Werner Preisegott Pirchner
Category:

Photographer: Ernst A. Grandits ©

Pirchner Werner Preisegott

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 3 Klare für Klarinette 2000
2 Durch die wilden Alpen - music for the film 2000
3 Eröffnungsfanfare nach Franz Xaver Schreihals, dem Jüngeren 2000
4 Neue Fanfare zur Eröffnung der Wiener Festwochen 2000 45m
5 Kommunikations - Choral 2000
6 Neue Signations für Radio Österreich International 1999 - 2000
7 Intrada for 4, 5, 6 or more SuPercussionists 1999
8 Festliche Trio-Fanfare ... &: ... Wo ist die Kohle? 1998 5m
9 Versuch über das Fliegen mit oder ohne Hilfsmittel 1997
10 Hochzeits-Walzer 1997
11 Der Strich des Radierers oder Posaunen-Konzert für Brassquintett 1996 15m
12 Birthday-Musik mit gutem Orchester 1996 ~ 20m
13 Fünf abgelehnte Arien zu Texten von Peter Turrini 1996 ~ 10m
14 100 praktische Kompositionen für gutes Orchester 1996
15 Glück und Glas 1995 15m
16 Abschied? 1995
17 Die letzten Tage der Menschheit 1995
18 Fünftes, fast fertiges Blech-Quintett 1994
19 Palmsonntag im Künstlerzimmer 1994
20 Feuernacht und Komplott - music for the eponymous film 1994
21 Einfach - Zwiefach 1993 8m
22 Sound Design für das Kulturradio Österreich 1 - (ca. 250 Signations und Jingles) 1993
23 Les oiseaux extraordinaires dansent sur les tours 1992 5m
24 Viertes, fast fertiges Blech-Quintett 1992 10m
25 Almweiß - Edelrausch - und andere Master-Zwios 1992 13m
26 Das wunderbare Schicksal 1992
27 Paradiso 1992
28 Mirakel - music for the eponymous film by Leopold Huber 1991
29 Ein Jedermann 1991
30 Die wilde Frau 1991
31 L'homme au marteau dans la poche et autres travaux appliqués - (Der Mann mit dem Hammer in der Tasche und andere Fleißaufgaben) 1991 17m
32 Feld-, Wald- & Wiesen-Soli für Horn in F 1991 9m 40s
33 Der Weibsteufel 1991
34 Ein Trompeten-Künstler spielt eine freundliche Weise, wird von einem Spitzel denunziert und erhält eine Verwarnung nebst Androhung eines Disziplinarverfahrens im Wiederholungsfalle 1990 16m
35 100 praktische Kompositionen für gutes Orchester - "Aus meinem Komponierhäuschen" 1990 - 2000
36 Born for horn 1989 ~ 15m
37 Heimat? 1988 15m 30s
38 Shalom? 1988
39 Wem gehört der Mensch ...? 1988 23m 20s
40 Zwentendorf - Wackersdorf. Ein Spaziergang! ... Nach Tschernobyl! 1988 10m
41 Aus dem Konzert für zwei Solo-Violinen 1988 20m
42 Birthday-Serenade 1988 8m
43 Gespenstersonate 1988
44 Emigranten-Symphonie 1987 23m
45 Das rauhe Leben - music for the eponymous film by Heide Pils about the poet Alfons Petzold 1987
