Thomas Schmögner
Instrument: harpsichord, organ

Schmögner Thomas

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Vier Bagatellen 1975 6m
2 Sonatine in F 1975 5m
3 Sonatine in G 1976 10m
4 Scherzando 1976 7m
5 Zwölf Variationen über ein eigenes Chaconne-Thema 1977 12m
6 Sechs Kinderliedbegleitungen 1977 10m
7 Drei Choralbearbeitungen 1977 5m
8 Auf dem Berge, da wehet der Wind - Eine Liedbegleitung 1977 4m
9 Sonate 1978 18m
10 Rondo - für Querflöte und Klavier 1979 15m
11 Sonate für Orgel 1979 20m
12 Kleine Fantasia super b-a-c-h 1979 6m
13 Choral über ein eigenes Thema 1979 5m
14 Scherzando - für Bläserquintett 1980 3m
15 Kleine Fantasie für Guggi 1981 5m
16 Choralsatz "Ave maris stella" 1981 3m
17 Drei Meditationen zur Passion - für Orgel 1982 17m
18 Orgelbegleitung (3 Sätze) zu "Ich hatt' einen Kameraden" 1982 6m
19 Drei Wiener Orgelstücke 1984 20m
20 Sechs Orgeltranskriptionen nach Vorlagen J.S. Bachs 1985 34m
21 Suite (12 Bearbeitungen) aus den "Balletti" von Kaiser Leopold I. 1985 12m
22 Kleine Partita "Es sungen drei Engel" - für Orgel 1986 10m
23 Trois approches - für Orgel 1986 25m
24 Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart - (Max Reger), Bearbeitung für Orgel 1986 30m
25 Zwei Intavolierungen für Orgel nach Gregor Joseph Werner 1986 7m
26 Orgeltranskription nach Georg Friedrich Händels Concerto F-Dur 1986 16m
27 Vier Intavolierungen 1986 15m
28 AS - C - E - für Orgel 1987 6m
29 Intermezzo 88 - für Cembalo 1988 8m
30 Vierte Symphonie Es-Dur - (Anton Bruckner), Bearbeitung für Orgel 1988 - 1993 ~ 1h 9m
31 Golgatha - für Orgel 1989 8m
32 Sonnenbild - für Orgel 1989 12m
33 Musik für ein Hörspiel 1990 variable
34 NOVEMBERSTÜCK 1990 5m
35 SEPT MOTETS DISPARUS 1990 20m
36 Transkription nach Antonio Vivaldis Concerto "La Tempesta di mare", RV 433 1991 8m
37 Transkription nach Johann Strauß Sohn - Walzerfolge "Neu-Wien" 1992 10m
38 Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 4 Es-Dur („Romantische“, Fassung 1878/80) 1993 1h 5m
39 Transkription nach Max Reger - Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart für großes Orchester 1994 35m
40 Transkription nach Modest Mussorgsky - "Une nuit sur le mont chauve" (Eine Nacht auf dem kahlen Berge) 1995 12m
41 Louis Vierne - Symphonie a-moll op. 24 1997
42 Transkription nach Louis Vierne - Symphonie pour orchestre en la mineur op. 24 1997 40m
43 Giacomo Puccini - Sette trascizioni per l'organo solo 1998 1h 5m
44 BEGEGNUNG I - für große Orgel und Gesänge der Buckelwale 1998 ~ 20m
45 AVE MARIE 1998 5m
46 Neun Skizzen für Orgel 1999 24m
47 Transkription nach Jehan Alain - "Fantasmagorie" (1935) 1999 5m
48 César Franck - Symphonie d-moll 2000
49 "Lauschet dem Wunder" 2000
50 PSALM 2 - "Warum toben die Völker?" 2000 14m
51 Motette "LAUSCHET DEM WUNDER" 2000 8m
52 Transkription nach Anton Bruckner - Te Deum (1884) - für 4 Soli, Chor und große Orgel 2000 20m
53 Präludium und Fuge nach Richard Strauss - "Also sprach Zarathustra" 2000 25m
54 Choral "AVE MARIS STELLA" 2000 6m
55 Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - "Ouverture 1812 2001 16m
