Photographer: Christian Heindl ©
Courtesy of Doblinger Musikverlag

Rapf Kurt

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Sinfonische Metamorphosen 1999
2 Cembalokonzert 1996 13m 30s
3 Perpetuum mobile - (Johann Strauß), Bearbeitung 1996 4m
4 Valse triste 1996 3m 30s
5 Ouverture zur Oper "Tannhäuser" - (Richard Wagner), Bearbeitung 1996 14m
6 Vierte Symphonie 1995 27m 30s
7 Nun jauchzt dem Herrn alle Welt - Liedkantate 1995 7m
8 Festliche Musik (Hommage à Anton Bruckner) 1995 9m
9 Der Einsame 1995 3m 30s
10 Sonate für Viola und Klavier 1995 18m
11 Schwarz auf Weiß - Konzert für 2 Klaviere 1995 13m
12 Two Songs 1995 ~ 4m
13 Song Nathalie 1995 5m
14 Concerto per Organo 1995 11m
15 Military March No. 1 aus "Pomp and Circumstances" - (Edward Elgar), Bearbeitung 1995 5m
16 Krönungsmarsch aus der Oper "Der Prophet" - (Giacomo Meyerbeer), Bearbeitung 1995 4m
17 Fünf Lieder - (Gustav Mahler), Bearbeitung 1995 ~ 23m
18 The Burned Love Letters - Szene für dramatischen Sopran und Orchester 1994 7m
19 Hommage à Sarasate - für Violine und Orchester 1994 10m
20 Suite aus der Oper "Das letzte Leben" 1994 14m
21 Concertino für Harmonika und Kammerensemble 1994 14m
22 Konzert für Flöte, Klarinette und Orchester 1994 17m
23 Die Anbetung - Fassung D 1993 5m 30s
24 Musik zum Christkönigsfest 1993 17m
25 Concerto per dodici 1993 13m 30s
26 O Venezia, Stadt der Träume - Liederzyklus 1993 15m
27 Adagio g-moll - (Tommaso Albinoni), Bearbeitung 1993 5m 30s
28 Vier Lieder - (Carl Michael Ziehrer), Bearbeitung 1993 12m 30s
29 Variationen über "Là ci darem la mano" - (Fryderyk Chopin), Bearbeitung 1993 14m
30 Concerto grosso d-moll - (Antonio Vivaldi), Bearbeitung ohne Cembalo 1993 11m
31 Polonaise und Badinerie aus der 2. Orchestersuite - (Johann Sebastian Bach), Bearbeitung 1993
32 Trompetenkonzert 1992 15m
33 O Heiland, reiß die Himmel auf - Kleine Kantate 1992 5m 30s
34 Quintett für Violine, Viola, Violoncello, Kontrabass und Klavier 1992 13m
35 Scherzo für Klavier 1992 3m 15s
36 Streichquintett F-Dur - (Anton Bruckner), Chorische Fassung 1992 45m
37 Mariae Wiegenlied - (Max Reger), Bearbeitung 1991 2m
38 Die Anbetung - Fassung C 1991 4m
39 Regen - Lied für Mezzosopran und Klavier 1991 2m 15s
40 Vocalise 1991 3m 30s
41 Andante 1991 1m 30s
42 Konzert für Violoncello und Streicher 1991 18m
43 Das letzte Leben - Oper in drei Akten 1991 - 1994 2h 25m
44 24 Préludes - (Fryderyk Chopin), Bearbeitung 1991
45 Zwei geistliche Lieder aus dem "Spanischen Liederbuch" - (Hugo Wolf), Bearbeitung 1991 4m 45s
46 Adagio und Allegro - (Wolfgang Amadeus Mozart), Einrichtung nach dem Urtext 1991 8m
47 Visions fugitives - (Sergej Prokofiew), Bearbeitung 1990
48 Konzert für Piccoloflöte und Streicher 1990 13m
