Gerhard Präsent ©
Courtesy of Doblinger Musikverlag

Präsent Gerhard

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 BIG BEN 2012 8m
2 Extravaganza 2012 ~ 8m
3 Bearbeitungen für Streichtrio 2011
4 Two Bagatelles - avant et après - hier et demain 2011 ~ 6m
5 Der kleine Vampir - eine unglaubliche Geschichte 2011 4m 30s
6 Bagatelle & Bagatelle Nr. 2 2011 3m
7 AGORO - for (African) percussion ensemble & Jazz-Rock-Drums 2011 ~ 8m
8 Bearbeitungen für Streichtrio - arrangements for string trio 2011 - 2012
9 Psalm 2010 4m
10 Big Apple - 4th string quartet in one movement 2008 12m - 13m
11 Rhapsodie - für Brass-Quintett 2008 8m
12 Easy Duos - for two violins 2007 - 2008 3m
13 Pater Noster - Vater unser - für gemischten (Jugend-)Chor a capella 2006 3m 30s
14 O Tannenbaum, du trägst - (altes Weihnachtslied) - für 4-stimmigen Chor a capella 2006 1m 20s
15 Profondo - für Solo-Bass und Piano (ad lib.) 2005 4m
16 Melodische Stücke - Allegro classico - für Streicher (Flöte) und Klavier 2005 4m
17 Dies Irae - für Orgel 2005 4m
18 Canzona - for violin and violoncello 2004 9m
19 Melodische Stücke - für Streicher (Flöte) und Klavier 2004 - 2006 12m
20 Melodische Stücke - Zwei melodische Stücke - für Streicher (Flöte) und Klavier 2004 - 2006 7m
21 Melodische Stücke - Happy 40th Birthday - für Streicher (Flöte) und Klavier 2004 2m
22 Melodische Stücke - Notturno - für Streicher (Flöte) und Klavier 2003 3m
23 Da Capo 2003 7m
24 Da Capo - für 2 Klaviere (oder Klavier 4-händig) 2003 7m
25 A Rayas - für Violoncello solo 2001 - 2002 4m - 5m
26 Missa - for string quartet 2001 16m - 17m
27 Missa Minima - für vier Stimmen a capella 2001 15m - 16m
28 Sanctus 2001 2m 30s
29 S' Geld - frei nach Worten von Johann Nestroy, für 4-stimmigen gemischten Chor a capella 2001 1m 10s
30 Happy New Year - für S, A, T, B a capella 2001 2m 30s
31 Pegau - Little Symphony / Petite Symphonie du Pegau - für variable Besetzung von Duo bis Orchester 2000 3m - 4m
32 Sounds of Wood - (The Makers). Trio für Violine, Viola und Violoncello 1998 11m - 12m
33 Melodische Stücke - Voices of Venice - für Streicher (Flöte) und Klavier 1998 4m
34 Halbdunkle Lieder 1998 - 2005 7m - 8m
35 Encore Piece - für Akkordeon (oder Klavier) solo und Publikum 1997 9m
36 Erödiana - (Capriccio Erödico) für Fagott oder Violoncello und Klavier 1996 2m 10s
37 Chaconne - für vierzehn Instrumente 1996 ~ 12m
38 Two Pieces - for Violocello and Piano 1996 ~5m 20s
39 Tête-à-tête-à-tête - für Violine, Violoncello und Tasteninstrument 1995 ~ 9m
40 Tête de Cuvée - für drei Gitarren 1994 ~ 9m
41 La Tâche - Zweites Streichquartett 1994 ~ 18m
42 Fünf Melodien - für Stimme solo 1993 6m - 7m
43 Marcia funebre - für Kammerensemble 1992 ~ 11m
44 Hermitage - Konzert für kleines Orchester 1992 17m - 18m
45 Marcia funebre - für Kammerensemble 1992 11m
46 Scherzo (ma non troppo scherzando) - für Orchester 1991 9m - 10m
47 Sinfonisches Fragment (Halbe Sinfonie) - für Orchester 1991 ~ 22m
48 Symphonisches Fragment - Halbe Sinfonie 1991 - 1992 22m
49 Easy Duos - for 2 Violoncelli 1991 ~ 3m
50 Vier Tänze für zwei Violinen 1989
51 Sonata al dente - für Violoncello und Klavier in einem Satz 1988 - 1990 16m - 17m
52 Sonata regina per S. F. - für Violine solo 1987 8m - 9m
53 Sonatina gemella - für Violine (Melodieinstrument) und Klavier 1986 ~ 10m
54 Phantasie über einen Bach-Choral - (Wer nur den lieben Gott läßt walten) für vierstimmigen gemischten Chor a cappella und Orgel ad lib. 1986 10m
55 Himmelslicht - Konzert für Trompete, Blechbläser und Schlagzeug 1986 ~ 18m
56 Himmelslicht - Konzert für Trompete mit Orchester 1986 - 2007 18m
57 Choral - "Wer nur den lieben Gott lässt walten" 1986 3m
58 Musik zu "Die Zwillinge" von Plautus - für Flöte, Gitarre und Schlagzeug 1985 ~ 22m
59 Zwillings-Suite - für Querflöte (Blockflöte) und Gitarre 1985 ~ 16m
60 Toccata - für Klavier 1985 ~ 5m
61 Präludium und Toccata - für Gitarre solo 1985 6m
62 Arietta ritmica - for Alto Recorder (or Flute, Violin) and Piano 1984 ~ 6m
63 Arietta ritmica - für ein Melodieinstrument und Klavier 1984 ~6m
64 Introduktion und Allegro - für zwei Gitarren 1983 6m - 7m
65 Trio intricato - für Violine, Violoncello und Klavier 1983 - 1985 ~ 14m
66 The long run - Improvisations for instrument and tape 1982 ~ 7m 40s
67 Quintett - für Flöte, Oboe, Klarinette, Horn und Fagott 1981 14m - 15m
68 Song - für Sopran und kleines Orchester 1981 11m
69 Configurationen - Drei Zustände für Klavier und Orchester 1981 23m - 24m
70 Song - für hohen Sopran, Violine und Klavier 1981 11m
71 Music for big band and orchestra 1980 15m - 16m
72 Fanfare - für Blechbläser 1980 ~ 1m 30s
73 Solo - für einen Holzbläser 1979 ~ 4m
74 Lieder aus der Hütte - für Sopran, Flöte, Oboe, Bratsche und Violoncello nach fünf Texten von Martin Krusche 1979 ~ 11m
75 Sonata del Gesù - für Violine und Klavier 1979 - 1999 21m
76 Rondino - für Violine und Klavier 1978 ~ 10m
77 Concertino 1978 8m
78 Musik für Streicher - für Streichquartett oder Streichorchester 1977 17m - 18m
79 Vier kleine Stücke - für Klavier oder zwei Melodieinstrumente 1977 ~ 4m
80 Fuge - für Klavier 1977 ~ 4m
81 EXTRAVAGANZA ~ 8m

