aus Op.55 mit eigenen Texten und einem Text von Gunda König 2013 30m
14 Meine-Welt-Musik – 2. Symphonie - musikalisches Hörspiel 2013 35m
15 Jesus und Pilatus - passion after Bulgakow 2013 50m
16 Spiel mit dem Hai - for piano with action 2013 6m
17 Dae Putzi 2013 8m
18 "Aufzeichnungen aus einem Irrenhaus III" - nach Fragmenten aus Christine Lavants gleichnamigem Bericht, Op. 131C 2012 18m 35s
19 "Aufzeichnungen aus einem Irrenhaus IV" - nach Fragmenten aus Christine Lavants gleichnamigem Bericht, für 4 Stimmen, Op.131D 2012 ~ 3m
20 Etüden für eine bessere Welt - für Trompete und Orgel mit SprecherIn ad lib. (Texte aus Stéphan Hessel „EMPÖRT EUCH“ 1–3 und Jean Ziegler „DER AUFSTAND DES GEWISSENS“ 4-7) 2012 10m
21 Grenzen – Insel – Meer 2012 ~ 9m
22 Grenzen – Insel – Meer - Fassung für Trompete und Orgel 2012 ~ 9m
23 Tanger-String - Studien für Streichquartett, Op.136 2012 ~ 10m
24 Tanger-String CON VOCE - mit missverständlichen Texten nach Zitaten von Rilke, Kaufmann, aus „Des Knaben Wunderhorn“, von Goethe, Nietzsche,Strindberg, Maren Kroymann, Sibylle Berg und Paula Preradovic 2012 ~ 10m
25 Tanger-String - Mein Mädel, wenn nicht Südwind wär 2012 10m 30s
26 Reisetagebuch aus Südfrankreich 2012 20m
27 Für François Bayle 2012 4m
28 Die Konferenz von Bougabougou 2012
29 Island - Wasserfall/Wasservögel 2012 9m
30 Zwölfton im Volkston - variations on a love song ("Wenn ich ein Vöglein wär") 2012 5m
31 Island - Wasserfall / Wachstum / Wasservögel 2012 9m
32 "DAS VERFLUCHTE KLAVIER" - ein unmögliches Konzert für Sprecherin und Klavier, nach Marina Zwetajewas “Mutter und die Musik“ 2011 70m
33 "SEVENTY" - nach Gertrude Steins und Dieter Kaufmanns „Birthdaybook“ für fünf Vokalisten 2011 ~ 2m
34 "DARSTELLENDE GEOMETRIE" - Wachstum für Klavier (zweihändig oder vierhändig) 2011 10m
35 "WACHSTUM" - Darstellende Geometrie für Orchester Op.130A 2011 11m
36 "DIE DREI WEISEN UND DER KNECHT" - Musik zu einem Bühnenstück von M.G. Hofmann nach der Komposition „Wachstum“ – Darstellende Geometrie für Orchester 2011 30m
37 "Aufzeichnungen aus einem Irrenhaus I" - nach Fragmenten aus Christine Lavants gleichnamigem Bericht, für 5-stimmiges Vokalensemble 2011 ~ 20m
38 "Aufzeichnungen aus einem Irrenhaus II" - nach Fragmenten aus Christine Lavants gleichnamigem Bericht, für 5-stimmiges Vokalensmble 2011 ~ 20m
39 "Elena en face" für Solovioline und Kammerorchester, Op. 132 2011 ~ 10m
40 „Srecno Janko“ - zum Tod von Janko Messner, Op. 133A 2011 2m 30s
41 "Srecno Janko" - zum Tod von Janko Messner, Op. 133A 2011 2m 30s
42 "Beendet diesen Wahn!" - frei nach dem Bach-Choral „Es ist genug“, Op. 133B 2011 ~ 4m
43 Srecno Janko 2011 2m 30s
44 Exil - oder Laotse emigriert 2010 8m
45 Choraliter. Vier Varianten, Texte choraliter zu singen 2010
46 unpainted poems 2010 16m
47 Pardon! - dirty songs - for soprano and piano 2010 7m 30s
48 TRES DEIDADES - aus "MITOLOGIA URBANA" 2010 ~ 22m
49 "TRAUERMUSIK zum WEBERN - BERG - GEDENKEN" - mit Texten von Theodor Storm, Anton Webern und Dieter Kaufmann Op.125 2010 14m
50 "REIGEN" 2010 70m
51 "LITANEI" - lobe - schweige - klage - liebe, Op. 127 - nach dem Kirchenlied "Lobe den Herren" und eigenen Texten 2010 13m
52 KlangRaumFrau 2010
53 Pariser Tagebuch I 2009