46 Fire-Water-Music 1986 21m
47 Do You Know Emperor Joe? 1982 ~ 23m
48 Kleine Messe um C - für den lieben Gott 1982 ~ 12m
49 Good News from the Ziller Valley 1981 8m 30s
50 Soiree tyrolienne 1980 14m
51 Wirf an, Hosn't Raga, Wohl oder übel und ca. 20 Deka andere Jazz-Lieder 1979
52 Von der gewöhnlichen Traurigkeit. Zum Kotzen. 1978 ~ 23m
53 Klänge für Normal-Symphonie-Orchester 1977 ~ 20m
54 Präludium und Fiasko für Blasorchester, Vibraphon und Gitarre 1977 ~ 20m
55 Birthdays 1975 ~ 3m
56 Der Untergang des Alpenlandes - Part One und Die Geschichte vom Zuckerl, von der Prinzessin und von der absahnenden Creme - two short films 1974 ~ 42m
57 Streichquartett für Bläserquintett - Variations on a Tyrolean Slave Song 1974 11m
58 Die anachronistische Revolution und ca. Zwei Kilo 12-Ton- und Reihenexperimente 1969
59 Schneeweißchen und Rosenrot 1968 - 1970
60 Brechreiz für großes Orchester - and about 10 other film music pieces 1967 - 1970
61 Ein halbes Doppelalbum - - Was wir über das Leben nach dem Tod wissen & fast 22 andere Lieder 1966 - 1973 1h 11m
62 Zehn Weinberg-Stücke 1966 - 1968
63 24 Deka Jazz-Lieder - for Henry Maternas "Face of Europe". music for six films 1966
64 Fünfuhrtee für Normal-Jazzorchester ~ 20m
65 Adrette Duette und Kloanhäusler-Tänze
66 Anstatt eines Denkmals für den Bruder meines Lehrers, der im Krieg, weil er sich weigerte, Geiseln zu erschießen, ermordet wurde 11m
67 Sonate vom rauhen Leben 11m
68 Two War- & Peace-Choirs 3m 30s
69 Solo Sonata for Bass-Vibes 14m 30s
70 Kaiser Joseph und die Bahnwärterstochter
71 Geschichten aus dem Wienerwald
72 Der Sturm
73 Kein schöner Land
74 Kindertheater-Musik
75 Ödipus
76 Die Bewässerung von Mitteleuropa 16m 30s
77 Mit FaGottes Hilfe 11m
78 Hundert praktische Kompositionen für gutes Orchester 24m
79 König Hirsch Duette
80 Austria - A Whole World - music for the eponymous film by Kurt Mayer
81 Der Dunst des Fusels 5m
82 Radio Tirol - und andere Signations
83 LGP ----> Liebe, Glück ... und Politik ~ 2h 24m
84 Noten für die Pfoten
85 Single-Note-Exercises
86 Winzige Werke
87 Heute ... war Gestern Morgen. Heute ... ist Morgen Gestern
88 Tirol?
89 Die Langsamkeit des Reisens - music for the eponymous film for indian instruments
90 24 Deka Ö-1-Radio-Signations
91 Jedermann
92 Streit im Hause Gott
93 Knoblauch meets Garlic
94 ["Fällt mir im Moment nicht ein ..."]
95 Reden ist Schweigen, besser ist geigen
96 A Taste of Life
97 Telekom Signations
98 Mozart und Schubert