56 Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - Ballettsuite aus "Der Nussknacker" op. 72a 2001 25m
57 Rekonstruktion des Credos aus Wolfgang Amadeus Mozart - Große Messe c-moll, KV 427 2001 25m
58 Introduktion und Passacaglia 2002 16m
59 "Ave maris stella" 2002
60 Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll - Transkription für Orgel solo 2003
61 "Te Deum pro Tempore Pentecostes" 2004 20m
62 Ouverture zu "Teilhard" 2004
63 Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll 2004 55m
64 KATACALYPSE 2004 ~ 10m
65 Transkription nach César Franck - Symphonie pour orchestre en re mineur 2004 45m
66 Rekonstruktion nach Domenico Zipoli - Missa in F ("Misa a San Ignacio") 2004 30m
67 Rekonstruktion zweier Motetten nach Domenico Zipoli - (Tantum ergo, Ave maris stella) 2004 10m
68 Vier Arien ohne Worte 2005 15m
69 "Etwas aus der Form geratene Hologramme" 2005 15m
70 "Falls zu lang, dann schnell hinaus" - Eine Hommage an Erik Satie 2005 2m 30s
71 JE M'EN ALLAIS 2005 7m
72 QUASIMODO - Toccata für Orgel 2005 5m
73 Transkription nach Anton Bruckner - Finale aus der 9. Symphonie (vervollständigte Aufführungsfassung von Samale-Phillips-Cohrs-Mazzuca) 2005 25m
74 "Fischill-Marsch" 2006 6m
75 "Incarnatus" 2007 8m
76 1. Symphonie für Orgel "LA PRIMAVERA DEGLI UNIVERSI" 2007 - 2008 45m
77 12 Miniaturen für Orgel 2008
78 "Post Communio" 2008 6m
79 "Missa pro Defunctis" 2008 35m
80 "La Primavera dei Universi" 2008 45m
81 Skizze für Jonke 2009 6m
82 FÜNF DUETTE - a 2 man. e Pedale 2009 9m
83 2. Symphonie für Orgel - "L'ESTATE DEGLI LUCIFERI" 2010 40m
84 PRÄLUDIUM OHNE FUGE D-dur 2010 10m
85 FUGA NON SOLEMNIS 2010 9m
86 L'ÉMANATION - Toccata für Orgel a pedale doppio 2010 7m
87 SECONDA PARS - Fuga pro organo a 5 voci 2010 8m
88 DIE WOHLTEMPERIERTE ORGEL - 14 Orgeltranskriptionen nach Clavierstücken von J.S.Bach 2010 55m
89 Transkription nach J. S. Bach - "Vater unser im Himmelreich" 2011 5m
90 INVENTIO 2011 4m
91 Fuga G-dur für das Clavier zu BWV 902 - Transkription, Modulation und Modifikation nach Fuge a-moll, BWV 904 2011 6m
92 Rekonstruktion der unvollendeten Fuge c-moll BWV 906 2011 5m
93 FUGE AUS EINER TRILOGIE 2011 7m
94 ZODIAK 2011 12m
95 GLORIA IN F 2011 25m
96 Eine Petitesse für Klavier - Hommage an Giacchino Rossini 2011 - 2012 5m
97 MININTERMEZZO - für Anton Webern 2012 2m 30s
98 LE COMBAT DE LA MORT AVEC LA MORT 2012 10m
99 THOMAS - ein Oratorium für Solisten, Vokalensemble, Orchester, Schlagwerk, Cembalo, Orgelpositiv und große Orgel 2012 ~ 2h 30m
100 Fuge für eine Orgel - Transkription einer Transkription 2012 6m
101 Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium" 2012 6m
102 Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium" - für Violine, Violoncello und b.c. 2012 6m
103 Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium" - für Violoncello, oder Fagott und Orgel, oder Violoncello, Fagott und Orgel 2012 6m
104 TATANAO 2012 10m
105 EPITONALE - Walter Pichler in memoriam 2012 6m
106 DIE KUNST DER FUGE - ZWEYTER THEIL 2012 40m
107 SONATE NACH HINDEMITH 2012
108 SPÄTSTÜCK 2012
109 LE SOUPER 2012
110 Sechs Lieder 2017

