Courtesy of Doblinger Musikverlag ©

Schmidinger Helmut

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 a piacere 2014 15m
2 Mein Engel, mein alles, mein Ich (Beethoven) - Transcription 2014 15m
3 Ich glaube, darum rede ich 2014 ~ 10m
4 Der Engel hob an - For Mixed Choir A Capella 2013 8m
5 565 : 514 2013 1m 30s
6 "verse sind wohl für die Musick das unentbehrlichste" 2013 15m
7 sie ist aber 2013 15m
8 Lynx, der Luchs 2012 50m
9 "Etwas lebhaft" - Ein Detail am Rande von Franz Schuberts "Die Forelle" D 550 2012 2m 30s
10 "... für den, der heimlich lauschet ..." 2012 25m
11 In 80 Sekunden mit dem Fahrrad von Wilhering auf den Großglockner und wieder zurück 2012 2m
12 Hauptsache, der Komponist ist tot - 8 Nachspiele für Ensemble 2012 20m
13 Die Nasenwurst 2011 ~ 60m
14 Ein Bleistiftspitzer packt aus - Enthüllungsgeschichten zum Mitschreiben 2011 - 2012 50m
15 Stille Post 2011 7m
16 sub rosa 2011 - 2012 20m
17 "... das Geräusch von den Flügeln, die einander berührten ..." 2010
18 Zum Beispiel Franz 2010 - 2011 70m
19 "... between thin slices ..." 2010 - 2011 23m
20 Montagmorgen 1834 2010 5m
21 Fantasie ist unsre Stärke 2010 5m
22 Ischler Krapferln 2010 3m
23 Gramastettner Krapferln 2010 3m
24 Blunzenknödeln 2010 3m
25 Gefülltes Gansl 2010 5m
26 Neue Stimmen in der Stadt 2010 8m
27 quasi Divertimento 2009 21m
28 Von der Ellbogentechnik zum Fingerspitzengefühl 2009 8m
29 "da siz ich in meiner Einöde" 2009 18m
30 Metamorphosen über Joseph Haydn - concert for violin and orchestra 2009 20m
31 Zyklen 2008 - 2009 17m
32 Post Scriptum 2008 6m
33 "Wo der Bartl den Most holt" 2008 - 2009 60m
34 DANKE 2008 - 2009
35 Das Leben ist eben nicht einfach nur schwarz oder weiß … 2008 6m
36 Das Veilchen - Lied ohne Worte nach einem Gedicht von Johann Wolfgang von Goethe 2008
37 Das Veilchen 2008
38 "... wenn er immer so einen Riesen hinter sich marschieren hört" 2007
39 "Drei Kratere nur mische ich für die Vernünftigen" 2007 - 2008 15m
40 "… erneuern sich ständig und bleiben sich selbst treu." 2007 6m
41 FM07 2007 5m
42 geschüttelt, nicht gerührt - ein musikalisches Spiel mit Würfeln nach Mozarts Fragment zu KV Anh. 51 (501a) 2006 ~ 5m
43 ... dass sie schatten und licht geben ... - ein Liederzyklus nach Brieftexten von Wolfgang Amadeus Mozart für Bariton und Orchester 2006 ~ 20m
44 ich gute eine wünsche nacht 2005 ~ 15m
45 Das letzte Kapitel 2005 ~ 19m
46 Attack und Decay - zum Sonatensatz in g KV 312 (KV6: 590d) von Wolfgang Amadeus Mozart für Klavier 2005 ~ 16m
47 Unter Strom - Zwei Träumereien für Klavier 2005 ~ 4m
