Photographer: Christian Heindl ©
Courtesy of Doblinger Musikverlag

Rapf Kurt

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Ricercare a 6 - aus dem "Musikalischen Opfer" (Johann Sebastian Bach), Bearbeitung für Kammerorchester 1955
2 Sonate für Violoncello und Klavier 1960 12m
3 Die sieben Freuden Mariae - Partita für Orgel 1960 16m 30s
4 Sechs Stücke für Bläserquintett 1963 9m
5 Recitative zu "Die lustigen Weiber von Windsor" - (Otto Nicolai), Bearbeitung für Film 1964
6 Acht Miniaturen 1965 15m
7 Musik für sieben Instrumente 1965 11m
8 Präludium und Doppelfuge 1965 9m
9 Zwölf Choralvorspiele - Heft 1 1965 - 1979 32m
10 Vier Impressionen für neun Spieler 1966 7m
11 Kantate "Orfeo" - (Giovanni Battista Pergolesi), Bearbeitung 1966
12 129. Psalm - für gemischten Chor und Orchester 1966
13 129. Psalm 1966 7m
14 Zwei Stücke für Violoncello (Viola) und Klavier 1967 5m
15 Erste Suite 1967 12m 30s
16 Vier Stücke 1967 12m
17 Rhapfodie - Scherzo 1967 3m
18 Suite 1968 12m 30s
19 Aphorismen 1968 17m 30s
20 Adagio für Streicher 1968 5m
21 Quintett für Harfe, Flöte, Oboe, Klarinette und Fagott 1968 17m
22 Aphorismen - für Orgel 1968 17m
23 Fünf Stücke für Klavier 1969 8m 30s
24 Reflets de l'air 1969 8m
25 71. Psalm - für Chor, Orgel, Schlagzeug und Tonband 1970 11m
26 Erstes Violinkonzert 1971 13m 30s
27 Konzert Nr. 1 - Imaginations 1971 6m 30s
28 Wiener Veduten - Elf Lieder für Tenor und großes Orchester 1972 30m
29 Konzert Nr. 2 - Contrasts 1972 8m 30s
30 Toccata, Adagio und Finale 1972 12m
31 Erstes Klavierkonzert 1973 17m
32 Visions 1973 12m
33 Sonatine für Violoncello und Orgel 1973 11m
34 Ave Maria 1974 1m 30s
35 Hommage à Schönberg 1974 9m 30s
36 Vier Orchesterstücke 1975 14m
37 Concerto per viaggio 1975 11m
38 Streichtrio 1975 11m 30s
39 Hymnus 1975 6m 30s
40 Elegie op. 24 - (Gabriel Fauré), Bearbeitung 1975
41 Adagio con variazioni - (Ottorino Respighi), Bearbeitung 1975 12m
42 Acht Liebeslieder - nach Worten berühmter Dichter 1976 17m 30s
43 Erste Symphonie 1976 23m
44 Sonate für Violine und Klavier 1976 17m
45 Encore 1976 2m
46 Parentalis 1976 9m 30s
47 Konzert für Violine, Violoncello und Orchester 1976 23m
48 Konzert Nr. 3 - Remembrances 1976 8m
49 Requiem für Orgel, Blechbläser und Schlagzeug 1976 29m
50 Drittes Violinkonzert 1976 15m 30s
51 Sinfonietta für Streicher 1977 15m 30s
52 Klaviertrio 1977 10m
53 Drei Skizzen - für Klarinette und Klavier 1977 3m 45s
54 Kleine Suite - für Klavier zu vier Händen 1977 4m 30s
55 Gloriosa 1977 3m 45s
56 Konzert für Orgel und Orchester 1977 23m
57 Konzert Nr. 4 - Emotions 1977 10m
58 Suite für Klavier 1977 8m 30s
59 Concerto per il Cembalo 1978 9m 30s
60 Canto amabile 1978 2m 15s
61 Drei Stücke für Orgelpositiv 1978 5m