General Information

Date of Birth:  13. February 1940
Place of Birth:  Hall in Tirol
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Date of Death:  10. August 2001

 

Listening to music.
First instrument: a children's trumpet and my father's diatonic accordion. First musical education through the radio, as well as a retired tax inspector and an old monk. Leaving the church's choir at the age of 11, as I didn't manage to put the morning mass into the afternoon. Between 1954-1958 accidental apprenticeship as typesetter at a catholic lead mine, at the same time playing dance music. At the end of July 1958, farewell letter to the mother, "I am a musician." Self-educated in composition and vibraphone. At the age of 19, involuntary member of the Austrian Army as arranger of a soldier dance band, for nine months. Afterwards, pianist in different establishments (Dschungel Bar in Munich, Maxim Vienna, etc.).

 

Werner Preisegott Pirchner

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1962 - 2001

freelance composer and jazz musician

1963

vibraphone player in the Oscar-Klein-Quartet

1964 - 2001

compositions for film and broadcasts

1964 - 2001

various own ensembles

1975 - 1985

member of Austria 3

1975 - 1985

member of Mumelter's Concertodrom

1975 - 1985

Pirchner-Pepl-JazzZwio together with Harry Pepl (guitar)

1975 - 1985

member

1981 - 2001

compositions for "classical" musicians

1984

founder of "Aktion Künstler helfen Kritikern"

1988

last jazz concert at the German Jazz Festival (with Robert Riegler, Albert Mangelsdorff)

1992

founder of the production-company EU (copyrighted name since 23.09.1986)

1994

sound design

1995 - 2001

music for Hofmannsthal's "Jedermann"

performances and recordings with Jack DeJohnette, Adelhard Roidinger, Marc Johnson, Leszek Zadlo, Michael Di Pasqua, Steve Swallow, Vocal Summit with Bobby McFerrin, Herbert Joos, Daniel Humair, Runo Erickson & Charlie Mariano, Frank Rosolino, Lee Konitz, Eisenbahner-Musik Innsbruck, Family of Percussion, Lauren Newton Quartet, Tommy Flanagan, John Surman etc.

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1976

Open House

1984

opening concert "Die Neue Reihe"

1985
2000

music for the movie running in the break of the Viennese New Year's Concert

2000

opening of Wiener Festwochen

2001

opening of the Tyrolean Festival Erl

Erl
2007

salt-deposit Hall in Tirol

2007

salt-deposit Hall in Tirol

2011

 

Ensemble Carme

 

Ensemble Prisma

Magnifica Paris

Motus-Quartet

Mürztaler Werkstatt

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1973

W.P.-Foundation: recording award

1974

German Record Critics' Award for "ein halbes doppelalbum"

1976

lnternational Short film Festival, Linz: First Prize

1984

German Record Critics' Award for "Werner Pirchner, Harry Pepl, Jack DeJohnette"

1986

Tyrolean Award for Arts

1987

German Record Critics' Award for "EU"

1988

recognition award

1997

Decoration of Honour

ranked in the International Rostrum of Composers 

Description of Style

In my youth, I oriented myself at the latest Jazz music. Studying Schonberg's theories and Bach's "Sonaten für Violine solo" later opened up new ways of expression for me. Up to my 42nd birthday, my respect of the great masters prevented me from writing a single note of classical music. As a composer, Jazz pianist and privileged freelancer, I tried a) to express my feelings and ideas in dimensions accessible to me (miscellaneous records with compositions, two movies, a few texts and drawings etc.) and b) to have an influence on the red and black colour game my bank account was playing.
One morning, the violinist Peter Lefor told me on the telephone that he had put one of my pieces for solo violin into his programme for the next ORF concert. Thus, I entered - with a testing toe - the path ... I still follow today. I try to compose music expressing what I think or feel... and am, at the moment. Or the opposite. I owe my courage to compose to my teachers Thelonious Monk, Gil Evans, Bach, Mozart, Schönberg, Bartók, Breit, Schubert, John Cage, Kafka, Karl Valentin, Kurt Schwitters and, particularly, the incomparable Ernst Ullrich Zufall. Zufall: on the plane to New York, Otto M. Zykan asks ", How would you assess yourself?" "I am the very best in my genre," returns the person in question.

 

Werner Pirchner, 1982/1997

Discography, Projects

Discography:

  • 1995: Dur (self-publication)
  • 1990: A-NAA-NAS BA-NAA-NAS (MSI, with Vienna Brass)
  • 1986: EU (ECM)
  • 1983: Werner Pirchner, Harry Pepl, Jack DeJohnette (ECM)
  • 1982: Schattseite (ECM, with Adelhard Roidinger, Heinz Sauer, W. Pirchner, H. Pepl and Michael Di Pasqua)
  • 1981: Live, Montreux '81 (Wea Music, with Pirchner-Pepl-Jazzzwio)
  • 1979: Gegenwind (Mood Records, with Pirchner-Pepl-Jazzzwio)
  • 1973/1996: ein halbes doppelalbum (self-publication)

Teacher of (Person)

Broadcasting Performer of (Composition)

Dedicatee of (Composition)