Irmfried Radauer
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Radauer Irmfried

Compositions

# Title Year of Originsort icon Instrumentation Category
1 Mnemosyne 88 - für gemischten Chor, großes Orchester und elektronisches Tonband 1994
2 Canti funebri I 1990
3 Missa La-Re-Mi - für vier- bis achtstimmigen Chor (Missa anachronistica) 1990
4 Sinfonia da Requiem (pro memoria omnium animalium extinctorum) - für Soli, Chor, Orchester und computererzeugtes Tonband 1990
5 Canti funebri - secondo testi di Leonardo da Vinci 1990
6 Torso - für Mezzosopran und Orgel 1989
7 Bach-Paraphrasie - Begleitmusik zu Kafkas "Strafkolonie" 1989
8 Die Kunst der Computerfuge - Programmgesteuerte Fugen und Interludien beliebiger Anzahl, Dauer und formaler Struktur 1987
9 Sphärenmusik II - Zweikanalige elektronische Computermusik 1985
10 Sphärenmusik III - Vierkanalige elektronische Computermusik 1985
11 Sphärenmusik I - Zweikanalige elektronische Computermusik 1983
12 Hommage ... Mozart 1984 - für 13 Instrumente (Partita correlativa) 1980 - 1984
13 Modelle - für Flöte, Harfe und computererzeugtes Tonband 1978
14 Evocation d'Ockeghem - für zwei Orchester und computererzeugtes Tonband 1978
15 Musik für die Felsenreitschule 1977
16 Ockeghem 77 - Zweikanalige elektronische Computermusik 1977
17 Oasis I - Zweikanalige elektronische Computermusik 1976
18 Oasis II - für Instrumentalensemble und computererzeugtes Tonband 1976
19 Oasis III - für Instrumentalensemble und computererzeugtes Tonband 1976
20 Bläserquintett - (Computermusik) 1972
21 Babel oder Wie die Zeit vergeht - für Sopran und Klavier 1972
22 Streichquartett 14-3-71 - (Computermusik) 1971
23 Trio - für Flöte, Violine und Klavier (Computermusik) 1970
24 Kontraktion - für Orchester (Computermusik) 1970
25 Action-Reaction - Zweikanalige elektronische Computermusik, Ballett 1969
26 Akoasmen - Vierkanalige elektronische Computermusik 1968
27 My End Is My Beginning - Multimedia 1967
28 Tetraeder - für zwölf Instrumente und computererzeugtes Tonband 1966
29 Tetraeder - Ballettversion 1966
30 Versionen - für Orchester 1965
31 Konstellationen - Multiple Klangstrukturen für variable Besetzung 1964
32 Solipsis - für Flöte, Oboe, Violine und Cembalo 1962
33 Collage 1961
34 Elektronische Klangkulissen zu "Faust I" 1961
35 Euphorie - für großes Orchester 1961 - 1964
36 Kalligraphie oder a/2 * (Wurzel 5-1) 1960
37 Claire obscure - Ballett 1960
38 Donnerstag - Bühnenmusik zu einem Schauspiel von Fritz Hochwälder 1959
39 Perspektiven auf b-a-c-h - für Orchester 1958
40 Spiel um Job - Bühnenmusik zu einem Schauspiel von A. Meleish 1958
41 Curriculum - für großes Orchester 1956
42 Siau Tschu - für Instrumentalensemble, Sprechstimme und Sopran 1955
43 Tanzstücke - für Klavier 1953
44 Duo concertante - für Flöte und Klavier 1953
45 Duo concertante - für Oboe und Klavier 1953
46 Musica instrumentalis - für Orchester 1951
47 Christ ist erstanden - Choralmotette 1950
48 Sonate - für Violine und Klavier 1950
49 Sonate - für Klavier 1949
50 Kinderstücke - für Klavier 1949
51 Choralvorspiele - für Orgel 1946 - 1948

General Information

Year of Birth:  1928
Date of Birth:  7. January 1928
Place of Birth:  Salzburg
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Year of Death:  1999
Date of Death:  13. October 1999
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1946 - 1948
1946 - 1948

conducting

1946 - 1948

music theory

1948
1948

conducting

1948

music pedagogy

1948

music theory

1949 - 1950

composition course

1949 - 1950

composition course (Paul Hindemith)

1950

diploma in music theory

1955

diploma in music pedagogy

1961
1966

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1956 - 1958

music critic

1958 - 1963

teacher of electro-acoustic music

1960

assistant of Bernhard Paumgartner

1964

freelance composer

1967

emigration to the USA

1967 - 1968

artistic and scientific activity in the area of electronic and instrumental computer music

1974

visiting course in computer composition

1976

Computermusik-Rechenzentrum Salzburg (CMRS): co-founder

1977

work at the Center for Computer Research in Music and Acoustics

1979

lectures

1983

International Computer Music Conference Venice: participation

1984

lecturer

1985

Austrian Computer Society: head of the working group "Computer and Music"

1994 - 1996

research commission "Computer Composition"

Computermusik-Rechenzentrum Salzburg (CMRS): annual introduction and training seminars

development of the first studio for electronic music and recording technology

production manager

lectures on computer music at home and abroad

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1971

music festival

1972
1976
1976
1976
1978

New Jersey

Bell Telephone Laboratories

Yale University

performances of all works at home and abroad

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

SDR Stuttgart

Dimitri Mitropoulos

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1966

promotional award

1970

national award

1976

Fulbright student grant for composition and research at Stanford University

several work scholarships for research projects in the area of computer music

Description of Style

Between Gregorianik and algorithmic computer applications, everything that has originated from the history of musical phenomena. Selection criteria: intellectual complexity.

 

Irmfried Radauer 1994

Teacher of (Person)