Wolfram Wagner
Instrument: flute

Photographer: Elisabeth Siska ©

Wagner Wolfram

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Seele der Nacht 2014 5m 42s
2 Proverbia 2013 13m
3 Sonate für Flöte und Cembalo 2012 10m
4 Missa Sanctae Crucis 2012 15m 30s
5 Sextett für Klavier und Bläserquintett 2012 13m
6 Fantasie für Cembalo 2012 10m 30s
7 Quartett für Flöte, Viola, Violoncello und Kontrabass 2012 8m
8 2 Weihnachtsliedersätze für gemischten Chor 2012 4m
9 Türkenkind - Kammeroper 2011 63m
10 Sonate für Flöte und Vibraphon 2011 8m
11 5 Chorgesänge nach Gryphius 2011 15m 30s
12 Trio für Klarinette, Violoncello und Klavier 2011 14m
13 Konzert für Flöte, Klavier und Streichorchester 2010 19m
14 Mr. Double Bass 2010 4m 30s
15 Sonate für Flöte und Harfe 2010 14m
16 Konzertante Fantasie für Solo-Violine und Streichorchester 2010 17m
17 Fugato über ein Thema von Franz Liszt 2010 2m 40s
18 Fantasie für Streichorchester 2009 15m 30s
19 Der versunkene See - symphonic movement for wind orchestra and organ 2009 8m 30s
20 Die Schicksalstafel - Vokale Symphonie in Form einer Ballade für gemischten Chor a cappella 2009 35m
21 Humoreske 2009 1m 40s
22 Time 2009 1m 20s
23 Allegro für Klavier 2009 4m
24 schweigen 2009 4m 15s
25 Sonate für Viola und Klavier 2009 9m 30s
26 Hagar und Ismael in der Wüste 2009 6m
27 Kanon und Variationen für 2 Querflöten 2009 5m
28 Veni, Domine 2009 4m 30s
29 Trio für Violine, Viola und Violoncello 2008 15m
30 Kanon für 3 Stimmen nach Sallust 2008 2m
31 Trio für Flöte 2008 15m
32 Sarabande - chamber-opera 2008 50m
33 Fantasie für Orgel 2008 15m
34 Fanfare für Orchester 2008 2m 30s
35 Diptychon für Orgel 2008 9m
36 Orfeus - Ballade für Sopran oder Tenor und Streichorchester 2007 19m
37 Passacaglia und Fuge für Violine solo 2007 8m 30s
38 2. Sonate für Violoncello und Klavier 2007 18m
39 Laetamini in Domino - für Oberstimmenchor und Violoncello 2007 3m
40 Konzert für Flöte und Kammerorchester 2006 21m
41 Konzert für Violine und Orchester 2006 28m
42 Gloria - für Mezzosopran, Tenor, Chor und Orchester 2006 17m 30s
43 3 lateinische Gesänge nach Oden von Gerardus Alesius für gemischten Chor a.c. (mit Solovioline ad lib.) 2006 7m 15s
44 Ad Glyceram  - achtstimmiges Madrigal nach einer Ode von Gerardus Alesius für gemischten Chor a.c. oder Vokalensemble 2006 6m
45 Fantasie für Klarinette, 2 Bassetthörner und Fagott (oder Bassklarinette) um einen Kanon von W.A.Mozart 2005 18m 30s
46 Trio für Violine, Klarinette und Klavier 2005 ~ 15m
47 Concertino für Kammerorchester mit Klavier 2005 14m
48 Kleines Trio für Violine, Violoncello und Klavier 2005 4m
49 Fantasie für Trompete und Klavier 2005 6m
50 Kleines Quartett für Flöte, 2 Violinen und Violoncello 2005 6m
51 3 Lieder nach Gedichten von Weldon Kees - für Singstimme und Klavier 2005 8m 30s
52 Fantasie für Orchester um ein Fugenfragment von W.A. Mozart 2004 14m
53 Trio Nr. 3 für Violine, Violoncello und Klavier 2004 15m
54 Duo für Flöte und Klavier 2004 11m 30s
55 Kleines Duett für 2 Fagotte 2004 30m
56 Sonate für Altsaxophon und Violoncello 2004 9m 30s