49 Concerto a cinque 1990 14m
50 Hummelflug - (Nikolaj Rimsky-Korsakoff), Bearbeitung 1990 1m 30s
51 Sieben Biblische Lieder op.99 - (Antonín Dvorák), Bearbeitung 1990
52 Clair de lune - (Claude Debussy), Bearbeitung 1990 4m
53 Nocturne - (Aleksandr Borodin), Bearbeitung 1990 9m
54 Zwölf Choralvorspiele - für Orgel, Heft 5 1990 - 1995 38m 45s
55 Gefühle - Lied für Sopran und Orchester 1989 4m
56 Hommage à Mozart 1989 4m 30s
57 Erstes Konzert für Marimba und Orchester 1989 20m
58 Serenade 1989 23m
59 Magnificat 1989 20m
60 Advent-Kantate 1989 18m
61 Die Bibel - Drei Lieder für Bariton und Klavier nach Texten von Eugen Roth 1989 11m 30s
62 Tortues, L'Eléphant, Le Cygne - aus "Carneval der Tiere" (Camille Saint-Säens), Bearbeitung 1989 5m 30s
63 Sextett - aus "Capriccio" (Richard Strauss), Bearbeitung 1989 10m
64 Vorspiel zu "Parsifal" - (Richard Wagner), Bearbeitung 1989 9m
65 Ouverture brillante 1988 7m
66 Sinfonia pastorale 1988 6m 30s
67 Die ewige Liebe - Lied für Tenor und Klavier 1988 3m 15s
68 Toccata für Klavier 1988 6m
69 Préludes (I) - (Claude Debussy), Bearbeitung 1988 18m
70 Petite Suite - (Claude Debussy), Bearbeitung 1988 12m
71 Pièce en forme de Habanera - (Maurice Ravel), Bearbeitung 1988 2m 45s
72 Trio für Flöte, Viola und Harfe 1987 11m
73 Laudes 1987 8m 30s
74 Introduktion und Fantasie - für Violine und Streicher 1987 7m 30s
75 Musik für 10 (12) Flöten 1987 9m
76 Und ihr werdet meine Zeugen sein - Rattenberger Pfingstoratorium nach Worten der Heiligen Schrift 1987 50m
77 musik mal 5 1987 7m 30s
78 Zwölf Choralvorspiele - Heft 4 1987 - 1990 24m 30s
79 Türkischer Marsch aus der Klaviersonate A-Dur KV 331 - (Wolfgang Amadeus Mozart), Bearbeitung 1987 3m 30s
80 Italienische Serenade - (Hugo Wolf), Bearbeitung 1987 8m
81 Pavane pour un infante défunte - (Maurice Ravel), Bearbeitung 1987 6m
82 Totentanz - (Maria Hofer), Bearbeitung 1987
83 Fünf Flötenuhrstücke - (Joseph Haydn), Bearbeitung 1987 5m
84 Montagues et Capulets - aus "Romeo und Julia" (Sergej Prokofiew), Bearbeitung 1987 5m 15s
85 Dritte Symphonie - für Frauenchor und Orchester 1986 32m
86 Musik für Blechbläser und Pauken (ad lib.) 1986 5m
87 Konzert für Flöte und Streichorchester 1986 20m
88 Zweite Sonate für Klavier 1986 14m
89 Hochzeitsmarsch - (Felix Mendelssohn Bartholdy), Bearbeitung 1986 6m
90 Berceuse et Final - aus 'Feuervogel' (Igor Strawinsky), Bearbeitung 1986 6m 30s
91 Zwölf Choralvorspiele - Heft 3 1985 27m 30s
92 Zweites Klavierkonzert 1985 18m
93 Vier Stücke 1985 7m 30s
94 Nachtflug - Elegie nach Worten von Ingeborg Bachmann für Tenor, gemischten Chor und Orchester 1985 17m
95 Zweites Violinkonzert 1985 20m
96 Konzert Nr. 6 - Fantasies 1985 12m 30s
97 Rondo concertante 1985 11m 30s
98 Quartett für Violine, Viola, Violoncello und Klavier 1985 17m 30s
99 Choralvariationen über "Christ ist erstanden" 1985 7m
100 Fünf Lieder aus dem Marienleben - für Sopran und Orgel 1985 20m
101 Duplex 1985 4m
102 Sieben Epigramme 1984 13m
103 Konzert für Orchester 1984 21m
104 Inflammatio 1984 13m
105 Konzert für Violine und dreizehn Bläser - (Hommage à Alban Berg) 1984 20m
106 Zweite Suite 1984 12m
107 Pastorale 1984 5m
108 Konzert für Marimba und Schlagzeug 1984 9m 30s
109 Zweites Konzert für Marimba und Orchester 1984 9m 30s
110 Toccata - über ein Motiv von Joseph Haydn 1983 6m 30s
111 Klarinettenquintett - Alpbach-Quintett 1983 15m
112 Trio für Klarinette, Violoncello und Klavier 1983 15m
113 Ave verum - (Wolfgang Amadeus Mozart), Bearbeitung 1983 3m
114 Les Préludes - (Franz Liszt), Bearbeitung 1983 15m
115 Prélude aus "Te Deum" - (Marc-Antoine Charpentier), Bearbeitung 1983 1m 45s
116 Menuet und Clair de lune - aus "Suite bergamasque" (Claude Debussy), Bearbeitung 1983 ~ 9m 15s
117 Konzert für Violine, Klavier und Orchester 1982 20m 30s
118 Concerto estivo 1982 12m
119 Drei Stücke für Violine und Klavier 1982 7m
120 Szücsiana - für Kontrabass, Violoncello, Viola und Violine, jeweils mit Klavierbegleitung 1982 14m
121 Petits-fours - für Marimba 1982 8m
122 Bilder einer Ausstellung - (Modest Mussorgskij), Bearbeitung 1982
123 Zweite Symphonie 1981 25m
124 Poème symphonique 1981 18m
125 Trio für Flöte, Posaune und Klavier 1981 9m
126 Erste Sonate für Klavier 1981 8m
127 Partita nova 1981 8m
128 Ciacona e Fughetta 1981 7m
129 Fünf Lieder nach Rainer Maria Rilke 1981 12m
130 Drei Episoden für Violoncello solo 1981 - 1986 6m
131 Vier Inventionen 1981 7m
132 Orgelsymphonie Nr. 1 1981 17m
133 Meditation für Flöte und Gitarre 1981 2m
134 Flötenuhrstücke - (Joseph Haydn), Bearbeitung 1981
135 Die Anbetung - Fassung B 1980 4m
136 Hommage à Maria Theresia 1980 13m
137 Invocation - für acht (zehn/zwölf) Violoncelli 1980
138 Konzert Nr. 5 - Sounds 1980 9m 30s
139 Die Schöne und das Tier - Musikalisches Märchen für Kinder und Kenner 1980 26m
140 Die Anbetung - Fassung A 1980 4m
141 Sonatina - for flute and piano 1980 8m
142 Zwölf Choralvorspiele - Heft 2 1980 - 1984 23m
143 Fuga trinitatis 1980 9m
144 Capricen - (Niccolò Paganini), Bearbeitung 1980
145 Air aus der 3. Orchestersuite - (Johann Sebastian Bach), Bearbeitung 1980 3m 30s
146 Passio aeterna - Oratorium nach Texten der Heiligen Schrift unter Verwendung des Buches "Pfarrerblock 25 487" 1979 1h 30m
147 Leanda - Fantasie-Ouvertüre 1979 16m
148 Exclamatio 1979 8m
149 Fünf Betrachtungen 1979 10m
150 Ich sah einen großen leuchtenden Thron - Geistliches Konzert für Tenor, Orgel und Schlagzeug 1979 8m
151 Konzert für Orgel und Streicher 1979 13m 30s