General Information

Date of Birth:  21. February 1964
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Thomas Schmögner was born in Vienna in 1964. He received his musical education in Vienna and at the Conservatoire National de Region in Strasbourg thanks to a scholarship of the French government. He has been part of various ensembles for Early music: Concilium Musicum, Ensemble Flauto Voce, Clemencic-Consort, Van Swieten Ensemble, as well as director of the study programme and conductor at the festival for Baroque Opera Spektakulum. As a soloist and accompanist, he has been part of orchestra performances together with the Vienna Philharmonic Orchestra, the Vienna Symphonic Orchestra, the Vienna Radio Symphonic Orchestra, the Symphonic Orchestra Berlin, the Philharmonic Orchestra Kosice, and others.

 

Performances in Austria, Germany, France (Notre Dame Paris, cathedrals in Strasbourg, Chartres, Versailles), the Netherlands, Denmark, Sweden, etc. Tours through Japan and the USA, as well as radio and CD recordings. Technical articles for the Österreichisches Orgelforum and other magazines, as well as the publication "In memoriam Anton Heiller" (1999), whose works play an essential role for Thomas Schmöger. Publishing Heiller Scores in cooperation with publishing companies.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1974

from that year on first musical education

1974

music theory and composition

1978 - 1987
1985 - 1986

Conservatoire National de Region: lessons with Daniel Roth and André Stricker; study visits as holder of a scholarship by the French government

1986

Conservatoire National de Region: graduation with distinction "medaille d'or à l'unanimité"

1986 - 1991
1987

diploma (concert studies) with distinction

1991

diploma, "Mag. art. " (similar to Master of Arts)

1991

diploma (concert studies) with distinction

master-class

master-classes with Jean Langlais

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1981

ever since titular organist

1983 - 2005

ENSEMBLE MVSICA ANTIQVA: organist and harpsichordist (director Bernhard Klebel)

1987 - 1992

director of the organ class

1988

Viennese van Swieten Ensemble: founder of the ensemble playing music on organ instruments

1990 - 2005

teacher for thoroughbass, accompaniment, notation, historic music theory and ensemble Early music

1991 - 1994

Concertino Cantabile: director of the vocal ensemble

1991 - 1997

teacher for harpsichord and thoroughbass

1992 - 1999

organist on the Rieger organ at the St. Anna church

1994 - 2005

setting up the new department for "Early music", director of the class for historic keyboard instruments

1995 - 2005

professorship for organ

2000 - 2004

together with conductor Gottfried Lehrer artistic direction of the VOCALENSEMBLE & CONSORT POLYHYMNIA ALTE UNIVERSITÄT WIEN

2005

ever since private teacher for piano and organ

2007

ever since intensive cooperation with Hannes Marek in the conext of various music-projects and LABYRINTS

soloist and accompanist in orchestra-concerts with the Vienna Philharmonic Orchestra, Vienna Symphonic, Symphonic Orchestra of the ORF, Berlin Symphonic Orchestra, Stately Philharmonic Košice etc. under conductors such as Pinchas Steinberg, Ernst Märzendorfer, Erwin Ortner, Christian Pollak, Martin Haselböck, Martin Sieghart and Fabio Luisi

performances in Austria, Germany, Switzerland, France, Holland, Denmark, Sweden, Italy, Spain, Hungary, Poland and Slovakia; numerous concert-tours to the USA and Japan

CD-, broadcast- and TV-recordings inland and abroad

guest artist in residence at the Kyoto Concert Hall

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1988
1992
1994
2003

Festival Kremnicer Burgorgel Kremnica, St. Catherine's Church

2004

OrganoPleno, Jesuites' Church Salzburg: performance of a new work on the occasion of the inauguration of a new organ

