Courtesy of Ulf-Diether Soyka ©

Soyka Ulf-Diether

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Mini-Psichosen - für Klavier 5m 30s
2 Fünf mysteriöse Sekundentänze - für Klavier ~ 4m 10s
3 Romantische Illusionen - über ein Thema von Paolo Conte (Max) 15m
4 Return - für Altblockflöte und Klavier 3m
5 Romantic Mashines - Traisen-Trio für eine Absaugungsanlage, ein Bohrwerk, einen Transportwagen, die Fittingsverpackung etc. sowie die Wiener Instrumentalsolisten 13m
6 Amerikanische Suite - Achteinhalb Tanzparodien für drei Cowboy-Schalmeyen 12m
7 Tänze aus Österreich - für Klavier zu vier Händen
8 missa confort@mini - für gemischten Chor, Soli, Kantor, Schola Orgel und Orchester 26m
9 Requiem (opus 1/17) mit Consoltation (opus 1/18) - für die vergessenen Seelen ~ 1h 50m
10 Psichosen aus "R. P." - Sieben Tänze für großes Orchester
11 Blockflötenkonzert - für 30 verstimmte Blockflöten, Streicher und Schlagzeug 1977
12 Anmerkungen zum Unverstandenen - Gagaku-Variationen 1977
13 Vier Lieder für Mezzosopran und Klavier 1978 10m
14 Musik für Klavier und Kammerorchester 1978
15 Vibramente - für Schlagzeug und Blechbläser 1979
16 Klavierquintett 1979
17 Morgenmusik 1980 - 1981
18 Klavierstück I 1980 9m
19 Konzert für Saxophon und Orchester 1980
20 1. Bläserquintett - mit Saxophon 1980 16m
21 Streichtrio 1980
22 Stadtgesang 1980
23 Bathmos. Ballettmusik - in einem Satz nach einer Sage aus dem Dunkelsteiner Wald 1981 19m
24 2. Konzert für Saxophon und Orchester 1981 18m
25 Archaiotropia - für Posaune, Schlagzeug, Violine, Violoncello und Querflöte 1981 9m
26 Elegie - für Altblockflöte, Violine und Viola 1981
27 Trauermusik für Wolfgang - für 2 Violinen 1981
28 Rührstück I - für Blockflöte, Gitarre, Violine und Klavier 1981
29 Variationen über einen Zwiefachen 1981
30 Streichquartett Nr. 1 1981
31 Denn Herr, die großen Städte - Motette für 16-stimmigen gemischten Chor 1981
32 Salve Regina - für Knabenchor und Orgel 1981
33 Klavierstück II 1982 7m 45s
34 Bright Star - Weihnachtslied für Schulchor und Klavier 1982
35 Imitation - für Altblockflöte und Querflöte 1982 2m 30s
36 Sonate für Violine und Klavier 1982 16m
37 Fünf Gutenachtstücke - für zwei Gitarren 1982 5m
38 Intonationes - Vier Duos für Viola und Violoncello 1982 5m
39 Sieben Miniaturen - für Altblockflöte und Klavier 1982 8m
40 Fantasie für Tenorblockflöte und Klavier 1982
41 Querflötenquintett 1982
42 opus 2/17 - Intonationes - Fassung für 3 Posaunen 1982
43 Die Schule im Schlaraffenland - für Schulchor 1983 4m
44 Sunbird - für Schulchor und Klavier, Violine, Violoncello und Schlagzeug 1983
45 Die Hexe - für Schulchor 1983 6m
46 Lieder - nach eigenen Texten (Urlaub, Auto, Geld) 1983 9m
47 Schulmädchenlieder - Sieben Liebeslieder nach Gedichten aus dem Schulheft von Gunthild Knoll 1983 15m
48 Blockflötensextett 1983 10m
49 Romanze - für Violoncello und Klavier 1983 10m
50 Drei Madrigale - nach Texten von Friedrich Sacher und Marianne Haitinger 1983 6m
51 Drei ganz leichte Volksliedsätze zu Weihnachten - für Sopranblockflöte, 2 Alt- und 1 Tenorblockflöte 1984 4m 30s
52 Maria durch ein Dornwald ging - Volksliedbearbeitung für Altblockflöte, 2 Violinen, Viola und Violoncello 1984
53 Sommertraum - für vierstimmigen gemischten Chor a cappella 1984 7m
54 Yesterday-Variationen - Kleine Führung durch die Musikgeschichte für Violine und Klavier 1984 20m
55 Vier Lieder nach Texten von Else Lasker-Schüler 1984 13m
56 Introduktion - Ballettouvertüre 1984 6m
57 Lilo und der Wassermann - Märchenballett 1984 21m
58 Feiertagsserenade - für Querflöte, Gitarre, 2 Violinen, Violoncello 1984 6m
59 Solosonate für Altblockflöte 1984 7m
60 Kinderspiel - für Altblockflöte und Gitarre (Harfe evt. Klavier) 1984 5m
61 Drei Duos - für Gitarre und Violoncello 1984 11m
62 2. Bläserquintett 1984 5m 30s
63 Fata morgana - für Querflöte solo 1984 6m
64 Die Geburt Jesu - für dreistimmigen Oberchor und Sprecher 1984 3m 30s
65 O Tannenbaum - du trägst ein grünes Kleid 1984 1m 30s
66 Schwarzweiße Miniaturen - Zwölf Kinderbilder am Klavier 1985 19m
67 Hirtenmusik - für 3 Blockflöten 1985 3m
68 Verwunschene Liebe - Neun Lieder nach Texten von Renate Lerperger 1985 19m
69 Ballade - für Gitarre und Streicher 1985 8m 30s
70 Kleine Morgenmusik 1985 9m
71 Klaviertrio 1985 17m
72 Abendmusik - für drei Blockflöten 1985
73 Die Agneslegende - Ballade für Chöre, Soli, Sprecher und 15 Instrumente nach Texten junger Dichterinnen 1985 25m
74 Endzeitmusik - Neuzeitliches Orgelkonzert 1986 11m 30s
75 Konzert für Schlagzeug und Orchester 1986 15m
76 Festmusik - für Horntrio in 99 Takten 1986 4m
77 Einfache Messe - nach Texten der Bibel und von Renate Lerperger für Kantor, Chor, Volk und Orgel 1986 ~ 17m 30s
78 Gloria - (Vinzenz Goller), Bearbeitung für vierstimmigen gemischten Chor, Orgel und Vorsänger 1986 3m 30s
79 Malya - Oper in zwei Akten 1986 2m 30s
80 Chiromantische Konzertetüden für Klavier - Drei Septimenetüden 1987 6m
81 Konzert für Klavier und Orchester 1987 37m
82 Festfanfare - für 2 Trompeten, Horn und Posaune 1987 30m
83 Festfanfare I - für Trompete, 2 Hörner und Posaune 1987 30m
84 Marienmysterien - Einfaches Orgelbuch zur Meditation 1987 33m
85 Zwölf-Ton-Rumba - für Raoul. Auftragskomposition für Violine und Klavier 1988 5m
86 Streichquartett Nr. 2 1988 17m
87 Der 80. Psalm - für vierstimmigen gemischten Chor a cappella 1988 10m
88 Noch seufzen die Seelen - Solosonate für Orgel 1989 34m 5s
89 Septimen-Toccata 1989 4m 30s
90 Hymne Anesytiers - für vierstimmigen gemischten Chor 1989 4m
91 Wiegenlied - für Fabian für Klavier solo 1989 2m 30s
92 Festival Psalms - Drei Sätze für Soli, Chor und Orchester 1989 33m
93 Das Idol. Tanzspiel - nach einem Sujet von György Sebestyen 1990 45m
94 Klaviersonate - (Australische Sonate) 1990 34m 30s
95 David darf nicht wissen, daß er König ist - Oper in vier Akten 1990 ~ 4h
96 Fünf Anklänge - für Klavier 1991 11m 30s
97 Konzert für Violine und Orchester 1991 17m
98 Fünf kleine Stücke - für Streichorchester 1991 17m
99 Neue Wiener Tanz' - Oktett in einem Satz 1991 15m
100 Seesternreigen - für Violine solo 1991 5m
101 Trio - für Blockflöte, Violoncello und Klavier 1991 10m
102 St.-Leopold-Messe - für Priester (liturgische Gesänge), Kantor, Volk, Orgel, Chor, 4 Soli und Orchester 1991 17m
103 Pfingstoratorium - (Erster Teil: Vom Geist des Heiles) für Chor, 4 Soli, 8 Chorsoli und Orchester 1991 - 1992 1h 13m
104 Die Vielgeliebte - Zwölftonoperette in zwei Akten 1991 ~ 2h
105 Suite für Streichorchester 1991 17m
106 Zwiefacher - für Klavierschüler 1992 2m 30s
107 Binnenweisen - Sinfonietta concertante für Viola und Bläserensemble 1992 15m 30s
108 Konzert für Klavier, Blechbläser und Orchester 1992 20m
109 Legende - für vier Blockflöten 1992 4m
110 Bio-Life-Signation - für 4 Hörner in Es-Natur 1992 1m
111 Konzert für zwei Violinen und Orchester 1993 17m 30s
112 Streichquintett 1993 15m
113 Austriaca (wirklich sagenhafte Neue Wiener Tanz') - für Altblockflöte und Altzither 1993 ~ 18m
114 Veni Immanuel - Geistliche Arie für Sopran und Violoncello 1993 10m
115 Nächtliches Gebet - (Du allein kannst alles geben) sechsstimmiger Kanon in der Sekund für gemischten Chor a capella 1993 ~ 4m
116 Morgengebet - (In Gottes Namen stehen wir auf) für fünfstimmigen Chor a cappella 1993 2m 30s
117 Dreizehn Psichosen - für Klavier (Skizzen für R. P.) 1994 40m
118 Konzert für Violoncello und Orchester 1994 14m 30s
119 Streichquartett Nr. 3 1994 7m 20s
120 Nun bitten wir den Heiligen Geist - Choralvorspiel (zu GL 248) für fünf Blockflöten 1994 3m 30s
121 Traum - Lied für hohe Stimme und Klavier nach Text von Otto Vicenzi 1994
122 AMA-Menü 1995 - (kulinarische AMA-Suite) für zwei Cembali 1995 7m 30s
123 Konzert für Querflöte und Streichorchester - Septimale Relationen für Bijan Khadem-Missagh 1995 12m
124 Tänze aus TERPSICHORE (Wiener PSIchosen aus R.P.) - Sieben Tänze für großes Orchester 1995 20m
125 PSIchosen - für Quintett 1995 7m
126 Terpsichore - Komische Oper in zwei Akten 1995 - 1999 ~ 4m
127 Psichosenwalzer - für Klavier 1996 5m
128 Fünf Motetten - nach Gebeten des Hl. Augustin und des Hl. Ignatius von Loyola für vier- bis sechsstimmigen Chor 1996 12m
129 Vier Arien aus TERPSICHORE 1996 15m
130 karfunkels harlekin 1-3 - Lieder nach Texten von Elisabeth M. Augustin 1997 ~ 5m 5s
131 PSIchose - für Horn (F) und Klavier 1997 6m 30s
132 Ave Maria - für Sopran und Orgel 1997 7m
133 Fünf Mini-PSIchosen - für 2 Oboen, Englischhorn und Fagott 1997 - 1998 9m 30s
134 Solosonate für Violine 1997 - 1998 16m 30s
135 Another time - Jazzballade 1997 2m
136 Ferrosonanzen 1997 - 1998
137 Palpitatio Digitalis 1998
138 Fünf Kafkaneseken - für Singende Säge und Violoncello 1998 8m
139 Drei Lieder - nach Texten von Ilse Pauls für Tenor und Klavier 1998 6m
140 Ganz private Beichtkantate - für gemischten Chor, Baß-Solo, Violine, Klavier, Text von P.Dr.Jürg Müller 1998 16m
141 Fantasie - für Sopran-Blockflöte und Klavier 1999 4m
142 Soundcheck - für Violoncello und Klavier 1999 6m
143 Missa Ave Maria 2000 ~ 43m
144 Mit Jesus auf dem Weg sein - Geistliches Lied für Sopran und Klavier 2000 3m
145 Phantasy - für Horn (F) und Klavier 2000 6m 30s
146 5/8-Sonata - for Flute (or Recorder) and Piano 2000 10m
147 Traumtanz - für Blockflöte und Klavier 2000 2m 30s
148 Es kommt ein Schiff geladen - Bearbeitung für vierstimmigen gemischten Chor 2000 3m
149 Nun freut euch, ihr Christen - Bearbeitung für vierstimmigen gemischten Chor 2000 3m
150 Chorsatz "Und läg in tiefster Ferne" - für vierstimmigen gemischten Chor 2000 3m
151 Legende - für Violine und Klavier 2000 ~ 6m
152 Vier Haiku-Lieder - nach Texten von Winfried Bauernfeind 2001 3m
153 Drei tierische Chöre - für vierstimmigen gemischten Chor 2001 7m
154 Leyla - Zweisprachige Oper nach einem Märchen aus Azerbaijan 2001 - 2002 1m 30s
155 Es ist was es ist - Text von Erich Fried 2001 ~ 3m 33s
156 Perchè muori - für 6-stimmigen gemischten chor a capella, aus Laudes 2002 4m
157 Konzert für Horn (in F) und Orchester 2002 23m
158 Vertriebene Lieder - für Sopran und Klavier nach Texten von Theodor Kramer 2002 20m
159 Stabat mater - für 2 Soprane, Alt, gemischten Chor und Orgel 2003 12m
160 Pater noster - für Bariton und Streichquartett 2003 6m
161 Symphonie in C-Dur 2003 - 2004 ~ 55m
162 Chibi-Song - für Klavier 2003 ~ 2m 30s
163 Tanz ohne Schritte 2003 ~ 3m
164 A-H-S-Bestechungsversuch - (für Julies gute Note) für zwei Gitarren 2004 ~ 1m
165 Drei Miniaturen - für Klavier 2004 ~ 5m
166 Kammersonate - für Trompete (Bb) und Klavier 2006 ~ 12m 30s
167 Fabel - for oboe and piano 2006 ~ 4m 30s
168 Klosterneuburg Suite 2006 ~ 17m
169 Konzert für Violine und Orchester Nr. 2 2006 ~ 31m
170 Microtones for Microchips 2006 ~ 1h 5m
171 ERHÖRTE I 2006 ~ 5m 30s
172 Mikrotonales Choralvorspiel zu "O Haupt voll Blut und Wunden" 2006 ~ 6m 30s
173 Zwischentöne - for clarinet and guitar 2009 6m 50s

General Information

Date of Birth:  5. June 1954
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Ulf-Diether Soyka, M.A., was born in Vienna in 1954 and studied at the conservatory in Vienna. He got his diplomas at the University of Music in Vienna (composition, orchestra conducting, music pedagogy, several seminars). From 1979-1981 he was a teacher for conducting classes at the University of Music and the Performing Arts Vienna. In 1982, he became a teacher at grammar school. In 1983, he was awarded the state scholarship for composers and has been a freelance composer ever since. In 2000, he became professor for composition at the Prayner Conservatory in Vienna. Ulf-Diether Soyka makes lecture tours and works as conductor (e.g. world premieres of composers driven into exile in 1938, as well as his own works).

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation

first musical training

1973

Bundesgymnasium XIII: secondary school leaving certificate (humanistic)

1974 - 1981

composition, graduated with diploma

1974 - 1981

seminars in "fundamental research in harmony" and "musical arts design", graduated with diploma

1974 - 1981

music pedagogics, diploma with distinction

1974 - 1981

orchestra conducting, graduation with diploma

1974 - 1981

philosophy and psychology

1980 - 1981

"academic programme for cultural management" (E. Haeussermann)

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1976 - 1979

private music tutor

1978 - 1979

founder and concert organisation

1979

ever since publishing of numerous music-cultural policy related articles for the following magazines: Tritonus, Musikerziehung, Österreichische Musikzeitschrift, Die Furche, Die Presse, Morgen, Literatur aus Österreich, Podium, NÖ.Journal etc.

1979 - 1981

Pro-Arte-Orchester: coordination

1979 - 1981

teacher for "orchestra support for conducting courses"

1981 - 1985

founder and manager of an ensemble for contemporary music; engagements and performances at the Wiener Musiksommer, the Wiener Festwochen, at the University Mozarteum Salzburg, the Vienna Konzerthaus etc.

1982

Caritas Socialis/City of Vienna: ever since organist at a nursing home, later also at the Hospital Klosterneuburg

1983

founder and later chairman (honorary)

1983

ever since freelance composer, international commissions for compositions

1983 - 1993

International Viennese Summer Seminars for Contemporary Music: co-founder and lecturer

1983 - 1993

elected delegate of composers entitled to benefit from royalties (honorary)

1984

Österreichisches Komponistensymposium "Musik von morgen": organiser and director

1985 - 1987

teacher for music theory/piano improvisation

1989 - 1999

permanent member of editorial staff

1990 - 1995

advisory board for musical issues

1992 - 1998

public relations (honorary)

1992 - 2005

board member (honorary)

1993

Azerbaijan: concert- and lecture-tour

1994 - 1997

proposer, lateron deputy chairman of the section composition (honorary)

1995 - 2003

part-time job as night porter

1997

ever since chairman of the section composition (honorary)

1998

ever since international appearances as conductor (classical music and first performances)

2000

ever since tutor for music theory and composition

2001 - 2003

Austrian Days of Music, Bulgaria: conductor (classical music and first performances)

2003

Birmingham Conservatory of Music: lectures about contemporary music and music pedagogics

2003

lecturer at the occupational training seminar "Komponieren mit Kindern" ("Composing with Children")

2003 - 2004

Bundesgymnasium Klosterneuburg: music teacher (part-time)

2006

ever since teaching of the seminar for micro-tones

2008

micro-tonal seminar / recording and analysis of music by using the enharmonic and microtonal organ of composer Hans-André Stamm: management

2008

ever since supplementary subject musical forms/stylistics

seminars at various schools

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1975

scholarship

1977

scholarship

1978

recognition award

1980

composition award

1981

work scholarship for composition

1983

promotional award for music

1983

Austrian state scholarship for composition

1984

work scholarship for composition

1985

Tolima/Columbia: composition award

1985

culture award

1987

composition award

2002

composition-award for choir-music after texts by Wilhelm Busch

2008

AICE cultural exchange-composition award for choir-music

Description of Style

Soyka's music is bound to dodecaphony, though not to the dogmatic, serial kind, but an advanced, twelve-tone notation dominated by melodic and rhythmic ideas and emotional touch. This component , which is so closely connected to "emotio" triggers a spontaneous understanding within the listener, even if he cannot follow the structures and details lead by "ratio". His musical language sounds diverse, melodious and beautiful and, at the same time, lively and powerful.

 

Werner Pelinka, in: Morgen, 1987, Nr. 52 (quoted after: Harald Goertz: Beiträge '94. Österreichische Komponisten unserer Zeit. - Kassel: Bärenreiter, 1994. - S. 147)

 

 

Soyka combines two sides rarely finding one another. On the one hand, he is a natural music talent and, on the other hand, a speculative mystic of sound and the harmonic world. Therefore, he knows exactly about the conflict between twelve-tone music and the harmonic series.

 

Die Furche, 1990

Press Reviews

2003

There seems to be a "third Viennese School" developing these days [...] the music here by Ulf-Diether Soyka is melodious, charming and well worth investigating.
(Fantasy, concert in Birmingham)

 

2000

Contemporary compositions often disappear into nothingness after their world premieres. Luckily, counter-examples of re-awakened pieces do exist. Soyka's Agneslegende" cannot be reduced to a musical fairy tale. His music includes both: loving geniality and, albeit only suggested, the deeply abysmal."

The Horn Magazine

 

1994

Ulf-Diether Soyka is one of the few Austrian composers to have found a unique tonal language in the course of developing.

Niederösterreichische Nachrichten

 

1991

Soyka [...] indicated that he has found a way for contemporary music beyond Stockhausen.

Neue Westfälische Zeitung

 

1990

Against oblivion and race ideology [...] Soyka wrote clear, crystalline music.
(Tanzspiel DAS IDOL, Stadttheater Klagenfurt)

Der Standard

 

1981

Just as Soyka shows a keen sense of timbre and cumulativeness in his compositions, he also proved to have enough charisma to "sell" this music to his audience.
(2nd concert for saxophone/ Saxophonkonzert, Großer Musikvereinssaal, Vienna)

Neue Kronenzeitung

Broadcasting Performer of (Composition)

Contact, Links

Language:  German, English
Links: