Thomas Schmögner
Instrument: harpsichord, organ

Schmögner Thomas

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Sechs Lieder 2017
2 MININTERMEZZO - für Anton Webern 2012 2m 30s
3 LE COMBAT DE LA MORT AVEC LA MORT 2012 10m
4 THOMAS - ein Oratorium für Solisten, Vokalensemble, Orchester, Schlagwerk, Cembalo, Orgelpositiv und große Orgel 2012 ~ 2h 30m
5 Fuge für eine Orgel - Transkription einer Transkription 2012 6m
6 Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium" 2012 6m
7 Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium" - für Violine, Violoncello und b.c. 2012 6m
8 Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium" - für Violoncello, oder Fagott und Orgel, oder Violoncello, Fagott und Orgel 2012 6m
9 TATANAO 2012 10m
10 EPITONALE - Walter Pichler in memoriam 2012 6m
11 DIE KUNST DER FUGE - ZWEYTER THEIL 2012 40m
12 SONATE NACH HINDEMITH 2012
13 SPÄTSTÜCK 2012
14 LE SOUPER 2012
15 Transkription nach J. S. Bach - "Vater unser im Himmelreich" 2011 5m
16 INVENTIO 2011 4m
17 Fuga G-dur für das Clavier zu BWV 902 - Transkription, Modulation und Modifikation nach Fuge a-moll, BWV 904 2011 6m
18 Rekonstruktion der unvollendeten Fuge c-moll BWV 906 2011 5m
19 FUGE AUS EINER TRILOGIE 2011 7m
20 ZODIAK 2011 12m
21 GLORIA IN F 2011 25m
22 Eine Petitesse für Klavier - Hommage an Giacchino Rossini 2011 - 2012 5m
23 2. Symphonie für Orgel - "L'ESTATE DEGLI LUCIFERI" 2010 40m
24 PRÄLUDIUM OHNE FUGE D-dur 2010 10m
25 FUGA NON SOLEMNIS 2010 9m
26 L'ÉMANATION - Toccata für Orgel a pedale doppio 2010 7m
27 SECONDA PARS - Fuga pro organo a 5 voci 2010 8m
28 DIE WOHLTEMPERIERTE ORGEL - 14 Orgeltranskriptionen nach Clavierstücken von J.S.Bach 2010 55m
29 Skizze für Jonke 2009 6m
30 FÜNF DUETTE - a 2 man. e Pedale 2009 9m
31 12 Miniaturen für Orgel 2008
32 "Post Communio" 2008 6m
33 "Missa pro Defunctis" 2008 35m
34 "La Primavera dei Universi" 2008 45m
35 "Incarnatus" 2007 8m
36 1. Symphonie für Orgel "LA PRIMAVERA DEGLI UNIVERSI" 2007 - 2008 45m
37 "Fischill-Marsch" 2006 6m
38 Vier Arien ohne Worte 2005 15m
39 "Etwas aus der Form geratene Hologramme" 2005 15m
40 "Falls zu lang, dann schnell hinaus" - Eine Hommage an Erik Satie 2005 2m 30s
41 JE M'EN ALLAIS 2005 7m
42 QUASIMODO - Toccata für Orgel 2005 5m
43 Transkription nach Anton Bruckner - Finale aus der 9. Symphonie (vervollständigte Aufführungsfassung von Samale-Phillips-Cohrs-Mazzuca) 2005 25m
44 "Te Deum pro Tempore Pentecostes" 2004 20m
45 Ouverture zu "Teilhard" 2004
46 Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll 2004 55m
47 KATACALYPSE 2004 ~ 10m
48 Transkription nach César Franck - Symphonie pour orchestre en re mineur 2004 45m
49 Rekonstruktion nach Domenico Zipoli - Missa in F ("Misa a San Ignacio") 2004 30m
50 Rekonstruktion zweier Motetten nach Domenico Zipoli - (Tantum ergo, Ave maris stella) 2004 10m
51 Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll - Transkription für Orgel solo 2003
52 Introduktion und Passacaglia 2002 16m
53 "Ave maris stella" 2002
54 Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - "Ouverture 1812 2001 16m
55 Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - Ballettsuite aus "Der Nussknacker" op. 72a 2001 25m
56 Rekonstruktion des Credos aus Wolfgang Amadeus Mozart - Große Messe c-moll, KV 427 2001 25m
57 César Franck - Symphonie d-moll 2000
58 "Lauschet dem Wunder" 2000
59 PSALM 2 - "Warum toben die Völker?" 2000 14m
60 Motette "LAUSCHET DEM WUNDER" 2000 8m
61 Transkription nach Anton Bruckner - Te Deum (1884) - für 4 Soli, Chor und große Orgel 2000 20m
62 Präludium und Fuge nach Richard Strauss - "Also sprach Zarathustra" 2000 25m
63 Choral "AVE MARIS STELLA" 2000 6m
64 Neun Skizzen für Orgel 1999 24m
65 Transkription nach Jehan Alain - "Fantasmagorie" (1935) 1999 5m
66 Giacomo Puccini - Sette trascizioni per l'organo solo 1998 1h 5m
67 BEGEGNUNG I - für große Orgel und Gesänge der Buckelwale 1998 ~ 20m
68 AVE MARIE 1998 5m
69 Louis Vierne - Symphonie a-moll op. 24 1997
70 Transkription nach Louis Vierne - Symphonie pour orchestre en la mineur op. 24 1997 40m
71 Transkription nach Modest Mussorgsky - "Une nuit sur le mont chauve" (Eine Nacht auf dem kahlen Berge) 1995 12m
72 Transkription nach Max Reger - Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart für großes Orchester 1994 35m
73 Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 4 Es-Dur („Romantische“, Fassung 1878/80) 1993 1h 5m
74 Transkription nach Johann Strauß Sohn - Walzerfolge "Neu-Wien" 1992 10m
75 Transkription nach Antonio Vivaldis Concerto "La Tempesta di mare", RV 433 1991 8m
76 Musik für ein Hörspiel 1990 variable
77 NOVEMBERSTÜCK 1990 5m
78 SEPT MOTETS DISPARUS 1990 20m
79 Golgatha - für Orgel 1989 8m
80 Sonnenbild - für Orgel 1989 12m
81 Intermezzo 88 - für Cembalo 1988 8m
82 Vierte Symphonie Es-Dur - (Anton Bruckner), Bearbeitung für Orgel 1988 - 1993 ~ 1h 9m
83 AS - C - E - für Orgel 1987 6m
84 Kleine Partita "Es sungen drei Engel" - für Orgel 1986 10m
85 Trois approches - für Orgel 1986 25m
86 Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart - (Max Reger), Bearbeitung für Orgel 1986 30m
87 Zwei Intavolierungen für Orgel nach Gregor Joseph Werner 1986 7m
88 Orgeltranskription nach Georg Friedrich Händels Concerto F-Dur 1986 16m
89 Vier Intavolierungen 1986 15m
90 Sechs Orgeltranskriptionen nach Vorlagen J.S. Bachs 1985 34m
91 Suite (12 Bearbeitungen) aus den "Balletti" von Kaiser Leopold I. 1985 12m
92 Drei Wiener Orgelstücke 1984 20m
93 Drei Meditationen zur Passion - für Orgel 1982 17m
94 Orgelbegleitung (3 Sätze) zu "Ich hatt' einen Kameraden" 1982 6m
95 Kleine Fantasie für Guggi 1981 5m
96 Choralsatz "Ave maris stella" 1981 3m
97 Scherzando - für Bläserquintett 1980 3m
98 Rondo - für Querflöte und Klavier 1979 15m
99 Sonate für Orgel 1979 20m
100 Kleine Fantasia super b-a-c-h 1979 6m
101 Choral über ein eigenes Thema 1979 5m
102 Sonate 1978 18m
103 Zwölf Variationen über ein eigenes Chaconne-Thema 1977 12m
104 Sechs Kinderliedbegleitungen 1977 10m
105 Drei Choralbearbeitungen 1977 5m
106 Auf dem Berge, da wehet der Wind - Eine Liedbegleitung 1977 4m
107 Sonatine in G 1976 10m
108 Scherzando 1976 7m
109 Vier Bagatellen 1975 6m
110 Sonatine in F 1975 5m