57 2 Elementarphantasien nach Christian Morgenstern 2004 8m 30s
58 dir - für gemischten Chor a cappella 2004 3m 45s
59 Tango für Klarinette solo 2004 3m 30s
60 Stretta - short opera 2003 14m
61 Toccata 2003 8m 30s
62 Variationssuite für Violoncello solo 2003 14m
63 Variationssuite für Gitarre solo 2003 15m 30s
64 4. Sonate 2003 13m 30s
65 Endlich Schluß - Kammeroper 2002 1h 20m
66 Im Anfang - Vokale Symphonie für Sprecherin, Sprecher, Solotenor, großen Chor und Orchester 2002 1h 5m
67 Variationssuite für Flöte solo 2002 14m
68 Lieblose - Liederzyklus für Singstimme und Klavier 2002 23m
69 Variationen für Orchester 2001 16m
70 Vertreibung aus Eden - für Orchester 2001 21m
71 Sonate für Kontrabaß und Klavier 2001 15m
72 3 Fantasien für Flöte und Violoncello 2001 17m
73 2 Motetten für gemischten Chor a cappella 2001 19m
74 2 lateinische Motetten für gemischten Chor a cappella 2001 29m
75 In temporae irae - für gemischten Chor a cappella 2001 5m 30s
76 7 kurze Stücke für Blechbläserquintett 2000 9m
77 Sextett für Flöte, Klarinette, Violine, Viola, Violoncello und Klavier 2000 8m
78 3 geistliche Sätze für vierstimmigen gemischten Chor 2000 8m
79 Der Demiurg - Vokale Elegie nach Motiven aus dem Roman "Die andere Saite" von Alfred Kubin für Sopran, Mezzosopran, Tenor, Bariton, Liedersängerin und 19 Instrumente 1999 27m
80 Missa Brevis - für Chor und Bläser 1999
81 Messe - für vierstimmigen gemischten Chor a cappella (Instumentalbegleitung ad lib.) 1999 17m
82 Deutsches Proprium für Chor, Gemeinde und Orgel 1999 20m
83 Gebet des heiligen Nikolaus von Flüe - für Sopran, Chor und Orgel 1999
84 Trio für Flöte, Violine und Violoncello 1999
85 Augustinus - Oratorium 1999 1h 5m
86 3 Impromptus für Klavier 1999 6m
87 Variationen für Klavier 1999 12m
88 1. Sonate für Violoncello und Klavier 1999 9m
89 5 Bagatellen für 2 Flöten und Violoncello 1999 6m 45s
90 Quartett für Altsaxophon, Baritonsaxophon, Schlagwerk und Klavier 1999 8m
91 2 Lieder nach Gedichten von Georg Trakl für Singstimme und Klavier 1998 6m 30s
92 2 Gesänge für Sopran und kleines Ensemble nach Gedichten von Georg Trakl 1998 10m
93 Elegie für Oboe und Streichorchester 1998 12m
94 Sonnengesang - für großen Chor, Blechbläser, Schlagwerk und Violoncello 1998 ~ 22m
95 Missa Brevis - für Sopransolo, gemischten Chor und Orgel oder Blasinstrumente 1998 20m
96 Symphonia - für großes Orchester 1998 33m
97 Arioso für Klarinette und Streichorchester 1998 12m
98 Elegie für Cembalo 1998 19m
99 Fantasie und Kanon für Baßgambe 1998 7m
100 Leichte Sonatine für Geige und Klavier 1998 4m
101 Toccata nera - für Vibraphon und Klavier 1998 8m
102 Trio für Flöte, Violine und Violoncello 1998 14m 30s
103 Messe für vierstimmigen gemischten Chor a cappella 1998 17m
104 Sonnengesang - nach den Worten des Franz von Assisi für großen gemischten Chor, Blechbläser, Schlaginstrumente und Solocello 1998 22m
105 2 leichte Gesänge für gemischten Chor 1998 4m
106 2 leichte Chorsätze für drei Oberstimmen 1998 3m
107 Frühling - für gemischten Chor a cappella 1998 1m
108 Zwei leichte Chorsätze für Oberchor a cappella 1998 4m
109 Fantastische Szenen - für Kammerensemble (oder Kammerorchester) 1997 20m
110 Die Unvollendete ... - Ballett 1997 ~ 25m
111 Fantasie - for violin and piano 1997 ~ 8m
112 Poem - für Orchester 1997 10m
113 2. Saxophonquartett 1997 10m
114 Festmusik für Blechbläserquintett und Orgel 1997 4m
115 Messe - für Sopransolo, gemischten Chor, Flöte, Blechbläser und Streichquartett 1997 ~ 34m
116 Konzert für Violine, Violoncello, Klavier und Orchester 1997 22m
117 Vier Intermezzi - für Streichquartett 1997 7m 30s
118 Arioso für Gitarre 1997 8m 40s
119 3 Klavierstücke 1997 4m 30s
120 3. Sonate 1997 32m
121 Arioso für Violoncello und Klavier 1997 4m 30s
122 Arioso für Kontrabaß und Klavier 1997 4m 30s
123 Lieder aus der Nacht - nach Gedichten von Georg Trakl für Sopran und Streichquartett 1997 16m
124 Trio Nr. 2 für Violine, Violoncello und Klavier 1996 20m
125 Wenn der Teufel tanzt - Komische Oper 1996 1h 30m
126 Sonate für Violine solo 1996 15m
127 Kanon Fantasie - Kanon für Flötenensemble 1996 11m 30s
128 Kanons für Flöte, Violoncello und Klavier 1996 13m
129 Lamento und Presto für Flöte und Streichquartett 1996 11m
130 Traum - für gemischten Chor a cappella 1996 10m 30s
131 Vision - für gemischten Chor a cappella 1996 10m
132 Akkord - für Orgel 1996 10m
133 Kammersinfonie - für Sopran und 19 Soloinstrumente 1996 20m
134 Lamento für Gitarre solo 1996 3m
135 Fantasie und Kanon für Klarinette solo 1996 ~ 9m
136 Klavieralbum 1996 ~ 17m
137 Veni, Creator Spiritus - Kammersinfonie 1996 20m
138 Secundum Scripturas - für gemischten Chor a cappella 1995 12m
139 Quintett für Fagott und Streichquartett 1995 23m
140 Das Universum - für Sopran (Tenor) und Violoncello nach einem Gedicht von Maria Simon-Sagl 1995 3m
141 Konzert für zwei Klaviere und Orchester 1995 35m
142 Zyklen - (Cycles and Centres) 1995 8m 30s
143 Sonate für Altsaxophon und Klavier 1995 23m
144 Agnus Dei - für sechsstimmigen gemischten Chor a cappella 1995 4m
145 Oktett für Klarinette, Horn, Fagott, 2 Geigen, Bratsche, Violoncello und Kontrabaß 1995 10m
146 Toccata für Bläserensemble und Schlagwerk 1994 12m
147 Ödipus - Kammeroper 1994 1h 20m
148 Auflösung - Bild 1994 3m
149 Variationen für Klavier zu vier Händen 1994 7m 30s
150 quasi una passacaglia - für Klavier und Orgel 1994 8m 30s
151 Das Universum - Bild für Sopran oder Tenor und Violoncello 1994 3m
152 Dances in the Ether - 2 symphonische Sätze für Kammerorchester 1993 17m
153 Andante D-Dur aus der Klaviersonate A-Dur D 664 - (Franz Schubert), Bearbeitung für Streichorchester 1993 5m
154 Sonate für Violine und Violoncello 1993 10m
155 Kanon, Rezitativ und Gigue für Kontrabaß solo 1993 5m
156 Arioso für Oboe und Harfe 1993 5m 30s
157 4 Inventionen für Altblockflöte und Viola 1993 5m 30s
158 Quartett für Trompete, Posaune, Klavier und Schagwerk 1993 8m
159 2 Gesänge für Sopran, Violine und Klavier - nach Elementarphantasien von Christian Morgenstern 1993 6m 10s
160 Ave Maria - für gemischten Chor a cappella 1993 4m
161 Gebete der Welt - für Soli, Chor und Orgel 1993 21m
162 2 Gesänge nach Elementarphantasien von Christian Morgenstern für Sopran, Violine und Klavier 1993 6m
163 3 Kanons für 3 Flöten 1992 5m
164 Ad te, domine - Psalm 27 für Soli, Chor und großes Orchester 1992 12m
165 2 Kanons für Violoncello solo 1992 3m 20s
166 3 Studien für Saxophonensemble 1992 5m 30s
167 Kanon dreistimmig 1992
168 Konzert für Saxophonensemble 1992 14m
169 Kanon dreistimmig für Flöte und Violoncello 1992
170 Kanon zweistimmig für Flöte, Violoncello und Klavier 1992
171 46. Psalm für Sopran, Orgel, gemischten Chor und fünf Instrumente 1992 5m 15s
172 Sonate für Trompete und Klavier 1991 8m
173 In der Ewigkeit des Augenblicks - Scenic symphony based on the story "Adalbert's Fable" and letters and poems by Adalbert von Chamisso for two tenors, three speakers, chamber choir and 26 solo instruments 1991 35m
174 Sonate für Violoncello und Klavier 1991 10m 30s
175 5 Momente für Streichsextett 1991 8m
176 Trio für Flöte, Bratsche und Fagott 1991 4m 30s
177 quasi una passacaglia 1991
178 Konzert für Streicher 1991 10m 30s
179 Sonate für Trompete solo 1990 4m
180 Sonate für Violine 1990
181 Konzert für Saxophonquartett und Streichorchester mit Schlaginstrumenten 1990 14m
182 Variationen für Cembalo 1990 6m
183 Kammersinfonie für zehn Instrumente 1990
184 Quartett für Flöte, Klarinette, Trompete und Klavier 1990 6m
185 Sonate für Oboe und Klavier 1990 7m
186 Variationen über 10 Haiku für Fagott solo 1990 8m
187 Variationen und Lied für 3 Flöten 1990 5m
188 5 Aphorismen für Klavier 1989 4m
189 Streichquartett 1989 12m
190 1. Sonate 1989 6m
191 Akkord für Klavier 1989
192 2. Sonate 1989 5m 30s
193 Konzert für Klavier und Streichorchester 1989 12m
194 Hiob - Oratorium 1989 50m
195 Verworrene Pfade - 6 Liebeslieder nach Epigrammen von Johann Wolfgang von Goethe 1989 6m 30s
196 3 Capricen für Flöte solo 1989 5m
197 Sonate für Violoncello solo 1989 8m
198 Trio Nr. 1 für Violine, Violoncello und Klavier 1989 13m
199 3 leichte Lieder - für Singstimme und Klavier nach Gedichten von Klausjürgen Wussow 1989 4m
200 4 Capricen für Trompete solo 1989 5m
201 Verworrene Pfade - 6 Liebeslieder nach Epigrammen von Johann Wolfgang von Goethe für Tenor oder Sopran, Violoncello und 2 Gitarren 1989 6m 30s
202 Konzert für Saxophonquartett 1988 10m
203 Präludium, Fuge und Scherzo für zwei Flöten 1988 5m
204 Solo für Altflöte 1987 6m 30s
205 Variationen für Klavier 1987 6m 30s
206 Variationen für Sopranblockflöte 1987 3m
207 4 Chorstücke nach Epigrammen von Goethe für gemischten Chor a cappella 1987 5m
208 Orgelsolo 1986 15m
209 Bläserquintett 1986 5m
210 6 Inventionen 1986 6m
211 Zwei Sätze für Streichorchester 1986 6m 30s
212 Konzertstück - für Flöte, Klavier und zwei Schlagzeuger 1985
213 Szene 1985 6m 30s
214 Zwei Sätze für Streichquartett 1985
215 3 Studien für 2 Trompeten 1985 4m
216 Rondo - für Singstimme und Klavier 1985 4m
217 Drei Studien für zwei Trompeten 1985 4m
218 Präludium für Trompete und Orgel 1984 5m
219 Duo für Flöte und Klavier 1982 11m
220 Rhapsodie für Klarinette solo 1982 5m
221 Trippelkonzerto - für Klaviertrio und Orchester

