Kurt Schwertsik
Instrument: horn

© Christian Heindl

 

Schwertsik Kurt

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Eine Windrose für Mauricio 2015 11m
2 Mozart in Moskau - Oper 2014
3 Unterwegs nach Heiligenstadt 2014 5m
4 Choses Vues dans les Jardins Suspendus 2013 15m
5 Musik: Leicht Flüchtig 2012 - 2013 15m
6 Traumstörung 2012 8m
7 Atmen, du unsichtbares Gedicht! 2011 - 2012 22m
8 Chalifa und die Affen - chamber opera 2010 - 2011 20m
9 Eisberg nach Sizilien - chamber opera 2010 50m
10 Fantasia & Fuga 2010 7m
11 Nachtmusiken 2009 25m
12 Die Wahrheit ist, man hat mir nichts getan 2009 15m
13 Herr K. entdeckt Amerika 2008 19m
14 new work 2008
15 Kafka Amerika 2008 - 2009 100m
16 Now you hear me, now you don't 2008 15m
17 Divertimento - für Trompete und Orchester 2007 ~ 25m
18 Ö1 Gstanzln 2007 7m
19 Die Strudelhofstiege - Musik zum gleichnamigen Hörspiel nach dem Roman von Heimito von Doderer 2007
20 Der Mikado oder ein Tag in Titipu 2007
21 The Longest 10 Minutes - for ensemble 2006 12m
22 Compagnie Masquerade - Ein Divertissement für kleines Orchester, einer Idee & teilweise erhaltenen Violinstimme Mozarts folgend 2005 22m
23 Ein Namenloses Streichquartett 2005 20m
24 Hans Christian Andersen - Ballettmusik 2005 1m 30s
25 Liedersammlung - für Streichquartett 2005 8m
26 Mozart, auf und davon - für Kammerorchester 2005 9m
27 Der Schlaf der Gerechten 2004 ~ 15m
28 Fioretti per San Francesco 2003 - 2004 30m
29 Adieu Satie - für Steichquartett und Bandoneon 2002 ~ 20m
30 Equi Libri Stique - für Viola und Tuba 2001 5m
31 Mixed Feelings - A concerto for trombone and Orchestra 2001 23m
32 Picasso - Ballettmusik für Ensemble und Tonband 2001 - 2002 1h 40m
33 Die Welt eine Laute - 11 Epigramme für Bariton und Kammerensemble 2000 ~ 13m
34 Katzelmacher - Oper in einem Akt 2000 - 2002 ~ 1h 30m
35 Lament of the Song of Joy - for string quartet 2000 1m
36 Albayzin and Sacromonte - Zwei Sätze und ein Tangointermezzo für Violine und Orchester 2000 ~ 20m
37 Schrumpf-Symphonie - für Orchester 1999 5m
38 Serenade - für Trompete und Klavier 1999 5m
39 Unter Messing Bäumen 1998 ~ 12m
40 4 Kinder Toten Lieder 1998 ~ 8m
41 Boltenstern Quartett 1998 10m
42 Ganesha Walkabout 1998 17m
43 Die Welt der Mongolen - Oper in drei Akten 1997 ~ 1h 30m
44 Goldilocks and the Three Bears 1997 ~ 35m
45 Kleine Katzenmusik - für einen großen Hundefreund 1997 4m
46 Mond-Lichtung - eine Nacht-partie für Streichorchester 1997 10m
47 Sinfonia - Sinfonietta - Fünf Sätze für Orchester 1996 21m
48 Gastmahl der Liebe - Musik für Tanztheater nach Pasolini's "Teorema" 1996 ~ 1h
49 Abduhenendas mißratene Töchter - Groteske in vier Bildern 1996
50 Andante - für Gitarre 1996 ~ 1m
51 Kanon für 2 Hörner 1996 1m
52 Der Ewige Frieden - eine Operette 1995 2h
53 Möbelmusik - Klassisch - Eine Unterhaltungsmusik für zwei Violinen, Viola und Kontrabass 1994 ~ 12m
54 The Fox & the Magpie - A Divertissement for two voices & four instruments 1994 15m
55 Wake - A little string quartet for David Huntley 1994 ~ 11m
56 Vierhändige Klavierstücke für die ganze Familie - Eine Sammlung angenehm belehrender Stücke für Jung & Alt, speziell für jene, die ihr Taktgefühl testen wollen 1994 ~ 20m
57 Nietzsche - Musik für Tanztheater 1994 ~ 1h 55m
58 Café Museum oder Die Erleuchtung - Oper in zwei Bildern von Wolfgang Bauer 1993 1h 15m
59 Ulrichslegende - Spiel in einem Akt von Richard Bletschacher 1992 25m
60 Uluru - (inmitten der Irdischen Klänge) 1992 12m
61 Baumgesänge 1992 15m
62 Drei späte Liebeslieder 1992 14m
63 Der Herr weis was der Wil - für Sopran und Ensemble 1992 3m
64 Human Existence - für Sopran und Ensemble 1992 3m
65 Singt, meine Schwäne - für Sopran und Ensemble 1992 3m
66 Am Ende steht ein Marsch - für Bläseroktett 1991 21m
67 Mit den Riesenstiefeln - Das Ende der Irdischen Klänge, für Orchester 1991 7m
68 Ich & Du - Vier Lieder nach Gedichten von Mascha Kaléko 1991 10m
69 Es friert zuweilen auch den Geist - Lieder nach Gedichten von Christian Morgenstern 1991 10m
70 Frida Kahlo - Musik für Tanztheater 1991 ~ 1h 30m
71 Baumgesang III - für Streichquartett 1991 ~ 1m
72 Ein empfindsames Konzert - für Kontrabass und Orchester 1989 ~ 16m
73 Die verlorene Wut - Ein Singspiel fürs Fernsehen von Christine Nöstlinger 1989 ~ 50m
74 Neues von Eu-Sirius, - namentlich drei Sonaten und zwei Fugen für Karlheinz Stockhausen zur Unterhaltung 1988 15m
75 Macbeth - Ballettmusik für Klavier vierhändig und Naturgeräusche 1988 ~ 1h 30m
76 Irdische Klänge mit obligaten Pauken - Konzert für Pauken & Orchester 1987 - 1988 20m
77 Das Leben - Acht Lieder für Mezzosopran und keltisches Urhorn auf Gedichte von Robert Walser 1986 10m
78 Gedichte an Ljuba - für Stimme und Klavier nach Gedichten von Peter Altenberg 1986 13m
79 Cinq chansons cryptiques - für Singstimme und Klavier nach Texten von Erik Satie 1985 2m
80 Gute Nacht, Guten Morgen - Acht Lieder für Singstimme und Klavier auf Gedichte von Friederike Mayröcker 1985 10m
81 Strecken & Gähnen - für Solotrompete 1985 1m
82 Der bekloppte Komponist (Le compositeur toqué) - Bouffonnerie musicale (Orchestrierung von K. Schwertsik)) 1984 40m
83 Der Irdischen Klänge zweiter Teil - Fünf Naturstücke für Orchester 1983 16m
84 Hornpostille - Vier Stücke für vier Hörner 1983 ~ 5m
85 ... und was ist dann Friede? - Sechs Lieder nach Gedichten von Erich Fried für Singstimme und Gitarre 1983 ~ 6m
86 Starker Tobak - Eine leichtfertige Kraftkantate für Sopran und sieben Instrumente nach Texten aus österreichischen Tabakwerbungen 1983 5m
87 Iba di gaunz oaman Fraun - Acht Lieder nach Gedichten von Christine Nöstlinger 1983 16m
88 Verwandlungsmusik - (Transformation-Scenes) 1982 21m
89 Blechpartie im neuesten Geschmack - für fünf Blechbläser 1982 11m
90 Fantasy Piece - für Trompete und Klavier 1982 1m
91 Instant Music - für Flöte & Blasorchester 1981 15m
92 Kurze Geschichte der Bourgeoisie - (Die Furie des Verschwindens). Drei Stücke für gemischen Chor nach Gedichten von Hans Magnus Enzensberger 1981 10m
93 Das Märchen von Fanferlieschen Schönefüßchen - Oper in zehn Szenen 1981 1h 5m
94 Irdische Klänge - Symphonie in zwei Sätzen für großes Orchester 1980 15m
95 Ich sein Blumenbein - Elf Lieder nach Gedichten von Ernst Jandl 1980 16m
96 Sotto voce - Gedämpfte Unterhaltung für Flöte, Violine, Violoncello und Gitarre 1980 12m
97 Starckdeutsche Lieder & Tänze - nach Gedichten von Matthias Koeppel 1980 - 1982 28m
98 Konzert für Gitarre & kleines Orchester - Ein schneidiges Konzert 1979 17m
99 Bagatellen - für Klaviertrio in stark wechselnder Laune 1979 11m
100 Epilog zu "Rosamunde" - für Orchester 1978 ~ 12m
101 Tag- & Nachtweisen - im Ton des Mönchs von Salzburg und Herrn Marteins 1978 ~ 14m
102 Moment musical - für Klarinette 1978 1m
103 Kaiser Joseph und die Bahnwärterstochter - Bühnenmusik zu Fritz von Herzmanovsky-Orlandos parodistischem Spiel in einem Akt 1977 ~ 25m
104 Konzert für Violine & Orchester - Romanzen in Schwarztinten-Ton & der geblümten Paradies-Weis 1977 19m 30s
105 Kleine Blasmusik - Fünf kurze Stücke für zwei Trompeten und zwei Posaunen 1977 ~ 6m
106 Wiener Chronik 1848 - Ballett in drei Suiten, entstanden aus der Partitur für "Walzerträume" 1976 ~ 52m
107 Twilight Music - Eine keltische Serenade für Oktett 1976 ~ 14m
108 Walzerträume - Strauß & Strauß ... als das Tanzen noch geholfen hat. Ballett in zwei Akten 1976 - 1977 1h 15m
109 Ur-Faust - Bühnenmusik zu Goethes Schauspiel 1976 ~ 17m
110 6 Stücke für Keltisches Naturhorn 1976 ~ 5m
111 Manchmal vertrödelt Christa S. den Tag - Lieder-Album für eine Schallplatte nach Texten von Richard Bletschacher, Christa und Kurt Schwertsik 1975 ~ 40m
112 ... in keltischer Manier - Konzert für Alphorn in Ges & kleines Orchester 1975 ~ 15m
113 Der lange Weg zur großen Mauer - Oper in zwei Akten nach einem Libretto von Richard Bletschacher 1974 ~ 1h 30m
114 Skizzen & Entwürfe - für Streichquartett 1974 18m
115 Symphonie im Mob-Stil 1971 20m
116 Kurt Schwertsiks lichte Momente - Lieder-Album für eine Schallplatte nach Texten von Richard Bletschacher, H. C. Artmann und Kurt Schwertsik 1971 ~ 40m
117 Musik vom Mutterland Mu - Eine "Rekonstruktion" für elf Instrumente 1970 13m
118 Brautigan Songbook - Liedersammlung für beliebige Besetzung nach Gedichten von Richard Brautigan 1970 - 1971 10m - 20m
119 Da Uhu schaud me so draurech au ... - Sieben Wienerlieder nach Gedichten von H. C. Artmann 1969 12m
120 Draculas Haus- & Hofmusik - Eine transsylvanische Symphonie 1968 11m
121 Österreichisches Quodlibet - für Kammerensemble 1967 15m
122 Blattläuse, Schnecken, Ohrenkreiser - Sammlung kurzer Lieder mit Texten von Richard Bletschacher, Erich Fried, Friedrich Hardekopf 1967
123 Fünf Nocturnes - für Violoncello und Klavier 1966 7m
124 Stückwerk - für Sopran und Kammerensemble nach Gedichten von Walter Zettl 1966 12m
125 Querschnitt durch eine Operette - für Bläserquintett 1966 10m
126 Proviant - für Bläsersextett 1965 4m
127 Fünf Nocturnes - für Klavier 1964 7m
128 Veränderungen - Melodram für Sprecher, Klavier und Projektor von Friedrich Achleitner 1964 30m
129 Eichendorff-Quintett 1964 11m
130 ... für Audifax & Abachum - Symphonie für großes Orchester 1963 - 1970 25m
131 Liebesträume - für sieben Spieler 1962 ~ 18m
132 shâl-i-mâr - Sieben Lieder nach Gedichten von H. C. Artmann 1962 - 1972 13m
133 Eden-Bar Seefeld - für Klavier 1961 6m
134 Salotto Romano - für zwölf tiefe Instrumente (2. Fassung) 1961 5m
135 Streichquartett 1960 12m
136 Trio - für Violine, Horn und Klavier 1960 8m 45s
137 Duo & Double - für Violine und Klavier 1957 7m
138 Sonatine - für Horn in F und Klavier 1952 10m

General Information

Year of Birth:  1935
Date of Birth:  25. June 1935
Place of Birth:  Vienna
Country of Birth: 
Nationality: 

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1955 - 1959

horn player

1958

founder of the ensemble (together with Friedrich Cerha)

1958

ever since horn player, conductor

1962 - 1968

horn player

1965

Wiener Salonkonzerte: founder (together with Otto M. Zykan)

1966

guest lecturer (Riverside)

1968

MOB art & tone ART: founder of the ensemble (together with HK Gruber, Otto M. Zykan)

1968 - 1989

horn player

1979 - 1988

teacher of composition

1988

guest professor (composition)

1989 - 2003

professor of composition

1996 - 1997

composer in residence

2006

Joseph Marx Society: founding member and ever since member of the board

member

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1963
1963

Maly Sal Domu Umdon

1967

Expo

1974

Pro Arte Quartett

1975

Stadttheater Luzern

1978

Detroit Symphony Orchestra

1979

composer portrait ("Keine Wiener Schule", with HK Gruber, etc.)

1980

performance at Wien Modern

1983
1983

TV portrait film

1985

birthday concert

1986

Canadian Piano Trio

1990

portrait concert at an exhibition opening dedicated to Kurt Schwertsik, performance of several works

1993
1996

Philharmonia Gaudi, Mexiko

1998

Orquesta Cuidad de Granada, Auditorio Manuel de Falla, Granada

2000

US-tour, performances in Boston, Miami, etc.

2002

University of Wales, Arts Hall

2003

Bonn Opera House

2005

Netherlands Chamber Orchestra, Concertgebouw

2005

Royal Northern College of Music

2007
2008

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1960

Austrian Culture Institute in Rome: scholarship

1968

culture award

1972

promotional award

1974

Austrian state award

1974

promotional award

1977

recognition award

1980

music award

1992

Grand Austrian State Award

1997

Austrian Medal of Honor

2006

Silver Medal of Honor for Services to the Province of Vienna

2015

Silver Commander's Cross of Honor for Services to the Province of Lower Austria

2017

Golden Medal of Honor for Services to the Province of Vienna

Description of Style

[...] Every new generation wishes to express their concerns. This is why styles change. Since the new generation is convinced that they have finally found the right way of reaching people's hearts, the new style appears to be more progressive. The fact that the same effort lies behind every style is often overlooked. This is why intolerance, disrespect, conflict and fighting have crept up into the field of art.
Before I threw enthusiatically threw myself into all this confusion as a young man, I lived in the delusion of finding answers to my questions in the scholary writings of adults. I soon noticed that society tends to dismiss questions as childish if they have no answer for them.

 

I resisted the repressive and therewith connected effects of conformation: I defended myself with all my physical and spiritual strength from being smothered by society's lethargic acquiescence. I wanted to free myself and all others from mental, spiritual and material constraints. I availed myself of the right to see the works venerated by our culture in a new way. I wanted to unmask the hypocrisy, half-truths and white lies being used to save the detestable status quo. In Zurich's Dadaism I found much of what I had been looking for: exuberance, a lack of respect for stick-on beards, self-mockery, experimentation, and especially rebellion against the bourgeois ceremonial solemnity which legitimates the need for war.
Today I know that I am looking for artists who are Satie, Ives, Schwitters, Wittgenstein and Gandhi in one person. I sought the unity of life and work, an artist for whom work is not a part of his life, but for whom life is also a part of his work. I therefore admire Cage, he is always himself. I am therefore also glad that Cornelius Cardew was a friend of mine, who continued on his path frightened but calm.

 

After so many memories we should end with a look towards the future, and it is best if each looks out for his own! A hint in this regard: I warn everyone against not recognizing their own limits.

 

Kurt Schwertsik (source: Boosey & Hawkes Prospect, Bonn, 1983, S. 8 f.)

Press Reviews

June 2004

A choir piece [Ann.: Fioretti di San Francesco] of this calibre has surely not been written for a long time. It is striking to the untrained ear, yet is composed in such a sophisticated manner, that it would have been recommended as delightful by connoisseurs in Bach's day. Kurt Schwertsik's art proves, from one world premiere to the next, that music rich in content can also be written today, without the need for the listener to attend a course in order to be able to decipher the sounds.

Die Presse (Wilhelm Sinkovicz)

 

June 2003

Schwertsik's fantasy runs riot completely; it tells of Spanish cities, tingling dance music, hand clapping percussion and an enormous portion of southern vitality, without embedding it in the touristy ambiance of curious travelling masses. Rather he remains true to his style and a traditional symphonic flavour pervaded by phrases one has heard once before but which seem newly-created. It effortlessly manages to be entirely inspirational.

Oberösterreichische Nachrichten (Michael Wruss)

 

2003

Schwertsik was able to create an opera which does justice to the themes without wagging a moralizing finger, and which allows suggestive power to unfold while remaining thrilling [...] He wrote extraordinarily lively, complex and humorous music which supports the drama concisely while creating ambiguity.

ÖMZ - Österreichische Musikzeitschrift

 

1993

Schwertsik's music ingeniously and wittily quotes all possible styles [...]

ÖMZ - Österreichische Musikzeitschrift (Christa Höller)