Thomas Pernes
Registered as:
Subgenre:

Photographer: Didi Sattmann ©

Pernes Thomas

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Weissagung - Musiktheater 2011
2 Anton Webern: Vier Lieder op. 12 - Bearbeitung für Sopran und Ensemble 2009
3 Erinnerung - for female voice and string septet 2009
4 Schien mir's, als ich sah die Sonne - Bearbeitung Anton Webern “Schien mir’s, als ich sah die Sonne” 2008
5 aus der fremde - für drei Schauspieler und Ensemble 2007
6 Herrn Johann's Affären - ein kurzer Auszug aus dem Register 2006 16m
7 HELIOS für Streichorchester - Fassung für Kammerorchester 2006 ~ 15m
8 HELIOS - für Streichorchester 2005 ~ 10m
9 Zauberflöte 06 - Oper in 3 Teilen 2004 - 2005 2h
10 Das Fenster zum Paradies - 4. Klangtheater 2003 - 2004 ~ 1h 30m
11 Quartetto Doppio (Jack in the box) 2003 ~ 10m
12 Perndorff - Performance 2003 - 2004 51m
13 Der Hirt auf dem Felsen - Orchesterfassung der Konzertarie von Franz Schubert 2002 12m
14 Sea of Rains - Radio-Experience 2002 56m
15 Eine Winterreise - für Sopran und Streichquartett 2001 - 2002 ~ 47m
16 Hödlmoser - Opernfragmente 2000 ~ 35m
17 Solo für Eckstein 1999 34m 30s
18 Grosse Blasmusik 1998 ~ 15m
19 Spielmusik für Violine und präpariertes Klavier 1998 ~ 5m
20 Das Bild - Klangtheater 1997 ~ 1h 5m
21 Back to the Roots 1996 ~ 10m
22 Revolution Nr. 10 - Radio-Experience 1996 ~ 35m
23 Drei Kapitel aus der großen Erzählung - Musiktheater 1995 - 1996 ~ 54m
24 Sonnwende 1995 ~ 15m
25 Alpenglühn II 1995 ~ 35m
26 Miss Potter hat es sich anders überlegt - Hörspielmusik 1995 - 1996 ~ 33m
27 Perikato/Blackbox I und II 1994 - 1995 ~ 1h 30m
28 4. String Quartet - ... diese zerbrochene Zeit 1993 - 1994 ~ 20m
29 Songs of an imaginary voice 1992 ~ 1h 4m
30 Innocent III 1992 ~ 20m
31 Tänze der Trauer und der Freude 1992 ~ 10m
32 Ohne Beirrung 1992 - 1993 ~ 18m
33 Part of Voices 1991 ~ 7m
34 Innocent II - Performance 1991 ~ 9m
35 Amadeus 1991 ~ 12m
36 Breakaway - Musiktheater 1991 - 1992 ~ 1h 15m
37 Beginnen 1990 ~ 14m
38 Innocent I - Performance 1990 ~ 15m
39 3. Streichquartett 1990 ~ 16m
40 What it is 1990 50m
41 Große Conclusio 1988 ~ 58m
42 Two Poems of the Day 1988 ~ 13m
43 Trio 1988 ~ 12m
44 Neue Gesänge - aus "Klangtheater" 1987 ~ 20m
45 Klangtheater - Musiktheater 1987 - 1988 ~ 1h 20m
46 Voices 1986 ~ 35m
47 Zur Eröffnung 1986 ~ 10m
48 Das Herz - Vertonung nach Gedichten von Wolfgang Bauer 1986 ~ 22m
49 Herr Faust spielt Roulette - Schauspielmusik zum gleichnamigen Stück von Wolfgang Bauer 1986 ~ 15m
50 Rückblende - für Chor, großes Orchester, Soli und Zuspielband 1985 ~ 50m
51 Theseus und Ariadne - Ballettmusik 1984 ~ 9m
52 Linz-Musik - Ballettmusik 1984 ~ 35m
53 Sonate für Violoncello solo - ... leise verließ am Kreuzweg der Schatten den Fremdling (Georg Trakl) 1984 ~ 20m
54 Violinkonzert 1983 ~ 15m
55 Piano solo 1983 ~ 45m
56 Gaudeamus auf eine Angebetete 1983 ~ 7m
57 Alpenglühn - Ballettmusik 1983 - 1984 ~ 27m
58 Erste Klaviersonate 1982 ~ 20m
59 Doppelkonzert für Harfe und Kontrabass 1982 ~ 12m
60 Für ... Bei ... Mit ... 1982 30m - 1h
61 Drei Lieder - für Bariton und Klavier 1982 ~ 7m
62 Zwei Lieder - für Bariton solo 1982 ~ 4m
63 Gesänge - für neun Instrumente 1982 ~ 15m
64 Hommage à Schubert 1980 ~ 10m
65 Con Alcune Licenze 1980 ~ 10m
66 Gleichsam eine Sinfonie 1980 - 1981 ~ 30m
67 Concerto 1979 - 1980 ~ 18m
68 Porträt II 1979 ~ 7m
69 Variations - für Klavier 1978 ~ 8m
70 Partita - für Violoncello solo 1978 ~ 7m
71 Zyklus - für Violine solo 1977 ~ 22m
72 Porträt I 1977 ~ 15m
73 Reflexionen - für Violoncello solo 1976 ~ 12m
74 Erstes Streichquartett 1976 ~ 20m
75 Klaviertrio 1971 ~ 18m
76 The End of the World News - Oper nach Anthony Burgess

General Information

Year of Birth:  1956
Date of Birth:  25. February 1956
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Year of Death:  2018
Date of Death:  26. February 2018
Place of Death:  Vienna
Nationality: 

The 1976 world premiere of the 1st string quartet at the Vienna Konzerthaus marked the beginning of his career. In the following years, performances and commissions of well-known organisers and promoters, such as the Donaueschinger Musiktage, ISCM world music festival in Jerusalem, Daiichiseimei Hall/Tokyo, IRCAM/Paris, Kennedy Center of the performing Arts/Washington, Pan Music Festival/Seoul, Alte Oper Frankfurt, European Music Festival Stuttgart, Holland Festival/Amsterdam, Biennale Venice, Musikprotokolle im Steirischen Herbst, Vienna State Opera, International Bruckner festival Linz, ars electronica, Wiener Festwochen, Vienna Musikverein, followed. Having always been an innovator in the field of music, Thomas Pernes already expanded the narrow area of classical Avant-garde. At a time when the term "crossover" did not exist as such, he incorporated elements of folk music and Jazz in his compositions, as well as employing electronics to widen his compositional possibilities. Since then, Perner has ultimately broken the barriers of narrowness and maintains a tonality of enchanting beauty and a rhythm of energetic pulsation, to re-define the term "Avant-garde".

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
2009

member

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1978
1980

World Music

1981

 

1982

European Broadcast Union

1983

Exhibiton of Contemporary Music; Daiichiseimei Hall

1984

 

1985
1986
1987

 

1990

Théâtre du Chatelet

1990

world premiere of the version for chamber

1991

 

1992
1993
1994
1996
1997

Theater Scala

1998

Bloomsbury Theatre

1999

100-year anniversary of the Graz Opera

2000
2001
2003
2004
2005
2006

Performance of all string quartets

2006
2006

World premiere of the version for chamber ensembles

2007
2009
2010
2011

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1976

recognition award

1977

state scholarship for composition

1978

work scholarship

1981

state scholarship for composition

1985

state scholarship for composition

1988

Austrian Music and Record Awards

1991

promotional award

1992

state scholarship for composition

2005

artist-in-residence

2006

artist-in-residence