48 ... und haben die Sprache in der Fremde fast verloren. - Fünf Figuren für Violine und Violoncello 2005 ~ 20m
49 Drei Momente - über Motive aus dem Lied "Die Moorsoldaten" für Chor und Klavier 2005 ~ 5m
50 zithern & beben - Fantasie für Zither Solo 2004 ~ 7m
51 ... was uns anrührt, dich und mich ... - Sieben Verhältnisse für Violine und Klavier nach Versen von Rainer Maria Rilke 2004 ~ 17m
52 Der Zeuge - Protokoll einer Erinnerung 2003 - 2004 ~ 1h 25m
53 Intermezzo - für Klavier 2003 ~ 4m
54 Sechs Bagatellen über "Ludwig van Beethoven" 2003 ~ 13m
55 ... schickt sich wahrscheinlich nicht in einem so ernsten Konzert. - Zehn Sätze aus "Leutnant Gustl" von Arthur Schnitzler für Violine, Violoncello und Klavier 2003 ~ 18m
56 Zupf di! - Rondo cappricioso für Streichquartett 2003 ~ 4m
57 Nur ein Hauch! - und er ist Zeit - eine phantastische Fortschreibung nach Schuberts D 703 für Streichorchester 2002 ~ 12m
58 ... und das Rad des Lebens in Brand setzt ... 2002 - 2003 ~ 18m
59 Restzeit - 6 Vorschläge zu deren Gestaltung; Fassung für Violoncello und Marimbaphon 2002 ~ 9m
60 Restzeit - 6 Vorschläge zu deren Gestaltung; für Viola und Marimbaphon 2002 ~ 9m
61 Annäherung - für Viola, Klarinette und Violoncello 2002 ~ 6m
62 Nur ein Hauch! - und er ist Zeit - eine phantastische Fortschreibung nach Schuberts DV 703 für Streichquartett 2002 ~ 10m
63 Die Sterne kann ich nur im Dunkel sehen - für dreistimmigen gemischten Chor, Kinderchor und Instrumentalensemble 2002 ~ 8m
64 Herr, die Not ist groß! - eine musikalische Erzählung nach Goethes "Der Zauberlehrling" 2002 ~ 8m
65 Art. 17a STGG - Notizen für Orchester 2001 ~ 10m
66 ... unvollendet ... - das fast fertige Klavierstück mit der persönlichen Note 2001 ~ 3m
67 Jeder gegen jeden - für Violoncello und Klavier 2001 ~ 3m
68 Gesang zwischen den Stühlen - eine sachliche Romanze für Klarinette, Violoncello, Klavier 2001 ~ 20m
69 Sankt Magdalena - Anagramm für Bläserquintett 2001 ~ 3m
70 Banditen@Lam-Brook City.ade - eine Westernballade in 8 Szenen 2000 - 2001 ~ 1h
71 Weißkunigs letzter Ritt 2000 ~ 11m
72 Duo für Querflöte Solo 2000 ~ 3m
73 Albumblatt für Elisabeth - für Violoncello 2000 ~ 4m
74 Toccata - für Klavier zu vier Händen 2000 ~ 3m
75 Wenn sie schweigen, werden die Steine schreien - Musik wider das Vergessen für Violoncello und Perkussion 2000 - 2001 ~ 15m
76 Jet-Set-Trio in 3 Minuten - für Violine, Violoncello und Klavier 2000 ~ 3m
77 Four and more ... (strings) - für Streichquartett 2000 ~ 4m
78 Briefwechsel 1999 - 2000 ~ 16m
79 Wenn die Strenge ein wenig nachgibt ... 1999 - 2000 ~ 30m
80 Four Winged Words of Ulysses - for Solo Oboe 1999 ~ 15m
81 Vokalitäten - nach, mit und zu Texten von Roswitha Zauner 1999 ~ 20m
82 Pfingstmesse - zur liturgischen Verwendung 1999 ~ 20m
83 Jahrzehnte spiele ich gegen den Stumpfsinn Cello - aber es ist kein Ende abzusehen 1998 21m
84 Über allen Gipfeln ist Ruh 1998 ~ 23m
85 ... und wenn sie sie nicht finden können ... - nach einem Text von George Bernhard Shaw 1998 ~ 8m
86 Ich bin eine Blume auf den Wiesen des Scharon - für Sopran, Horn und Orgel 1998 ~ 5m
87 Quintett 1997 1997
88 ... Nicht ehe die Trommeln verstummen ... - für 2 kleine Trommeln und Kammerensemble 1997 ~ 20m
89 Picassa - eine chromatische Novelle in 7 Bildern 1997 - 1998 ~ 1h
90 Postdormitium - für Streichorchester 1997 ~ 12m
91 Kammermusik - für großes Orchester 1997 ~ 23m
92 Ausgangspunkte - Hommage à Johannes Brahms 1997 ~ 9m
93 Woodcrack - für Blockflötenquartett 1997 ~ 3m
94 Als Fridolin Flöte flöten ging - eine Blockflötengeschichte zum Mitspielen - für Blockflötenquartett und Publikum 1997 ~ 50m
95 anagrammophon 1997 3m
96 Chromatische Fantasie ohne Fuge - Hommage à J.S.Bach für Marimbaphon 1997 5m
97 Entfernungen - für Blockflötenquartett 1996 12m
98 bajurobi - für Fagottquartett 1996 8m
99 Album für die Jugend 1996 14m
100 Operation "Fliegenklappe" - Ein Criminal für Jugendliche in 3 Akten 1996 55m
101 Zwischenmusik für Klavierquintett 1995 12m
102 Rappresentazione - für Violine solo 1995 6m
103 Cordacinium - für Violoncello und Kontrabass 1995 10m
104 Akrostichon - Konzert für Violine und Orchester 1995 22m
105 Mosaik - für großes Orchester 1995 15m
106 Solo 1994 5m
107 Konzert für Violoncello und Kammerorchester 1994 18m
108 Eine königliche Frage - Eine musikalische Komödie in 3 Bildern 1994 1h
109 Ex Tempore - für Querflötenensemble 1993 10m
110 Duo - für Flöte und Harfe 1993 8m
111 Sinfonie - für Querflötenquartett 1993 11m 20s
112 Concerto Grosso 315 - für Soloklarinette und Kammerensemble 1993
113 Quartett - für Oboe und Streichtrio 1992 15m
114 Zeitläufe - Suite für Klarinette solo 1992 7m 18s
115 Elf Aphorismen - für Violoncello und Bläsertrio 1992 14m 52s
116 For them, ... - für Instrument(e) und Computer oder Instrument(e) und computergeneriertesTonband 1992 5m
117 Lacrimae - für Harfe und Klavier 1992 7m
118 Schnupftabaksdose - für Chor a cappella nach Texten von Joachim Ringelnatz 1992 10m
119 Luftikus - Eine Oper für Jugendliche in 2 Akten 1992 50m
120 Rhapsodie 1991 4m 55s
121 Konzert für Violine und Blasorchester 1991 16m 34s
122 ... und der Himmel voller Sterne - eine Träumerei in sieben Bildern ~ 1h

General Information

Date of Birth:  11. May 1969
Place of Birth:  Wels
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1977
1982

music theory (Peter Schneeberger)

1982 - 1987

private lessons

1984

lessons with Johann Wolfslehner

1987 - 1990
1988

lessons with Arthur Jensen

1990 - 1991

composition

1990

teaching certificate with distinction

1991

first diploma examination in composition

1991 - 1992

composition

1992

International Workshop for Contemporary Music: computer music (Dexter Morill)

1992

International Workshop for Contemporary Music: composition (Ernst Helmuth Flammer)

1992 - 1994

composition

1994

second diploma examination (Masters of Arts)

1996

International Summer Academy, composition

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1987 - 1990

Landesmusikschule Ebensee: teacher for piano, accompaniment, improvisation

1990 - 1991

Landesmusikschule Ebensee: teacher for piano, accompaniment, improvisation, oboe

1991

International summer courses in German language and literature studies: head of the music seminar

1993 - 1994

lectures about 20th century music, music analysis, musical form analysis, analysis of musical works

1994

Musica ex tempore: co-founder and organiser of a concert series focusing on contemporary music

1995

Computer analysis for Music, Symposium: course instructor

1995

International School Music Weeks: course instructor (presentation of the opera "Luftikus")

1995

teacher (piano, accompaniment, music theory)

1996

computer sheet music

1997 - 2005

Upper Austrian Cultural Advisory Council: member of the music advisory board

1998

participation

2002

initiator of the composition competition "KlangLandschaften" for children and youths, and the nationwide concert series "KlangFluss"

state speaker for Upper Austria

self-publishing business

director of the Wels subscription concerts

director

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
2007

Brno Philharmonic Orchestra

I Musici de Montreal

Janácek Philharmonie Ostrava

various concerts in: Austria (Linz, Vienna, Salzburg, Innsbruck, St. Pölten, Graz, Dornbirn), Germnay (Brunn, Würzburg, Dresden, Hamburg)

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

Deutschlandsberg Youth Music Festival

Brucknerbund für Oberösterreich

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1990

merit scholarship

1991

First Prize at a composition competition

1992

scholarship

1993

work scholarship

1993

talent promotional award for composition

1994

representing University Mozarteum Salzburg at the European Concerts (performances in Salzburg, Hamburg, Würzburg, Dresden)

1995

promotional award

1996

state scholarship for composition

1998

composer in residence

2004

Association of German Music Schools: awarded with the attribute "proven in practice" for "Jet Set Trio in 3 Minuten"

2004

promotional award for music

2004

cultural award for music

2005

composer in residence

2006

Anton Bruckner scholarship

2008

composer in residence at the Festival LOISIARTE

2009

state scholarship for composition

2012

composer in residence

Description of Style

Music gives (me) the chance to communicate, as a composer, performer and event organiser, and ardently come to terms with the multifaceted manifestations and synchronousness (cultural, in relation to music history, social ...) of my environment at the beginning of the 21st century, and to do so in a preferably clearly formulated language entailing all elements from the serious to the jovial.

 

Helmut Schmidinger, 1996

Press Reviews

2005

On: Nur ein Hauch! - und er ist Zeit
Gefühlseruptionen
The composer, born in 1969, sounds the first 41 bars of the Andante and he then updates Schubert's music; "a delicate task", as he himself states, but an interesting one, as Schmidinger expresses Schubert's emotional span as in the portrayal of a dream, as the music oscillates between probing hardness and gentle kindness, between emotional eruptions and the softest pianissimo. The Festival Strings played an urging rhythm in C minor but were hardly precise in their interpretation. Schmidingers' music was played in a demonstrative, sophisticated and insightful manner.

Neue Luzerner Zeitung

 

2004

The music of Helmut Schmidingers blends with the text, supports it and carries emotions and accentuations.
This reduction to the vital is a work of mastery.

Oberösterreichische Nachrichten

 

2000

On: Wenn die Strenge ein wenig nachgibt ...
The almost half an hour long pauseless composition treads new grounds of compromise-free seriousness, atmospheric density, absolute idiosyncrasy, and richness in contrast. Great effect is created out of the imaginative suggestive treatment and combination of the instruments, whereby virtuosity is virtually required by all performers.

Neues Volksblatt

 

1998

On: ... nicht ehe die Trommeln verstummen ...
[...] And one of these highlights was the world premiere of the Concertino for two small drums and ensemble by Helmut Schmidinger. The mastery of the composer of playing with the array of instruments was fascinating; nothing sounds afflicted and tense, and all seems easy regardless of the micro tonality which was partially employed. 20th century music which comes from the heart, with constructivism in the background. A successful world premiere [...]

Wiener Zeitung

Teacher of (Person)

Contact Person of (Organisation)

Contact, Links

Address:  Lannerstraße 27, 4600 Wels, Österreich
Telephone:  ++43 (7242) 910771
Fax:  ++43 (7242) 910771
E-Mail:  schmidingeratlitmus [dot] at