152 Concerto per il Cembalo 1978 9m 30s
153 Canto amabile 1978 2m 15s
154 Drei Stücke für Orgelpositiv 1978 5m
155 Pièces concertantes 1978 13m 30s
156 Toccata 1978 8m
157 Vier Herbstlieder 1978 9m 45s
158 Sinfonietta für Streicher 1977 15m 30s
159 Klaviertrio 1977 10m
160 Drei Skizzen - für Klarinette und Klavier 1977 3m 45s
161 Kleine Suite - für Klavier zu vier Händen 1977 4m 30s
162 Gloriosa 1977 3m 45s
163 Konzert für Orgel und Orchester 1977 23m
164 Konzert Nr. 4 - Emotions 1977 10m
165 Suite für Klavier 1977 8m 30s
166 Acht Liebeslieder - nach Worten berühmter Dichter 1976 17m 30s
167 Erste Symphonie 1976 23m
168 Sonate für Violine und Klavier 1976 17m
169 Encore 1976 2m
170 Parentalis 1976 9m 30s
171 Konzert für Violine, Violoncello und Orchester 1976 23m
172 Konzert Nr. 3 - Remembrances 1976 8m
173 Requiem für Orgel, Blechbläser und Schlagzeug 1976 29m
174 Drittes Violinkonzert 1976 15m 30s
175 Vier Orchesterstücke 1975 14m
176 Concerto per viaggio 1975 11m
177 Streichtrio 1975 11m 30s
178 Hymnus 1975 6m 30s
179 Elegie op. 24 - (Gabriel Fauré), Bearbeitung 1975
180 Adagio con variazioni - (Ottorino Respighi), Bearbeitung 1975 12m
181 Ave Maria 1974 1m 30s
182 Hommage à Schönberg 1974 9m 30s
183 Erstes Klavierkonzert 1973 17m
184 Visions 1973 12m
185 Sonatine für Violoncello und Orgel 1973 11m
186 Wiener Veduten - Elf Lieder für Tenor und großes Orchester 1972 30m
187 Konzert Nr. 2 - Contrasts 1972 8m 30s
188 Toccata, Adagio und Finale 1972 12m
189 Erstes Violinkonzert 1971 13m 30s
190 Konzert Nr. 1 - Imaginations 1971 6m 30s
191 71. Psalm - für Chor, Orgel, Schlagzeug und Tonband 1970 11m
192 Fünf Stücke für Klavier 1969 8m 30s
193 Reflets de l'air 1969 8m
194 Suite 1968 12m 30s
195 Aphorismen 1968 17m 30s
196 Adagio für Streicher 1968 5m
197 Quintett für Harfe, Flöte, Oboe, Klarinette und Fagott 1968 17m
198 Aphorismen - für Orgel 1968 17m
199 Zwei Stücke für Violoncello (Viola) und Klavier 1967 5m
200 Erste Suite 1967 12m 30s
201 Vier Stücke 1967 12m
202 Rhapfodie - Scherzo 1967 3m
203 Vier Impressionen für neun Spieler 1966 7m
204 Kantate "Orfeo" - (Giovanni Battista Pergolesi), Bearbeitung 1966
205 129. Psalm - für gemischten Chor und Orchester 1966
206 129. Psalm 1966 7m
207 Acht Miniaturen 1965 15m
208 Musik für sieben Instrumente 1965 11m
209 Präludium und Doppelfuge 1965 9m
210 Zwölf Choralvorspiele - Heft 1 1965 - 1979 32m
211 Recitative zu "Die lustigen Weiber von Windsor" - (Otto Nicolai), Bearbeitung für Film 1964
212 Sechs Stücke für Bläserquintett 1963 9m
213 Sonate für Violoncello und Klavier 1960 12m
214 Die sieben Freuden Mariae - Partita für Orgel 1960 16m 30s
215 Ricercare a 6 - aus dem "Musikalischen Opfer" (Johann Sebastian Bach), Bearbeitung für Kammerorchester 1955

