Helmut Sonderegger

Sonderegger Helmut

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Vater unser 2012
2 Erinnern an - Einstehen wie - CARL LAMPERT 2011
3 processio 2011
4 Triptychon "An Maria" 2010
5 Triptychon "An Maria" 2010
6 Selig seid ihr 2010
7 Credo 2008
8 Pater noster 2008
9 Vorspiele zu drei Psalmvertonungen 2008
10 Alleluja 2006
11 Triptychon "An Maria" 2005
12 Salve Maria 2004
13 Siegelspiele 2004
14 Erbarm dich, Herr 2003
15 Herr, wann??? 2003
16 Amen-Halleluja 2003
17 Gioia 2001
18 B-A-C-H - Klang(t)räume 2000 - für Orgel 2000
19 Hörgedanken - für Bariton, Harfe, Cello, Blockflöte und Klarinette 1999
20 Ludium für Klavier zu vier Händen 1996
21 daß andere Zeit wird! - für gemischten Chor, kleinen Männerchor und Orgel 1994 11m
22 Drei Stücke für Klarinettensextett 1990 5m
23 BLA-SPI-SIN - Blasingphonietta für gemischten Chor und Blasorchester 1988 10m
24 Intonation - für gemischten Chor 1988 4m
25 Igel und Agel - für gleiche Stimmen 1987 3m
26 Vier Bagatellen zwischen Ernst und Heiter - für zwei Blechbläserquintette 1987 8m
27 Das ästhetische Wiesel - für gemischten Chor 1986 3m
28 Das Perlhuhn - für gemischten Chor 1986 3m
29 Besinngliche Mantate - für Männerchor 1986 3m
30 Passacaglia für Orgel 1985 16m
31 Wie Jesus gestorben und auferstanden ist - Introitus für gemischten Chor 1985
32 Carmen saeculare 1985 - für gemischten Chor und Tonband 1985 14m
33 Salve Maria - für Sopran, Alt und Instrumentalensemble 1984
34 Messe - für zwei Chöre und Orchester 1983
35 Trio für Bratsche, Violoncello und Kontrabass 1982
36 Quintett für Schlaginstrumente 1982 10m
37 Fantasia per organo 1982 13m
38 Ein Liebeslied - für 3 gemischte Stimmen 1981
39 Nun danket alle Gott - Psalm für Orgel und gemischten Chor 1980 5m
40 Christ ist erstanden - für gemischten Chor 1979
41 Trio für Flöte, Klarinette und Fagott 1978 3m
42 Drei kleine Stücke für Flöte und Fagott 1978
43 Freundschaft - für gemischten Chor 1978
44 O Heiland reiss die Himmel auf 1978

General Information

Date of Birth:  20. August 1951
Place of Birth:  Feldkirch
Region of Birth: 
Country of Birth: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1970

school leaving examination at the BG Bregenz

1970 - 1979

studies in music education, history and musicology: graduation with teacher's degree in music education and history

1978 - 1983

studies in composition: completion with a matriculation-examination

1986

postgraduate studies in music education at the Mozarteum Department 10, Music Education in Innsbruck

1994

PhD at the Mozarteum with an empirical work about instrumental tuition at music schools: "Der Instrumentalunterricht im Spannungsfeld soziokultureller, pädagogischer und biographischer Bedingungen: Beweggründe für den 'Lernabbruch' an Musikschulen. Eine statistische Studie als Grundlage für prospektive kulturpolitische Schlussfolgerungen am Beispiel der Musikschulen in Vorarlberg."

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1974 - 1982

teaching position for music education, piano, organ, flute and recorder at the BORG Feldkirch and at the music school Walgau

1979

teaching position for ear training and music theory, introduction to scientific work techniques, vocal training, vocal ensemble, piano (compulsory)

1996

General didactics of instrumental lessons

1996

publication of the book "Beweggründe für den 'Lernabbruch' an Musikschulen. Eine empirische Studie über den Instrumentalunterricht in Vorarlberg"

choral conductor, organist and composer

participation in the music committee of the Choral Association Vorarlberg and initiator of the sight-singing-courses "Singing from sheets"

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)
1985
2000

commission for the Bach-memorial-year

2010

Catholic Church Vorarlberg

2011

Catholic Church Vorarlberg

2011

Catholic Church Vorarlberg

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
2000

AGEC (Union of European Choral Federations): Composition Prize 2000

Description of Style

Cantabile and polyphony are the predominant basic elements of my musical thinking. I have not yet developed a "style", each musical task provokes its own tonality and its own particular material containment. I'm not a sound experimenter, not a neo-romantic, I agree not to fashions, and my musical path is determined by the specific challenges of an idea or commission.

 

Helmut Sonderegger, 1994

Teacher of (Person)

Contact, Links