54 Pariser Tagebuch II - ganze Töne - halbe Sachen 2009
55 Haydn-Rondeau 09 2009 3m
56 Komm tiefer Schlaf 2009 7m
57 Freier Fall - Oper 2009 feature length
58 40 sekunden fürs RSO 2009 14m 43s
59 Körausbach - Sonate 2009 22m 15s
60 Dans les bras du sommeil 2009 14m 30s
61 Lui comme elle - Monodrame acousmatique 2009 18m 30s
62 Elegie à deux 2008 2m 40s
63 55 Klangzeichen 2008 63m 20s
64 37 Klangzeichen 2008 37m 10s
65 Die Ballade von der Männerfreundschaft - Moritat 2008 4m
66 Tibet 2008 6m
67 Bräutigall und Anonymphe - dance theater 2008 25m
68 "Mots croisés" 2008 11m 30s
69 Augen und Mund 2007 10m
70 An die slowenische Jugend Kärntens 2007 4m
71 Paul! 2007 4m 40s
72 Fuge - Unfug - E 2007 20m
73 Symphonie Acousmatique 2007 58m
74 Eine jüdische Kinderseele soll evangelisch werden 2007 3m 40s
75 Laternenschuh 2007 1m
76 Fuge - Unfug - E 2007 40m
77 Requiem für Piccoletto 2006 2h 30m
78 Berceuse pour Piccoletto 2006 14m 30s
79 Zu Fuß in die Zukunft 2006 12m
80 Zensur - Deutschland. Ein Wintermärchen 2006 35m
81 Adieu Amadé 2006 20m
82 Flügelschlag - for orchestra 2006 14m
83 Lost and found 2005 14m
84 Obsession 2004 5m 50s
85 Obsession 2004 9m 40s
86 Fünf Texte von Gerhard Rühm 2004 8m 40s
87 Die Langsamkeit 2004 10m
88 Tango Amadé 2004 6m
89 Berceuse 2004 3m 30s
90 Totango Amadé 2004 6m
91 Petra, Passacaglia & Choral - con Tango libido 2003 12m
92 33 Zeilen aus Josef Winklers römischer Novelle "Natura morta" 2003 3m 30s
93 Adagio 2003 2003 18m
94 SALE - dance theater composition dedicated to Sabine Reiter 2002 63m
95 Adagio Herbst 01 2002 17m 45s
96 Wasser und Blut (Adagio Herbst 02) 2002 13m
97 Air 2002 11m 30s
98 Trois autres poèmes de Stéphane Mallarmé 2002 7m
99 Zwei Moritaten 2001 6m 20s
100 "hard - soft" / "tangolzer - walzango" 2001 8m
101 "Onkel Staat" - Sündenregister 2001 8m
102 Zeros + Ones 2001 - 2002
103 Genius Compact - version for brass quintet 2000 12m
104 "Allgemeine Erklärung der Menschenrechte" 2000 1h 3m
105 Mondieu Mondal - 4 Artikel aus der "Allgemeinen Erklärung der Menschenrechte" op. 85 2000 14m
106 Landschaft mit Figuren 1999 15m
107 Camilla - Recorder and Tape 1999 8m
108 Dialog mit Wittgenstein 1999 10m 30s
109 Dialogue avec Wittgenstein 1999 11m 30s
110 Brandschaden 1999 5m 30s
111 Musik zwischen Himmel und Erde 1998
112 Paganihilismo - version for solo violin and sound installation 1998 10m 30s
113 Le Hármonie oder Nachklänge aus dem Theater 1998 3m
114 Deluge - (Kaiserin Elisabeth) 1998 1998
115 Au clair de lune 1998 5m
116 Paganihilismo - version for 8 violins 1998 10m 30s
117 La mer dans la bouche 1998 26m
118 Paganini in Cairo 1998 17m
119 Kirschgartenmusik 1997 3m
120 Paganihilismo 1997 10m 30s
121 O santa acusmatica: "Offenes Meer" 1996
122 Dolores - ein Heldenleben? 1996 3h
123 Ich sitze am ausgebrannten Minarett 1996 2m
124 Warum beklagst du? 1996 2m 50s
125 Solamento Dolores 1996 25m
126 Solamento Dolores - version for less instruments 1996 25m
127 Moritaten 1994 12m
128 O santa acusmatica: "La mer" 1994 26m
129 Seltsamer Walzer 1994 5m
130 Grand Jeu 1993 15m 15s
131 Requiem in A für großes Orchester und spanische Glocken 1993 15m - 18m
132 Duell-Duett/Bewegend-Bewegt 1993 6m - 8m
133 Fanfare zur Eröffnung des Feldkirchner Amtshofes für Blasorchester 1993 1m 30s
134 Grete Müller heiße ich 1993 4m 15s
135 Landschaft mit Stimmen 1992 15m
136 Genius Compact 1992 12m
137 Blech und Kehle 1992 1h
138 Schrott und Korn 1992 1h
139 Tag-Nacht-Morgen - (Jour-Nuit-Aube) 1991 15m
140 Landschaft mit Stimmen 1991 15m
141 Valse Macabre 1991 1m 30s
142 Unterm Zwetschkenbaum 1991 3m 40s
143 Ich, Seherin 1990 15m
144 Still ist das Land 1990 ~ 40m
145 Musik zu faschistischen Texten 1990 12m 30s
146 Bruder Boleslaw 1989 ~ 1h 30m
147 Wer hat mein Lied so zerstört 1989 13m 30s
148 Der Tod des Trompeters Kirilenko 1988 ~ 20m
149 Widerständchen 1988 5m
150 Applaus-Studie 1988 1m
151 Die Reise ins Paradies 1987 2h
152 Vom Schweigen 1987 12m
153 Missa Povera für gemischten Chor a cappella 1987 20m
154 Le Voyage au Paradis 1987 20m
155 Le Voyage au Paradis 1987 25m
156 Billige Lieder aus meiner Volksoper 1986 ~ 30m
157 Schreie, Schüsse, Stille 1986 7m
158 Die Reise nach Algerien 1986 30m
159 Für Clara 1985 22m
160 Der Himmel hängt voller Gitarren 1985 16m
161 Himmel und Erde 1985 12m
162 Wanderlied der Zeit 1984 6m
163 Quodlibet über drei Choräle und eine Operettenmelodie für gemischten Chor 1984 4m
164 Happy Birthday 1984 12m
165 La Gioconda 1983 8m
166 Studie nach der Natur 1983 7m
167 Heiligenlegende 1982 22m
168 Ständchen für einen Potentaten 1982 11m
169 Sprechquartett - Hörspiel 1981
170 Chanson II 1980 6m
171 Tuten und Blasen 1980 7m
172 Der west-östliche Walzer 1980 5m
173 Pupofon II. Mensch und Kunstfigur 1979 50m
174 Es ist genug 1979 10m
175 Kakophonie - Euphonie - (Mißklang - Schönklang) 1979 14m
176 Volksoper 1978
177 Try - try to make your own music 1978 30m
178 Über die Einigkeit 1977 15m
179 Music Minus One 1977 25m
180 Meine Welt - ich sehe keine andere 1977 8m
181 Konkrezia, Ton aus Ton - Hommage à la musique concrète 1975 15m
182 Boleromaniaque 1975 15m
183 Pan - worüber man nicht sprechen kann, darüber soll man singen 1975 12m
184 Deklaration 1975 8m
185 Semi-Buffa 1973 8m
186 Bildnis einer Frau im Spiegel 1973 20m
187 Flötenzauber 1973 15m
188 Papa 1973 9m
189 Portrait Elisabeth 1973 15m
190 Musikalische Werkstatt 1972 12m
191 Spiegelstimme 1972 30m
192 Herbstpathétique 1972 17m 30s
193 Wiener Werkel 1971 5m
194 Warten auf Musik - Ballett 1971 15m
195 Concertomobil 1971 18m - 1h
196 Pupofon 1971 1h
197 Chanson 1971 9m
198 Aus der Arbeitswelt 1971 15m
199 Chute 1970 7m 30s
200 Ah! la nature 1970 10m
201 Singular 1970 30m
202 Pax 1970 15m
203 Paralipomena 1970
204 Energies incluses 1969 9m 30s
205 Studie über den Ausdruck der Intervalle 1968 8m
206 Evocation 1968 40m
207 Gefängnisse 1968 15m
208 Trois Poèmes de Stephan Mallarmé 1967 7m
209 Trois Poèmes de Stephan Mallarmé 1967 7m
210 Prova e Concerto 1967 10m
211 Imago amoris 1966 10m
212 Termiten 1966 30m
213 Mein Trinklied 1966
214 Der Schrei 1965 10m
215 Drei Lieder nach Gedichten von Erhart von Kreutziger 1965 4m 30s
216 Klaviersonate 1965 12m
217 Wach auf, mein Herz 1964 11m
218 Scherzo 1959
219 Trio 1959
220 Bühnenmusiken
221 Hörspielmusiken
222 Filmmusiken
223 Für Conlon Nancarrow - zum 100. Geburtstag auf der Basis von "Exekutive aus einer fernen Zukunft" 8m
224 Auf einem verfallenen Kirchhof

