© Wolfgang Seierl

Seierl Wolfgang

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Die Wolke und die Uhr II 2010
2 parent parts 2010
3 Funk 2008
4 Funk II 2008
5 Quadrat 2008
6 Condensing Beckett Pause - für Elektronik 2007 30m 37s
7 Don Giovanni/Introduzione - für Gesang, Cello, Saiteninstrument, Live-Elektronik, Gameboy und Zuspielung 2006 45m
8 Spin - für Kontrabass solo 2006 4m
9 Spin II - for flute, clarinet, violine, violoncello and piano 2006 ~ 4m
10 Streichtrio - für Violine, Viola und Violoncello 2006 ~ 6m
11 Der letzte Tag - for alto, viola and ensemble 2005 ~ 10m 30s
12 Filter - for 6 instruments 2005 - 2006 7m
13 wiatr! - für Elektronik 2005 8m 30s
14 w podrozy - für Viola und Elektronik (Zuspielung) 2005 7m 50s
15 maly - 6 Stücke für Violoncello solo 2005 5m
16 Hofhaymer anders - für Vokalquartett und Elektronik 2005 ~ 40m
17 Godowlia Crossing - for ensemble 2004 3m
18 Symmetries & Asymmetries - for soprano and ensemble 2004 ~ 20m
19 "Guitar Drag" und "A Kind of Raga" 2004 ~ 6m
20 Duo für flora und Antonia - for Violoncello and Piano 2004
21 See saw - für B-Klarinette, Bassklarinette, Sopran- und Tenorsaxophon 2003 ~ 6m
22 Der Dieb des Feuers - für Sopran, Countertenor, Tenor, Bassbariton und Elektronik 2003 ~ 1h 10m
23 Bleu du ciel - für Elektronik 2003 ~ 28m
24 Langer Atem II - Performance über 24 Stunden für Saiteninstrumente, Schlaginstrumente, Stimme und Elektronik 2003 ~ 1440m
25 Schaukel - für Violoncello 2003 ~ 4m
26 Ferne_03 2003 ~ 36m
27 They paint me red - for electronics 2003 ~ 24m
28 fatal error - für Sopransaxofon in B und Violine 2002 ~ 6m
29 Sixpack Minis - für 2 Violoncelli 2002 ~ 8m
30 Symmetries & Asymmetries - for soprano solo 2002 ~ 15m
31 Die blinden Götter - für Countertenor, Tenor, Bass und Elektronik 2002 ~ 50m
32 Krebs - für Lautsprecher 2002 10m
33 Raga - für E-Piano, E-Bass und Elektronik 2002 ~ 10m
34 Mini-Zips III/IV - für 2 Gitarren 2001 ~ 4m
35 Schleierfaden - für Oboe und Gitarre 2001 ~ 6m
36 Aria - for wind-orchestra 2001
37 Primavera - for six voices and electronics 2001 ~ 50m
38 seesaw - für Klarinette in B und Live-Elektronik 2001 ~ 10m
39 blei und kohle II - für Gitarre und Violoncello 2000 ~ 10m
40 blei und kohle - für Klarinette in B, E-Bass und Elektronik 2000 ~ 10m
41 solo zip - for clarinet 2000 ~ 1m 30s
42 IMA - für Gitarre 2000 ~ 7m
43 Schwarzer Peter - für Gitarrenquartett 1999 10m - 15m
44 Vier Räume - for flute, oboe, clarinet and piano 1999 ~ 7m
45 Trio-Zip - für 2 Baßflöten und Gitarre 1999 ~ 8m
46 Duo-Zip - for violin and guitar 1999 ~ 6m
47 Sechs Räume - six rooms - for piano 1999 6m
48 Three Girls - 5 Stücke für Ensemble 1998 ~ 3m
49 Langer Atem - Performance, Klangrauminstallation für Stimme (Tonband) und E-Gitarre 1998
50 Denn Armut ist ein großer Glanz aus Innen... - für 4 E-Gitarren und Stimmen 1998 ~ 24m
51 Aveuglément - music-theatre 1998 ~ 1h
52 Recherche - für Ensemble 1997 ~ 18m
53 Zwei Mini-Zips - für zwei Gitarren 1997 ~ 3m
54 love bade me welcome - für Altblockflöte, Violine, Tenorgambe und Cembalo 1997 ~ 7m
55 Grab und Mond - für Männerchor 1996 4m
56 Petite Pièce - für Harfe solo 1996 3m
57 Signal - für drei Trompeten 1996 2m
58 dissoudre - for flute solo 1996 6m - 9m
59 Wegloses Land 1996 12m
60 ARPS - for chamber ensemble 1995 18m
61 Sur un théme de L. W. - für Gitarre 1995 ~ 5m
62 Denn Armut ist ein großer Glanz aus Innen ... - für vier Tonbänder und eine Darstellerin 1995 24m
63 Musik zur Installation "Armut" - für E-Gitarre und vier Violoncelli 1995 24m
64 Musik zu "Frühstück im Grünen" - für fünf Tonbänder 1994 ~ 16m
65 zu Hamlet - für Flöte, E-Gitarre und Tonband 1994 ~ 15m
66 Kabel - für Piccolo, Posaune, Tuba, Viola und große Trommel 1994 ~ 13m
67 Sieben kleine Übungen für die Gambe 1994 ~ 5m
68 Qualt - für gemischten Chor a cappella 1994 6m
69 Hammer - für Saxophonquartett 1994 ~ 12m
70 Zen-Stücke - für Gitarre 1994 ~ 8m
71 Fünf kleine Duos für zwei Violinen 1993 ~ 5m
72 to the ground - für Elektrogitarre und vier Tonbänder 1993 ~ 10m
73 Karnak - oder die Zwischenraumverbindung 1993 ~ 7m
74 Cendres - für Baßquerflöte, Baßklarinette, Viola und Violoncello 1993 ~ 9m
75 Sechs kleine Stücke für Gambe und Klavier 1993 10m
76 to the ground - für vier Elektrogitarren und große Trommel 1993 ~ 10m
77 Alles was Flügel hat fliegt 1993 ~ 4m
78 Sieben Haikus - für gemischten Chor a cappella 1992 ~ 5m
79 Archipel - für Schülergruppen 1992 ~ 10m
80 Fünf kleine Stücke für Gambe 1992 ~ 5m
81 Ferne - for violin solo 1992 ~ 10m
82 Sonatina für Gitarre solo 1991 ~ 5m
83 Foliaveränderungen für Gambe 1991 ~ 6m
84 Oktett für Trompete, Horn, Posaune, Tuba, Violine, Viola, Violoncello und Kontrabass 1990 ~ 9m
85 Weißt du, ob es noch weit ist - for piano 1990 ~ 9m
86 Agneau - für Orgel und Tonband 1990 ~ 10m
87 Quintett für Sopran, Flöte, Horn, Violoncello und Gitarre 1990 ~ 7m
88 ruptures - for oboe, clarinet and tape 1989 5m 17s
89 Der Mond ist eine Abwesenheit - für Sopran und zwei Gitarren 1989 ~ 9m
90 Tau - for flute, piccolo, vibraphone, celesta and piano 1989 ~ 6m
91 Musik zu "pink lady" und "black painting" - (Tanzperformances) für Tonbänder 1989 ~ 25m
92 ruptures a - Fassung für Trompete, Posaune und Tonband 1989 5m 17s
93 ruptures b - Fassung für 2 Gitarren und Tonband 1989 5m 17s
94 Trio für Violine, Viola und Klavier 1988 ~ 5m
95 ein iblis - für Chor nach Gedichten von H. C. Artman 1988 ~ 9m
96 Kegel II - für Orchester 1988 ~ 9m
97 Kegel I - for orchestra 1987 ~ 9m
98 il pleut - for two guitars 1987 ~ 10m
99 Vier Stücke für Chor nach Gedichten von Paul Verlaine 1987 ~ 12m
100 Blätter - for guitar 1987 ~ 5m
101 Streichquartett 1986 ~ 15m
102 Vorspiel und Verwandlung - für Streicher und Schlagzeug 1986 ~ 18m
103 Rooms - for soprano and flute 1986 ~ 7m
104 Trio für Flöte, Oboe und Klarinette 1985 ~ 7m
105 Sonate für Violine und Klavier 1985 ~ 15m
106 plötzlich ging die sonne aus - for mixed choir a cappella 1985 ~ 7m
107 Schwarzer Peter - für Flöte, Viola und Klavier 1985
108 Sechs Stücke für Klavier 1984 ~ 5m