General Information

Date of Birth:  28. September 1962
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Wolfram Wagner was born in 1962 in Vienna. He studied composition in Vienna, London and Frankfurt. He has received several awards and distinctions, including being the winner at the international Anton Bruckner composition competition in Linz in 1997 and the Publicity Prize from Austro Mechana in 1995. In 1993 he was composer in residence at the Academy of St. Martin in the Fields, London.
He lectured on music theory and composition at the University for Music and the Performing Arts Vienna, was a guest lecturer at universities and conservatories in Paris, Amsterdam and Greensboro, USA.

 

He has composed many works on commission (three operas, three oratories, one ballet, orchestra pieces, choir work, chamber music and songs, among others) for Wiener Musikverein, Wiener Konzerthausgesellschaft, and Academy of St. Martin in the Fields, Carinthian Summer, Europäischer Musikmonat Basel, and New Opera Vienna. Performances have been with Vienna Radio Symphony Orchestra, Residence Orchestra The Hague, Ensemble Kontrapunkte, Haydn-Trio Wien, Küchl-Quartett Wien, Artemis Quartett Berlin, Wiener Kammerchor, Wiener Singverein, Christian Altenburger, Ernst Kovacic, Wolfgang Panhofer, Milan Turkovic, etc.

 

Performances and radio broadcasts have taken place in many European countries, including in the USA, South America, India and Japan. He has recorded several CDs (Austrian Broadcasting Corporation Edition Zeitton, etc.). Publishers include: Doblinger, Helbling, NÖ Musiked, apoll edit., edit. contemp art.

 

Wolfram Wagner, 2006

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1977 - 1985

lessons with Louis Riviere

1980 - 1987

composition

1984 - 1992

music education, instrumental music education with flute and piano

1985

diploma

1987

diploma composition

1987 - 1989

guest student of composition

1990 - 1992

post-graduate composition-studies (Robert Saxton)

1991

guest student of composition

1992

diploma in music education, instrumental music education, Master of Arts

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1992

ever since lecturer for composition and music theory

1992 - 1993

composer in residence

guest lectures at the Conservatory Paris and at the universities in Amsterdam and Greensboro/USA etc.

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1991

performance of the third part

1991
1993
1995

European Symposium for Choir Music

1996
1996
1997

Great choirs of Europe: Copenhagen, The Haag

1998

Festival of Central European Culture, Purcell Room

1999

Jeunesse tour; performances in Linz, Graz, Zwettl, Innsbruck and at the Musikverein Vienna

1999
2000

performances in Berlin (Konzerthaus), Hannover (Expo), Amsterdam (Concertgebow)

2000
2000

European Broadcasting Union - concert, "Lichter der Nacht" for soprano and string quartet

