Anestis Logothetis
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Logothetis Anestis

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Aus welchem Material ist der Stein von Sisyphos 1995 - 1997 ~ 16m
2 Kassandra Duo/Kassandraauge - für Harfe und Baßklarinette 1992
3 Sisyphos-Musik - Computerrealisation 1992
4 Bagatelle - für Klarinette und Tuba 1990
5 Kyklika - oder Sinfonie zyklischer Kontrapunkte 1986
6 Doppelspirale 1985
7 Paysage de Temps 1984
8 Zentrifugales in Zeitlupe 1984
9 Aus welchem Material ist der Stein von Sisyphos? - Mulitmediales Bühnenwerk 1982
10 Wellenformen 1981 1981
11 Brunnenburg-Hochzeits-Symphonetten - für Kammerensemble 1981
12 Meridiane I und Breitengrade - für Soli und Orchester 1981
13 Vor! Stell! Unk! - Musikhörspiel 1980 31m
14 Bienen' Binom - Musikhörspiel zum Tanzen, Sprechen, Singen, Musizieren und Pro-ji! zieh! renn! 1980
15 Chor II & III - für gemischten Chor 1979
16 Rondo - für Orchester 1979 9m
17 Globus - für die Vermeulenflöte oder auch für andere Soloinstrumente mit oder ohne Orchester 1978
18 Hohelied - für Orgel und Stimme 1978
19 Das Knäuel - aus "Daidalia" 1977
20 Geomusik 76 - für Solo und Orchester 1976
21 Klangfelder und Arabeske - für Klavier mit oder ohne Orchester 1976
22 Im Gespinst - geh! spinnst? - Konzert-Hörspiel 1976
23 Daidalia oder Das Leben einer Theorie - Multimediale Sprachoper 1976 - 1978 1h 10m
24 Apollonion - pour Konstantinos Doxiadis 1975
25 Ghia tin ora - (Pour l'heure) für Orchester 1975
26 Menetekel oder Das Bombengeschäft - Musikhörspiel 1974 40m
27 Emanation - oder ein Ohr kam per Brief oder stufenweises Hervorgehen aus einem Urgrund oder Volkslieder aus Zeitungschroniken und Eigenem für Klarinette und Elektro-Instrumente 1973 7m
28 Sommervögel oder Schmetterlinge - Musikhörspiel 1973 30m
29 Klangräume I & II & III - für Orchestergruppen 1972
30 Wellen - für Orchester 1972
31 Volant - für Orchester 1972
32 Musikfontäne - für Robert Moran 1972
33 Kerbtierparty - Musikhörspiel 1972
34 Fusion - für beliebige Besetzung 1971
35 Kybernetikon - Musikhörspiel 1971
36 Kollisionen 70 - für zwei Orchestergruppen 1970
37 Komplementäres - für zwei Orchestergruppen 1970
38 Mantratellurium - Musikhörspiel 1970
39 Styxische Flüsse - für Chor und Orchester 1970
40 Anastasis - Musikhörspiel und Musikbühnenwerk 1969
41 Zonen - für Solo und Orchester 1969
42 Mensuren - für Kammerorchester 1969
43 Evektionen 1968
44 Sublimationen 1968
45 Konvektionsströme 1968
46 Styx - für Zupforchester (großes Orchester) 1968
47 Tabulaturen I; II; III; IV; V - für Klavier 1968
48 Vier Orbitals 1968
49 Pataphysik-Chor 1968
50 Desmotropie - für Orchester 1967
51 Emanationen 1967
52 Polychronon - für Orchestergruppen 1967
53 Kollisionen 1967
54 Syrrhoi 1967
55 Rondo 1967
56 Rondeau dynamique 1967
57 Starte 1967
58 Oasi - für Orchestergruppen oder beliebige Besetzung 1967
59 Integration - für Orchestergruppen 1966
60 Diptychon - für Klavier mit oder ohne Orchester 1966
61 Enklaven - für Solo und Orchester 1966
62 Entropie 1965
63 Orbitals 1965
64 Labyrinthos 1965
65 Reversible Bijunktion 1965
66 Enoseis - für Solo und Orchester 1965
67 Diffusion - für Solo und Orchester 1965
68 Linienmodulationen - für Solo und Orchester oder Solisten 1965
69 Desmotropie - für Klarinette und Klavier 1965
70 Spiralenquintett 1965
71 Optionen 1965
72 Ichnologia 1964
73 Kentra 1964
74 Dispersion 1964
75 Seismographie I 1964
76 Seismographie II 1964
77 Cunei formi 1964
78 Mäandros - für Orchester 1963
79 Dynapolis - für Orchester 1963
80 Odyssee - Ballett 1963
81 Kleine Parallaxe 1962
82 Vibration 1962
83 Interpolation 1961
84 Sieben Kooptationen 1961
85 Tonbündel - quantitativ & qualitativ 1961
86 Tonclusters 1961
87 Meditation 1961
88 Kulmination I & II & III - für zwei Orchestergruppen 1961 10m
89 Impulse - quantitativ - qualitativ 1961
90 Nekrololog - Kurzhörspiel für einen Sprecher 1961
91 Karmadharmadrama 1961 - 1967
92 Katalysator 1960
93 Himmelsmechanik - aus sieben Bildern. Ballett 1960
94 Agglomeration - für Violine solo mit oder ohne Streichorchester 1960
95 Koordination - für fünf Orchestergruppen 1960 10m
96 Fünf Porträts der Liebe - Ballett 1960
97 Fantasmata - Tonbandkomposition 1960
98 Integration - für Klavier 1959
99 Texturen - für zwei Klanggruppen 1959
100 Potipharlied - für Harfe und Sopran oder Tenor 1959
101 Kompression - für beliebige Besetzung 1959
102 Struktur-Textur-Spiegel-Spiel - Graphische Notation 1959 10m
103 Sechs Orchesterlieder - für Sopran und Baß 1958
104 Peritonon - für Violine und Klavier 1958
105 Polynom - für großes Orchester in fünf Gruppen 1957
106 Texturen - für Klavier 1957
107 Permutationen - für Klarinette und Schlagzeug 1957
108 Integration - für Violine, Cello und Gitarre 1956 ~ 10m
109 Integration - für Violine, Klarinette und Klavier 1956
110 Lieder nach Texten von Friedrich Nietzsche - für Sopran, Kontrabass (Cello) und Klavier 1956
111 Texturen 1956 ~ 10m
112 Peritonon - für Cello solo 1955
113 Integration - für zwei Violinen, Cello und Gitarre 1955
114 Integration - für Flöte, Viola, Cembalo oder Klavier 1955
115 uns droht kein morgen 1954
116 Neun Intervallstudien - für Klavier 1954
117 Integration - für Sprecher, Violine und Pauke 1954
118 Integration - für Violine und Klavier Nr. 1 1954
119 Integration - für Violine und Klavier 1954
120 Peritonon - für Flöte und Klavier 1954
121 Peritonon - für Horn und Klavier 1954
122 Choralvorspiel & Präludium con Fuga - für Orgel 1954
123 Drei Lieder - für Frauenstimme, Flöte und Gitarre 1954 ~ 9m
124 Triptychon - für Klavier 1953
125 Integration - für Violine, Cello und Klavier 1953
126 Pentaptychon - für Klarinette und Klavier 1953
127 Integration - für Klavier 1953
128 Zehn kleine Negerlein - Ballett für Kammerorchester 1953
129 Sieben Miniaturen - für Klavier 1952
130 Lied - für Baß und Klavier 1952
131 Zwölf Inventionen - für Violine, Viola, Cello 1952
132 Triptychon - für Violine, Viola, Cello 1952
133 Zwei gemischte A-cappella-Chöre nach Sokrates Dimitriu 1952
134 Integrationen - für Violine solo 1951
135 Suite oder fünf Integrationen - für Kontrabass oder Cello solo 1951
136 Libera - für Männerchor 1951
137 Vier Integrationen - für Violine solo 1951
138 Zwölf Humoresken - für Klavier 1950
139 Doppelfuge - für Streicher 1950
140 Zwölf Inventionen - für Klavier 1950
141 Drei Fugen - für Klavier 1950
142 Variationen - für Klavier 1949
143 Fünf Fugetten - für Oboe, Klarinette und Fagott 1949
144 Sonate - für Klavier 1948
145 Humoreske - für Klavier 1948
146 Fuge - für Streichquartett 1948
147 Drei griechische Tänze 1948
148 Toccata - für Klavier 1946
149 Improvisation 1946
150 Kalamatianos - in Form einer Fuga 1946
151 Studie 1946
152 Fuga interruptus - (Humoreske) 1945
153 Nocturne 1945
154 Allegro - für Klavier 1944
155 Griechische Suite - für Klavier 1943
156 Fuga - (Christos ist auferstanden) 1943 - 1948
157 Tanz - für Cello 1943
158 Altgriechische Hymnen 1943
159 Kanon - (Quartette für Streicher oder Holzbläser) 1943 - 1948
160 Choralstudie 1943 - 1948
161 Drei Fughetten 1943 - 1948
162 Volkslieder & Trio (Fuga) 1943
163 Partitur für Dimitriou - Klagelieder

General Information

Year of Birth:  1921
Date of Birth:  27. October 1921
Place of Birth:  Pyrghos [Burgas]
Country of Birth: 
Year of Death:  1994
Date of Death:  6. January 1994
Nationality: 

 

He was born in 1921 in the henceforth Bulgarian city of Pyrghos to Greek parents. In 1941 he completed his school-leaving examination at the humanist grammar school in Thessaloniki. In 1942 he moved to Vienna. Banned from studying until 1944, then studied at the Vienna University of Technology. After the war he took up studies at the University of Music and the Performing Arts Vienna and graduated with distinction. He has participated in the International Summer School for Contemporary Music Darmstadt. By the end of the 1950s he had developed his own graphic system of notation. He worked at various publishing houses until 1969, and after that dedicated himself to freelance composition. In 1994, Anesthis Logothetis succumbed to cancer.

 

Note: The administrator of the estate is A. Logothetis' daughter Julia Spitzer-Logothetis; Dr Matthias Henke is responsible for scientific research in connection with the estate.

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1936 - 1945

first compositions

1955 - 1964

collaboration with different music-labels (Universal Edition Wien, Edition modern etc.)

1957

Studio für Elektronische Musik des WDR Cologne: worked with Gottfried Michael Koenig

1962 - 1967

co-operation

1965 - 1968

co-operation

1981

Elektro-acoustic Music in Sweden: numerous productions

freelance composer

private teacher for composition, rudiments of composition, music theory, music history and piano

since the end of the 1950s, development of his own systematic graphic notation (encouraged by Oskar Rainer and Wassilij Kandinskij)

Institute for Electro-Acoustics: numerous productions

cooperation with guitar player Siegfried Behrend

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1960

with Friedrich Cerha

1967
1969
1972
1981

Hungarian Radio Orchestra

1996
1997

K&K MusikTheater-Verein

1999

portrait concert, performances of several works including

2001
2007

Chor der Puppen from

performances and exhibits of his graphic scores in Vienna, Athens, Zagreb, San Francisco, Tokyo, Berlin, Rennes, Paris, Zurich, etc.

works performed by Siegfried Behrend, Earle Brown, Alfred Peschek, Burkhard Stangl, Otto M. Zykan, Dieter Kaufman, Klaus Karlbauer

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1956

Austrian Culture Institute, Rome: scholarship

1958

Austrian Culture Institute, Rome: scholarship

1960

promotional award

1962

Institute of Technology Athens: First Prize at a competition for contemporary music

1963

promotional award

1985

recognition award

1986

Medal of Honour in Gold

1989

recognition award

1993

Second Prize for the radio play "Floriana"

Description of Style

Since 1958, I have been dedicating myself to developing a system of graphic notation which comprises my sound and composition conceptions of sound structures, as well as the polymorphism (complexity) of the process of composition. I define "association symbols" for changes in volume and timbre, for tonal quality, and use action signals which are to be translated directly into movement on the instrument. In order to produce specific sound configurations, I have invented sound symbols which are "liberated" from the five line system and can be fused with other symbols, allowing for flexibility in quarters and thirds.

 

Anestis Logothetis in: Harald Goertz: Beiträge '94. Österreichische Komponisten unserer Zeit. - Kassel: Bärenreiter, 1994

Teacher of (Person)

Broadcasting Performer of (Composition)