General Information

Year of Birth:  1955
Date of Birth:  6. June 1955
Place of Birth:  Vienna
Nationality: 

 

Born in Vienna in 1955, Wolfgang Seierl works as a freelancer in Salzburg and Vienna. He studied painting at the Academy of Fine Arts Vienna, guitar at the University for Music and the Performing Arts Vienna and composition at the University Morzarteum Salzburg. He received his diplomas in 1977, 1982 and 1987.  Seierl has received numerous scholarships, prizes and awards for his compositions and sculptural work.

 

He has been commissioned to compose for: ORF, International Mozarteum Foundation, Austrian Ensemble for Contemporary Music, Arbos - Company for Music and Theatre, Ensemble Kreativ, Ensemble Music On Line Vienna, Duo Gitolino, Blockflötenensemble Wien, Kontra-Trio/Zürich, International Paul Hofhaymer Society Salzburg, Ensemble reconsil Wien and Ensemble Kontrapunkte, and many others. Performances in Austria and abroad, such as in Germany, France, Poland, Turkey, Japan, USA and Argentina. CD recordings, numerous radio recordings and several Zeitton portraits by the Austrian Broadcasting Corporation.

 

Performers of his music include: Benjamin Schmid, violin, HK Gruber and "die reihe", ORF Choir with Erwin G. Ortner, Mozarteum Orchestra, directed by Hans Graf, Österreichische Ensemble für Neue Musik, Hear-Ensemble/Budapest, Ensemble Music On Line Vienna, Judith Kopecky, and Ensemble Kontrapunkte with Peter Keuschnig. Music publishers of his works include: Musikverlag Doblinger, NÖ-Edition, Edition NN, Universal Edition and Musikverlag Trekel, Hamburg.

 

As a musician he has performed in Austria, Germany, Switzerland, France, Poland, Turkey, Tunisia, Japan and the USA. Wolfgang Seierl initiated, organizes and manages the ARGE Composers' Forum Mittersill project "einklang" and the "ein klang_records" label. In addition to his concerts and composition-related activities, he has organized numerous exhibitions and projects as a visual artist (painting, graphic art, room installations, conceptual works).

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1973 - 1974

painting

1973 - 1982
1973 - 1982
1973 - 1982

music education

1982 - 1987

composition

1985 - 1986

choir composition workshop

1986

International Composers' Workshop

1987

diploma in composition

1988

International Summer Academy

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1977 - 1987

music educator in Vienna and Salzburg

1987 - 1989

projects in Berlin, Paris and New York

2000 - 2002

ISMEAM - International Summer Meeting for Electroacoustic Music, participation

2004

realization of the project "dahoam"

2006 - 2007

concert- and study-trips

seminars and workshops

management of the label, together with Hannes Raffaseder

member

Cone Quartet and Cone_3: member

member

organization and management of the composer's forum "einklang" together with Hannes Raffaseder

president

member: Ensemble Vermeer, Salzburger Gitarrenduo, duos with Gabriele Stupka and Vasile Marian

art exhibitions of his works in Austria, Germany, Japan, France, Switzerland, etc.

freelance composer, guitarist, visual artist (painting)

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1986

Composition Workshop: composition award

1987

composition award

1988

work scholarship

1989

promotional award

1989

promotional award

1990

recognition award

1991

culture award (Saalfeldener Musiktage)

1992

recognition award

1993

scholarship

1993

one-year scholarship

1996

work scholarship

1997

promotional award

1999

one-year scholarship

2003

state scholarship for composition

2004

promotional award for the realization of the project "dahoam"

2004

artist in residence

2004

study trip to India and USA

Description of Style

Wolfgang Seierl composes in a thoughtful, testing and doubting manner. He philosophizes and discusses tensions. Abstract signs and patterns of lines and colors characterize Seierl's sensitive works. These are snapshots that stand for a powerful world of feelings and a large capacity of experience.

 

Traude Hansen, in: Künstlerlexikon, ORF 1990

 

The locating and solving of compositional problems in my work is a consequence of coming to terms with problems of everyday life, of thinking, feeling and experiencing. I trace the complex and contradictory movement and thinking processes, always seeking to phrase the unfathomable, the ambiguous and the complex. Musically I try to achieve complexity with the simplest means. The results are concentrates of overlaps, overlays, and non-systematic orders, made understandable.

 

Wolfgang Seierl, 1994

 

Press Reviews

2001

A Sacre du printemps for louder, accurately tuned voices and electronic vitamin dosages from a well-sorted drawer of sound.

Der Standard (Peter Cossé)

 

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Commissioner of (Composition)

Dedicatee of (Composition)

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