Mayako Kubo
Registered as:
Instrument: piano

Kubo Mayako

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Mathe-Stunde 2006
2 Vereinen - Verneinen 2006
3 Izanami's Tränen 2006
4 Izanagi's Ruf 2006
5 Before the Summer 2005
6 An Diotima 2005
7 Solo für Kontrabass 2005
8 Mirlitonnades - 24 Lieder 2005
9 Hitokoto Itte! "Nur ein Wort!" 2005
10 Margeriten weiß in Flaschenbegleitung 2004
11 5. und 7. Szene aus der Opera Buffa "Spinnfaden" 2003
12 Viertel des Lebens - für Klavier 2003
13 Memoria perpetua V 2003
14 Osan - Geheimnis der Liebe 2003 - 2004
15 Rashomon - Japanische Fassung 2002
16 D wie Deutschland - im Teil "Hyperion - Fragmente" 2002
17 Memoria perpetua IV 2002
18 Vier Stücke aus Hyperion-Fragmente 2002
19 Rheinsberger Illustrierte 2001
20 D wie Deutschland Nr.1 2001
21 I. W. D. H. für E-Gitarre und Streichquartett 2000
22 2. Sinfonie "Wiederkehr" - Saikai 2000
23 Hyperion - Fragmente 2000 - 2001
24 SHIN KAZOE UTA 2000
25 Volksliedverzerrungen 1999
26 Memoria perpetua III 1999
27 Fanfare 1999
28 IWDH 1998
29 Die leise Hoffnung I - für Kammerensemble 1997 11m
30 Die leise Hoffnung II - für Sopran und Orchester 1997 11m
31 Memoria perpetua I - für Klavier 1997 19m
32 Il Re Solo - für Akkordeon 1997 ~ 6m
33 Memoria perpetua II - für Akkordeon 1997 19m
34 Memoria perpetua II 1997
35 Ritual für Träume - mit Sopran und Shoh 1996 12m
36 Yasuko II - aus dem Schwarzen Regen für Kammerorchester 1996 15m
37 Dialogus iuvenum 1996 ~ 4m
38 Schachspiel für 16 junge Musiker 1996 ~ 30m
39 Studie für Ornamente - für große Trommel und Tamburino 1996 8m
40 Das Leben der Steine 1996
41 Haareschneiden 1996
42 Die Kälte 1996
43 Imakosowa - Brich auf! 1995
44 Yasuko I - aus dem Schwarzen Regen 1995 ~ 11m
45 Imakosowa - Brich auf! 1995 ~ 16m
46 Still 1995
47 Ur-Yasuko 1995
48 Fünf Mauer-Fragmente 1994 14m
49 Rashomon - Oper in zwei Akten 1994 ~ 1h 40m
50 Volkslieder nach Ernst Herbeck - für Altstimme und Schlagzeug 1994 - 1996 27m
51 Bebende Herzen im Leibe der Hunde 1994
52 Es gibt keine Wiederkehr 1994
53 Sieben Volkslieder nach Ernst Herbeck - für Altstimme und Schlagzeug 1994 - 1996 27m
54 Röslein, Röslein - für Orchester und obligate Violine 1993 ~ 15m
55 Dokoedemo - für Sopran und Violine 1993 ~ 5m
56 Tokyo-Notizen - Klavierstücke zu 4 Händen 1993 15m
57 Zwei italienische Lieder - für Sopran und Klavier 1993 6m
58 1. Sinfonie 1993
59 Masago-Lieder - für Mezzosopran und Kammerensemble 1992 ~ 15m
60 Fünf Fragmente aus dem Berlinischen Tagebuch - für Kammerensemble 1992 16m
61 Vater! - Gesang einer verlorenen Figur - Ein Hörstück 1992 37m
62 Versuch über den Turm von Pisa mit einem Nachspiel - für zwei Gitarren 1992 19m
63 Yoshi - für Violine solo und Kinderstreichgruppen 1991 7m - 10m
64 Ich kann es aber durch Töne - Hommage an Wolfgang Amadeus Mozart 1991 14m
65 Tanz der zwölf Kimonos - für vier Butho-Tänzerinnen, Saxophon, Schlagzeug und Live-Elektronik 1991 1h 5m
66 Tableaux für drei junge Pianisten - Klavierstücke zu sechs Händen 1991 10m
67 Berlinisches Tagebuch - für Klavier solo 1990 ~ 29m
68 Am Fenster - für zwei Flöten und zwei Voicetriggers 1990 15m
69 La suite ritrovata - für Barocklaute 1990 12m
70 Schnurren - für 8 Bläser 1990 6m
71 Musikalische Landschaft II - Stadtmusik - für fünf Spieler ad lib. und Tonband 1989 ~ 24m
72 Auf den Sa(e)iten - für Gitarre und Streichquartett 1989 17m
73 Montaru 3b - für zwei Schauspielerinnen, Flöte, Geige, Saxophon und Schlagzeug 1989 1h 10m
74 Musikalische Landschaft I - Natur - für Kammerensemble 1989 20m
75 Mythos der Kopierer - für fünf Kopierer 1988
76 Mothers, Children, Lovers, People II - Hörstück 1988 37m
77 Ich bin 99 Jahre alt - Hörstück 1988 26m
78 Sieben Spiele - für Gitarre 1987 ~ 12m
79 Studie für Fingerhut - für einen Pianisten oder einen Schlagzeuger (Klavier) 1986 6m
80 Klavierkonzert - für Klavier und großes Orchester 1985 30m
81 Nr. 91 Vorspiel-Nachspiel - zur Prosa Nr. 91 aus "Grund zur Freude" (Martin Walser) für Klarinette und Baßklarinette 1983 17m
82 Le mie passacaglie - für zwei Gitarristen 1983 18m
83 Sechs kleine Violinstücke 1982 8m 30s
84 Miniatur I - für Kammerensemble 1982 15m
85 Schweigen-Fragmente - Vorspiel und drei Szenen einer Kammeroper 1982 ~ 45m
86 Bach-Variationen II - für Improvisation ad libitum und Zuspielband 1982 ~ 19m
87 Mothers, Children, Lovers, People I - Ballettsuite. Tape Music 1981 ~ 40m
88 Umsteigen - für zwei Streichorchester und vier Streichquartette 1981 ~ 15m
89 Bach-Variationen - für 8-Spur-Tonband oder 4 Stereobänder oder 4-Spur-Tonband 1980 ~ 20m
90 Arachnoidea - für Orchester 1980 ~ 15m
91 Klavierstück für zwei Hände 1980 12m
92 Yogi - für Chor a cappella 1979 ~ 11m
93 Spinnfaden Ballett-Suite - für Chor und Orchester 1979 ~ 25m
94 In und Yo - für sieben Spieler und einen Dirigenten 1979 10m - 15m
95 Three studies for piano - für Klavier 1979 17m
96 Was halten Sie von elektronischer Musik? - Ein Hörspiel für Tonband 1978 9m
97 Iterum meditemur for Hiroshima - für Posaune und Tonband 1978 ~ 15m
98 Suite Sumi-e - für Streichquartett 1978 15m
99 Aktionen - für Flöte und Klavier 1978 ~ 12m
100 Am Anfang - für Violoncello solo 1977 8m
101 Was ist für Sie Elektronische Musik? - Ein Hörspiel 1977 12m
102 Fünf Situationen über "Fremd Sein"
103 Musik für Violine und Orchester - an J.B.

