Courtesy of Ulf-Diether Soyka ©

Soyka Ulf-Diether

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Zwischentöne - for clarinet and guitar 2009 6m 50s
2 Kammersonate - für Trompete (Bb) und Klavier 2006 ~ 12m 30s
3 Fabel - for oboe and piano 2006 ~ 4m 30s
4 Klosterneuburg Suite 2006 ~ 17m
5 Konzert für Violine und Orchester Nr. 2 2006 ~ 31m
6 Microtones for Microchips 2006 ~ 1h 5m
7 ERHÖRTE I 2006 ~ 5m 30s
8 Mikrotonales Choralvorspiel zu "O Haupt voll Blut und Wunden" 2006 ~ 6m 30s
9 A-H-S-Bestechungsversuch - (für Julies gute Note) für zwei Gitarren 2004 ~ 1m
10 Drei Miniaturen - für Klavier 2004 ~ 5m
11 Stabat mater - für 2 Soprane, Alt, gemischten Chor und Orgel 2003 12m
12 Pater noster - für Bariton und Streichquartett 2003 6m
13 Symphonie in C-Dur 2003 - 2004 ~ 55m
14 Chibi-Song - für Klavier 2003 ~ 2m 30s
15 Tanz ohne Schritte 2003 ~ 3m
16 Perchè muori - für 6-stimmigen gemischten chor a capella, aus Laudes 2002 4m
17 Konzert für Horn (in F) und Orchester 2002 23m
18 Vertriebene Lieder - für Sopran und Klavier nach Texten von Theodor Kramer 2002 20m
19 Vier Haiku-Lieder - nach Texten von Winfried Bauernfeind 2001 3m
20 Drei tierische Chöre - für vierstimmigen gemischten Chor 2001 7m
21 Leyla - Zweisprachige Oper nach einem Märchen aus Azerbaijan 2001 - 2002 1m 30s
22 Es ist was es ist - Text von Erich Fried 2001 ~ 3m 33s
23 Missa Ave Maria 2000 ~ 43m
24 Mit Jesus auf dem Weg sein - Geistliches Lied für Sopran und Klavier 2000 3m
25 Phantasy - für Horn (F) und Klavier 2000 6m 30s
26 5/8-Sonata - for Flute (or Recorder) and Piano 2000 10m
27 Traumtanz - für Blockflöte und Klavier 2000 2m 30s
28 Es kommt ein Schiff geladen - Bearbeitung für vierstimmigen gemischten Chor 2000 3m
29 Nun freut euch, ihr Christen - Bearbeitung für vierstimmigen gemischten Chor 2000 3m
30 Chorsatz "Und läg in tiefster Ferne" - für vierstimmigen gemischten Chor 2000 3m
31 Legende - für Violine und Klavier 2000 ~ 6m
32 Fantasie - für Sopran-Blockflöte und Klavier 1999 4m
33 Soundcheck - für Violoncello und Klavier 1999 6m
34 Palpitatio Digitalis 1998
35 Fünf Kafkaneseken - für Singende Säge und Violoncello 1998 8m
36 Drei Lieder - nach Texten von Ilse Pauls für Tenor und Klavier 1998 6m
37 Ganz private Beichtkantate - für gemischten Chor, Baß-Solo, Violine, Klavier, Text von P.Dr.Jürg Müller 1998 16m
38 karfunkels harlekin 1-3 - Lieder nach Texten von Elisabeth M. Augustin 1997 ~ 5m 5s
39 PSIchose - für Horn (F) und Klavier 1997 6m 30s
40 Ave Maria - für Sopran und Orgel 1997 7m
41 Fünf Mini-PSIchosen - für 2 Oboen, Englischhorn und Fagott 1997 - 1998 9m 30s
42 Solosonate für Violine 1997 - 1998 16m 30s
43 Another time - Jazzballade 1997 2m
44 Ferrosonanzen 1997 - 1998
45 Psichosenwalzer - für Klavier 1996 5m
46 Fünf Motetten - nach Gebeten des Hl. Augustin und des Hl. Ignatius von Loyola für vier- bis sechsstimmigen Chor 1996 12m
47 Vier Arien aus TERPSICHORE 1996 15m
48 AMA-Menü 1995 - (kulinarische AMA-Suite) für zwei Cembali 1995 7m 30s
49 Konzert für Querflöte und Streichorchester - Septimale Relationen für Bijan Khadem-Missagh 1995 12m
50 Tänze aus TERPSICHORE (Wiener PSIchosen aus R.P.) - Sieben Tänze für großes Orchester 1995 20m
51 PSIchosen - für Quintett 1995 7m
52 Terpsichore - Komische Oper in zwei Akten 1995 - 1999 ~ 4m
53 Dreizehn Psichosen - für Klavier (Skizzen für R. P.) 1994 40m
54 Konzert für Violoncello und Orchester 1994 14m 30s
55 Streichquartett Nr. 3 1994 7m 20s
56 Nun bitten wir den Heiligen Geist - Choralvorspiel (zu GL 248) für fünf Blockflöten 1994 3m 30s
57 Traum - Lied für hohe Stimme und Klavier nach Text von Otto Vicenzi 1994
58 Konzert für zwei Violinen und Orchester 1993 17m 30s
59 Streichquintett 1993 15m
60 Austriaca (wirklich sagenhafte Neue Wiener Tanz') - für Altblockflöte und Altzither 1993 ~ 18m
61 Veni Immanuel - Geistliche Arie für Sopran und Violoncello 1993 10m
62 Nächtliches Gebet - (Du allein kannst alles geben) sechsstimmiger Kanon in der Sekund für gemischten Chor a capella 1993 ~ 4m
63 Morgengebet - (In Gottes Namen stehen wir auf) für fünfstimmigen Chor a cappella 1993 2m 30s
64 Zwiefacher - für Klavierschüler 1992 2m 30s
65 Binnenweisen - Sinfonietta concertante für Viola und Bläserensemble 1992 15m 30s
66 Konzert für Klavier, Blechbläser und Orchester 1992 20m
67 Legende - für vier Blockflöten 1992 4m
68 Bio-Life-Signation - für 4 Hörner in Es-Natur 1992 1m
69 Fünf Anklänge - für Klavier 1991 11m 30s
70 Konzert für Violine und Orchester 1991 17m
71 Fünf kleine Stücke - für Streichorchester 1991 17m
72 Neue Wiener Tanz' - Oktett in einem Satz 1991 15m
73 Seesternreigen - für Violine solo 1991 5m
74 Trio - für Blockflöte, Violoncello und Klavier 1991 10m
75 St.-Leopold-Messe - für Priester (liturgische Gesänge), Kantor, Volk, Orgel, Chor, 4 Soli und Orchester 1991 17m
76 Pfingstoratorium - (Erster Teil: Vom Geist des Heiles) für Chor, 4 Soli, 8 Chorsoli und Orchester 1991 - 1992 1h 13m
77 Die Vielgeliebte - Zwölftonoperette in zwei Akten 1991 ~ 2h
78 Suite für Streichorchester 1991 17m
79 Das Idol. Tanzspiel - nach einem Sujet von György Sebestyen 1990 45m
80 Klaviersonate - (Australische Sonate) 1990 34m 30s
81 David darf nicht wissen, daß er König ist - Oper in vier Akten 1990 ~ 4h
82 Noch seufzen die Seelen - Solosonate für Orgel 1989 34m 5s
83 Septimen-Toccata 1989 4m 30s
84 Hymne Anesytiers - für vierstimmigen gemischten Chor 1989 4m
85 Wiegenlied - für Fabian für Klavier solo 1989 2m 30s
86 Festival Psalms - Drei Sätze für Soli, Chor und Orchester 1989 33m
87 Zwölf-Ton-Rumba - für Raoul. Auftragskomposition für Violine und Klavier 1988 5m
88 Streichquartett Nr. 2 1988 17m
89 Der 80. Psalm - für vierstimmigen gemischten Chor a cappella 1988 10m
90 Chiromantische Konzertetüden für Klavier - Drei Septimenetüden 1987 6m
91 Konzert für Klavier und Orchester 1987 37m
92 Festfanfare - für 2 Trompeten, Horn und Posaune 1987 30m
93 Festfanfare I - für Trompete, 2 Hörner und Posaune 1987 30m
94 Marienmysterien - Einfaches Orgelbuch zur Meditation 1987 33m
95 Endzeitmusik - Neuzeitliches Orgelkonzert 1986 11m 30s
96 Konzert für Schlagzeug und Orchester 1986 15m
97 Festmusik - für Horntrio in 99 Takten 1986 4m
98 Einfache Messe - nach Texten der Bibel und von Renate Lerperger für Kantor, Chor, Volk und Orgel 1986 ~ 17m 30s
99 Gloria - (Vinzenz Goller), Bearbeitung für vierstimmigen gemischten Chor, Orgel und Vorsänger 1986 3m 30s
100 Malya - Oper in zwei Akten 1986 2m 30s
101 Schwarzweiße Miniaturen - Zwölf Kinderbilder am Klavier 1985 19m
102 Hirtenmusik - für 3 Blockflöten 1985 3m
103 Verwunschene Liebe - Neun Lieder nach Texten von Renate Lerperger 1985 19m
104 Ballade - für Gitarre und Streicher 1985 8m 30s
105 Kleine Morgenmusik 1985 9m
106 Klaviertrio 1985 17m
107 Abendmusik - für drei Blockflöten 1985
108 Die Agneslegende - Ballade für Chöre, Soli, Sprecher und 15 Instrumente nach Texten junger Dichterinnen 1985 25m
109 Drei ganz leichte Volksliedsätze zu Weihnachten - für Sopranblockflöte, 2 Alt- und 1 Tenorblockflöte 1984 4m 30s
110 Maria durch ein Dornwald ging - Volksliedbearbeitung für Altblockflöte, 2 Violinen, Viola und Violoncello 1984
111 Sommertraum - für vierstimmigen gemischten Chor a cappella 1984 7m
112 Yesterday-Variationen - Kleine Führung durch die Musikgeschichte für Violine und Klavier 1984 20m
113 Vier Lieder nach Texten von Else Lasker-Schüler 1984 13m
114 Introduktion - Ballettouvertüre 1984 6m
115 Lilo und der Wassermann - Märchenballett 1984 21m
116 Feiertagsserenade - für Querflöte, Gitarre, 2 Violinen, Violoncello 1984 6m
117 Solosonate für Altblockflöte 1984 7m
118 Kinderspiel - für Altblockflöte und Gitarre (Harfe evt. Klavier) 1984 5m
119 Drei Duos - für Gitarre und Violoncello 1984 11m
120 2. Bläserquintett 1984 5m 30s
121 Fata morgana - für Querflöte solo 1984 6m
122 Die Geburt Jesu - für dreistimmigen Oberchor und Sprecher 1984 3m 30s
123 O Tannenbaum - du trägst ein grünes Kleid 1984 1m 30s
124 Die Schule im Schlaraffenland - für Schulchor 1983 4m
125 Sunbird - für Schulchor und Klavier, Violine, Violoncello und Schlagzeug 1983
126 Die Hexe - für Schulchor 1983 6m
127 Lieder - nach eigenen Texten (Urlaub, Auto, Geld) 1983 9m
128 Schulmädchenlieder - Sieben Liebeslieder nach Gedichten aus dem Schulheft von Gunthild Knoll 1983 15m
129 Blockflötensextett 1983 10m
130 Romanze - für Violoncello und Klavier 1983 10m
131 Drei Madrigale - nach Texten von Friedrich Sacher und Marianne Haitinger 1983 6m
132 Klavierstück II 1982 7m 45s
133 Bright Star - Weihnachtslied für Schulchor und Klavier 1982
134 Imitation - für Altblockflöte und Querflöte 1982 2m 30s
135 Sonate für Violine und Klavier 1982 16m
136 Fünf Gutenachtstücke - für zwei Gitarren 1982 5m
137 Intonationes - Vier Duos für Viola und Violoncello 1982 5m
138 Sieben Miniaturen - für Altblockflöte und Klavier 1982 8m
139 Fantasie für Tenorblockflöte und Klavier 1982
140 Querflötenquintett 1982
141 opus 2/17 - Intonationes - Fassung für 3 Posaunen 1982
142 Bathmos. Ballettmusik - in einem Satz nach einer Sage aus dem Dunkelsteiner Wald 1981 19m
143 2. Konzert für Saxophon und Orchester 1981 18m
144 Archaiotropia - für Posaune, Schlagzeug, Violine, Violoncello und Querflöte 1981 9m
145 Elegie - für Altblockflöte, Violine und Viola 1981
146 Trauermusik für Wolfgang - für 2 Violinen 1981
147 Rührstück I - für Blockflöte, Gitarre, Violine und Klavier 1981
148 Variationen über einen Zwiefachen 1981
149 Streichquartett Nr. 1 1981
150 Denn Herr, die großen Städte - Motette für 16-stimmigen gemischten Chor 1981
151 Salve Regina - für Knabenchor und Orgel 1981
152 Morgenmusik 1980 - 1981
153 Klavierstück I 1980 9m
154 Konzert für Saxophon und Orchester 1980
155 1. Bläserquintett - mit Saxophon 1980 16m
156 Streichtrio 1980
157 Stadtgesang 1980
158 Vibramente - für Schlagzeug und Blechbläser 1979
159 Klavierquintett 1979
160 Vier Lieder für Mezzosopran und Klavier 1978 10m
161 Musik für Klavier und Kammerorchester 1978
162 Blockflötenkonzert - für 30 verstimmte Blockflöten, Streicher und Schlagzeug 1977
163 Anmerkungen zum Unverstandenen - Gagaku-Variationen 1977
164 Mini-Psichosen - für Klavier 5m 30s
165 Fünf mysteriöse Sekundentänze - für Klavier ~ 4m 10s
166 Romantische Illusionen - über ein Thema von Paolo Conte (Max) 15m
167 Return - für Altblockflöte und Klavier 3m
168 Romantic Mashines - Traisen-Trio für eine Absaugungsanlage, ein Bohrwerk, einen Transportwagen, die Fittingsverpackung etc. sowie die Wiener Instrumentalsolisten 13m
169 Amerikanische Suite - Achteinhalb Tanzparodien für drei Cowboy-Schalmeyen 12m
170 Tänze aus Österreich - für Klavier zu vier Händen
171 missa confort@mini - für gemischten Chor, Soli, Kantor, Schola Orgel und Orchester 26m
172 Requiem (opus 1/17) mit Consoltation (opus 1/18) - für die vergessenen Seelen ~ 1h 50m
173 Psichosen aus "R. P." - Sieben Tänze für großes Orchester

General Information

Date of Birth:  5. June 1954
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Ulf-Diether Soyka, M.A., was born in Vienna in 1954 and studied at the conservatory in Vienna. He got his diplomas at the University of Music in Vienna (composition, orchestra conducting, music pedagogy, several seminars). From 1979-1981 he was a teacher for conducting classes at the University of Music and the Performing Arts Vienna. In 1982, he became a teacher at grammar school. In 1983, he was awarded the state scholarship for composers and has been a freelance composer ever since. In 2000, he became professor for composition at the Prayner Conservatory in Vienna. Ulf-Diether Soyka makes lecture tours and works as conductor (e.g. world premieres of composers driven into exile in 1938, as well as his own works).

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation

first musical training

1973

Bundesgymnasium XIII: secondary school leaving certificate (humanistic)

1974 - 1981

composition, graduated with diploma

1974 - 1981

seminars in "fundamental research in harmony" and "musical arts design", graduated with diploma

1974 - 1981

music pedagogics, diploma with distinction

1974 - 1981

orchestra conducting, graduation with diploma

1974 - 1981

philosophy and psychology

1980 - 1981

"academic programme for cultural management" (E. Haeussermann)

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1976 - 1979

private music tutor

1978 - 1979

founder and concert organisation

1979

ever since publishing of numerous music-cultural policy related articles for the following magazines: Tritonus, Musikerziehung, Österreichische Musikzeitschrift, Die Furche, Die Presse, Morgen, Literatur aus Österreich, Podium, NÖ.Journal etc.

1979 - 1981

Pro-Arte-Orchester: coordination

1979 - 1981

teacher for "orchestra support for conducting courses"

1981 - 1985

founder and manager of an ensemble for contemporary music; engagements and performances at the Wiener Musiksommer, the Wiener Festwochen, at the University Mozarteum Salzburg, the Vienna Konzerthaus etc.

1982

Caritas Socialis/City of Vienna: ever since organist at a nursing home, later also at the Hospital Klosterneuburg

1983

founder and later chairman (honorary)

1983

ever since freelance composer, international commissions for compositions

1983 - 1993

International Viennese Summer Seminars for Contemporary Music: co-founder and lecturer

1983 - 1993

elected delegate of composers entitled to benefit from royalties (honorary)

1984

Österreichisches Komponistensymposium "Musik von morgen": organiser and director

1985 - 1987

teacher for music theory/piano improvisation

1989 - 1999

permanent member of editorial staff

1990 - 1995

advisory board for musical issues

1992 - 1998

public relations (honorary)

1992 - 2005

board member (honorary)

1993

Azerbaijan: concert- and lecture-tour

1994 - 1997

proposer, lateron deputy chairman of the section composition (honorary)

1995 - 2003

part-time job as night porter

1997

ever since chairman of the section composition (honorary)

1998

ever since international appearances as conductor (classical music and first performances)

2000

ever since tutor for music theory and composition

2001 - 2003

Austrian Days of Music, Bulgaria: conductor (classical music and first performances)

2003

Birmingham Conservatory of Music: lectures about contemporary music and music pedagogics

2003

lecturer at the occupational training seminar "Komponieren mit Kindern" ("Composing with Children")

2003 - 2004

Bundesgymnasium Klosterneuburg: music teacher (part-time)

2006

ever since teaching of the seminar for micro-tones

2008

micro-tonal seminar / recording and analysis of music by using the enharmonic and microtonal organ of composer Hans-André Stamm: management

2008

ever since supplementary subject musical forms/stylistics

seminars at various schools

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1975

scholarship

1977

scholarship

1978

recognition award

1980

composition award

1981

work scholarship for composition

1983

promotional award for music

1983

Austrian state scholarship for composition

1984

work scholarship for composition

1985

Tolima/Columbia: composition award

1985

culture award

1987

composition award

2002

composition-award for choir-music after texts by Wilhelm Busch

2008

AICE cultural exchange-composition award for choir-music

Description of Style

Soyka's music is bound to dodecaphony, though not to the dogmatic, serial kind, but an advanced, twelve-tone notation dominated by melodic and rhythmic ideas and emotional touch. This component , which is so closely connected to "emotio" triggers a spontaneous understanding within the listener, even if he cannot follow the structures and details lead by "ratio". His musical language sounds diverse, melodious and beautiful and, at the same time, lively and powerful.

 

Werner Pelinka, in: Morgen, 1987, Nr. 52 (quoted after: Harald Goertz: Beiträge '94. Österreichische Komponisten unserer Zeit. - Kassel: Bärenreiter, 1994. - S. 147)

 

 

Soyka combines two sides rarely finding one another. On the one hand, he is a natural music talent and, on the other hand, a speculative mystic of sound and the harmonic world. Therefore, he knows exactly about the conflict between twelve-tone music and the harmonic series.

 

Die Furche, 1990

Press Reviews

2003

There seems to be a "third Viennese School" developing these days [...] the music here by Ulf-Diether Soyka is melodious, charming and well worth investigating.
(Fantasy, concert in Birmingham)

 

2000

Contemporary compositions often disappear into nothingness after their world premieres. Luckily, counter-examples of re-awakened pieces do exist. Soyka's Agneslegende" cannot be reduced to a musical fairy tale. His music includes both: loving geniality and, albeit only suggested, the deeply abysmal."

The Horn Magazine

 

1994

Ulf-Diether Soyka is one of the few Austrian composers to have found a unique tonal language in the course of developing.

Niederösterreichische Nachrichten

 

1991

Soyka [...] indicated that he has found a way for contemporary music beyond Stockhausen.

Neue Westfälische Zeitung

 

1990

Against oblivion and race ideology [...] Soyka wrote clear, crystalline music.
(Tanzspiel DAS IDOL, Stadttheater Klagenfurt)

Der Standard

 

1981

Just as Soyka shows a keen sense of timbre and cumulativeness in his compositions, he also proved to have enough charisma to "sell" this music to his audience.
(2nd concert for saxophone/ Saxophonkonzert, Großer Musikvereinssaal, Vienna)

Neue Kronenzeitung

Broadcasting Performer of (Composition)

Contact, Links

Language:  German, English
Links: