Photographer: Stefan David Hummel ©

Vereno Klemens

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Fünf Szenen - für Kammerensemble 2011 - 2012
2 Wer klopfet an? 2010
3 Tombeau - für Orgel 2008
4 Sie haben uns a Botschaft bracht von einer stillen, heiligen Nacht - Oratorium zum Salzburger Adventsingen 2008
5 Drei Lieder - gem. Chor a capella 2007
6 Sinfonia - für 16 Bläser 2007
7 Sonata profonda - für sechs Tuben 2007
8 Jetzt fangen wir zum Singen an 2006
9 Sonatine - für Violoncello und Klavier 2006
10 Londoner Skizzen 2005
11 Sechs Lieder nach Bruno Hillebrand - für Bariton und Klavier 2004
12 Sonate für zwei Orgeln - über die Gallus-Sequenz des Notker Balbulus 2004
13 Machtfestmusik 2003
14 Drei Nachtstücke - für Klavier 2003
15 Fünf Haiku - für Violine und Klavier 2003
16 Kalenderblätter I – XXXVIII - Miniaturen für 1 – 2 Instrumente in unterschiedlichsten Besetzungen 2003
17 Piccolissima Sinfoniettina - für Kammerorchester 2002 - 2003
18 Domsinfonie - für 3 Orgeln und Orchester (Neufassung der Salzburger Domsinfonie) 2000 ~ 40m
19 Canzona - für Orgel 2000 ~ 9m
20 Little Summer Symphony - 4. Satz 2000 ~ 2m
21 Sonata - für Trompete und Orgel 2000 ~ 12m
22 Rondo über die Tonfolge Re.H.A.A.eS 2000 ~ 2m
23 ... das Leben uns zu schenken ... - szenisches Passionsoratorium 2000 - 2001 ~ 1h 25m
24 INVOKATIONEN - RaumKlangSzene für acht Blechbläser 1999 ~ 10m
25 Zweite Sinfonie "Gesänge der Ferne" - nach Fragmenten von Friedrich Hölderlin für Tenor und 45 Soloinstrumente 1999 ~ 24m
26 Conductus - für Altflöte, drei Violen und Violoncello 1999 ~ 8m
27 MIRA - für Vokalquintett 1998 ~ 6m
28 Kristall - Ein magisches Quadrat für zwölf Instrumente in vier Gruppen 1998
29 Distanzen - für Altflöte und Gitarre 1998
30 Konzert für Orgel, Streichquartett und Schlaginstrumente 1998
31 ... Schatten von sternen ... - für Flöte(n) und Gitarre 1998 ~ 23m
32 Der Sonnengesang des Hl. Franz von Assisi - Neufassung 1998 ~ 17m
33 ... entwurf und gegenwart ... - zwei Parabeln für Kammerensemble 1998
34 Sinai - Fassung für Orgel zu vier Händen 1997 ~ 16m
35 Sinai - Meditation für zwei Orgeln 1997 ~ 16m
36 Sechs Riesenminiaturen - für Piccoloflöte und Baßtuba 1996 ~ 10m
37 Solowerk für Marimbaphon 1995
38 Bläserquintett 1995 ~ 20m
39 Pfingstszene - für fünf Blechbläser, Schlagwerk und Orgel 1995 12m - 13m
40 Werk für drei Orgeln und Orchester 1995
41 Due pezzi per Marimba 1995 ~ 16m
42 Salzburger Domsinfonie - für fünf Orgeln und Orchester 1995
43 Fuga per Violoncello solo 1994 ~ 5m
44 Traum und Spiegel - Zwei Phantasien über eine Neuntonreihe aus Mozarts "Don Giovanni" für vier Hörner 1994 ~ 6m
45 Sonata per Violoncello e Pianoforte 1994 ~ 12m
46 Stationen - für Klarinette solo 1993 ~ 8m
47 Paracelsus-Musik - für sechs Solostimmen (entfernt plaziert) und sechsstimmig gemischten Chor 1993 ~ 13m