62 Pièces concertantes 1978 13m 30s
63 Toccata 1978 8m
64 Vier Herbstlieder 1978 9m 45s
65 Passio aeterna - Oratorium nach Texten der Heiligen Schrift unter Verwendung des Buches "Pfarrerblock 25 487" 1979 1h 30m
66 Leanda - Fantasie-Ouvertüre 1979 16m
67 Exclamatio 1979 8m
68 Fünf Betrachtungen 1979 10m
69 Ich sah einen großen leuchtenden Thron - Geistliches Konzert für Tenor, Orgel und Schlagzeug 1979 8m
70 Konzert für Orgel und Streicher 1979 13m 30s
71 Die Anbetung - Fassung B 1980 4m
72 Hommage à Maria Theresia 1980 13m
73 Invocation - für acht (zehn/zwölf) Violoncelli 1980
74 Konzert Nr. 5 - Sounds 1980 9m 30s
75 Die Schöne und das Tier - Musikalisches Märchen für Kinder und Kenner 1980 26m
76 Die Anbetung - Fassung A 1980 4m
77 Sonatina - for flute and piano 1980 8m
78 Zwölf Choralvorspiele - Heft 2 1980 - 1984 23m
79 Fuga trinitatis 1980 9m
80 Capricen - (Niccolò Paganini), Bearbeitung 1980
81 Air aus der 3. Orchestersuite - (Johann Sebastian Bach), Bearbeitung 1980 3m 30s
82 Zweite Symphonie 1981 25m
83 Poème symphonique 1981 18m
84 Trio für Flöte, Posaune und Klavier 1981 9m
85 Erste Sonate für Klavier 1981 8m
86 Partita nova 1981 8m
87 Ciacona e Fughetta 1981 7m
88 Fünf Lieder nach Rainer Maria Rilke 1981 12m
89 Drei Episoden für Violoncello solo 1981 - 1986 6m
90 Vier Inventionen 1981 7m
91 Orgelsymphonie Nr. 1 1981 17m
92 Meditation für Flöte und Gitarre 1981 2m
93 Flötenuhrstücke - (Joseph Haydn), Bearbeitung 1981
94 Konzert für Violine, Klavier und Orchester 1982 20m 30s
95 Concerto estivo 1982 12m
96 Drei Stücke für Violine und Klavier 1982 7m
97 Szücsiana - für Kontrabass, Violoncello, Viola und Violine, jeweils mit Klavierbegleitung 1982 14m
98 Petits-fours - für Marimba 1982 8m
99 Bilder einer Ausstellung - (Modest Mussorgskij), Bearbeitung 1982
100 Toccata - über ein Motiv von Joseph Haydn 1983 6m 30s
101 Klarinettenquintett - Alpbach-Quintett 1983 15m
102 Trio für Klarinette, Violoncello und Klavier 1983 15m
103 Ave verum - (Wolfgang Amadeus Mozart), Bearbeitung 1983 3m
104 Les Préludes - (Franz Liszt), Bearbeitung 1983 15m
105 Prélude aus "Te Deum" - (Marc-Antoine Charpentier), Bearbeitung 1983 1m 45s
106 Menuet und Clair de lune - aus "Suite bergamasque" (Claude Debussy), Bearbeitung 1983 ~ 9m 15s
107 Sieben Epigramme 1984 13m
108 Konzert für Orchester 1984 21m
109 Inflammatio 1984 13m
110 Konzert für Violine und dreizehn Bläser - (Hommage à Alban Berg) 1984 20m
111 Zweite Suite 1984 12m
112 Pastorale 1984 5m
113 Konzert für Marimba und Schlagzeug 1984 9m 30s
114 Zweites Konzert für Marimba und Orchester 1984 9m 30s
115 Zwölf Choralvorspiele - Heft 3 1985 27m 30s
116 Zweites Klavierkonzert 1985 18m
117 Vier Stücke 1985 7m 30s
118 Nachtflug - Elegie nach Worten von Ingeborg Bachmann für Tenor, gemischten Chor und Orchester 1985 17m