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1981

1st prize regional youth contest "Jugend musiziert" Vienna

1981

2nd prize federal youth contest "Jugend musiziert"

1982

International Interpretation Contest Nijmegen: 3rd prize

1983

promotional award for composition

1986

International Improvisation Contest Nuremburg: 1st prize

1987

recognition award

1988

International Interpretation Contest Bruges: appreciation award

1991

appreciation award

1992

Grand Prix de Chartres: finalist

2004

promotional award for composition

Description of Style

My works, predominantly composed for organ, have been created after intensive work with improvisation and partly derived directly from that improvisation. The archetypical polarity between the strict order of the material and intuitive liberty in the creational process of musical relations is characteristic for these compositions. Stylistic parameters are made subject to musical expression individually, whether they are strictly counterpoint-like, dodecaphonic, serial, minimalist or experimental. Sound and emotion are always in the foreground of my compositions. Jehan Alain, Olivier Messiaen, Anton Heiller and Michael Radulescu are the composers of the 20th century I feel mostly related to. In addition to composition and improvisation, adaptations are an essential part of my creative work on the organ. The small number of significant compositions for the organ made me look for organ-like structures in Anton Bruckner's or Max Reger's orchestra works; from this search I created the adaptations of Bruckner's 4th Symphony or the Mozart-Variationen op. 132 by Max Reger.

 

Thomas Schmögner 1994

Press Reviews

26. September 2005

This reaching out for the highest [...] was convincing using skill, insight into the work and power of creation. The huge score of about 1,700 bars impressed due to the soloist's instrument compatible way of thinking. Essential: cascades of sound, finest webs, affectionate enwrapping in melodies, explosive eruptions. Schmögner also earned his laurels for the physical stamina he displayed for such a mega concert - about 100 minutes.

Oberösterreichische Nachrichten

 

1997

The glory for the first transcribed symphony belongs to the Viennese composer Thomas Schmögner, who - in 1994 - produced an exemplary and exciting recording of the "Fourth" (version 1878/80, Nowak) on the Cavaillé-Coll organ of La Madeleine in Paris.

http://www.klassik-heute.com

Discography, Projects

Discography:

  • 1999: Giacomo Puccini: Orgelwerke und Opernpotpourris an der historischen Puccini-Orgel in San Pietro Somaldi in Lucca (Arte Nova Classics, 1999))
  • 1999: Italienische Orgelmusik des 17. und 18. Jahrhunderts an der historischen Orgel in San Filippo in Lucca (Gabrieli, Guammi, Frescobaldi, Pasquini, Zipoli u.a. (Arte Nova Classics, 1999))
  • 1998: Louis Vierne: Symphonie a-moll op.28 (Transkription) an der Cavaillé-Coll-Orgel von St-Antoine-des-Quinze-Vingts in Paris (Edition Lade 1999))
  • 1997: "Orgelmusik im Stift Melk" (Musik der Melker Stiftsorganisten an der Reil-Orgel der Melker Sommersakristei) (Edition Lade) 1997)
  • 1996: "L'Orgue Kern de Masevaux" Pierre Chevreau, Thomas Schmögner et Vincent Warnier joue Marchand, Sweelinck, Buxtehude, Bach, Brahms, Mendelssohn et Alain (Edition Festival de Masevaux) 1996)
  • 1996: Pierre Alexandre François Boëly: Ausgewählte Werke an der historischen Isnard-Orgel (1777) von St.Maximin-de-Provence(Edition Lade) 1996 )
  • 1994: "Anton Bruckner: 4.Symphonie (Transkription) an der Cavaillé-Coll-Orgel der Pariser Madeleine - Kirche (Edition Lade) 1994
  • 1994: "Orgel Life" Livekonzertmitschnitt an der Rieger-Orgel in St.Anna Baumgarten Wien, Oktober 1994 (Bach, Mendelssohn, Messiaen, Schmögner, Boëllmann) (Edition RSA001)
  • Johann Joseph Fux: Das Gesamtwerk für Tasteninstrumente (Cembalo, hist. Mitterreither-Orgel von 1739 in der Stiftskirche Pöllau, Steiermark) (Edition Lade))
  • Max Reger: Introduktion, Passacaglia und Fuge h-moll op.67 für 2 Klaviere, Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart op.132, in Orgeltranskriptionen an der historischen Walcker-Orgel (1880) in Winterthur (Edition Lade))
  • "Positive Bach": Manualiter-Orgelwerke von Johann Sebastian Bach am Åkerman&Lund-Orgelpositiv der Alten Wiener Universitätskirche (Alving Digital Records)

