Gerhard Schedl
Registered as: KomponistIn, AusbildnerIn
Genre: Neue Musik
Subgenre: Tradition/Moderne

Photographer: R. Publig/Doblinger ©
Courtesy of Doblinger Musikverlag

Schedl Gerhard

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 short cuts - Concertino für Klarinette und Kammerensemble 2000 13m
2 Vierte Sinfonie - Belfast (Fragment) 2000
3 Julie & Jean - Ein Match in zwölf Runden nach Motiven von August Strindbergs 1999 1h 40m
4 Der Ficus spricht - Minidrama für A, B, einen Volkssänger, ein Blumenmädchen und einen Gummibaum nach einem Libretto von Franzobel 1998 20m
5 Concertino - für Violine und Klavier 1998 10m
6 Riesen, Zwerge, Menschenfresser - Jugendoper 1998
7 Slow - Musik für Violoncello mit Orchester 1997 17m
8 Drittes Streichquartett 1996 22m
9 a cinque - für Klarinette, Violine, Viola, Violoncello und Klavier 1996 - 1997 18m
10 Fünf Intermezzi aus "Glaube Liebe Hoffnung" 1995 20m
11 Konzert - für Violine und Orchester 1995 30m
12 ... fremd bin ich eingezogen ... - Ein Tanz- und Musiktheater für Tänzer, Sänger, Schauspieler, elektronische Bänder, Chor und Orchester 1995 1h 50m
13 Concerto da Camera II - nach Texten von Verena Blecher 1994 14m
14 Sonata da Camera - für Saxophon-Quartett 1994 14m
15 Divertimento - für 2 Violinen und Kontrabass 1992 10m
16 Der, welcher wandert diese Straße voll Beschwerden - Lamento für Klaviertrio (über Mozarts "Zauberflöte", 28. Auftritt) 1991 10m
17 Streichtrio 1991 15m
18 Concerto da Camera 1991 15m
19 Glaube Liebe Hoffnung - Oper nach der Textvorlage von Ödön von Horváth 1991 - 1992 1h 50m
20 Dritte Sinfonie - für Bariton und großes Orchester 1990 40m
21 Zwei Stücke aus der Schatztruhe - für Violoncello 1990 5m
22 Quasi una Fantasia - für Laute 1990 5m
23 Melodram. Eine instrumentale Einkreisung - für Bariton-Saxophon und 6 Schlagzeuger 1989 15m
24 I. Pierre et Luce - Lyrische Kammeroper 1989 22m
25 Figures in the Dark 1988
26 Konzert - für Viola und Orchester 1988 22m
27 Böse Sprüche - Farce für Kammerchor und 3 Bläser nach Texten aus "Trara Trara die Hochkultur" von Fritz Hermann 1988 8m
28 Zweite Sinfonie - Fleurs du Mal 1987 21m
29 Doppelkonzert - für Violine, Violoncello, 10 Streicher und Cembalo (über die Sinfonia 9 f-moll von Johann Sebastian Bach, BWV 795) 1987 13m
30 Streichquartett - Romantische Paraphrase über "Der Tod und das Mädchen" (Franz Schubert) 1986 10m
31 ... so zu Licht und Lust geboren ... - Poesie für Bariton und großes Orchester 1986 15m
32 III. S.C.H.A.S. - Skurriles Musiktheater nach H. C. Artmann 1986 35m
33 Schattenbilder - Vier Sätze für Violoncello und Klavier 1985 13m
34 Préludes - für Klavier 1984
35 Kontrapunkt IV 1984 5m
36 à tre - Variationen für Klarinette, Violine und Klavier 1984 12m
37 Te Deum - für Soli, Chor, Orgel und Orchester 1984 - 1985 40m
38 action-meditation - Aleatorische Improvisation für Orgel solo 1983
39 Gesänge über "Deh vieni alla finestra" - für Violine, Violoncello und Klavier 1983 11m
40 Konzert - für Gitarre und Jazzensemble 1983 18m
41 Pater noster - in der phrygischen Tonart für 16 Stimmen (4 Chöre) a cappella 1983
42 Schall und Rauch oder Das Leben ist hart genug - Drei Parodien für einen Schauspieler und Kammerensemble 1983 8m
43 Rondeau - für Gitarre solo 1983 2m
44 Passacaglia - für Orgel 1982 16m
45 Nachtstück - für Bläserquintett 1982 9m
46 Erste Sinfonie 1982 25m
47 Magnificat - für gemischten Chor a cappella 1982 23m
48 II. Kontrabass - Kammeroper nach einer Erzählung von Siegfried Pietschmann 1982 43m
49 Sonate - für Flöte solo 1981 7m
50 Variationen - über einen Walzer 1981 2m
51 Tango - für Orchester 1981 10m
52 Zwölf Impressionen - nach einem Landschaftszyklus von Ulrich Doege für Klavier 1980 8m
53 Rhythmen - Tänze für Gitarre solo 1980 12m
54 Der Totentanz von anno 9 - nach dem Gemälde von Albin Egger-Lienz 1980 9m
55 Drei Miniaturen - für Orchester 1980 7m
56 Der Schweinehirt - Kinderoper nach dem gleichnamigen Märchen von Hans Christian Andersen 1980 45m
57 Zwei lyrische Stücke - für Klavier 1979 6m
58 Konzert - für Violine und 9 Streicher 1979 25m
59 Der Großinquisitor - Szenisches Oratorium für Baß-Bariton, Violoncello, Sprecher, Chor, Orgel und Orchester 1979 - 1980 1h 10m
60 Nächtliche Szenen - Skizzen für ein Streichquartett 1977 10m
61 Musik - für Klarinette, Tuba und Klavier 1977 12m
62 Capriccio - für Klavier und kleines Orchester 1977 13m
63 Fantasie über einen ostinaten Baß - für Gitarre solo 1976 8m
64 Concertino - für Viola und Klavier 1976 7m
65 Sonate - für Violoncello solo 1975 7m
66 Der Panther - Lied nach Rainer Maria Rilke für Gesang und Klavier