General Information

Date of Birth:  21. February 1964
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Thomas Schmögner was born in Vienna in 1964. He received his musical education in Vienna and at the Conservatoire National de Region in Strasbourg thanks to a scholarship of the French government. He has been part of various ensembles for Early music: Concilium Musicum, Ensemble Flauto Voce, Clemencic-Consort, Van Swieten Ensemble, as well as director of the study programme and conductor at the festival for Baroque Opera Spektakulum. As a soloist and accompanist, he has been part of orchestra performances together with the Vienna Philharmonic Orchestra, the Vienna Symphonic Orchestra, the Vienna Radio Symphonic Orchestra, the Symphonic Orchestra Berlin, the Philharmonic Orchestra Kosice, and others.

 

Performances in Austria, Germany, France (Notre Dame Paris, cathedrals in Strasbourg, Chartres, Versailles), the Netherlands, Denmark, Sweden, etc. Tours through Japan and the USA, as well as radio and CD recordings. Technical articles for the Österreichisches Orgelforum and other magazines, as well as the publication "In memoriam Anton Heiller" (1999), whose works play an essential role for Thomas Schmöger. Publishing Heiller Scores in cooperation with publishing companies.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1974

from that year on first musical education

1974

music theory and composition

1978 - 1987
1985 - 1986

Conservatoire National de Region: lessons with Daniel Roth and André Stricker; study visits as holder of a scholarship by the French government

1986

Conservatoire National de Region: graduation with distinction "medaille d'or à l'unanimité"

1986 - 1991
1987

diploma (concert studies) with distinction

1991

diploma, "Mag. art. " (similar to Master of Arts)

1991

diploma (concert studies) with distinction

master-class

master-classes with Jean Langlais

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1981

ever since titular organist

1983 - 2005

ENSEMBLE MVSICA ANTIQVA: organist and harpsichordist (director Bernhard Klebel)

1987 - 1992

director of the organ class

1988

Viennese van Swieten Ensemble: founder of the ensemble playing music on organ instruments

1990 - 2005

teacher for thoroughbass, accompaniment, notation, historic music theory and ensemble Early music

1991 - 1994

Concertino Cantabile: director of the vocal ensemble

1991 - 1997

teacher for harpsichord and thoroughbass

1992 - 1999

organist on the Rieger organ at the St. Anna church

1994 - 2005

setting up the new department for "Early music", director of the class for historic keyboard instruments

1995 - 2005

professorship for organ

2000 - 2004

together with conductor Gottfried Lehrer artistic direction of the VOCALENSEMBLE & CONSORT POLYHYMNIA ALTE UNIVERSITÄT WIEN

2005

ever since private teacher for piano and organ

2007

ever since intensive cooperation with Hannes Marek in the conext of various music-projects and LABYRINTS

soloist and accompanist in orchestra-concerts with the Vienna Philharmonic Orchestra, Vienna Symphonic, Symphonic Orchestra of the ORF, Berlin Symphonic Orchestra, Stately Philharmonic Košice etc. under conductors such as Pinchas Steinberg, Ernst Märzendorfer, Erwin Ortner, Christian Pollak, Martin Haselböck, Martin Sieghart and Fabio Luisi

performances in Austria, Germany, Switzerland, France, Holland, Denmark, Sweden, Italy, Spain, Hungary, Poland and Slovakia; numerous concert-tours to the USA and Japan

CD-, broadcast- and TV-recordings inland and abroad

guest artist in residence at the Kyoto Concert Hall

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1988
1992
1994
2003

Festival Kremnicer Burgorgel Kremnica, St. Catherine's Church

2004

OrganoPleno, Jesuites' Church Salzburg: performance of a new work on the occasion of the inauguration of a new organ

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1981

1st prize regional youth contest "Jugend musiziert" Vienna

1981

2nd prize federal youth contest "Jugend musiziert"

1982

International Interpretation Contest Nijmegen: 3rd prize

1983

promotional award for composition

1986

International Improvisation Contest Nuremburg: 1st prize

1987

recognition award

1988

International Interpretation Contest Bruges: appreciation award

1991

appreciation award

1992

Grand Prix de Chartres: finalist

2004

promotional award for composition

Description of Style

My works, predominantly composed for organ, have been created after intensive work with improvisation and partly derived directly from that improvisation. The archetypical polarity between the strict order of the material and intuitive liberty in the creational process of musical relations is characteristic for these compositions. Stylistic parameters are made subject to musical expression individually, whether they are strictly counterpoint-like, dodecaphonic, serial, minimalist or experimental. Sound and emotion are always in the foreground of my compositions. Jehan Alain, Olivier Messiaen, Anton Heiller and Michael Radulescu are the composers of the 20th century I feel mostly related to. In addition to composition and improvisation, adaptations are an essential part of my creative work on the organ. The small number of significant compositions for the organ made me look for organ-like structures in Anton Bruckner's or Max Reger's orchestra works; from this search I created the adaptations of Bruckner's 4th Symphony or the Mozart-Variationen op. 132 by Max Reger.

 

Thomas Schmögner 1994

Press Reviews

26. September 2005

This reaching out for the highest [...] was convincing using skill, insight into the work and power of creation. The huge score of about 1,700 bars impressed due to the soloist's instrument compatible way of thinking. Essential: cascades of sound, finest webs, affectionate enwrapping in melodies, explosive eruptions. Schmögner also earned his laurels for the physical stamina he displayed for such a mega concert - about 100 minutes.

Oberösterreichische Nachrichten

 

1997

The glory for the first transcribed symphony belongs to the Viennese composer Thomas Schmögner, who - in 1994 - produced an exemplary and exciting recording of the "Fourth" (version 1878/80, Nowak) on the Cavaillé-Coll organ of La Madeleine in Paris.

http://www.klassik-heute.com

Discography, Projects

Discography:

  • 1999: Giacomo Puccini: Orgelwerke und Opernpotpourris an der historischen Puccini-Orgel in San Pietro Somaldi in Lucca (Arte Nova Classics, 1999))
  • 1999: Italienische Orgelmusik des 17. und 18. Jahrhunderts an der historischen Orgel in San Filippo in Lucca (Gabrieli, Guammi, Frescobaldi, Pasquini, Zipoli u.a. (Arte Nova Classics, 1999))
  • 1998: Louis Vierne: Symphonie a-moll op.28 (Transkription) an der Cavaillé-Coll-Orgel von St-Antoine-des-Quinze-Vingts in Paris (Edition Lade 1999))
  • 1997: "Orgelmusik im Stift Melk" (Musik der Melker Stiftsorganisten an der Reil-Orgel der Melker Sommersakristei) (Edition Lade) 1997)
  • 1996: "L'Orgue Kern de Masevaux" Pierre Chevreau, Thomas Schmögner et Vincent Warnier joue Marchand, Sweelinck, Buxtehude, Bach, Brahms, Mendelssohn et Alain (Edition Festival de Masevaux) 1996)
  • 1996: Pierre Alexandre François Boëly: Ausgewählte Werke an der historischen Isnard-Orgel (1777) von St.Maximin-de-Provence(Edition Lade) 1996 )
  • 1994: "Anton Bruckner: 4.Symphonie (Transkription) an der Cavaillé-Coll-Orgel der Pariser Madeleine - Kirche (Edition Lade) 1994
  • 1994: "Orgel Life" Livekonzertmitschnitt an der Rieger-Orgel in St.Anna Baumgarten Wien, Oktober 1994 (Bach, Mendelssohn, Messiaen, Schmögner, Boëllmann) (Edition RSA001)
  • Johann Joseph Fux: Das Gesamtwerk für Tasteninstrumente (Cembalo, hist. Mitterreither-Orgel von 1739 in der Stiftskirche Pöllau, Steiermark) (Edition Lade))
  • Max Reger: Introduktion, Passacaglia und Fuge h-moll op.67 für 2 Klaviere, Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart op.132, in Orgeltranskriptionen an der historischen Walcker-Orgel (1880) in Winterthur (Edition Lade))
  • "Positive Bach": Manualiter-Orgelwerke von Johann Sebastian Bach am Åkerman&Lund-Orgelpositiv der Alten Wiener Universitätskirche (Alving Digital Records)

