Franz Richter Herf
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Richter Herf Franz

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Igonta - für drei Trompeten und drei Posaunen 1988 3m
2 Agamemnon - Oper nach einem Text von Aischylos (Musikee) 1988
3 Ekmelische Rhapsodie - für sechs Harfen 1986 6m
4 Ekmelie Nr. 4 - für Orchester 1986 8m 30s
5 Vom Leben das Beste - für Singstimme und Gitarre 1986 3m
6 Hypatia - Vision in ekmelischer Musik für Orchester 1985 8m
7 Kallisteia - Sappho-Fragmente für Sopran und fünf Harfen 1985 13m 30s
8 Herr, unsere Erde - Gebet der Vereinten Nationen für gemischten Chor a cappella 1984 3m
9 Ekmelie Nr. 3 - für Orchester 1983 7m
10 Ekmelie Nr. 2 - für Streicher 1981 7m
11 Panta rhei - für vier Posaunen und Schlagzeug 1981 8m
12 Studie Nr. 1 und Nr. 2 - für ekmelische Orgel 1980 5m
13 Galactica - Zweite Symphonie für Orchester 1980 18m
14 Odysseus - Oper in sechs Bildern aus den Gesängen der Odyssee von Homer 1979
15 Wenn sich lau die Lüfte füllen 1979 4m
16 Parakusis - für Violine, Klarinette, Baßklarinette und Gitarre 1977 5m
17 Indago - für Polychord (zwei Harfen) und ekmelische Orgel 1976 4m 30s
18 Dhrupad - für ekmelische Orgel 1976 ~ 4m
19 Alapa - für ekmelische Orgel 1976 ~ 4m
20 Schweigen - Initiale Nr. 2 für ekmelische Orgel 1976 ~ 4m
21 Wie schwache Fontänen - Initiale Nr. 1 für ekmelische Orgel 1976 ~ 3m
22 Ekmelischer Satz - für Streichquartett 1976 7m
23 Föhn - für Chor a cappella 1975 3m
24 Die Stunde des Pan - für Streichseptett und ekmelische Orgel 1975 8m 39s
25 Ekmelischer Gesang - für Solovioline 1975 3m
26 Ekmelie Nr. 1 - für Orchester 1974 7m
27 Welle der Nacht - für Sopran, 2 Oboen, Streichquintett und Harfe 1973 5m 30s
28 Aus einer Sturmnacht - für Soli, Chor und Orchester 1971 18m
29 Licenza - für Violine und Klavier 1969
30 Im Park 1969
31 Besinnung 1969
32 Salzburger Hochzeitsmusik 1968 7m
33 Der Gewitterabend - Lied 1968
34 Konzert für Klarinette, Horn, Fagott und Orchester 1967 18m
35 Bajuwarischer Tanz für Blasorchester 1967
36 Sonate in einem Satz für Klavier 1966 5m
37 Bagatelle für Blasorchester 1966 3m 15s
38 Fanfare für drei Trompeten, drei Posaunen und drei Pauken 1966
39 Terraluna - Ballett in drei Bildern 1965
40 Bajuwarischer Tanz für Gitarre 1965
41 Fünf Klavierstücke im labilen Tempo 1965 7m 30s
42 Quintett für Flöte, Oboe, Klarinette, Horn und Fagott 1965 11m 25s
43 Studie für Klavier 1964 1m 10s
44 Fantasie für Klavier 1964 5m
45 Rondell - Lied 1963 2m
46 Drei pastorale Stücke 1963 6m
47 Vier Chronogramme - für Klavier 1963 6m 20s
48 Marsch der Astronauten - Bearbeitung für Blasorchester 1963 2m 10s
49 Weihnacht 1963
50 Walzer für Cello und Klavier 1963
51 Strohhalm, Kohle und Bohne auf der Reise - für Klavier 1963 2m 45s
52 Equale für vier Posaunen 1962
53 Concerto breve für Cello und Orchester 1962 12m
54 Drei Orchesterstücke 1961 5m 40s
55 Musica brevis für Blasorchester 1961
56 Musik für Streichorchester 1961
57 ... und der Papagei lacht - Opernfarce in einem Akt 1960
58 Konzert für Kontrabass und Orchester 1959 17m
59 Fuchs, du hast die Gans gestohlen 1959 1m 10s
60 Erste Symphonie - für Orchester 1959 16m 10s
61 Ballade für Klavier 1958 6m 30s
62 Ouvertüre im klassischen Stil 1958 3m 45s
63 Kein Mann für Susanne - Operette in zwei Akten 1958
64 Konzertstück für Tenorposaune und Orchester 1958 10m
65 Zirkuspolka - für Klavier 1957
66 Der Rattenfänger - Oper in fünf Bildern 1957
67 Fanfare für drei Trompeten, drei Hörner, drei Posaunen und Pauken 1957
68 Pierrot - Klavierstück 1955
69 Der Jäger aus Kurpfalz 1954 2m 10s
70 Der Gaul 1954
71 Symphonische Szenen - für Klavier und Orchester 1953 20m
72 Drei Lieder nach Richard Billinger 1952 8m
73 Komödie der Irrungen - Bühnenmusik 1951 7m
74 Drei Lieder nach Ernst Goll 1950 7m
75 Drei Klavierstücke 1949 6m
76 Sonate für Klavier in F 1948 12m

General Information

Date of Birth:  17. December 1920
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Date of Death:  4. July 1989
Place of Death:  Salzburg