119 Zweites Violinkonzert 1985 20m
120 Konzert Nr. 6 - Fantasies 1985 12m 30s
121 Rondo concertante 1985 11m 30s
122 Quartett für Violine, Viola, Violoncello und Klavier 1985 17m 30s
123 Choralvariationen über "Christ ist erstanden" 1985 7m
124 Fünf Lieder aus dem Marienleben - für Sopran und Orgel 1985 20m
125 Duplex 1985 4m
126 Dritte Symphonie - für Frauenchor und Orchester 1986 32m
127 Musik für Blechbläser und Pauken (ad lib.) 1986 5m
128 Konzert für Flöte und Streichorchester 1986 20m
129 Zweite Sonate für Klavier 1986 14m
130 Hochzeitsmarsch - (Felix Mendelssohn Bartholdy), Bearbeitung 1986 6m
131 Berceuse et Final - aus 'Feuervogel' (Igor Strawinsky), Bearbeitung 1986 6m 30s
132 Trio für Flöte, Viola und Harfe 1987 11m
133 Laudes 1987 8m 30s
134 Introduktion und Fantasie - für Violine und Streicher 1987 7m 30s
135 Musik für 10 (12) Flöten 1987 9m
136 Und ihr werdet meine Zeugen sein - Rattenberger Pfingstoratorium nach Worten der Heiligen Schrift 1987 50m
137 musik mal 5 1987 7m 30s
138 Zwölf Choralvorspiele - Heft 4 1987 - 1990 24m 30s
139 Türkischer Marsch aus der Klaviersonate A-Dur KV 331 - (Wolfgang Amadeus Mozart), Bearbeitung 1987 3m 30s
140 Italienische Serenade - (Hugo Wolf), Bearbeitung 1987 8m
141 Pavane pour un infante défunte - (Maurice Ravel), Bearbeitung 1987 6m
142 Totentanz - (Maria Hofer), Bearbeitung 1987
143 Fünf Flötenuhrstücke - (Joseph Haydn), Bearbeitung 1987 5m
144 Montagues et Capulets - aus "Romeo und Julia" (Sergej Prokofiew), Bearbeitung 1987 5m 15s
145 Ouverture brillante 1988 7m
146 Sinfonia pastorale 1988 6m 30s
147 Die ewige Liebe - Lied für Tenor und Klavier 1988 3m 15s
148 Toccata für Klavier 1988 6m
149 Préludes (I) - (Claude Debussy), Bearbeitung 1988 18m
150 Petite Suite - (Claude Debussy), Bearbeitung 1988 12m
151 Pièce en forme de Habanera - (Maurice Ravel), Bearbeitung 1988 2m 45s
152 Gefühle - Lied für Sopran und Orchester 1989 4m
153 Hommage à Mozart 1989 4m 30s
154 Erstes Konzert für Marimba und Orchester 1989 20m
155 Serenade 1989 23m
156 Magnificat 1989 20m
157 Advent-Kantate 1989 18m
158 Die Bibel - Drei Lieder für Bariton und Klavier nach Texten von Eugen Roth 1989 11m 30s
159 Tortues, L'Eléphant, Le Cygne - aus "Carneval der Tiere" (Camille Saint-Säens), Bearbeitung 1989 5m 30s
160 Sextett - aus "Capriccio" (Richard Strauss), Bearbeitung 1989 10m
161 Vorspiel zu "Parsifal" - (Richard Wagner), Bearbeitung 1989 9m
162 Visions fugitives - (Sergej Prokofiew), Bearbeitung 1990
163 Konzert für Piccoloflöte und Streicher 1990 13m
164 Concerto a cinque 1990 14m
165 Hummelflug - (Nikolaj Rimsky-Korsakoff), Bearbeitung 1990 1m 30s
166 Sieben Biblische Lieder op.99 - (Antonín Dvorák), Bearbeitung 1990
167 Clair de lune - (Claude Debussy), Bearbeitung 1990 4m
168 Nocturne - (Aleksandr Borodin), Bearbeitung 1990 9m
169 Zwölf Choralvorspiele - für Orgel, Heft 5 1990 - 1995 38m 45s
170 Mariae Wiegenlied - (Max Reger), Bearbeitung 1991 2m
171 Die Anbetung - Fassung C 1991 4m
172 Regen - Lied für Mezzosopran und Klavier 1991 2m 15s
173 Vocalise 1991 3m 30s
174 Andante 1991 1m 30s
175 Konzert für Violoncello und Streicher 1991 18m
176 Das letzte Leben - Oper in drei Akten 1991 - 1994 2h 25m
177 24 Préludes - (Fryderyk Chopin), Bearbeitung 1991
178 Zwei geistliche Lieder aus dem "Spanischen Liederbuch" - (Hugo Wolf), Bearbeitung 1991 4m 45s
179 Adagio und Allegro - (Wolfgang Amadeus Mozart), Einrichtung nach dem Urtext 1991 8m
180 Trompetenkonzert 1992 15m
181 O Heiland, reiß die Himmel auf - Kleine Kantate 1992 5m 30s
182 Quintett für Violine, Viola, Violoncello, Kontrabass und Klavier 1992 13m
183 Scherzo für Klavier 1992 3m 15s
184 Streichquintett F-Dur - (Anton Bruckner), Chorische Fassung 1992 45m
185 Die Anbetung - Fassung D 1993 5m 30s
186 Musik zum Christkönigsfest 1993 17m
187 Concerto per dodici 1993 13m 30s
188 O Venezia, Stadt der Träume - Liederzyklus 1993 15m
189 Adagio g-moll - (Tommaso Albinoni), Bearbeitung 1993 5m 30s
190 Vier Lieder - (Carl Michael Ziehrer), Bearbeitung 1993 12m 30s
191 Variationen über "Là ci darem la mano" - (Fryderyk Chopin), Bearbeitung 1993 14m
192 Concerto grosso d-moll - (Antonio Vivaldi), Bearbeitung ohne Cembalo 1993 11m
193 Polonaise und Badinerie aus der 2. Orchestersuite - (Johann Sebastian Bach), Bearbeitung 1993
194 The Burned Love Letters - Szene für dramatischen Sopran und Orchester 1994 7m
195 Hommage à Sarasate - für Violine und Orchester 1994 10m
196 Suite aus der Oper "Das letzte Leben" 1994 14m
197 Concertino für Harmonika und Kammerensemble 1994 14m
198 Konzert für Flöte, Klarinette und Orchester 1994 17m
199 Vierte Symphonie 1995 27m 30s
200 Nun jauchzt dem Herrn alle Welt - Liedkantate 1995 7m
201 Festliche Musik (Hommage à Anton Bruckner) 1995 9m
202 Der Einsame 1995 3m 30s
203 Sonate für Viola und Klavier 1995 18m
204 Schwarz auf Weiß - Konzert für 2 Klaviere 1995 13m
205 Two Songs 1995 ~ 4m
206 Song Nathalie 1995 5m
207 Concerto per Organo 1995 11m
208 Military March No. 1 aus "Pomp and Circumstances" - (Edward Elgar), Bearbeitung 1995 5m
209 Krönungsmarsch aus der Oper "Der Prophet" - (Giacomo Meyerbeer), Bearbeitung 1995 4m
210 Fünf Lieder - (Gustav Mahler), Bearbeitung 1995 ~ 23m
211 Cembalokonzert 1996 13m 30s
212 Perpetuum mobile - (Johann Strauß), Bearbeitung 1996 4m
213 Valse triste 1996 3m 30s
214 Ouverture zur Oper "Tannhäuser" - (Richard Wagner), Bearbeitung 1996 14m
215 Sinfonische Metamorphosen 1999

General Information

Date of Birth:  15. February 1922
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Date of Death:  9. March 2007
Place of Death:  Vienna
Nationality: 

 

Kurt Rapf was born into a family of Viennese musicians and enjoyed his musical education at the then Viennese Music Academy. The artist's unusual versatility already began to show in his early youth. His international career began in Zurich, where he worked as an assistant at the opera house amongst other jobs. Over the years, many records and CDs were produced and the number of his works increased. Further proof of Kurt Rapf's manifold talents are the founding of, as well as being the director of, the Collegium Musicum Vienna and the Wiener Sinfonietta, including tours through Europe, the Far East and America; his activities as an organ player, conductor, jury member at competitions; and conductor of master-classes.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1936 - 1942

lessons with Franz Schütz

1936 - 1942
1936 - 1942

conducting (Leopold Reichwein)

1942

examination in organ, piano and conducting

1942

diploma in compositon

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1945

Collegium Musicum Vienna: founder and manager

1948 - 1949

assistant of Hans Knappertsbusch

1949 - 1953

professorship

1953 - 1960

musical director

1953 - 1960

director of the Innsbruck Conservatory

1960

concert tours as conductor, organist and accompanist of renowned singers and instrumentalists, worked for radio and television

1968 - 1970

teacher

1970 - 1983

president

1970 - 1987

head of the Music Department

1980 - 1992

Österreichischen Künstlerunion: president

1986 - 2007

founder and director of the chamber orchestra

freelance conductor, organ player, accompanist and composer

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1960

European Weeks Stephansdom zu Passau

1972
1973

Festival Montreux

1981
1981

Yamaha Festival

1983

Prague Spring

1984

Weeks of the International Music Festival Lucerne

1988
1991
1993

International Organ Festival Olmouc

1999

St. Altenburg

2002

composer portrait on the occasion of his 80th birthday "Die Anbetung" etc.

2005

Days of Austrian Music

2007

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1970

professorship

1981

Yamaha Festival, Tokyo: Outstanding Composition Award

1982

Austrian Cross of Honour for Science and Art 1st Class

1988

Award for Science and Culture

1992

Decoration of Honour in Gold for Services to the Province of Vienna

2002

Grand Decoration of Honour for Services to the Federal Republic of Austria

Honorary membership in the Austrian Composers' Association and other organisations

Description of Style

In the field of composition, Rapf first came from a loosely handled tonality which he always accentuated personally and then arrived at neo-impressionist colourfulness, the plethora of nuances of which pervades his oeuvre until today. Soon structural and motif-related connections became more and more important to him. This first led to working freely with twelve-tone complexes which were created by gradually probing the tonal space, but finally also to strong clamping of motifs and permanent variation. Here the themes are not presented to the listener in the usual finished forms, but develop slowly so that this gradual growth of the material also displays the latent characteristics of its implementation. This is why the form of the compositions is never static, but likewise characterised by a permanently regenerating force which is dependent on the fluctuation of the thematic work. In his vocal compositions Rapf used sound and spoken melody to find the vocal line and orchestral atmosphere, although he was always very diligent about the comprehensibility of the words. His vocal studies enabled him to accurately estimate the character and potentials of the human voice and helped him to abstain from any problematic usage. Finally, we have to mention his abundance of technical means which ensures both high transparency in his musical language, as well as the well-measured exploration of the dramatic effects.

 

Quoted from: Hartmut Krones, from the programme for the premiere of 'Passio aeterna' (1980) and the booklet of the CD Amadeo 437488-2 (1992)

 

 

On the one hand, my music is characterised by the tradition of the Second Viennese School and, on the other, there are noticeable influences from the French tradition (Henri Dutilleux, Olivier Messiaen).

 

Kurt Rapf (quoted from Doblinger - http://www.doblinger-musikverlag.at -2006)

Dedicatee of (Composition)

Librettist of (Composition)