 

Performer of (Composition)

"Etwas aus der Form geratene Hologramme"
"La Primavera dei Universi"
1. Symphonie für Orgel "LA PRIMAVERA DEGLI UNIVERSI"
Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll - Transkription für Orgel solo
AS - C - E - für Orgel
AVE MARIE
Dein Dunkel wird sein wie der Mittag
DIE WOHLTEMPERIERTE ORGEL - 14 Orgeltranskriptionen nach Clavierstücken von J.S.Bach
Drei Meditationen zur Passion - für Orgel
Drei Wiener Orgelstücke
EPITONALE - Walter Pichler in memoriam
Etüde - für Orgelpedal solo
Fuga G-dur für das Clavier zu BWV 902 - Transkription, Modulation und Modifikation nach Fuge a-moll, BWV 904
FUGE AUS EINER TRILOGIE
Giacomo Puccini - Sette trascizioni per l'organo solo
INVENTIO
Kleine Fantasia super b-a-c-h
Kleine Fantasie für Guggi
Kleine Partita "Es sungen drei Engel" - für Orgel
Louis Vierne - Symphonie a-moll op. 24
MININTERMEZZO - für Anton Webern
Neun Skizzen für Orgel
NOVEMBERSTÜCK
Orgelbegleitung (3 Sätze) zu "Ich hatt' einen Kameraden"
Orgeltranskription nach Georg Friedrich Händels Concerto F-Dur
Ouverture zu "Teilhard"
Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium"
PRÄLUDIUM OHNE FUGE D-dur
Präludium und Fuge nach Richard Strauss - "Also sprach Zarathustra"
Rekonstruktion der unvollendeten Fuge c-moll BWV 906
Rekonstruktion des Credos aus Wolfgang Amadeus Mozart - Große Messe c-moll, KV 427
Scherzando
Sechs Lieder
Sechs Orgeltranskriptionen nach Vorlagen J.S. Bachs
SEPT MOTETS DISPARUS
Skizze für Jonke
Sonate für Orgel
Sonnenbild - für Orgel
Suite (12 Bearbeitungen) aus den "Balletti" von Kaiser Leopold I.
Transkription nach Anton Bruckner - Finale aus der 9. Symphonie (vervollständigte Aufführungsfassung von Samale-Phillips-Cohrs-Mazzuca)
Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 4 Es-Dur („Romantische“, Fassung 1878/80)
Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll
Transkription nach Antonio Vivaldis Concerto "La Tempesta di mare", RV 433
Transkription nach Jehan Alain - "Fantasmagorie" (1935)
Transkription nach Johann Strauß Sohn - Walzerfolge "Neu-Wien"
Transkription nach Louis Vierne - Symphonie pour orchestre en la mineur op. 24
Transkription nach Max Reger - Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart für großes Orchester
Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - "Ouverture 1812
Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - Ballettsuite aus "Der Nussknacker" op. 72a
Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart - (Max Reger), Bearbeitung für Orgel
Vier Arien ohne Worte
Vier Intavolierungen
Vierte Symphonie Es-Dur - (Anton Bruckner), Bearbeitung für Orgel
ZODIAK
Zwei Intavolierungen für Orgel nach Gregor Joseph Werner

Dedicatee of (Composition)

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