General Information

Year of Birth:  1941
Date of Birth:  22. April 1941
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1959

graduation from high school

1959 - 1964

German language and literature studies, art history

1959 - 1964

music education

1964

composition

1964

composition

1964 - 1965
1967 - 1969

composition

1967 - 1969

composition

Groupe de Recherches Musicales (GRM): electro acoustics

Groupe de Recherches Musicales (GRM): electro acoustics

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1963 - 1967

choir singer

1963 - 1967

choir singer

1963 - 1967

choir singer

1966

freelancer

1969

Groupe International de Musique Electroacoustique de Paris (GIMEP): founding member

1970

Theater Pupodrom: music theatre experiments

1975

founder (together with actress Gunda König and sound engineer Walter Stangl; ever since numerous productions of self-composed and other works in the field of acousmatics and musical theater)

1976 - 1980

vice-president of the Austrian section

1982 - 1987

broadcast series "Was soll der Klang in meiner Hand" (51 episodes)

1983 - 1990

director of a composition class

1983 - 1988

president of the Austrian section

1984

co-founder

1988 - 1991

president

1991 - 2006

director of the Institute for Electroacoustics and Experimental Music

1991 - 2006

professor of composition and electro-acoustics

2001 - 2004

president

2001 - 2013

president

dean of composers, conductors and sound engineers

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1968

promotional award

1972

promotional award

1975

composition award

1981

Prix Futura for "Sprechquartett"

1988

master's degree in electro-acoustic music in Bourges, honorary degree for 20 years of composing electro-acoustic music

1990

Ernst-Krenek-Award

1991

music award

1992

recognition award

1996

recognition award for music by the art section

2008

Carinthian Culture Award

2013

Composers in Residence

award

promotional award

Description of Style

The years Dieter Kaufmann spent in Paris (1967-1970) proved to be formative for his artistic self-conception. Here, he did not only get to know electro-acoustic music and Musique concrète, which enduringly influenced his compositions, as well as his activities as a conductor and director. He became aware of social questions and problems through witnessing the student revolts of May 1968 ("Evokation: Oratorium gegen Gewalt" based on texts by Ingeborg Bachmann, 1968). Without letting any tangible political statements carry him away, these questions influence the relation between the production and scenery of works of art ("Volksoper", 1978), the position attributed to women in our society ("Bildnis einer Frau im Spiegel", 1972), and the dramaturgical and musical origin of his works. The fact that the focus during the 1980s was on the conflict between the solitary individual and society is highly visible: in the church opera "Bruder Boleslaw" op. 61 (1989), this is expressed through the refusal of a penitent in the Middle Ages to all types of communication, and in "vokalen Theater" "Die Reise ins Paradies" (after the posthumous draft music for "Mann ohne Eigenschaften", 1987), this is expressed through the failed attempt of a utopian, "different" life. His residence in Paris also resulted in the basic orientation of Kaufmann's musical poetics, in addition to the obvious affinity he developed to the work of the Groupe de Recherches Musicales Schaeffers and Bayles. Regarding his relation to tradition, or the legacy of European compositions from the last centuries, he describes himself as being between musique concrète composers and the sounds he himself has fixed: they are objets trouvés, stumbled upon as any other material which can be further processed. In 1985 he composed "Für Clara. Ein romantisches Klavierkonzert", for instance, in order to treat the otherwise happily included harmonic series as (transformable) chord pillars or to imitate a "romantic" piano phrase somewhere between Chopin and Schumann; it could be the voice of Gunda König or, as in the beginning of the recording "Wiener Werkel" (1971), a sequence of 64 excerpts of varied provenance - human, machine-like or musical, each a second in duration: Kaufmann sees the focus of his compositions as being less about "inventing" material than about creating relations between existent material.

 

Wolfgang Fuhrmann, in: Komponisten der Gegenwart. Munich: Edition Text + Kritik, 1992

Performer of (Composition)

Broadcasting Performer of (Composition)

Librettist of (Composition)

"Beendet diesen Wahn!" - frei nach dem Bach-Choral „Es ist genug“, Op. 133B
"Die Reise nach Algerien" - für 2 Sprechstimmen, vier gemischte Chöre und Zuspielung von Originalaufnahmen aus Op.55 mit eigenen Texten und einem Text von Gunda König
"LITANEI" - lobe - schweige - klage - liebe, Op. 127 - nach dem Kirchenlied "Lobe den Herren" und eigenen Texten
"Mots croisés"
"SEVENTY" - nach Gertrude Steins und Dieter Kaufmanns „Birthdaybook“ für fünf Vokalisten
"TRAUERMUSIK zum WEBERN - BERG - GEDENKEN" - mit Texten von Theodor Storm, Anton Webern und Dieter Kaufmann Op.125
Aus der Arbeitswelt
Bruder Boleslaw
Burka oder Bikini - für Gunda König nach eigenen (von der Interpretin beliebig zu erweiternden) Texten und Tasteninstrument
Chanson II
Choraliter. Vier Varianten, Texte choraliter zu singen
Die Reise nach Algerien
Für eine Flöte spielende Sängerin - für Elisbeth Sykora nach eigenen Texten aus den 60er- und 90er-Jahren
Für eine Geige spielende Sängerin - Fassung für Ursula Fiedler von „Reisetagebuch aus Südfrankreich“ nach eigenen Texten
Für einen gesprächigen Schlagzeuger - für Igor Gross nach Texten von I.Kant, D.Kaufmann, J.W.v.Goethe, H.Fronek und F.Grillparzer
Landschaft mit Figuren
Landschaft mit Stimmen
Landschaft mit Stimmen
Organisch-anorganisch
Pariser Tagebuch I
Pariser Tagebuch II - ganze Töne - halbe Sachen
Reisetagebuch aus Südfrankreich
Tanger-String CON VOCE - mit missverständlichen Texten nach Zitaten von Rilke, Kaufmann, aus „Des Knaben Wunderhorn“, von Goethe, Nietzsche,Strindberg, Maren Kroymann, Sibylle Berg und Paula Preradovic
Termiten
Tibet
Try - try to make your own music
Valse Macabre