Günter Kahowez
Registered as:
Instrument: piano, harpsichord

Kahowez Günter

Compositions

# Title Year of Originsort icon
1 Nachtmusik aus Longos - für acht Flöten, Klarinette und Klavier 1995
2 Strophen des Dzyan - für 21 Instrumente 1994
3 Feuerrose - für Streichquartett 1991
4 Mandala - Ein Zyklus für Klavier 1990
5 Chiron - Charon - für Violoncello und Klavier 1988
6 Zweites Bläserquintett 1982
7 Partita I - für Orgel 1981
8 Partita II - für Orgel 1981
9 Partita III - für Orgel 1981
10 Tripelpartita - für Orgel 1980
11 Mehrstimmige Weihnachtslieder & Quodlibets - Zwölf Lieder für gemischte Vokal- oder Instrumentalbesetzung 1980
12 Tempelmusik - für den Körper, die Seele und den Geist für 12 Instrumente 1978
13 Vogelhochzeit - Liedmotette für gemischten Chor a cappella 1978
14 Zwölf Volkslieder für gemischten Chor 1978
15 Zehn Volkslieder - für gemischten Chor 1978
16 Vier Kleinodien - für Gitarre solo 1978
17 Bardo I - Das unbegrenzte Licht - für Sprechgesang, Chor und Ensemble 1976
18 Elementalchemie - für Violoncello und Schlagzeug (ein Spieler) 1975
19 Bardo - Puls - Musik nach dem tibetanischen Totenbuch für elf Instrumentalisten 1973
20 Le tre isolate - für Flöte, Violine und Harfe 1972
21 Spektakel im Debakel - nach der Apokalypse des Johannes für vier Akteure und Tonband 1971
22 Spektakel im Debakel - Elektroakustische Musik für Tonband 1971
23 Der 53. Psalm - für zwei Knabensoli, drei Männersoli, Kinderchor und gemischten Chor, a cappella 1971
24 Zwei graphische Blätter 1970
25 El sol ha venido - Multimediales Kompositionsblatt für eine beliebige Anzahl von Akteuren und Instrumenten 1970
26 Klitsch, ein Kurconcert - für zwei Akteure, Fotograf und Amateurtechniker 1968
27 Palle - Palle - Ein sportives Bewegungsspiel für 3-5 Akteure 1968
28 Orgel für Orgel 1968
29 Zwei Visionen - für Gitarre solo oder für 2-4 Gitarren 1968
30 Polychromatische Passacaglia - für Orgel 1967
31 Mitologo - Figuren für Klarinette (oder Baßklarinette) solo und Sprechstimme ad libitum 1967
32 Sonate - für Klavier. Satz über ein Lied aus dem 16. Jahrhundert 1966
33 Plejaden I - Ein Zyklus für Klavier (2. Fassung) 1966
34 Liebesspiele - für Oboe mit Oboe d'amore und Englischhorn ad libitum (ein Spieler) 1966
35 Als wäre eine Sonate - für Cembalo 1966
36 Plejaden II - Sinfonisch-tachistische Malerei für Klavier und 61 Orchesterspieler 1966
37 Sérénade à trois - für Oboe, Klarinette in B und Klavier 1965
38 Serenade - für 16 Soloinstrumente 1965
39 Structures - für sechs Instrumente 1965
40 Structures - für Orchester 1965
41 Sommerpoesie - Winterpoesie - für Sopran und fünf Instrumente nach Gedichten von Waltraud Seidlhofer 1965
42 Frei werde ich sein - für Sopran und acht Instrumente 1965
43 Fantasiestücke - für Flöte, Violoncello und Klavier 1965
44 Vexilla Regis - Motette für gemischten Chor a cappella 1964
45 Ouvertüre und Pantomime - für Orchester zu August Strindbergs "Gespenstersonate" 1964
46 Vier Chöre - für gemischten Chor a cappella nach Gedichten von Joachim Ringelnatz 1964
47 Duale Ia, Ib, IIa, IIb - für Klarinette in B und Gitarre 1963
48 Kyrie I - für Vokaloktett 1962
49 Flächengitter - für Flöte solo 1962
50 Präludium - für Orchester 1962
51 Prolationen I - für Orchester 1962
52 Megalyse - Elektronische Musik 1962
53 Schichtungen - für Orchester 1962
54 Plejaden - für Klavier (1. Fassung) 1961
55 Drei kleine Klavierstücke 1961
56 Drei Sätze - für Klavier 1961
57 Erstes Streichquartett 1960
58 Klangrhythmen I-V - für Klavier 1960
59 Fünf Klavierstücke 1959
60 Erstes Bläserquintett 1959
61 Sonate - für Klavier 1959
62 Metamorphosen - für Klavier 1958
63 Zwei Lieder - für Altstimme, Violine und Klavier nach Gedichten von Georg Trakl und Jorge Guillén 1958
64 Kanonsuite - für Klavier 1958
65 Sonatine - für Klavier über einen Cantus firmus aus dem 17. Jh.,"Weiß mir ein Blümlein blaue" 1958
66 Variationen - für Flöte, Violine und Violoncello über das Volkslied "Tanzen und springen" (Ludwig Senfl) 1958
67 Mondromanze - für Bariton und Klavier 1958
68 Präludium und Invention - für Klavier 1958
69 Drei Inventionen - für Klarinette (in B) und Fagott 1958
70 Motette - über einen gregorianischen Choral für gemischten Chor a cappella 1958
71 Wintertod - Liedmotette für gemischten Chor a cappella 1957
72 Prolationen II - für großes Orchester
73 Auferstehung - Doppelchörige Motette a cappella mit Trompete(n) und Posaune(n)

General Information

Year of Birth:  1940
Date of Birth:  4. December 1940
Place of Birth:  Vöcklabruck
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Year of Death:  2016
Date of Death:  10. July 2016
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1957 - 1960
1957 - 1960

composition

1957 - 1960

music theory

1960 - 1966

lessons with Richard Hochrainer

1960 - 1966

electronic studio

1960 - 1966

composition

1960 - 1966

twelve-tone seminar

1961 - 1962

participation

1964 - 1967

participation

1966

graduation in composition with distinction

1969

participation

classes with Karlheinz Stockhausen, Olivier Messiaen, Mauricio Kagel, György Ligeti, David Tudor, Earle Brown

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1962 - 1964

drummer

1963

Kleine Zeitung: music reviews and archivist

1966 - 1969

New Ensemble Linz: piano player, harpsichordist and drummer, directed by Alfred Peschek

1969 - 1993

score writer and music corrector

1975 - 1980

Institute of European Studies: music lectures

1975 - 1980

Vienna International Music Center: music lectures

1977

music editor

1980 - 1982

head of editorial department

1993 - 1994

interim head of the compartment musical form and form analysis

continuation of the chair as full professor

teacher

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1966

culture award

1966

culture week award

1967

scholarship

1967

Belgium: first prize of an international composition competition

1967

Second Prize in composition

1968

culture week award

1969

organ award

1979

promotional scholarship

1982

promotional scholarship

1992

culture award

Description of Style

First chamber music works ("Wind Quintet", 1959, "String Quartet", 1960) are followed by serial pieces like the "Prolationen I" for orchestra or the piano cycle "Pleiades" based on rhythmic patterns, musical activities such as "Klitsch, ein Kurconcert", "Palle - Palle" and "Spektakel im Debakel", in parallel also strictly polyphonic compositions such as "Polychromatische Passacaglia" for organ or "Der 53. Psalm" for soloists, children's choir and mixed choir a cappella. The spiritual successors to the late work of Karl Schiske are compositions such as "Tripelpartita", "Zweite Bläserquintett" and the double choral motet "Auferstehung", which show Kahowez as a master of linear, often polythematic style formats, in which old occidental heritage blossoms into something new.
The composer's most characteristic works are supposedly "Bardo - Puls" and "Tempelmusik" for ensemble, "Prolationen II" for large orchestra, "Chiron - Charon" for cello and piano, "Feuerrose" for string quartet and finally the "Strophen des Dzyan" for 21 instruments. These pieces behold the aspects of a highly sophisticated, sonically subtle and at the same time detailed lovingly structured style brought to the highest perfection. Moreover, those works stand in the service of a philosophical, oriental and occidental spirituality and transcendental hopeful oriented reflection of existence and, as such, are precious testimonies of Austrian contemporary style in timeless art.

 

Thomas Daniel Schlee, 1992/1995

Teacher of (Person)

Librettist of (Composition)