Wladimir Pantchev
Instrument: piano

Pantchev Wladimir

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Bosch-Mosaik I - für 7 Spieler 2008 13m
2 Bosch-Mosaik II - für Klaviertrio 2008 17m
3 Body Resonance - für Vocal und Instrumentalquartett 2008 15m
4 "Mozart-Unvollendete" - für 3 Klarinetten 2006 22m
5 Movements - für 6 Spieler 2005 13m
6 "Köleda" - für Ensemble 2005 13m
7 Notturno - für Trio 2004 10m
8 "Lalita Gesänge" - für Soloposaune und Ensemble (6 Spieler) 2003 13m
9 Krishna-Spiele - für Flöte und Ensemble (11 Spieler) 2002 10m
10 Konzert - für Trompete und Ensemble (19 Spieler) 2002 - 2003 25m
11 Konzertstück - für Kontrabass und Ensemble (8 Spieler) 2001 20m
12 Kleine Etüden - für Oboe und Klarinette 2000 10m
13 Zwei Klavierstücke 1999
14 Quartette - ein Zyklus von 16 Quartetten 1998 - 2000
15 Klavierquintett 1997 16m
16 Projekt - Wiener Walzer - für drei Quintette und ein Schlagzeug (16 Spieler) 1996 15m
17 An die Möwe - Kleines Poème für Sopran und Viola d'Amore 1996 4m
18 Hommage à Denisov - Quartett für Violine, Klarinette, Saxofon und Klavier 1996 16m
19 Streichsextett - für zwei Geigen, zwei Bratschen und zwei Violoncelli 1995 - 1996 18m
20 Spiele - für vier Klarinetten und eine Solo-Klarinette 1994 14m
21 Die Erschaffung des neuen Adam - (Dánov-Lieder). Kantate für zwei Frauenstimmen und 18 Instrumentalsolisten nach Texten der Bibel 1993
22 Trio - für Flöte, Geige und Cello 1992 10m
23 Wettspiel - für Streichorchester und Schlagzeug 1991 8m
24 Gesänge - für Mezzosopran und Instrumentalbesetzung (Blockflöte, Klarinette, Klavier und zwei Schlagzeuge), original nach Volkssagen aus Bulgarien 1990 15m
25 Augenblicke - Kantate für Sopran und zehn Instrumentalsolisten nach Gedichten von Christo Smirnenski 1990 17m
26 Konzert für Klarinette und Orchester 1989 25m
27 Konzert für Fagott und Orchester 1988 22m
28 Dom's Mezanínom - (Haus mit Veranda). Oper nach der gleichnamigen Erzählung von Anton P. Tschechow 1986 55m
29 Acht Romanzen - für Tenor und Klavier nach bulgarischen Gedichten 1985 18m
30 Schlamm - Oper nach der gleichnamigen Erzählung von Elín Pelín 1983 1h
31 In memoriam - für großes Orchester 1982 28m
32 Zehn Konzertstücke - für Orchester 1982 20m
33 Die Blumen der kleinen Ida - Kinderballett nach Hans Christian Andersen 1982 40m
34 Mondlieder - Eine kleine Kantate für Sopran, Flöte, Viola, Harfe und Klavier (nach japanischen und koreanischen Gedichten) 1982
35 Konzert für Flöte und Orchester 1981 24m
36 Impulse I & II - für Klarinette, Klavier und Schlagzeug (I) bzw. für drei Quartette (II) 1981 27m
37 Suite - für Brassquintett 1980 10m
38 Poème - für Cello und Kammerorchester 1979 17m
39 Der Wirrwarr - Oper nach dem gleichnamigen Schauspiel von Jordán Radítschkov 1979 2h
40 Toccatina und Wettspiel - für Klavier 1978 8m
41 Partita - für zwei Violinen 1977 23m
42 Stimmungen - für Solo-Flöte 1975 5m
43 Fünf symphonische Bilder - für Orchester 1974 19m
44 Sechs Stücke - für Cello und Klavier 1974 13m
45 Feuer und Licht - Kantate für Mezzosopran und Klavier nach Gedichten von André Bouché 1974 8m
46 Vier Musikstücke - für Baßklarinette und Klavier 1972 9m
47 Sonate für Klarinette und Klavier 1971 12m
48 Zwei Lieder - für Sopran und Klavier (nach französischen Gedichten) 1971 - 1990 5m

General Information

Date of Birth:  11. January 1948
Place of Birth:  Sofia
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Vladimir Pantchev comes from Sofia where he also underwent his educational training , he worked as an editor for a music publishing company and as a professor at the Music Academy, as well as conductor at the opera. From 1991 on he lived in Vienna. His works have been performed throughout Europe (Sofia, Vienna, Paris, Odessa, Moscow, Oslo, etc.), as well as at numerous national and international festivals.

 

Note for users:
The presented list of musical pieces comes without the numerous choral songs and song cycles

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1956 - 1963

children’s music-school

1963 - 1967

grammar school (music conservatory)

1967 - 1972

Music academy Sofia: conducting (Konstantin Iliev)

1967 - 1971

Music academy Sofia: lessons with Lüba Entschewa

1967 - 1972

Music academy Sofia: composition (Pantscho Wladigerov, Alexander Tanev, Wassil Kazandschiev, Konstantin Iliev)

1971

Music academy Sofia: diploma piano

1972

Music academy Sofia: diploma conducting

1972

Music academy Sofia: diploma composition

1986 - 1987

further studies with Edisson Denisov

1989

further studies with Friedrich Goldmann

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1970 - 1978

National-Operatheater Sofia: conductor

1974 - 1978

editor at a music publisher

1987 - 1991

Music Academy Sofia: professorship (chamber music for singers/piano-singing)

1992

ever since editor

1992 - 1993

répétiteur

1995

"Lilienfelder" summer academy: ever since directing a composition-class

1995

ever since directing a piano/singing class

1998

ever since vice-president

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation
2003
2004

Ex oriente Lux

2006

in the scope of the festival "Wean Hean": new versions of the Wienerlied

2007

New Music from Eastern Europe

2008

Portrait-concert on the 60th Birthday, performance of several works inter alia

various performances in: Vienna, Sofia, Graz, Lissabon, Moscow, Halle, Cologne, Oslo, Budapest, Michaelstein, Paris, Odessa, Salzburg, Linz, Wels, Pilsen

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1979

Competition of Langolen (Wales): Second Prize (choir music)

1983

Competition for New Symphonic Music (Trieste): Third Prize

2001

"Wiener Saxophon Tage" (Viennese Saxophone Days): compositoric prize for

Description of Style

Stylistically, I've already dealt  with atonal and serial composition methods in Bulgaria. Later, I worked with aleatoric techniques as defined by Witold Lutoslawski, before I turned to my current style which is based on modal principles. Currently, I am working with modal techniques, thereby using the compositoric principles of old Slavic church music on the one hand and Bulgarian folk music, especially folk songs, on the other hand. In my new compositions, I refer to Indian music traditions, both in substance and in form as well as in regard to harmony. In my compositions I attach particular importance to the thematic orientation. Based on this relevant point, all formal and technical components may evolve during the creative process. The inter-communicative dialogue with the audience in which the process of the performance should remain understandable and synchronous to the creative process, is also of great importance to me.

 

Vladimir Pantchev, 1999

Contact, Links

Language:  Bulgarian, German
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