General Information

Date of Birth:  21. June 1957
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Numerous activities as a conductor, especially of contemporary music and his own pieces; married to the violinist Sigrid Präsent-König, founder and artistic director of the ensemble ALEA, numerous concerts, radio- and CD-recordings.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1976

A-levels

1976 - 1981

orchestral conducting

1976 - 1982

composition, diploma with distinction

1976 - 1985

conducting, diploma with distinction

1991

Mag. art., jazz theory and arranging

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1981 - 1986

music teacher at several public and private music schools

1985

founding member and co-organisatior - Graz concerts for New Music

1985 - 1999

teacher (music theory, conducting) and director of the composers' workshop

1985 - 1999

organisation and managment

1986 - 1992

assistant (music theory with Iván Eröd, conductors' classes with Milan Horvat, later with Martin Turnovsky)

1988

foundation of the "Alea" Ensemble for contemporary music (Graz/Vienna) in collaboration with the violinist Sigrid Präsent-King, ever since artistic management

1990

interim managment of the department for music theory

1992

ever since professor of music theory, conducting and ensemble for contemporary music

2003 - 2005

vice-president

2005

ever since president

organised more than 30 concerts

over 800 performances and radio broadcasts in Hungary, Poland, the Federal Republic of Germany, Italy, Großbritnnien, the U.S., Canada, France, Spain, Greece, Sweden, Switzerland, Slovenia and Croatia, Serbia, Czech Republic and Slovakia, Turkey, Argentina, China (Hong Kong) and Austria

active as a composer and conductor, various projects with chamber-ensembles, CD- and radio-productions

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1982

World Music Festival

2002

World Music Festival

Österreich heute

Mürztaler Werkstatt

Graham Gallery

Münchner Komponistenverband

Musikforum München

Witold Lutoslawsky-Festival

a total of 450 performances and radio broadcasts in Hungary, Poland, Slovenia and Croatia, the Federal Republic of Germany, the UK, the USA, Canada, France, Spain, Greece, Turkey, Argentina and Austria

Domaine de la Romanée-Conti (Burgundy/France)

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1981

promotional award

1983

appreciation award

1983

state scholarship for composition

1984

First Prize at the workshop for wind quintets

1989

Second International Competition for Composers of Guitar and Chamber Music Berlin: award

1992

promotional award for orchestral works

1996

promotional award

1996

award

1997

Theodor Körner Award

2011

"International Music Prize for Excellence in Composition": finalist

2011

honorary associate of the "National Academy of Music" (Colorado/USA)

Description of Style

Non of my pieces aim at the fulfillment of avant-garde or traditional norms, nor do they seek to find new sounds or unusual forms of expression. Each of my pieces aim at creating a personal intensity that touches the listeners and performers.

 

Gerhard Präsent, 1996

Teacher of (Person)

Contact Person of (Organisation)

Band/Ensemble Member of

Band/Ensemble Member of: 

Contact, Links

Language:  German, English
E-Mail:  praesentatutanet [dot] at
Links: