Courtesy of Axel Seidelmann ©

Seidelmann Axel

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Tonga Concerto 2007 ~ 22m
2 3 Lieder - für Chor und Klavier (Instr. ad lib.) 2004 ~ 6m
3 Wiener Elegie 2004 ~ 6m
4 Li-Yin - Mandala für Flöte, Violine, Klavier 2002 ~ 13m
5 Évocations - für Klavierquartett 2001 ~ 13m
6 Monument I/II - für A.B. 2000 7m - 10m
7 Arioso - Streichtrio 1998 ~ 11m
8 Labyrinth - für fünfzehn Spieler 1995 ~ 16m
9 Hiob - Kirchenoper für sieben Solisten, drei Chöre, sieben Tänzer, Kammerensemble und Tonband 1994 ~ 2h
10 Anabasis - für Violoncello und Klavier 1992 ~ 12m
11 Die drei Erscheinungen von Atahualpas Geist - für Flöte und Schlagzeug 1992 ~ 10m
12 Oktett 1990 ~ 17m
13 Echodram - (Vincent van Gogh) für Violine und Violoncello 1990 ~ 8m
14 Stille Tage - Musik für ein Streichinstrument 1990 ~ 8m
15 Variationen für Saxophonquartett 1989 ~ 10m
16 Manamania II 1989 ~ 6m
17 Concerto per 13 1988 ~ 15m
18 Toccata - for five flutes 1988 ~ 10m
19 Metamorphosen - für Mezzosopran und Kammerensemble 1988 ~ 12m
20 Kleine Tag- und Nachtstücke - für Klavier 1988 ~ 10m
21 Percussion-Suite - für zwei Schlagzeuge 1988 ~ 20m
22 Wintermusik 1987 ~ 10m
23 Triangoloso - für ein Schlagzeug 1987 ~ 7m
24 Quartett für die vier Himmelsrichtungen 1987 ~ 10m
25 Duo für Violoncello und Kontrabass 1987 ~ 16m
26 Drei imaginäre Märsche - für Flöte und Violine 1987 ~ 10m
27 Manamania I 1987 ~ 6m
28 Die Macht der Dinge - Szenische Choretüden (Vokaltheater) nach Bildern von René Magritte für gemischten Chor a cappella 1986 ~ 35m
29 Notturno - für Klarinette, Violine und Marimba 1986 ~ 10m
30 Oiseaux - für Klarinette und Klavier 1986 ~ 5m
31 Solo für einen vergessenen Ton - für Marimba oder beliebiges Schlaginstrument 1986 ~ 10m
32 Vier Madrigale ohne Worte - für achtstimmiges gemischtes Vokalensemble 1985 ~ 20m
33 Farewell to India - für Violine und Viola 1985 ~ 18m
34 Intermezzo - für achtstimmigen Oberchor oder gemischten Chor a cappella 1984 ~ 3m
35 Liederliche Stücke - für drei bis fünf Violoncelli 1984 ~ 20m
36 Der bestechliche Hofrat - Liederliche Stücke für 3-5 Violoncelli 1984 ~ 18m
37 La notte - für Altsaxophon und Kammerorchester 1983 ~ 15m
38 Musik für bedrohte Gewässer - für achtstimmigen gemischten Chor a cappella 1982 ~ 10m
39 Die Vision 1982 ~ 10m
40 Marche triomphale et funèbre 1982 ~ 10m
41 Vier Märsche für das Wiener Gardebattaillon 1982 ~ 10m
42 Victimae paschali laudes - für achtstimmigen Doppelchor 1981 ~ 5m
43 Ego sum Alpha et Omega - für gemischten Chor a cappella 1981 ~ 10m
44 Serenade für Streicher 1981 ~ 15m
45 Orchestervariationen 1980 ~ 20m
46 Missa - für gemischten Chor a cappella 1980 ~ 20m
47 Die Stadt - Drei Bilder für acht- bis zwölfstimmigen gemischten Chor a cappella 1979 ~ 10m
48 Sonatine für Violine und Klavier 1979 ~ 10m
49 Nursery Rhymes - Neun englische Kinderverse für vierstimmigen gemischten Chor a cappella 1976 ~ 12m
50 Sonate für Violine und Klavier 1976 ~ 12m
51 Musik für allerlei Instrumente - (Orff-Schulwerk) 1972
52 Marsyas - Oratorium für gemischten Chor und großes Orchester ~ 25m
53 Sinfonia ~ 15m
54 Septett ~ 14m
55 Commercial Times - Parodie
56 Blues und Ragtime - für Klavier zu vier Händen ~ 6m
57 I Spaghetti ed i Soletti (Romeo und Julia) - Parodie
58 Buffalo Bill carrying a Buffalo Bell - Parodie für Schlagzeug
59 Der Traum des Intellektuellen - Parodie für Klavier
60 Fadesie - für Klavier (Parodie)
61 Heiße Zeiten - Parodie bzw. Kabarettnummern für drei Spieler
62 Quartett für vier Könige - Kabarettnummer für vier Violoncelli
63 La Siesta - Kabarettnummer für fünf bis sieben Akteure
64 Bunte Mädchen - Parodien bzw. Kabarettnummern
65 Eberndorfer Totentanz - ein Allerseelenspiel für 3 Sprecher, gem. Chor, Vokalensemble, Tänzer, 7 Instrumente und Tonband ~ 1h 10m
66 Traffic - pantomimisches Ballett für 1 Tänzerin, 6 Darsteller und weitere Personen ad lib., Klavier und Tonband ~ 40m
67 Der Schwanz des Pfaus - ein surreales No-Spiel für Stimme und Ensemble ~ 20m
68 Impromptu funèbre - für 16 Streicher ~ 13m
69 Eine kleine Streichmusik ~ 12m
70 Grande Berceuse et Rondes bizarres ~ 13m

General Information

Date of Birth:  13. October 1954
Place of Birth:  Linz
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1972 - 1981

various ensembles (such as with N. Harnoncourt, Tonkünstler-Kammerorchester, Haydn Orchestra, Wiener Barocksolisten)

1979 - 1981

violin teacher

1979 - 1981

violin teacher

1981 - 1992

Vokaltheater am Dramatischen Zentrum Wien: founder and director

1981 - 1992

conductor and ensemble director

1981 - 1992

state choir director

1981 - 1992

secondary school teacher for music and history

1986

co-founder of the composers' association

1988

founder and director of study subject "Tonmeister" (university-level sound engineering)

1988 - 1992

board member

1988 - 1992

board member, programming of "Long Night of Contemporary Music" at the Vienna Konzerthaus

1990 - 1992

director of the composers' association, organization of contemporary music concert series

1994

teacher of music theory

2001 - 2006

board member of the institute for composition and electro-acoustics

2002

ever since professor and board member of the institute for composition and electro-acoustics

international symposiums and courses for contemporary music and choir music, consultant for composition and sound engineering

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1982

Austrian Ministry for Education and Arts: state scholarship for composition

1988

promotional award

1995

culture award

promotional talent award

Theodor-Körner-Award

Description of Style

I feel inspired to compose music that is emotionally detectable, has a direct effect, is stylistically diverse and spontaneous. For me music has to be a sensual experience with characteristic ideas, specific sounds and sound effects with clear structural system. My works vary between drama and expressiveness on the one hand (influenced by Igor Stravinsky, Witold Lutoslawski, Krzysztof Penderecki, etc.) and poetry, contemplation, searching for silence on the other hand (influenced by Anton Webern, György Ligeti, William Killmayer, and also John Cage and the minimalists). Tonal inspirations also come from electronics (including the popular music sector) and non-European music.

 

Axel Seidelmann, 1990

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