Johann Sengstschmid
Registered as:

Sengstschmid Johann

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Processionarium solemne für Orgel 1996 ~ 12m
2 Übergangskadenz zum 3. Satz des Konzerts in D für Violine und Orchester, op. 61 - (Ludwig van Beethoven) 1996
3 Klangreihen-Rhapsodie für Violine solo 1995 ~ 10m 30s
4 Kadenzen (Eingänge) zum Konzert für Violine und Orchester, op. 18 - (Alexandre-Joseph Artôt) 1995
5 Plus Lucis - Rhapsodie für Viola und Klavier 1993 ~ 14m 30s
6 Kadenzen und Eingänge zum Konzert in D für Flöte und Orchester, KV 314 - (Wolfgang Amadeus Mozart) 1991
7 Suite für Saxophonquartett 1990 ~ 12m 25s
8 Kadenzen und Eingänge zum Konzert in C für Oboe und Orchester - (Joseph Haydn) 1989
9 Kadenzen und Eingänge zum Konzert in C für Oboe und Orchester, KV 314 - (Wolfgang Amadeus Mozart) 1989
10 Kadenz zum 2. Satz des Quartetts in F für Oboe, Violine, Viola und Violoncello, KV 370 - (Wolfgang Amadeus Mozart) 1989
11 In nomine ... - Meditation über die allerheiligste Dreifaltigkeit 1986 ~ 12m 30s
12 In dieser Zeit - Kirchenlied 1986 2m 40s
13 Kadenzen und Eingänge zum Konzert in B für Fagott und Orchester, KV 191 - (Wolfgang Amadeus Mozart) 1986
14 Kadenz zum 1. Satz des Konzerts in F für zwei Fagotte und Orchester - (Johann Baptist Vanhal) 1986
15 Pannonische Skizzen 1984 ~ 11m 15s
16 Kirchensonate für Violine, Fagott und Klavier 1984 ~ 19m 30s
17 Erinnerung an Windhaag - Klavierstück 1981 ~ 3m 15s
18 O Maria, sei gegrüßt 1981 ~ 5m 30s
19 Kadenzen zum 1. und 2. Satz des Konzerts in A für Violine und Orchester - (Michael Haydn) 1981
20 Festfanfare - (halblange Fassung) 1980 ~ 50s
21 Duo liturgico 1980 ~ 29m
22 Kranichzug vor dem Fujiyama - Tonbild nach Nagasawa Rosetsu 1980 ~ 5m 20s
23 Lento cantabile - für Violoncello und Klavier 1979 - 1985 ~ 3m 50s
24 Pange lingua (Preiset Zungen) 1975 6m
25 Zwischen gestern und morgen - Konzertstück für Blasorchester 1975 ~ 8m 10s
26 Der Engel des Herrn - Eine musikalische Meditation zum Angelus Domini 1974 ~ 12m
27 Monolog für Klavier - in paraphoner Manier 1973 ~ 3m 35s
28 Metamorphose einer chinesischen Melodie - Klavierstück 1973 ~ 4m 50s
29 Festfanfare - (Kurzfassung), Kennmotiv 1971 ~ 10s
30 Festfanfare - (lange Fassung) 1971 ~ 2m
31 Rondo - für Horn solo oder ein anderes Blasinstrument solo 1971 ~ 4m 50s
32 Impromptu für Harfe 1971 ~ 4m 40s
33 Gruß an Walter Sachs - Klavierstück 1971 ~ 4m 20s
34 Suite für ein Holzblasinstrument 1970 ~ 13m
35 Kleine Festmusik für Bläser 1969 ~ 9m
36 Vier Stücke für vierstimmigen Bläserchor 1967 ~ 5m 30s
37 Scherzo für Blockflötenquartett 1967 ~ 6m 30s
38 Capriccio für Orgelpedal 1966 ~ 4m 30s
39 Auftrag und Inbild - Liederzyklus 1965 ~ 14m
40 Andante I - (vor einer Ankündigung oder dergleichen) 1965 ~ 0m 30s
41 Andante II - (nach einer Ankündigung oder dergleichen) 1965 ~ 0m 15s
42 Festfanfare 1964 ~ 0m 50s
43 Zwölf Rubato-Stückchen 1964 ~ 10m 30s
44 Ave regina caelorum 1963 ~ 5m
45 Du edle Lilie 1963 ~ 4m
46 Missa Adoramus Te 1963 ~ 30m
47 Erkühn dich, junger Christ 1962 45m
48 Sieben kleine Klavierstücke in Spiegelform 1962 ~ 10m 30s
49 Sechs Intraden oder Interludien für Bläser 1962 ~ 8m 30s
50 Rosette zu zwei Stimmen 1962 ~ 14m
51 Tricinium 1962 ~ 13m
52 Quadruplum für Streichinstrumente 1961 ~ 8m 30s
53 Quintett für Flöte, Violine, Viola, Violoncello und Harfe - Harfenquintett 1961 ~ 16m 30s
54 Blüh auf, gefrorner Christ 1961 ~ 6m 30s
55 Ave Maria 1961 ~ 6m
56 Zwölf Etüden für Klarinette 1960 ~ 24m
57 Rosette für Violine und Klavier 1960 ~ 6m 30s
58 Rosette zu drei Stimmen 1960 ~ 22m
59 Intrada für vier Bläser 1960 ~ 1m
60 Fünf Kanons für drei Blasinstrumente 1959 9m
61 Symphonische Festmusik in einem Satz 1959 ~ 27m
62 Vortragsstück für Violine solo 1959 ~ 1m 45s
63 Rosette zu zwei Stimmen 1959 ~ 21m
64 Vortragsstück für Violoncello solo 1959 ~ 2m
65 Kanons - für verschiedene Gelegenheiten
66 Romanze für Violine und Cembalo ~ 5m 30s
67 Fanfare für 3 Trompeten ~ 0m 30s
68 Fanfare für 5 Trompeten ~ 0m 15s
69 Fanfarenstoß für 3 Trompeten ~ 10m
70 Fanfarenstoß für 3 Trompeten ~ 0m 15s
71 Meditation ~ 5m

General Information

Year of Birth:  1936
Date of Birth:  16. July 1936
Place of Birth:  Steinakirchen am Forst
Country of Birth: 
Nationality: 

Johann Sengstschmid taught from 1987 to 1997 at the Graz Music Academy and composed over 50 works, mostly chamber, vocal and sacred music. His works are based on the theory of tone rows, one of Sengstschmid's teachers Othmar Steinbauer (1895 - 1962) developed the twelve-tone theory, which harmonies originate from the tarnished-consonant respectively mild-dissonant sounds of Josef Matthias Hauer and which Sengstschmid advanced with the discovery of the principle of parallel tone rows.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1946 - 1950

scholar and choirboy

1950 - 1955

Bundeslehrerbildungsanstalt St. Pölten: school leaving examination

1958 - 1960

choir conducting

1958 - 1960

music director

1958 - 1961

special tutorial in tone row composition (Othmar Steinbauer)

1958 - 1962

private lessons: tone row composition

1961

composition theory (Alfred Uhl)

1986

master of arts

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1955 - 1957

elementary school teacher

1957 - 1958

Chillon College, Glion sur Montreux: teacher and educator

1960 - 1961

Volksschule Traisen: elementary school teacher

1961 - 1962

elementary school teacher

1962 - 1965

Volksschule St.Pölten-Spratzern: elementary school teacher

1965 - 1968

Bundesgymnasium St. Pölten: music education

1968 - 1987

Gymnasium der Englischen Fräulein in Bamberg: music teacher

1969

lectures and courses in Austria and abroad on the themes "Hauer's twelve-note music" and "Tone row composition"

1971

International special seminars: introductory lecture on the tone row theory

1971

lectures

1982 - 1984

University Bamberg: teacher

1986

teacher for aural training

1987 - 1997

position for musical training, introduction to practical music theory, aural training and rhythm training

1992 - 1993

seminar for twelve-note technique and tone row composition

1997

retirement

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1961

award

1964

promotional award for outstanding achievements in the areas of music

1969

promotional award

2005

Golden medal for services to the province of Lower Austria

2006

Medal of the City of St. Pölten

Description of Style

The guideline of my work is the principle of Mozart, good music should both address normal listeners of the common people as well as experts. Therefore, I avow myself in my compositions to a ear-friendly world of chords: my teacher Othmar Steinbauer (1895-1962) developed the theory of tone rows from Josef Matthias Hauers (1883-1959) tarnished-consonant respectively mild-dissonant twelve-tone harmony - a twelve-tone composition theory in the range of counterpoint and harmonics - which I contributed to with some discoveries - here I want to for example name the encountered principles of parallel tone rows.

Johann Sengstschmid, 1991

Teacher of (Person)