Ernst Kölz
Instrument: recorder
Category:

Kölz Ernst

Compositions

# Title Year of Originsort icon Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Kriegslied 1993
2 Pseudochinesische Lieder 1988
3 Ballettino per tre flauti dolci mit Schlagwerk ad lib. 1987
4 Visionäre Aphorismen 1984
5 Renaissancemusik zu "Egmont" 1981
6 Hamlet in Unterschlammdorf 1980
7 Kleines Wiener Halbwelttheater 1980
8 Wiener Depressionen 1979
9 Der wilde Jäger - Romantische Oper nach Franz Grillparzer 1979
10 Romeo und Julia 1979
11 Galgenlieder 1978
12 Gesang der Sirenen 1975
13 "Narrenweisheiten. Shakespeare monologue" - music for the film 1975
14 "Das kleine Pesttheater" - music for the film 1973
15 Valse triste perpétuel 1973
16 Essercizi per il flauto dolce 1972
17 Sei piccoli pezzi espressivi 1972
18 Wie dem Herrn Mockimpott das Leiden ausgetrieben wird 1972
19 Quodlibet 1971
20 Ein Freund der Wahrheit 1970
21 Spleengesänge 1969
22 "Die Moritat vom Räuberhauptmann Grasel" - music for the film 1969
23 "Woyzeck" und "Leonce und Lena" 1969
24 Margarete in Aix 1969
25 Die Wirklichkeit und was man dagegen tut 1968
26 Zum großen Wurstel 1968
27 Lumpazivagabundus 1968
28 Kleine Variationen über "La doulce saison" 1967
29 Ironimus 1967 - music for the film 1967
30 Celimar 1967
31 Szenen aus dem wirklichen Leben 1966
32 Drei Märchenbilder 1965
33 Suite nach alten Weisen 1964
34 Vier kurze Gesänge nach Gedichten von Joana Thul 1964
35 Moritaten 1964
36 Vorspiele zur Schallplatte "Villon" 1964
37 Schwarze Lieder 1963
38 Petites Nocturnes 1962
39 Fünf Hafisgesänge 1960
40 Aus dem Totentanz zu Lübeck 1960
41 Drei Tanzstücke 1959
42 Am Kanal 1958
43 Drei Gesänge des Alkaios 1958
44 Zwei Lieder nach Gedichten von Werner Riemerschmid 1958
45 Drei Gesänge nach Friedrich Hölderlin 1957
46 Mondbetrachtung 1956
47 Die grausamen Morgen 1956 - 1984
48 Durch den Schornstein 1955
49 Die Schaubude 1955
50 Emotion 1954
51 Die Lügen und Wahrheiten des Herrn Villon 1954
52 Zwei Tucholsky Chansons 1954
53 Zwölf diatonisch-pentatonische Praeludien 1953
54 Vier Tänze nach slawischer Art 1953
55 Die Tageszeiten 1953
56 Der Rattenfänger vom Magdalenengrund 1953
57 Pastorale 1952
58 Sonatina classica 1952
59 Drei Zaubersprüche aus dem Mittelalter 1952
60 Quartettino 1951
61 Sonate 1951
62 Suite 1951
63 Sechs Flötenweisen 1951
64 Tanzstück 1951
65 Sechs Lieder nach Gedichten von Gerhard Rühm 1951
66 Divertimento infantile 1950
67 Sechs Bagatellen 1950
68 Fragmente 1950
69 Partita 1950
70 Kleine Variationensuite für Violine solo 1950
71 Kleine Spielmusik 1949
72 Musik für Streichinstrumente 1949
73 Kleine Suite 1949
74 Partita brevis 1948
75 Zwei Sonaten im alten Stil 1945
76 Hexenlieder
77 Todtenkranz
78 Der Tod des Kleinbürgers
79 Sonett
80 Donauballade
81 "Die Leidenschaftlichen" - music for the title
82 Der Unstern
83 Der Bräutigam
84 Michels Abenteuer
85 Hamlet-Ophelia-Lieder
86 Karl-Valentin-Szenen

General Information

Year of Birth:  1929
Date of Birth:  26. January 1929
Place of Birth:  Vienna
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1944 - 1950

booksellers school

compulsory school

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1957 - 1969

freelance composer

1969 - 1975

recorder teacher

1975 - 1993

recorder teacher

employment in music publishing companies

recorder soloist

publisher of works from the 18th Century

concerts, radio and record recordings in Austria and abroad

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

Art Club Vienna

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1964

promotional award

1965

promotional award

1982

granting of professorship

2010

Honorary Cross for Science and Art

Description of Style

I compose according to my own rules. I use mostly reduced sound by reason of unison, often deliberately limited to certain intervals and accords. The decisive factor is always an incisive incursion in relation to Melos, rhythm and timbre. My music is primarily comply to my subjective ideas. The compositions are short and concise, the individual sentences or parts often aphoristic. In addition to piano and chamber music, I write mostly musical versions of texts, with particular attention to the rhythm of language. These musical versions are not to be understood as absolute music, but as an interpretation of the text. The style of my stage and film music is not only characterized by the time of origin of the piece and the time of the act, but also by the respective staging. 

 

Ernst Kölz, "Three questions for the composer," in ÖMZ, 38 (1983), Issue 3

Teacher of (Person)

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