Gilbert Klien
Registered as:

Klien Gilbert

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Fantasia e doppia Fuga für Klarinettenquartett 1976 - 1980 8m
2 Passacaglia für Klarinettenquartett 1972 8m
3 Wer sich die Musik erkiest - Liedkantate nach alten Texten für Soli, Kinderchor und Instrumente 1972 7m
4 Zwei Männerchöre nach Gedichten von Otto Borger 1970 7m
5 Notturno für Flöte und tiefe Bläser 1963 9m
6 Drei Lieder nach Gedichten von Josef Weinheber 1962 8m
7 Der Frühling - Kantate nach Gedichten von Anton Wildgans 1961 12m
8 Drei Lieder für Sopran und Klavier nach Gedichten von Rainer Maria Rilke 1960 16m
9 Visionen für Klavier 1959 11m
10 Der flandrische Totentanz - für Männerchor und drei Pauken 1958 12m
11 Sonate für Violoncello und Klavier 1957 22m
12 Drei Fugen für Streichtrio 1956 14m
13 Ouvertüre in d 1956 7m
14 Concerto - für Orchester 1954 19m
15 Divertimento - für Bläserquartett 1953 12m
16 Suite aus der Musik zum Nibelungendrama "Kriemhild" 1953 15m
17 Musik zum Schauspiel "Der Gefangene auf Burg Ems" 1952 17m
18 Musik zum Nibelungendrama "Kriemhild" 1951 30m
19 Ouvertüre im italienischen Stil 1949 8m

General Information

Year of Birth:  1929
Date of Birth:  8. July 1929
Place of Birth:  Hohenems
Country of Birth: 
Nationality: 

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1954 - 1955

accompanist at the opera school

1955 - 1984

head of the music department

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

numerous performances in Vienna, Zurich, Feldkirch, Dornbirn, etc.

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1976

honours for art and science

1979

appointment as professor

award for best student in composition at the University of Music and Dramatic Arts in Vienna

Rudolf-von-Ems-Medal

Description of Style

In his compositional style, Klien uses the traditional form in a modified way. His musical credo is the counterpoint, which absolute mastery he documented in his works like "Passacaglia for clarinet quartet" and in "Fantasia e Fuga doppia for String Quartet". On the basis of traditional achievements, his music encounters very personal areas.

 

in: New Vorarlberg daily, 08.07.1989