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1938

music teacher's exam in piano and choir-direction

1941

from 1941 on until he changed to University Salzburg Mozarteum after the 2nd World War

composition

composition

private lessons in conducting

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1948

from this time on musical director

1949

from this time on lecturer

1950 - 1970

between 1950 and 1970, he wrote about 50 compositions in the traditional tone system - some of them published under the pseudonym Franz Herf; among others, two operas, one ballet, one symphony, five concerts for solo instruments and orchestra, music for string orchestra and wind band, as well as choral and piano music

1970

from this time on research work in the field of microtones and development of ecmelic music as well as compositions in the ecmelic system

1974

co-founder of the Institute of Basic Research on Music; constructed of the first Ekmelic Organ after his own conception

1974 - 1983

appointment as full professor

1979 - 1983

university principal

1981 - 1989

co-founder of the "Society for Ecmelic Music" (together with Rolf Maedel)

1985 - 1989

founder of the International Symposia "Mikrotöne" (in cooperation with the International Society for Ecmelic Music held every two years until 1991; in 1985 and 1987 under Richter Herf's direction)

freelancer (acustic experiments, audio-tests and taking measurements in the ORF-studio)

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1971

premiere of his first music-piece written in the ecmelic system at a concert of the Salzburger Liedertafel

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1972

Michael Haydn-Medal in Silver

1976

Salzburger Liedertafel: honorary choirmaster

1985

Austrian Honour Cross for Science and Art of 1st class

1986

Golden Badge of Honour

1986

letters-patent of Citizen (Bürgerbrief)

1989

renaming of the "Institute for Basic Research on Music" into "Richter Herf Institute for Basic Research on Music"

Description of Style

The works created before 1970 are composed in the neoclassical, free tonal style, clear and transparent in the formal structure and in the harmony, which already announce the expansion of tonality. The musical themes are catchy, the rhythm is strong in the foreground.
The desire to expand the existing sound system, implied since 1970 the investigation and systematisation of micro-tones; in their application, the results are referred to as "ecmelic music". The basis forms a sixfold division of the semitone which results in 72 tempered tones within the octave. This sound system includes all audible sound levels and requires a new compositional technique. By including the ecmelic sounds, a large number of new, well-sounding chords, but also unusual dissonances and new melody sequences are obtained which are used in the ecmelic compositions, but always under certain selection and arrangement. The clarity and comprehensibility is not difficult, it only requires finer hearing. The instruments are entirely capable of playing micro-tones, the traditional musical notation is supplemented by simple additional characters.

 

Maria Richter o.J.

Discography, Projects

Discography:

  • 1998: ekmelische musik · STADLER QUARTETT (CD; Balance - Kügler & Wilinski GdbR BAL-9447-1)
  • 1988: Schallplatte: Ekmelische Musik · Franz Richter Herf · Johannes Kotschy (LP; Diesis VR-5006)
  • 1983: Franz Richter Herf · Orchesterwerke in ekmelischer Musik (LP; Diesis VR-5005)
  • 1982: Franz Richter Herf · ODYSSEUS · Oper in ekmelischer Musik (LP; Diesis VR-5003-4)
  • 1981: Franz Richter Herf · EKMELISCHE MUSIK (CD; Diesis VR-5002)

 

Publications:

  • Franz Herf: Das chromatische Tonsystem. In: Musikerziehung. 1968.
  • Franz Richter Herf: Zur Entdeckung neuer Tonsysteme. In: Musikerziehung. 1970.
  • Rolf Maedel, Franz Herf: Ekmelische Musik. Möglichkeiten der Erweiterung unseres Tonsystems. Special edition of the Institute for Basic Musical Research at the Hochschule für Musik und darstellende Kunst "Mozarteum" in Salzburg. Salzburg June 1972.
  • Franz Richter Herf: Die Ekmelische Orgel. Special edition of the Institute for Basic Musical Research at the Hochschule für Musik und darstellende Kunst "Mozarteum" in Salzburg. Salzburg March 1975.
  • Rolf Maedel, Franz Richter Herf: Ekmelische Musik. In: Schriften der Hochschule Mozarteum. No. 4, Katzbichler, München/Salzburg 1977, ISBN 3-87397-473-8.
  • Franz Richter Herf: Ekmelische Musik. Aufführungspraxis und Intonationsübungen. Edition Helbling, Innsbruck/Neu-Rum 1979 (Pub.No. 3801).
  • --: Die Gegenwart altgriechischer Musik im heutigen Musikschaffen. In: Uni-aktuell. Periodical of the Österreichische Hochschülerschaft of the University of Salzburg. No. 3, 1982, pp. 13.
  • --: Was gefällt an der neuen Musik nicht? In: Uni-aktuell. Periodical of the Österreichische Hochschülerschaft of the University of Salzburg. 1982.
  • Rolf Maedel, Franz Richter Herf: Ekmelische Musik. Edition Helbling, Innsbruck/Neu-Rum 1983 (Pub.No. 3801).
  • Franz Richter Herf: Wege der Musikförderung. In: Kmfb. No. 4, 1984.
  • --: Vom Wesen der Klänge. In: Musikerziehung. 1985.
  • --: Komposition und Aufführungspraxis Ekmelischer Musik. In: Franz Richter Herf (ed.): Mikrotöne I. Report about the international Symposium, Microtone Research, Music with Microtones, Ekmelic Music, 05/10 – 05/12/1985 in Salzburg, Austria. Edition Helbling, Innsbruck/Neu-Rum 1986, ISBN 3-900590-01-X, pp. 227–231.
  • --: Die Intonation Ekmelischer Klangstrukturen. In: Franz Richter Herf (ed.): Mikrotöne II. Report about the 2nd  international Symposium, Microtone Research, Music with Microtones, Ekmelic Music, 05/22 – 05/24/1987 in Salzburg, Austria. Edition Helbling, Innsbruck/Neu-Rum 1988.