General Information

Year of Birth:  1957
Date of Birth:  5. August 1957
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Year of Death:  2000
Date of Death:  30. November 2000
Place of Death:  Eppstein im Taunus
Nationality: 

Born in 1957 in Vienna, Gerhard Schedl first started playing in bands before turning to composition. This is the reason why some of his vocal and orchestral works feature unusual instrumentations and include jazz elements. In 1981 he entered the international music scene with three world premieres, amongst them 'Der Schweinehirt' an opera for children, which was honoured by the City of Dresden. 1981 was also the year of his move to Germany, where he was entrusted with a lectureship at the renowned Hoch Conservatory in Frankfurt am Main. Operas and compositions for orchestras play a central role in Schedl's work and manifested itself in the 1990s in a close cooperation with the Landestheater Salzburg, which commissioned him for four compositions. Although Schedl was celebrated as one of the most significant Austrian composers for musical theatre, he suffered from depression which sadly led him to commit suicide in autumn 2000. The composer died at the age of 43.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation

first attempts at composing

1976 - 1980

conducting

1976 - 1980

composition

1976 - 1980

counterpoint

1976 - 1980

studies without completion

1976 - 1980

music theory

1980

diploma with distinction

music theory

violin, guitar

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1975

first appearence as a composer

1978 - 1980

teacher

1981 - 2000

lectureship in music theory

1982 - 1985

instructor

1987 - 2000

Frankfurter Courses for Contemporary Music: classes in cooperation with Claus Kühnl

guest lecturer at music universities in Hannover and Salzburg, at the Musikprotokoll during the Steirischer Herbst and La Monnaie in Brussels

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1979

work scholarship

1979

promotional award

1980

City of Dresden: third prize of the Carl-Maria-von-Weber Contest

1980

third prize of the composition contest

1981

state scholarship for composition

1981

recognition award

1982

City of Dresden: second prize of the Carl-Maria-von-Weber Contest

1982

promotional award

1984

promotional award

1984

special award

1990

composer in residence

Description of Style

My aesthetic concept has to rub against each new subject and formal idea and therefore has to be convertible. I am committed to the joy of expressive sound, to enhanced drama, but also to thoughtful construction, to experiments with numbers, intervals, symbols, techniques and to the bold appeal of emotional forms. The gentle noise in silence, the untamed outcry, the resignative swan song, the large and wildly dramatic gestures, the beauty of thoughtful details... all of this is not foreign to me. It drives me and forces me to confront myself with the wide material of contemporary means. "I want to hit the heart", and so I love the feeling of being a part of a long musical tradition and continuing this path.

Gerhard Schedl in: Doblinger-Information, 1989

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