2004

Bulgarian Days of Austrian Music

2004

guest performance at the Bratislava National Theatre

2005

Austrian Academy of Sciences Vienna, Festsaal

2007

Warsaw Autumn, Warsaw: portrait concert, performance of various pieces including

2008

Verdehr Trio

2008
2008
2010
2010
2011
2011
2011
2012

performances and radio-recordings in many countries of Europe, in the USA, South-America, India and Japan

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1986

promotional composition award for "Szene" for orchestra

1991

Intercollegiate Composers Award: Second Prize

1992

composer in residence for the piece "Dances in the Ether" for chamber orchestra

1993

promotional award for composition

1993

state scholarship for composition

1995

Publicity Award for composition

1995

Publicity-Award

1996

commendation for "Oktett"

1997

winner of the Anton-Bruckner-Composition-Competition, Linz

1999

promotional music award 1998

1999

second prize (no first prize was awarded) at the Anton Bruckner composition competition

2008

recognition award for music

Description of Style

It is my goal to harmonize a highly emotional and formal density. My pieces are often based on strictly formal, tonal, metric, even mathematical concepts, whereas other works are composed very freely. Direct expression is just as important for me as attention to the special sound and technical possibilities of the instruments, which gives some pieces, especially those for soloists, a virtuous character.

 

Wolfram Wagner, 2006

Press Reviews

2007

Already the classically slow, lament-like introduction of the nearly half-an-hour-long violin concert of Wagner's demonstrated the technical qualities of the composer, and this prodigiously conventional (literally) piece also has a post-romantic imprint throughout. Phrases of dominant rhythm escalated and sometimes took on film music-like touches. The treatment of the solo instruments concentrates on exhaustively employing its entire range of sound; the composer does not use modern effects but gives the soloist a possibility to express him or herself through cantilevered cadences. (Remark: violin concert) 

 

19. May 2005

Wolfram Wagner's Sonata is an explosion of fast bowing, bright textures, broad dynamics and ear-catching effects. (Remark: sonata for solo violoncello, Austrian Cultural Forum New York) 

New York Times 

 

5. December 2004

Wolfram Wagner's songs cast two-word lines in music slightly tuneful and racing at Indy speed. (Remark: lieblose - Liederzyklus, Austrian Cultural Forum Washington) 

Washington Post 

 

10. August 2000

Mathematically constructed, heavenly music set up against impulsive and rhythmically purposeful, earthly sounds. (Remark: Symphonia, Expo Hannover 2000) 

Hannoversche Allgemeine Zeitung 

 

14. June 1999

Starting contemplatively, the piece then gives way to a catchy, Eisler-like clarity in its treatment of the text with two highlights of powerful motion. (Remark: Der Demiurg - Vokale Elegie, Danube Festival) 

Die Presse 

 

19. July 1996

Devilishly good music. Wagner confirms having a "dramatic paw": the music depicts the scenes, makes their contents clear, accentuates, is catchy to the ear, is listener and also singer-friendly. (Remark: Wenn der Teufel tanzt, Carinthian Summer) 

Kronenzeitung 

 

5. July 1996

Strict, full of calm and balance, with sophisticated agglomerations of sound and a distinctive rhythm. (Remark: concert for two pianos and orchestra, Wiener Jeunesse Orchester) 

Wiener Zeitung 

 

2. July 1995

Honest, clearly understandable, deeply moving music. Music that reverberates, that is magical. A rainbow of sound as a token of freedom. (Remark: Gebete der Welt, Augustinerkirche Wien) 

Österreichische Musikzeitschrift (Rainer Hauptmann) 

 

4. October 1993

Euphorically dancing rhythms and resourceful deployment of the basic texture. (Remark.: Dance in the Ether, Academy of St. Martin in the Fields) 

The Times London 

 

1991

New inwardness; clear, straight, and unmistakeable. A music which is self-containing yet is does not close off the audience. (Remark.: Hiob) 

Österreichische Musikzeitschrift

Teacher of (Person)

Dedicatee of (Composition)