48 Musaïk - MusikMosaik für zwölf Instrumente 1993 - 1994 ~ 14m
49 Konzert für Violoncello und Orchester 1992 ~ 32m
50 De Profundis - für acht Hörner in zwei Gruppen 1992 ~ 8m
51 Traumgesänge - für Tenor, Countertenor (Alt) und Streichquintett nach Texten von Christine Lavant 1992 ~ 20m
52 Psalmenmesse - für Soli, Chor und drei Orgeln 1992
53 Rhapsodie für Klarinette in A, Streichquartett und Streichorchester 1991 9m
54 Magnificat - für sechsstimmigen Chor a cappella 1990 ~ 5m
55 Vita mortalium vigilia - Motette nach Texten von Christine Lavant für fünf Solostimmen a cappella (fünfstimmig gemischter Chor) 1990 ~ 17m
56 Wandersegen - Vier Lieder für Sopran und Klavier (Orgel) 1989 ~ 14m
57 Piccolissima Sinfoniettina - für 17 Bläser, Pauken und Kontrabass 1989 ~ 12m
58 Sonst bliebe es ein Traum - Musik zum Salzburger Adventsingen 1989 ~ 35m
59 Männerchorsätze zu Passionsliedern von Cesar Bresgen 1989
60 Notturno für Flöte solo 1988
61 Passacaglia für acht Blechbläser 1988 4m
62 Konzert für Flöte und Kammerorchester 1988 ~ 23m
63 Seikilon - Mixolydische Variationen über das altgriechische Seikilos-Lied für 6 Querflöten mit Schlaginstrumenten 1988 ~ 10m
64 Fantasia für Gitarre solo 1987 ~ 4m
65 Drei Lieder nach Georg Trakl - für Sopran, Bassetthorn und Gitarre 1987 ~ 16m
66 Il ritorno d'Ulisse in patria - (Claudio Monteverdi), Neufassung 1987 - 1988
67 Sonate für Horn solo 1986 ~ 10m
68 Kleine Suite für Orchester 1986
69 Il maestro di musica - (Giovanni Battista Pergolesi), Neufassung der Opera buffa 1986 ~ 1h 10m
70 Mozart-Walzer 1985
71 Quintett für fünf Bläser auf 18 verschiedenen Instrumenten 1985 ~ 40m
72 Serenade für Englischhorn, Klarinette und Viola 1985 6m
73 Der Sonnengesang des Heiligen Franz von Assisi 1984 ~ 18m
74 Concerto für großes Orchester 1984 ~ 16m
75 Gianni Schicci - (Giacomo Puccini), Einrichtung für Kammerensemble 1984
76 Die Ballade vom Räuber Mac - (Christopher Pepusch), Neufassung 1983
77 Und sei getrost im Aufgang dieser Sonne - Kantate für sechs Solostimmen und (Renaissance-)Instrumente 1982 45m
78 Lehrstück - (Paul Hindemith), Orchestration 1982 30m
79 Der Schneider von Ulm, 1865 - (Gustav Press), Neufassung 1982 ~ 2h 10m
80 Jericho - für 6 Blechbläser 1981 6m
81 Quartett für Englischhorn, Posaune, Viola und Kontrabass 1980 ~ 13m
82 Streichquartett in einem Satz 1980 ~ 8m
83 Vita aeterna - Szenische Kantate 1980 ~ 45m
84 Il cor mangiato - Das gefressene Herz. Opernparodie 1979
85 Triptychon nach Paul Celan - für sechs Solostimmen und drei Instrumente 1978 ~ 13m
86 Zwölf Miniaturen für drei Violinen 1977 ~ 12m
87 Konzert für vier Violoncelli und Kammerorchester 1977 ~ 25m
88 Zwei Gesänge nach Friedrich Hölderlin - für Bariton und Streichorchester 1976 ~ 14m
89 Concertino für Violine und Orchester
90 Fantasia für Orchester
91 Ensemblemusik II - für 14 Instrumente

General Information

Date of Birth:  26. April 1957
Place of Birth:  Salzburg
Region of Birth: 
Country of Birth: 

 

Klemens Vereno was born in Salzburg on 26 April 1957 and, coming from a musical family, has enjoyed a very musical education from early on in his life. After singing in the children's choir of the Salzburg affiliate of the Austrian Broadcasting Corporation, the "Musikschulwerk", the Orff-Institute and finishing school, he continued his education at the University Mozarteum Salzburg, where his compositions were first performed in the 1970s and where he still works as a teacher.

 

Performances in Salzburg, Graz, Vienna, St. Gallen and Basel, by ensembles such as the Paul-Hofhaymer Ensemble, in which he also performed as a musician, the "Baseler Madregalisten", the wind quintet Continuum, the Austrian Ensemble Contemporary Music and others, followed. He worked as a conductor at the chamber opera in Salzburg and conducted the world premiere of the oratorio "Macht und Glaube", composed by his teacher Cesar Bresgen, at the Großes Festspielhaus Salzburg in 1987. Since the 1980s, he has been closely collaborating with the Paul-Hofhaymer Society and the Salzburg Advent Singing. In addition, Klemens Vereno has taken managerial positions in the ISCM Austria and the IG Komponisten and has been musical director of the Salzburg Music Festival together with Stefan Hummel.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1966

from this year on violin lessons

1972 - 1978

composition

1975

Musisches Gymnasium: secondary school leaving certificate

1976 - 1981

conducting

1978

diploma in composition

1981

diploma in conducting

1993 - 1994

private studies in composition (Rudolf Kelterborn)

lessons with Jürgen Geise, Filiberto Estrela

lessons with Liselotte Egger, Walter Raninger

musical training at the Orff-Institute

musicology studies in Salzburg, Basel and Munich

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1978 - 1985

teacher

1983 - 1987

Kammeroper, Salzburg: conductor (performances of Puccini's "Gianni Schicchi, Mozart's "La finta giardiniera", Gluck's "Orfeo ed Euridice" etc.)

1988 - 1993

conductor of the Salzburg Advent Singing

1992

co-founder

2001

ISCM - Division Salzburg, IG Komponisten, Salzburg: ever since artistic director of the Salzburg Music Festival together with Stefan David Hummel

Quattrofonisten: member of the vocalist ensemble

Richard Strauss Conservatory: teacher (aural training)

responsible for the programme "Alte & Neue Musik"

teacher (score playing, basso continuo, instrumentation)

deputy chairman

deputy chairman of the Salzburg division

cooperation with and member of the Paul-Hofhaymer-Ensemble

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
2005

on the occasion of the opening of the Mozart year 2006

2007

portrait concert on the occasion of the composers' 50th birthday

Description of Style

I can hardly give an objective description of my music, while I am still in the midst of my work - only suggest what I am striving for: a colourful, more and more meticulously tailored harmony (which can reach from Bordun Quint to Cluster) - richness (but not inflation) of timbre [...] but then also for an omitted style, reticent expression [...] Some inspirations come from working with (also as a performer) early music. Over the past few years, I have been increasingly including space as an element ("De Profundis", "Paracelsus-Musik", "Musaïk", "Pfingstszene", "Salzburger Domsinfonie").

 

Klemens Vereno, 1997

Press Reviews

11. December 1993

Klemens Vereno has cast this piece [NB: "Paracelsus-Musik"] in the manner of a word-alchemist in enchanted sounds made out of language. More than just a casual piece of work, this composition revealed veritable proficiency in structure and the terse treatment of voices.

Basler Zeitung (Martina Wohlthat)

 

15. October 1992

Klemens Vereno addresses the audience with his "Traumgesängen" much more immediately[...], leaves the words time to take effect and the melody space to blossom.

Salzburger Nachrichten (Reinhard Kriechbaum)

 

12. January 1991

The evening's climax had to be the world premiere of Klemens Vereno's "Vita mortalium vigilia". This motet for five solo voices a capella, following texts by Christine Lavant, convinces through its energy and beauty.

Salzburger Volkszeitung (Ulrike Kalchmair)

Contact, Links

Links: