Karl-Bernhardin Kropf
Instrument: organ
Category:

Kropf Karl-Bernhardin

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Nänie 2015
2 Joseph - Wege mit Gott - Biblisches Singspiel 2014
3 Die Speisung der Fünftausend - Biblisches Singspiel 2012
4 Philippus und der Kämmerer 2011
5 Zachäus - Biblisches Singspiel 2010
6 Lukas-Passion 2009
7 Singet wir heut mit einem Mund - Choralbearbeitung 2008
8 Der Sonnengesang des Heiligen Franziskus 2006
9 Introduktion, Toccata und Satz über "Allein Gott in der Höh sei Ehr" 2002 - 2005
10 Kleinmariazeller Leopoldmesse 2001
11 Gott, heilger Schöpfer aller Stern 1999
12 Die Nacht ist vorgedrungen 1999
13 Vom Dunkel zum Licht 1999
14 Und alle Zeit ward Gegenwart 1998
15 Verschiedene Orgel- und Klaviersätze 1996
16 Musik zum letzten Sonntag nach Epiphanias 1996
17 Herr, dein Wort bleibt ewiglich 1994 4m
18 Siehe, der Herr ist auferstanden 1994 4m
19 Zehn Orgelsätze für das Orgelbuch zum Liederbuch "David 6" 1994
20 Musik zum Fronleichnamsgottesdienst 1994
21 Doch die Liebe ist das Größte 1993 5m
22 Der Herr ist mein Teil 1993 3m
23 Christ ist erstanden 1993 5m
24 Palmarum 1942 - Ein Lübecker Glockenläuten 1993 15m
25 Vier liturgische Gesänge zum Advent 1993 ~ 15m
26 Vesper 1992 ~ 15m
27 Wachet auf, ruft uns die Stimme 1992 5m
28 Vier liturgische Gesänge 1992 ~ 20m
29 Fünf Versuche über den Choral "Freu dich sehr, o meine Seele" 1991 ~ 9m
30 Missa educationis causam 1991 ~ 12m
31 Abend-Musik 1991 ~ 20m
32 Heilig 1990 5m
33 Musik zum Aschermittwoch 1989 ~ 5m
34 Nun danket alle Gott 1989
35 Die Nacht ist kommen - Choralbearbeitung 1989
36 Agnus Dei 1988 ~ 5m
37 Ordinarium für Gemeinde, Chor und Instrumentalensemble 1988 ~ 15m
38 Steinzeit 1988 ~ 5m
39 Kindermesse 1986 ~ 16m
40 Ohne Titel 1985 ~ 7m
41 Ent(d)führung - music for the film by Heinzi Brandner 1985 ~ 10m
42 Messe 1985 ~ 15m
43 Matthäus-Passionen - unter Bezugnahme auf die Werke von J. S. Bach und Heinrich Schütz
44 Daniel - Biblisches Singspiel

General Information

Year of Birth:  1966
Date of Birth:  23. November 1966
Place of Birth:  Klagenfurt
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1985

Bundesgymnasium Klagenfurt-Viktring: school leaving examination

1986 - 1993

catholic and protestant church music

1986 - 1993
1992 - 1994

improvisation (Daniel Roth)

1992

degree in church music with distinction

1993

concert maturity

1993

Master of Arts

1994

degree in improvisation with distinction

lessons with Elfriede Hriwa

master classes and seminars for organ performance practice and improvisation among others with Michael Radulescu, Jean-Claude Zehnder, Andrea Marcon, William Porter, Harald Vogel, Hans Haselböck, Jos van der Kooy, Rudolf Meyer, Bert Matter, Naji Hakim, Peter Planyavsky, Bernard Winsemius and Marie-Claire Alain

lessons with Annemarie Groysbeck

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1989 - 1990

accompanist

1992 - 1998

Ev.-Luth. Kreuzkirche Henstedt-Ulzburg: church musician

1999 - 2000

lecturer for organ improvisation

1999 - 2000

Dithmarschen: freelancer

2000

lecturer for liturgical organ playing and improvisation

2000 - 2007

St. Pankratius Church, Hamburg-Neufelde: Organist at the Arp-Schnitger organ

2005 - 2006

appointment as professor of organ and improvisation

2004 - 2011

International Dieterich Buxtehude Society: co-initiator and board member

St. Mary's Church: organist and cantor

judge for organ competitions

concerts at home and abroad

teacher at various regional church and diocesan training events in Germany and Austria

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

church music division

General German Cecilian Association

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1992

recognition award

1994

recognition award

various prizes in international competitions for organ playing and improvisation

Description of Style

The style of the compositions for church services are for the most part strongly adjusted to the initiators and performance conditions. Basically rather tonal/modal composing, occasionally influences by church music rooted in French Impressionism (Jehan Alain, Olivier Messiaen, Frank Martin) and jazz and pop, as well as influences by Peter Planyavsky and Anton Heiller are identifiable. 

 

Karl-Bernhardin Kropf, 1994

Librettist of (Composition)

Contact, Links