 

Performer of (Composition)

Dein Dunkel wird sein wie der Mittag
Etüde - für Orgelpedal solo
Drei Meditationen zur Passion - für Orgel
Drei Wiener Orgelstücke
Kleine Partita "Es sungen drei Engel" - für Orgel
Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart - (Max Reger), Bearbeitung für Orgel
AS - C - E - für Orgel
Sonnenbild - für Orgel
Vierte Symphonie Es-Dur - (Anton Bruckner), Bearbeitung für Orgel
Louis Vierne - Symphonie a-moll op. 24
Giacomo Puccini - Sette trascizioni per l'organo solo
Neun Skizzen für Orgel
Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll - Transkription für Orgel solo
Ouverture zu "Teilhard"
Vier Arien ohne Worte
"Etwas aus der Form geratene Hologramme"
"La Primavera dei Universi"
Skizze für Jonke
Transkription nach Max Reger - Variationen und Fuge über ein Thema von Mozart für großes Orchester
Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 4 Es-Dur („Romantische“, Fassung 1878/80)
Transkription nach Johann Strauß Sohn - Walzerfolge "Neu-Wien"
Transkription nach Antonio Vivaldis Concerto "La Tempesta di mare", RV 433
NOVEMBERSTÜCK
SEPT MOTETS DISPARUS
Zwei Intavolierungen für Orgel nach Gregor Joseph Werner
Orgeltranskription nach Georg Friedrich Händels Concerto F-Dur
Sechs Orgeltranskriptionen nach Vorlagen J.S. Bachs
Kleine Fantasie für Guggi
Vier Intavolierungen
Suite (12 Bearbeitungen) aus den "Balletti" von Kaiser Leopold I.
Orgelbegleitung (3 Sätze) zu "Ich hatt' einen Kameraden"
Sonate für Orgel
Kleine Fantasia super b-a-c-h
Scherzando
Transkription nach Louis Vierne - Symphonie pour orchestre en la mineur op. 24
AVE MARIE
Transkription nach Jehan Alain - "Fantasmagorie" (1935)
Präludium und Fuge nach Richard Strauss - "Also sprach Zarathustra"
Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - "Ouverture 1812
Transkription nach Peter Iljitsch Tschaikowsky - Ballettsuite aus "Der Nussknacker" op. 72a
Rekonstruktion des Credos aus Wolfgang Amadeus Mozart - Große Messe c-moll, KV 427
Transkription nach Anton Bruckner - Symphonie Nr. 9 d-moll
Transkription nach Anton Bruckner - Finale aus der 9. Symphonie (vervollständigte Aufführungsfassung von Samale-Phillips-Cohrs-Mazzuca)
1. Symphonie für Orgel "LA PRIMAVERA DEGLI UNIVERSI"
PRÄLUDIUM OHNE FUGE D-dur
INVENTIO
Fuga G-dur für das Clavier zu BWV 902 - Transkription, Modulation und Modifikation nach Fuge a-moll, BWV 904
Rekonstruktion der unvollendeten Fuge c-moll BWV 906
FUGE AUS EINER TRILOGIE
ZODIAK
MININTERMEZZO - für Anton Webern
Praeludium g-moll nach J.S. Bachs "Pedalexercitium"
EPITONALE - Walter Pichler in memoriam
DIE WOHLTEMPERIERTE ORGEL - 14 Orgeltranskriptionen nach Clavierstücken von J.S.Bach
Sechs Lieder

Dedicatee of (Composition)

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