Hans-Udo Kreuels
Instrument: piano

Courtesy of H. Kreuels (private photo ©)

Kreuels Hans-Udo

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 A wie a 2010
2 The day after - Zwei Stücke für Klarinette und Klavier 2008
3 3x Happy Birthday und kaum mehr 2007
4 Kürzel einer Tradition 2007
5 November 2007
6 Troll 2007
7 Der Vorarl-Bär 2006
8 Der Mensch 2006
9 Winding 2006
10 Ballade (Fin de siècle) 2001
11 ne dona EIS requiem - für Orgel nach Wolfgang Hildesheimer 2000
12 Chinesische Weisheiten 2000
13 Aphorismen 2000
14 Streichessay - Satz für Streichquartett 1996
15 Ballade 1994
16 Sonatine - Hommage à S. Prokofiew 1993 6m
17 Letzte Worte - nach Annette von Droste-Hülshoff 1993 5m
18 Longing to sing with the piano 1993 10m
19 Cantata noctis - nach Georg Trakl 1991 13m
20 Londoner Skizzenbuch - (Wolfgang Amadeus Mozart), Skizzenergänzungen 1991 - 1993
21 Es gibt so wunderweiße Nächte - für Sopran und Klavier 1990 3m
22 Liebeslieder zur Nacht - Vier Liedminiaturen für Sopran und Klavier 1989 8m
23 Kadenzen zum Klavierkonzert KV 466 - (Wolfgang Amadeus Mozart) 1989
24 Zwei Klavierlieder nach Ringelnatz - für Sopran und Klavier 1988 12m
25 Melodische Fragmente - für Kontrabass und Klavier 1988 7m
26 Rufen - Vier Stücke für Querflöte und Klavier 1987 12m
27 Bühne des Lebens - Kleine Kantate für Laien-Männerchor nach Eugen Roth 1986 6m
28 Fin du temps - für Klavier. Dreisätzige Neufassung 1985 17m
29 Spuren - Vier Stücke für Cembalo und Schlagwerk 1985 10m
30 Lieder der Liebe - nach Texten von Paul Valery, Jacopone und Bertolt Brecht für Sopran und Klavier 1984 9m
31 Hommage à D. Scarlatti - Toccata für Klavier 1984 4m
32 Drei Stücke für Querflöte solo 1983 6m
33 Zusammenhang - Musik nach dem gleichnamigen Sonett von Hermann Hesse für Mezzosopran und Orgel 1983 14m
34 Fin du temps - für Klavier. Erste Fassung 1981 7m
35 Vier Stücke für Streichquartett - Innen und außen 1974 9m
36 Zwei Lieder nach Texten von G. Henns - für mittlere Stimme und Klavier 1974 6m
37 Fünf Lieder nach japanischen Haikus - in der Übersetzung von Manfred Hausmann für Bariton und Klavier 1973 9m
38 Zwölfton-Trichter - Studie für Altblockflöte solo 1973
39 Spannungsfelder - Konzert für Klavier und Orchester in einem Satz 1972 8m
40 Tonzeichnungen - auf eine eigene Grafik 1971 2m
41 Ich habe oft gelesen - Lied für mittlere Singstimme und Klavier 1969 3m
42 Wurm in Brand - Tanzspiel für Septett und Elektrosounds
43 Klage an mein Volk - Hommage à Franz Schubert
44 An der Brücke
45 Fisches Nachtgesang
46 Passion Jesu
47 Trio
48 Drei Satiren
49 Ich, das unbekannte Wesen
50 Die Lerche und der Star - nach einer Fabel von Michaelis
51 Der Affe und der Fuchs

General Information

Year of Birth:  1947
Date of Birth:  1. December 1947
Place of Birth:  Kevelaer
Country of Birth: 
Nationality: 

 

From 1969 on music studies in Detmold. Opportunity and the problem of double talent at the same time! Activity as a lecturer in analytical seminars and studio concerts mostly deriving from his pianistic and compositional work, especially since 1990.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1967

school leaving examination

1969

singing (J. Deroubaix)

1969

lessons with Franzpeter Goebels

1969

composition (Johannes Driessler)

1969

composition

1972

state music teacher exam

1975

artistic matriculation

1975

lessons with Noel Flores

1975
1975

musicology

1981

advanced degree for piano

master classes with Stanislaus Neuhaus (Chopin and Skrjabin interpretations)

Positano/Italy: master classes with Wilhelm Kempff (Beethoven interpretations)

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1972 - 1974

piano teaching assistant

1972 - 1975

compositions as well as interpretations of contemporary music (Arnold Schoenberg, Olivier Messiaen, Igor Stravinsky, Karlheinz Stockhausen, Hermann Warm, etc.)

1980

professorship for piano and chamber music

1981

resumption of compositional work

1994 - 2005

regular lectures

1999

double-CD with music by Ferdinand Andergassen

2003

entire recording of the "Londoner Skizzenbuches" from W.A. Mozart to NAXOS

jury member

music reviewer

recitals in many European countries

soloist and piano partner

participation in musicological symposia

extensive soloistic and chamber musical repertoire

numerous concerts

numerous productions

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

Description of Style

Based on the "full-chromatics", the compositional approaches are embedded in twelve-tone techniques, a- and free-tonality and free improvisation forms, in a psychologically selective approach of musical material, that seeks to capture the listeners phonetically and rhythmically. Major aspects are material restriction and permeability of tradition.

 

Hans-Udo Kreuels, 1994

Teacher of (Person)