General Information

Year of Birth:  1947
Date of Birth:  5. December 1947
Place of Birth:  Kobe
Country of Birth: 
Nationality: 

Mayako Kubo was born in Kobe, Japan, in 1947 and trained as a classical pianist at the conservatory in Osaka. She worked in this profession up to 1972, when she moved to Vienna to study composition at the University of Music and the Performing Arts Vienna. In 1980, she went to Stuttgart to continue her compositional studies under Helmut Lachenmann. In 1985, she took up residence in Berlin, where she has been living as a freelance composer and has given lectures at various universities of music and cultural institutions, such as the universities in Vienna and Graz. Kubo's scores were displayed as early as 1990 and she has also been a jury member at various competitions (composition contest of the University Mozarteum Salzburg). Her compositions have been performed by well-known performers, including Peter Etvoes, Sylvain Cambreling, Bernd Kontalsky, Herbert Henck, Martin Mumelter, the South German Radio Symphonic Orchestra Stuttgart, the Graz Philharmonic Orchestra, Kyoto Symphony Orchestra, Klangforum, Ensemble Modern etc. So far, 10 recordings of her compositions have been released by Edition Ariadne, Durian and kreuzberg records, among others.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1966 - 1970

Osaka: Osaka College of Music - graduation with Bachelors of Arts

1976 - 1980

musicology

1980 - 1982

University Hannover: musicology (Hellmut Kühn)

1982 - 1983

composition

1985

 

University Hannover: composition

electro acoustics

composition

composition

diploma in composition with distinction

music theory

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1980

invitation to the World Music Days (Graz)

1982

invitation to the World Music Days

1986

ZeitMusik - Society for Contemporary Music: co-founder of the society

1986

participation

1987

Women composers in Berlin: participating in the symposium

1989 - 1990

Werktheater Wedding: director

1990

participation

1992

lectures

1998 - 2000

series of portrait concerts in Vienna, Berlin, Cologne, Hamburg and Graz

2003

Composition contest of the City of Berlin: jury member

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
2002

Nissay Theatre: world premiere of the Japanese version

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)
1982
1984
1986
1989

Werktheater Wedding

1990
1990

Inventionen Berlin

1991

City of Osnabrück

1992
1993
1993

Ensemble "work in progress"

1993

City of Paderborn

1994
1994
1994
1994
1995

Modern Art Sextett Berlin

1995

Accordion Association Berlin

1996
1996
1996
1998
1999

Melox

2000

City of Kyoto

2001
2002

Jugend IKAB

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1978

work scholarship

1979

International Contest for Electronic and Experimental Music, Bourges: award

1980

work scholarship

1982

scholarship

1983

Ministry of Science and Research of Lower Saxony: scholarship for artists (Schreyahn)

1989

Cultural Senate Berlin: work scholarship

1999

Japan Foundation: fellow

2000

work scholarship

2002

Hanse Wissenschaftskolleg: fellow

2004

Berlin Senate: scholarship

2006

Bogliasco Foundation: fellow

Description of Style

Composing is like a journey, a journey on your own. The moment you arrive at your destination, you are already holding a new ticket in your hand. You do not think of anything else than of setting out again. What drives you is not discontent, but some kind of inner curiosity, which cannot be satisfied, even if it takes you into a new labyrinth. Composing is as if riding a roller coaster: you sway between the sky and the abyss. My music is supposed to be transparent, without redundant sounds. Not "L'art pour l'art", but plain text. It is not so simple to express one's own opinion so clearly, as it could be easily misunderstood. Though, I would rather prefer such a misunderstanding, than one created through in determination and inarticulateness.

 

Mayako Kubo 2002

Contact, Links

Language:  German, English