General Information

Date of Birth:  15. February 1922
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Date of Death:  9. March 2007
Place of Death:  Vienna
Nationality: 

 

Kurt Rapf was born into a family of Viennese musicians and enjoyed his musical education at the then Viennese Music Academy. The artist's unusual versatility already began to show in his early youth. His international career began in Zurich, where he worked as an assistant at the opera house amongst other jobs. Over the years, many records and CDs were produced and the number of his works increased. Further proof of Kurt Rapf's manifold talents are the founding of, as well as being the director of, the Collegium Musicum Vienna and the Wiener Sinfonietta, including tours through Europe, the Far East and America; his activities as an organ player, conductor, jury member at competitions; and conductor of master-classes.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1936 - 1942

lessons with Franz Schütz

1936 - 1942
1936 - 1942

conducting (Leopold Reichwein)

1942

examination in organ, piano and conducting

1942

diploma in compositon

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1945

Collegium Musicum Vienna: founder and manager

1948 - 1949

assistant of Hans Knappertsbusch

1949 - 1953

professorship

1953 - 1960

musical director

1953 - 1960

director of the Innsbruck Conservatory

1960

concert tours as conductor, organist and accompanist of renowned singers and instrumentalists, worked for radio and television

1968 - 1970

teacher

1970 - 1983

president

1970 - 1987

head of the Music Department

1980 - 1992

Österreichischen Künstlerunion: president

1986 - 2007

founder and director of the chamber orchestra

freelance conductor, organ player, accompanist and composer

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1960

European Weeks Stephansdom zu Passau

1972
1973

Festival Montreux

1981
1981

Yamaha Festival

1983

Prague Spring

1984

Weeks of the International Music Festival Lucerne

1988
1991
1993

International Organ Festival Olmouc

1999

St. Altenburg

2002

composer portrait on the occasion of his 80th birthday "Die Anbetung" etc.

2005

Days of Austrian Music

2007

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1970

professorship

1981

Yamaha Festival, Tokyo: Outstanding Composition Award

1982

Austrian Cross of Honour for Science and Art 1st Class

1988

Award for Science and Culture

1992

Decoration of Honour in Gold for Services to the Province of Vienna

2002

Grand Decoration of Honour for Services to the Federal Republic of Austria

Honorary membership in the Austrian Composers' Association and other organisations

Description of Style

In the field of composition, Rapf first came from a loosely handled tonality which he always accentuated personally and then arrived at neo-impressionist colourfulness, the plethora of nuances of which pervades his oeuvre until today. Soon structural and motif-related connections became more and more important to him. This first led to working freely with twelve-tone complexes which were created by gradually probing the tonal space, but finally also to strong clamping of motifs and permanent variation. Here the themes are not presented to the listener in the usual finished forms, but develop slowly so that this gradual growth of the material also displays the latent characteristics of its implementation. This is why the form of the compositions is never static, but likewise characterised by a permanently regenerating force which is dependent on the fluctuation of the thematic work. In his vocal compositions Rapf used sound and spoken melody to find the vocal line and orchestral atmosphere, although he was always very diligent about the comprehensibility of the words. His vocal studies enabled him to accurately estimate the character and potentials of the human voice and helped him to abstain from any problematic usage. Finally, we have to mention his abundance of technical means which ensures both high transparency in his musical language, as well as the well-measured exploration of the dramatic effects.

 

Quoted from: Hartmut Krones, from the programme for the premiere of 'Passio aeterna' (1980) and the booklet of the CD Amadeo 437488-2 (1992)

 

 

On the one hand, my music is characterised by the tradition of the Second Viennese School and, on the other, there are noticeable influences from the French tradition (Henri Dutilleux, Olivier Messiaen).

 

Kurt Rapf (quoted from Doblinger - http://www.doblinger-musikverlag.at -2006)

Dedicatee of (Composition)

Librettist of (Composition)