Risgar Koshnaw
Instrument: lute

Koshnaw Risgar

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Rueda - für Ak-KURD-eon 1993 23m
2 Crei Tarichi 1991 7m
3 [ACHTUNG Titel besteht aus grafischen Zeichen; Quadrat mal Kreis = etc.] 1991 5m 30s
4 Die Geschichte vom Fischer und seiner Frau - Musik zum gleichnamigen Theaterstück nach dem Märchen der Gebrüder Grimm 1991 54m
5 Tu felix Austria. Die Heimat lädt dich ein - Musik zum gleichnamigen Theaterstück 1991 1h 3m
6 Halabjda, ein kurdisches Hiroshima - für Chor und Orchester 1990 6m
7 DF, DF + S durch W.E.T = H 2 - Ein elektronisches Stück für Programmusik [ACHTUNG: wie math. Formel geschrieben] 1989 20m
8 Sermannsarkos - für Laute solo, gewidmet meinem Lehrer und Helfer Hermann Markus Pressl 1989 4m 40s
9 Heimmusik M59 - Für ein Studentenheim als Andenken 1988 11m
10 Gulisarugerlinde - für großes Orchester und Oboe solo 1988 - 1990 ~ 29m
11 Seite der anderen Seite - Flötenquartett 1988 7m 30s
12 Lotto - Ein satirisches Stück für Nicht-Lotto-Spieler 1988 5m 10s
13 Wann? Oh Shiva - Ein Lied für Sopran und Klavier 1987 4m
14 Stimmungsmusik - für eine orientalische Laute (Oud) 1987 1m - 10m
15 Überall - Ein theatralisches Musikstück für Trio 1987 12m
16 Bade Uni - für Chor a cappella 1987 6m 30s
17 Lebendige Sonne - Ein Sonnengesang 1987 3m - 5m
18 Präludium zu einer imaginären Musik - Ein Stück für Klavier oder Computer 1987 5m 30s
19 Frühling in Kurdistan - Kammerstück für kleines Orchester, orientalische Laute und Synthesizer 1987 8m 30s
20 Inspiration eines gesunden Patienten - Satirisches Streichquartett mit Bildern, Texten, Noten etc., gewidmet allen Hochschulprofessoren 1987 5m - 2h
21 Schrei vierer verbrannter Dörfer - Streichquartett 1986 6m 30s
22 Solisodirimaso - Kammerstück 1986 5m
23 Ex U. G. Nr. 64000 - Etüde für einen Schlagzeuger 1986 3m
24 Pauanakani & Schaklawe - Bearbeitung zweier Volkslieder für Altsaxophon und Klavier 1986 8m
25 Hebeh - Bläserseptett 1986 7m
26 Oh du Heimat - Ein Lied für Sopran und Orchester 1986 6m
27 Fünf kurze Klavierstücke - Erduldung eines Mülles 1985 5m
28 Roulette - für Oboe und Cello 1985 3m - 5m
29 Mensa Fassade 1985 8m - 10m
30 Durch Babylons Ruinen - für fünf bis fünfhundert Orchesterspieler 1985 1m - 3h
31 Musik Futter 1985 3m - 5m
32 Herbst 1985 4m
33 Verkobe zu Erko - Bläsersextett für vier Klarinetten in B und zwei Baßklarinetten 1984 7m
34 Drei Lieder - für Sopran und Klavier 1983 5m
35 Für Haja - Ein kurzes Klavierstück 1983 3m

General Information

Year of Birth:  1952
Date of Birth:  1. July 1952
Place of Birth:  Schaqlawa
Country of Birth: 
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1968

first lessons and early compositions

1970

school leaving examination

1971 - 1977

Institute for Iraqi Melody Studies, Baghdad: oriental lute

1971 - 1977

Institute for Iraqi Melody Studies, Baghdad: oriental music theory

1977

Institute for Iraqi Melody Studies, Baghdad: graduation with distinction

1982 - 1989

composition

1990

graduation and master of arts

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1977 - 1981

Baghdad and Erbil: middle school teacher for lute and music theory

1979

First Kurdish Music Museum, Erbil: co-founder

1991

Theatermerz: collaboration

1995

Hospital of the Barmherzigen Brüder: music teacher

Ensemble SCURDIA: member

Iraqi Radio: presenter, music juryman and music critic

various concerts

production of two music cassettes of Kurdish folk music and original compositions

collection of Kurdish music instruments

academic disquisitions on Kurdish music

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

amongst others, with the group Risgar & Band in Germany, Switzerland, Italy, France, the Netherlands, Finland, Sweden, England, Greece, Turkey, Syria, Iraq, Spain, USA

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

Gleisdorf

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation

talent scholarship

talent scholarship

Description of Style

Music of two distant, but emotionally near musical cultures, the clash of two cultures, lute and zither, drums and timbals etc. A subtle sound painting, that ultimately shows how well familiar sounds (for example those of the ECM-School) scoop from foreign sources. My attempt, in contemporary music as well as in ethnical music, is to create a mix between the Kurdish and Austrian (European, Latinamerican) music, without building artistic boundaries. As I have been living in Austria for over fifteen years, it comes easy to me and is at the same time very interesting and amusing. My main focus is on improvisation. For me it is important to unite listeners from Oriental and European music into one audience.

 

Risgar Koshnaw, 1996