Photographer: Nikolaus Korab ©
Courtesey of Doblinger Musikverlag

Zykan Otto M.

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Fingierte Zusammenhänge/Bilder einer Ausstellung - Eine Zusammenstellung von Werken aus den Jahren 1967-1997 1997 1h
2 Wanderers Nachtlied - für Chor, Tonband und Streichquartett 1996
3 Trio - für Violine, Violoncello und Klavier 1996 8m 30s
4 "G"-kettet 1996 - 1997 ~ 30m
5 Stattgespräche - Szenische Aktion für Schuljugend 1995 25m
6 Odysseus - Ein Landschaftstheater an der Donau 1994
7 Wahr ist, daß der Tiger frißt - Choroper 1994 45m
8 Mesmer - music for the hollywood production 1994
9 Eröffnungsritual 1993
10 Und meine Geschichte - Eine Biographie 1990 1h 20m
11 Raum-Spiel 1989 8m
12 Maß für Maß - Peripathese. Störaktionen zu William Shakespeares gleichnamigem Stück 1989
13 Als er vom Himmel fiel - Erzählendes Sprachspiel 1989
14 Strudlhofstiege - music for the cinematization of the aponymous novel by Heimito von Doderer 1988
15 Engels Engel - Szenisches Konzert 1988 25m
16 Klägereien. - Soloperformance 1988 5m
17 Hamlet - Bühnenmusik zu William Shakespeares gleichnamigem Stück 1985
18 Hochzeit - Bühnenmusik zu Elias Canettis gleichnamigem Stück 1985
19 Das große Welttheater - Bühnenmusik zu Caldérons gleichnamigem Stück 1985
20 Die Orgel der Barbarei 1984
21 Drei Streichquartette 1984 10m
22 Krüppelsprache 1984 20m
23 Pars pro toto - Kammermusik 1983
24 Gelenkte Improvisation 1983
25 Auszählreim - Sprechstück 1983 5m
26 Illustriertes Klavierstück 1983
27 Etwa drei Klavierskizzen 1983
28 Kinderreim 1983 5m 30s
29 Cellokonzert 1982 35m 50s
30 Stein der Weisen - TV-Werbespot 1982
31 Vibraphonstück 1982 12m 50s
32 Kunst zum Überleben - Performance auf musikalischer Basis mit theatralischen Beiträgen 1982 45m 45s
33 Kunst kommt von Gönnen (III) - television self-portrait 1982 47m 59s
34 Quodlibet 1981
35 Inszene 3 - Chorstück 1981 20m
36 Kunst kommt von Gönnen (II) - Oper 1980 38m 30s
37 Exit - nur keine Panik - music for the eponymous film by Franz Novotny 1980
38 Ausgesucht Freundliches - Konzert 1979 34m 45s
39 Peripathetisches zur Lage 1978
40 Symphonie aus der heilen Welt - Ein szenisches Konzert 1977 1h 10m
41 Trio für Violine solo 1977 8m 30s
42 Satz für Streichquartett - aus der "Symphonie aus der heilen Welt" 1977 10m 25s
43 Konzert für Violine kommentierenden Komponisten und Orchester - aus der "Symphonie aus der heilen Welt" 1977 17m 25s
44 Staatsoperette - television film together with Franz Novotny und H. Preiner 1976 12m 5s
45 Nachtstück für ein Schiff 1975 7m 35s
46 Porträtfilm Dieter Kaufmann 1975
47 Lehrstück am Beispiel Schönberg - concert including film 1974 27m - 1h 13m
48 Eingreifen heißt Ordnen - TV-Werbespot 1974
49 Hausmusik - television film 1974 3m
50 Verborgene Erinnerungen 1973 20m
51 Genoveva und die Meistersinger - Peripathese 1973 1h 20m
52 Passionsmusik - for the television portrait about Gerhard Schmidinger and the boxer Hans Orsolics 1973 27m 51s
53 Staatsmusik oder: Die unscharfe Erinnerung des Herrn Zykan - television film 1971
54 Fünf Aphorismen nach Friedrich Achleitner 1971
55 Rondo: Alles ist Musik, was nicht Gymnastik ist 1971 15m
56 Koloriertes Klavierstück 1971 8m
57 Szene der drei Herren "Verschnitt" - TV-Werbespot für Humanic, mit H. G. Haber 1971
58 Alpenjägerlied 1971
59 Schach dem Herztod 1971
60 Die Wiener Schule - film 1971 29m 21s
61 Kurze Anweisung für Orchester 1970 4m
62 Miles Smiles 1970 4m 50s
63 Kunst kommt von Gönnen (I) - Verschnitt aus Arbeiten 1970 - 1977 28m 35s
64 Fünftes Nachtstück an sich 1969 5m 15s
65 Inkubation und polemische Arie 1969 4m 10s
66 Übungen zur Lockerung des Publikums - Peripathese 1969
67 Endlich war der Notstand da - Chansons nach Steiger 1969 4m 30s
68 Chansons - nach Gedichten von Schizophrenen 1968
69 Inszene 2 1968 10m
70 Vier Nachtstücke 1968 7m 30s
71 Inszene 1 1967 10m
72 Sonate für einen Vortragenden 1967
73 Sechs Chansons - nach Gedichten von Jacques Prévert 1967 16m
74 Drei Chansons - nach Texten von Manikern 1967
75 Alexandergedichte 1967
76 Zwei weitere Chansons 1967
77 3x4 Gedichte - von Josef Guggenmos, op. 3 1967
78 Singers Nähmaschine ist die beste - Oper oder Ode oder Opernode. Peripathese 1966 25m
79 Zwei ähnliche Stücke 1966
80 Schön der Reihe nach 1966
81 Hymne AEIOU 1966
82 Kammermusik für zwölf Instrumente und was daraus wird 1965 ~ 8m
83 O, Santa Caecilia und andere Pechvögel 1965 12m
84 Sechs Chansons, die keine sind 1965
85 Nachtstück für meine Frau 1963 2m
86 Kryptomnemie - für Bläser, Schlagzeug und Klavier 1963 16m 38s
87 Salzburger großes Weltheater - Bühnenmusik 1960 30m
88 Gold - music for a animated cartoon 1959
89 Klavierkonzert 1958 15m
90 Elsa, die Mörderin - Lied 1958 2m 30s
91 Sonate - für Violoncello und Klavier 1958 9m 40s
92 Streichquartett 1958 7m
93 Kleine Suite - für Gitarre 1958 8m
94 Sinfonietta 1958 12m
95 Sonatine - für Klavier 1958 5m
96 Variationen über ein eigenes Thema 1956 7m 1s
97 Suite - für Cembalo 1956 7m
98 Wiegenlied - für Sologitarre 1956
99 Variationen über ein französisches Volkslied 1956
100 Stücke für Eva-Maria 1956
101 Zwei Klavierstücke 1956
102 Suite - für zwei Blockflöten und Gitarre 1956
103 Präludium und Fuge 1956
104 Lieder nach Josef Enengl 1956 2m 40s
105 Opus 1 1942
106 Unbeantwortbare Frage
107 Was ich komisch finde an der Musik
108 Place du Caroussel - Chanson 3m
109 Drei Chansons - für Klavier
110 Computermusik
111 Fünf recht schöne Stücke - für Klavier 10m
112 Guggumer Zyklus
113 Lied vom Tod, von der Freude und der bittere ...
114 Zwei Lieder
115 Moderne Musik
116 Polemische Arie
117 Sirene und Duett
118 Verschnitt aus der "Staatsmusik"
119 Die Villa - Musik zu einem Fernsehfilm
120 Die Zukunft aus dem Kopf - Musik zu einem Fernsehfilm
121 Drehorgel
122 Song for Calles - Filmmusik
123 Wie schaust denn du aus
124 Das ist ein Kontrabass - für Gesang, Kontrabass und Klavier
125 Kammermusik - für 2 Stimmen
126 Räsonierer-Terzett
127 Zwei Sätze für Mob Art
128 Statement Kitsch 2m
129 Das mit der Stimme und mit dem Klavier

