Herbert Lauermann
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Lauermann Herbert

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 ... m ... - for clarinet solo and chamber ensemble 2018
2 Augenblick des Lebens 2010
3 4 Stücke 2010
4 Misero cocodrillo 2009
5 Die Höhle von Salamanca - Intermedium aus der Kammeroper "Wundertheater" 2008
6 Jagd 2007
7 Septett (Polyphonie 4:3) 2007
8 Trio II "... übungen im horizontgewinn und traumverlust ..." - für Violine, Violoncello und Klavier 2005
9 Vater unser - Meditation für gemischten Chor und Orgel 2005
10 Bäslebrief - für Sprechchor, Klavier, Keyboard und CD-Player 2005
11 Raddar - Sprach-Klang-Collage 2005 - 2006
12 Trio 1 "... schwarze Rillen ..." - für Violine, Violoncello und Klavier 2003 - 2004
13 Coloman der Prozess - für gemischten Chor 2003 - 2004
14 Psalm 2003 - 2009
15 Vivaldi mit V 2002
16 Love-Songs - Aus der Oper "Die Befreiung" 2000
17 Pa Stjärnorna - für Klaviertrio 1999
18 7 Versette für Orgel 1999
19 Die Befreiung - Oper in 2 Akten nach einem Roman von Francisco Tanzer 1998 - 2000
20 Schwarz-weiß - 16 Sätze für Klarinette und Schlagzeug 1998
21 Pasticcio - für Streicher (in memoriam Ernst Vogel) 1997 13m
22 I los auf an Klong 1997
23 trans II - for violoncello and piano 1996 10m
24 ... ins Innere ... (Verbum V - Fuga) - für Klarinette, Horn, Violine, Cello und Klavier 1996 - 1997 17m
25 Verbum IV - "An die Sonne" - für großes Orchester 1995 13m
26 trans I - für 2 Klaviere und Schlagzeug 1994 12m
27 Waves - für (Hammer-)Klavier solo 1994 10m
28 Heimfahrt - Chanson für Frauenstimme, Akkordeon und Tuba 1994
29 Stockerauer Kindermesse - für Kinderchor und Orff-Instrumente 1994
30 Sinfonietta - für Orchester 1993 14m
31 KAR - Raum.Musik.Theater 1993 1h 10m
32 Lehrstück - für Flöte, Violine und Fahrradklingel 1993
33 Ein Schweigen voller Klänge - Prolog und Epilog zu einem szenischen Konzert für Gehörlose 1992
34 Verbum III. Gedicht - Sextett für Klarinette, Horn, Mandoline, Gitarre, Harfe und Klavier 1992 4m
35 Drei kleine geistliche Lieder - für dreistimmigen Kinderchor a cappella 1992
36 Chinesenliedchen - für zwei- bis dreistimmigen Kinderchor und eine tiefe Stimme (Chorleiter) 1992
37 Höhlenmusik - für fünf Blechbläser 1991 9m
38 Abzählreime - für Kinder(Ober-)chor a cappella 1991 4m
39 Motetus II - for seven flutes 1990 9m
40 Desert - für Kammerorchester 1990 10m
41 Caccia - ("Ah! Dov'è il perfido?") für Orchester 1989 9m
42 Zeit und Ewigkeit - Liederzyklus nach Texten von Christian Morgenstern, Heinrich von Melk, Frau Ava für mittlere Stimme und Klavier 1988 12m
43 Variations - for oboe and piano 1987 ~9m
44 Wundertheater - Kammeroper in zwei Teilen 1987 1h 20m
45 Kantate 1 "Zum Gloria" - für Mezzo, Tenor, vierstimmig gemischten Chor und Orgel 1987
46 Round - für Frauenstimme, Klarinette, Violine und Klavier nach einem Text von Francisco Tanzer 1986 9m
47 Bagatellen - für Saxophonquartett 1986 12m
48 Motetus I - für gemischten Chor a cappella 1986 12m
49 Drei kleine Chöre - für gemischten Chor a cappella 1986 3m
50 Kammersymphonie - für 11 Instrumente 1984 20m
51 Extra leicht - für Kammerensemble und Sopran nach einem Text von Francisco Tanzer 1984
52 Phantasy on me - für Orchester 1984 17m
53 Simon - Kirchenoper 1983 1h 10m
54 Streichquartett 1982 21m
55 In Hoffnung treiben - Kantate für 8 Singstimmen und Kammerensemble nach einem Text von Erich Rentrow 1982
56 Variation - über einen Walzer von A. Diabelli für Klavier 1981
57 Beziehungen? - Aktion für Doppelchor und einen engagierten Chorleiter 1981 3m
58 Verbum II - for solo violin 1980 6m
59 Das Ehepaar - Ein psychologisches Kammerstück für Kammerensemble, Sopran und Sprecher nach einer Novelle von Francisco Tanzer 1980 - 1981 38m
60 Equus I - für Kammerensemble und Sprechstimme nach einem Text von Francisco Tanzer 1979 10m
61 Die Geschichte vom Drachen, der nicht lachen konnte - Eine lustige Detektivgeschichte für Kinder 1979
62 Die Geschichte vom TÜÜT - Eine Radiogeschichte in sechs Folgen 1979 - 1980
63 Verbum I - für Klavier 1978 7m
64 ... wann es Zeit ist - für vierstimmig gemischten Chor a cappella

General Information

Year of Birth:  1955
Date of Birth:  7. November 1955
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

 

As unspectacular as Lauermann wants to be, his music seems to open itself up to the musician and the listener, whether exclusively on an emotional level, or by including the "intellectual" level (or rather, knowledge of the background of the creation and the structure). His music should speak for itself in such a way that explanatory words are hardly needed any more. It therefore seems important to take into account the very essence of Lauermann's work, what distinguishes him from others in the form he practices: language.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1970 - 1975

private musical studies

1975 - 1979

music education

1979 - 1983

composition

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1976 - 1994

BG/BRG Stockerau: music teacher

1987 - 1994

teacher for music theory

1994

senior university professor for music theory, composition and ear-training

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1984
1990
1996
2001
2018

performances at national and international festivals

world premiers and first performances, amongst others in: Dresden, Graz, Vienna, London, Washington, New York, Baltimore, Gettysburg, Detmold, Essen, Ulm, Berlin, Singapore, Budapest, Rome etc.

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1980

promotional award

1981

state scholarship for composition

1982

promotional award of the province Lower Austria

1985

state scholarship for composition

1990

promotional award

1994

Maecenas award (art sponsoring)

1994

publicity award

2000

cultural award for music

2001

recognition award for music

2006

Decoration of Honour for Services to the Republic of Austria

Description of Style

My main interest is the word.
The word as a means of communication; the word as the inexhaustible source of materials and form. The analytic comprehension and musical adaptation of linguistic structures and sounds in music and thus the switching of content in a new, reduced, fragile, sound language is the goal of my compositional analysis of the word. The interaction of sounds in syllables, words and sentences, the constituting of meaning from abstract elements and the exploration of content with the help of processes deriving from language melody and syntax, are responsible for the differentiated sound image of my- in the broadest sense - word-related compositions: it is about mediating the two communication systems language and music, about a new form of the relationship between word and sound - including all the amazing consequences.

 

Herbert Lauermann 2002

Teacher of (Person)