General Information

Date of Birth:  29. April 1935
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Date of Death:  25. May 2006
Place of Death:  Sachsendorf
Nationality: 

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1965

MOB art & tone ART: founder of the emsemble (together with HK Gruber, Otto M. Zykan)

1965

Salonkonzerte: founder (together with HK Gruber, Kurt Schwertsik)

1968

Paris, Berlin, Hamburg, Cologne, Salzburg, Vienna: first concert tour performing his own compositions

1970

recorded all of Arnold Schönberg's piano works

1970

last public piano performance

1971

Humanic Company: co-developer of the popular tv advertisement

1979

seminar lecturer on the subject "Crossing Boundaries in Art"

1986

Creative Sound Company: establishment of his own electronic studio

radio play music, stage music, film music, commercials

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
1968
1971

Experimenta Frankfurt

1974
1977

International Society for Contemporary Music - ISCM Austria World Music Festival

1979

Berliner Festwochen (successor: Berliner Festspiele)

1981
1985
1986
1997

Austrian contribution for the Prix Italia

1997
1997

various performances

1998

Berliner Festwochen (successor: Berliner Festspiele)

2004
2007

concert for violin and orchestra "Da drunten im Tale"

 

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1956

composition award

1957

Geneva Piano Competition: award

1958

International Darmstadt Piano Competition for Contemporary Music: first prize (Kranichstein music award)

1961

Innsbruck Youth Culture Weeks: composition award

1964

promotional award

1965

Viennese Art Fund: promotional award

1969

composition award

1979

promotional award

1984

recognition award

1989

Cultural Senat of Berlin: invitation

1990

culture award

1995

recognition award

Description of Style

It may be a consequence of a cross-border "outbreak tendency being my basic attitude" or a simple (political) response to the time of the Viennese School around Schoenberg, when people in my opinion knew too well , what was "relevant" - because of this there is an attitude which seems to be more contemporary to me, being one putting the execution forms of music (in concert business) in question. (For that one does only what inside the business still stays outside.) More and more it seems to me a question of moral and artistic integrity to be whether someone whose whishes and concerns fall prey or not to the commodity-cycle of endless (and endlessly following) (director's) interpretations - and thus to nothing else but commercial re-use.
And so I actually found myself already with my "opera" 'Singers Nähmaschine ist die beste' (1966) forced into the role of an interpreter of his own - back then things of personal concern to me seemed to be only executable by myself (not by others) - and thus being unable to publish any works. It is therefore unnecessary to enter into detail on individual pieces. Most are no longer available. Lost, discarded, illegible.

 

Otto M. Zykan, 1991

Press Reviews

14. October 2007

[...] It starts out quietly, becoming more and more dramatic, suddenly there are some meditative passages. But it is not only this in dramatic senses cleverly built huge discharge of sound and lyrical relaxation that characterizes this [...] work. [...] 

 Die Presse (Walter Dobener) 

 

16. June 2002 

Because of his various activities in the field of advertising Otto M. Zykan over the years has become a sniper when it comes to reach specific target groups. So it is not surprising, that even when it comes to the in terms of contemporary music rather uncooperative clientele such as the subscription audience of the Vienna Musikverein he had a veritable hit with the premiere of his Messe!. [...]

Der Standard (Peter Vujica) 

 

4. December 1997

[...] The four movements act out all variants of trigonal music-making   in a sophisticated way: From the aggressive against each other to autistic immersion to harmonious concord. But never the idea for the form of a movement will be coming from the outside. Because even if Zykan's regulatory hand is clearly noticeable, he yet pays respect to the musical material. [...]

Der Standard (Peter Blaha)

 

16. May 1994

[...] Ambiguous moralities, minimalism, absurdities and archaic phrases get entangled in virtuosicly presented light-heartedness. My compliments to the composer and the skill of the singer. [...]

Berliner Zeitung (Peter Buske)