Alexander Wagendristel
Instrument: flute

Wagendristel Alexander

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category Sheet Music Shop
1 Expo pieces 2010 13m
2 DOWN - für Klavier und Ensemble 2009 11m
3 Fortune cookie 2009 1m
4 Obsession 2009 13m
5 Phantom pain 2009 10m
6 Move 2009 10m
7 Glam 2008 12m
8 Stormy weather 2008 9m
9 Isle of noises 2008 12m
10 Hommage à Vinteuil 2008 6m
11 Insomnia 2008 11m
12 Orpheus 2008 3m
13 Hommage à Vinteuil 2008 6m
14 inscape 2007 ~ 15m
15 Banshee 2007 11m
16 Don't stop me now 2007 8m
17 Geübtes Herz 2007 7m
18 aSaKSa AksAk 2007 8m
19 Tree 2007 6m
20 Schweigen nimmt Wohnung 2007 10m
21 Train Chaser - für Orchester 2006
22 Love Train - für Violoncello und Sextett 2006 12m
23 Raising Hell - für großes Ensemble 2006
24 APERTO - für Flöte, Klarinette, Violine, Violoncello und Klavier 2006 10m
25 THREE DANCES - für Flöte solo 2006 10m
26 DRINK ME - für Mezzosopran, Flöte, Klarinette, Posaune, Klavier, Violine und Cello 2006 6m
27 Glam - für Trompete und Sextett 2005 13m
28 Fruit - für Altsaxophon und Ensemble 2005 15m
29 FUR - für Flöte, Bassklarinette und Klavier 2005 10m
30 ARC - Viertes Streichquartett 2005 11m
31 ROOT - für Bassklarinette, Posaune und Violoncello 2005 11m
32 SONGBOOK I - für Flöte und Klavier 2005 - 2006 25m
33 SWEET SUIT - für Violoncello solo 2005 15m
34 TIME / LINE - für Flöte solo 2004 8m
35 LEAR EAR - für Sopran, Klarinette, Marimba, Klavier, Violine und Viola 2004 13m
36 Wing - für Harfe und Orchester 2003 15m
37 meet the beat - for saxophone quartet 2003 11m
38 SHAKE - Kammerkonzert für 6 Instrumente 2003 - 2004 12m
39 Glee - für Klavier und Kammerensemble 2002
40 dOWNhILL - für Flöte und Oboe 2002 6m
41 MAGIC SQUARE DANCES - für Klarinette, Viola und Klavier 2002 11m
42 wald.lieder (ohne worte) - für Holzbläserquintett 2002 12m
43 TAILGATE - für Posaune und 5 MusikerInnen 2002 11m
44 SKY - für Flöte, Klarinette und Violine 2002 8m
45 CATCH - für 2 Bassklarinetten 2002 6m
46 TYPHON - für Klavier und Orchester 2001 17m
47 Games without frontiers - für Kammerensemble 2000 12m
48 Chorea 2000 12m
49 Split the Lark - für Flöte und Kammerensemble 2000 - 2001
50 SCHRITTWERK - für Flöte, Perkussion, Violine, Viola und Cello 2000 10m
51 CAKE WALK - für Streichquartett 2000 5m
52 IS THIS FROSTIER? - für Flöte, Vibraphon und Klavier 2000 12m
53 LIED DER LIEDER - für Sopran Flöte und Orgel 2000 10m
54 L'OMBRA MI ADUGGIA - für Flöte solo 1999 4m
55 FRENZY - für Klavier 1999 8m
56 URSPRUNGZEUGNIS - für gemischten Chor und verstärktes Klavichord 1999 7m
57 URSPRUNGSZEUGNIS - Fassung für Chor und Klavier 1999 7m
58 und ohne und 1998
59 Lullaby - für 3 mikrotonal gestimmte E-Gitarren und E-Bass 1998 9m
60 REICHERT '98 - für 5 Flöten 1998 2m
61 für 3 raben nr.9 - für Flöte, Klarinette und Akkordeon 1998 4m
62 ΑΛΦΑ - für Flöte solo 1998 2m
63 MONDTRÄUMERLIEDER - für Tenor und Klavier 1998 10m
64 3 LIEBESLIEDER - für Mezzosopran und Klavier 1998 5m
65 IRISCHE ENGEL - für Sopran und Klavier 1998 5m
66 The very first Soap Opera 1997 17m
67 Chimaera Ia - für Violine und Klavier 1997 11m
68 Ajàndèk - Fassung für Violoncello und Klavier 1997
69 wagneramente - für Flöte und Klarinette 1997 6m
70 MinonA - für Flöte, Violine, Viola und Violoncello 1997 - 1998 20m
71 Was denkt die Maus am Donnerstag - für Sopran, Violine, Violoncello und Klavier 1997 10m
72 Wie die Hinde lechzt - für Sopran, Bariton und Orgel 1997 10m
73 Was denkt die Maus am Donnerstag - Fassung für Sopran und Klavier 1997 10m
74 Des Löwen Geburtstag - für Sopran und Klavier 1997 2m
75 ΑΛΦΑ - für Oboe solo 1996 2m
76 Hörst du - Drittes Streichquartett 1996 11m
77 Beuschel verkehrt - für Orgel 1996 8m
78 Trauriger Dienstag, lustiger Freitag - für Violine solo 1996 3m
79 ... wir dachten an Händel, aber er verstarb mitten im Schaffensrausch - für Baritonstimme und Klavier 1996 9m
80 (") Symphony Nr. 2 (") - für 4 Soloschlagzeuger und Kammerorchester 1996 15m
81 Poetry and Grammar - für zwei Frauenstimmen und Klavier 1996 6m
82 Winterwind - für Sopran und Klavier 1996 6m
83 Chimaera I - für Violine und Harfe 1995 11m
84 Chimaera II - für Brass-Quintett 1995 11m
85 m'onde 1995 11m
86 onde - für Akkordeon solo 1995 2m
87 Lithium - für mikrotonal gestimmtes Cembalo 1995 6m
88 Ajàndèk - für Fagott und Klavier 1995 2m
89 The Bed Book - für Sopran und Klavier 1995 10m
90 Prélude ... Durchdringung - für Altsaxophon und Orgel 1995 3m
91 m'onde - 2. Fassung 1995 - 1996 12m
92 Ein Weillchen Musik 1994 7m
93 bonus tracks 1994 11m
94 ... und Ordnung keimt empor 1994 13m
95 Parasit - für Flöte solo 1994 9m
96 Ophelia - für Sopran und Klavier 1994 5m
97 saxoscope - für Altsaxophon solo 1994 6m
98 ΠΕΝΤΑΛΦΑ - für Solooboe und Streicher 1994 - 1996 15m
99 Kanaillenmusik - für Kammerensemble 1994
100 Fake Songs 1993 6m
101 Rain 1993 12m
102 Die Kirchenmaus als Hawaiimädchen 1993 11m
103 Die Liebe zu den drei Orangen - Singspiel in zwei Akten 1993 - 1994 2m
104 Tiefamt 1993 7m
105 Exorcism 1991 15m
106 ja und warum 1991
107 Halberfundene Begegnungen 1991 15m
108 Der Narr - Oper in 2 Akten 1991 - 1993 1m 45s
109 Doo's Nicks 1991 3m
110 No Reggae No Cry 1991 4m
111 Suoni reali - für 15 Solostreicher 1990 8m
112 Ringelnatz - für Sopran, Flöte und Klavier 1990 5m
113 zeichnen nach der natur - für zwei Klaviere 1990 8m
114 madness 4 every 1 1990 - 1991 8m
115 Und - für Saxophonquartett 1989 15m
116 Moments musicaux - für Klavier 1989 9m
117 Die abstrakte Braut - für zwei Multiinstrumentalisten (Flöte, Blockflöte, effects ...), 2 Yamaha DX7 (1 Spieler) und Schlagzeug 1989 13m
118 Zlyirr - für Chor a cappella 1989 4m
119 3 x 3 Bagatellen - für Flöte, Viola und Harfe 1988 10m
120 Textures - für zwei Klaviere 1988 5m
121 Pastorale hongroise - für Saxophonquartett 1988 2m
122 Präludium und Unfuge - für fünf Flötisten 1988
123 Zweites Streichquartett 1988 15m
124 Circular Framework - für Tonband 1988 9m
125 Après une lecture de Plenzdorf - für Klavier 1987 8m
126 Divertimento für zwei Flöten 1987 9m
127 Chants et cris - für Orgel 1987
128 ESKapaden - für zwei Oboen und Englischhorn 1987 10m
129 De Profundis - Kantate für Sopran solo, Bariton solo, gemischten Chor und 15 Instrumente 1987 15m
130 Quartett für Flöte, Violine, Viola und Violoncello 1987 10m
131 Ouvertüre für Orchester 1986 5m
132 Erste Symphonie - "Torso" 1986 20m
133 Eisblumen - für zwei Flöten, Violine, Violoncello und Klavier 1986 23m
134 Klaviersonate 1985 22m
135 Zwei Stücke für Klavier vierhändig 1985 8m
136 Danse infernale für Flöte und Klavier 1985 3m
137 Trio für Flöte, Viola und Harfe 1985 7m
138 Fanfare II - für zwei Trompeten, zwei Hörner, drei Posaunen und Pauken 1984 3m
139 An * - (Nikolaus Lenau) für Gesang und Klavier 1984 2m
140 Klaviertrio 1984 30m
141 Fantasie für Klavier 1983
142 Trio für Oboe, Klarinette und Fagott 1983 9m
143 Duo für Violine und Cello 1983 6m
144 Musik in einem Satz für Blasorchester 1983 8m
145 Vier kleine Klavierstücke 1983 8m
146 Messe 1983
147 Concertino für Flöte und Klavier 1983 8m
148 Variationen für Klavier 1983
149 Fanfare I - für drei Trompeten und zwei Posaunen 1983
150 Weihnachtsevangelium - für Flöte und Sprecher 1983
151 Nachtstück für vier Flöten 1982 6m
152 Sonatine für Flöte solo 1982
153 Sonate für Flöte und Klavier 1982 14m
154 Trio für Violine, Viola und Violoncello 1982 20m
155 Serenade für zwei Flöten, Oboe und Fagott 1981 15m
156 Scherzo für Flöte und Klavier 1981 3m
157 Erstes Streichquartett 1981 16m
158 Duo für Flöte und Violine 1980

General Information

Date of Birth:  23. March 1965
Place of Birth:  Vienna
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

 

Wagendristel received his first flute lessons in 1974 and studied between 1980 and 1990 at the Conservatory in Vienna. He studied flute with Werner Tripp and composition with Friedrich Neumann, Heinrich Gattermeyer and Erich Urbanner. In 1988 he visited the summer course in Darmstadt for new music and a masters class from Aurèle Nicolet. Between 1988-92 he was a member of the improvisations group “Things of Now” before he founded, together with Roland Freisitzer and Thomas Heinisch, the ensemble reconsil in 2002. A group that has been performing an important cycle at the Arnold Schönberg Center since 2007.

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1974 - 1980
1980 - 1988
1980 - 1990

music theory and composition (Friedrich Neumann, Heinrich Gattermeyer, Erich Urbanner)

1988

Helmut Lachenmann, Wolfgang Rihm, among others

1988

diploma with distinction

1988

master course (Aurèle Nicolet)

1990

degree in composition with distinction

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1986

ever since teacher at various music-schools around Austria

1987

first flute

1988 - 1992

Things of NowNow: member of the improvisation group

2002

founding and ensemble member; numerous compositions for the ensemble, whose repertoire focuses on contemporary and most recent music

2006

ever since also composer of musical-songs and arranger

Performances (Selection)

PeriodPerformanceCompositionOrganisationLocation

performances in USA, Russia, Germany, Italy, Switzerland, Slovenia, Czech Republic, Hungary, Egypt, Taiwan, etc.

Hörgänge Wien, Lange Nacht der Musik, and others

2010

creative director of the Austrian EXPO-pavilion along with Susanne Kirchmayr

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

works for several commissions

Sinfonietta Baden

hörrohr Graz

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1985

1st prize in composition competition "Neue Hausmusik"

1985

award winner at composition competition "Hast du Töne?"

1992

state scholarship for composition

1997

3rd prize at short opera competition

2001

1st prize at composition competition

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Description of Style

The basis of my musical thinking is the rhythm, which is either calculated mathematically or is structured as a free changing metre or polymetrically. Usually a combination of all three elements emerges, whereby permutations, an interlocking technique and (Stravinsky-like) continuations and working on the cell-like structure always provide for maximum flexibility. Predictability should be switched off as often as possible or the listener should be misguided. My melodic-harmonic thinking is also characterised by a similar ambiguity; here I often use artificial tonalities (through invented modes) or material which completes itself simultaneously to become twelve-tonal in total or another additive structure.

 

The harmonic possibilities range from a triad which is used in a traditional tonality-impeding combination, to clusters and noise-like sound agglomerations. In my newest works I use microtonality more frequently. Everything is conceived with vividness in mind and is also often connected with some humour. I would refer to my music as surreal, since I have been strongly influenced by Dada and surrealistic art and literature. Influences which one can recognise in my music are from Stravinsky, Messiaen, music from the Middle Ages, non-European folk music, jazz and rock, though these only find their way into my music in a subliminal way and are fully integrated into my personal style.

 

More recent works are based on a system of proportions which relates to the length of the pieces as well as the frequency of the notes used (based on overtones). As of 1994 influences and techniques from music commonly known as Avant-garde have prevailed in my work (a strong influence by György Ligeti could already be noticed in 1988/1989), the musical thinking of the post-war Ávant-garde also influenced my thinking in the meantime (also if this could sometimes not be heard). Much as it would have liked to it did not take over and I will apparently continue to lag 30 years behind music history in narcissistic profoundness, "vain listening to silence of general pauses" (quote from Franz Koglmann), the intellectual imposture of the third generation Avant-garde who controlled the scene in Vienna. Music can also be different (and in my opinion should be different!) from a self-adulation and complaint about the oh so terrible world.

 

My music is complex and strives to make an engaging and tangible statement.

 

Alexander Wagendristel, 1994/1997

Press Reviews

2006

And it seems to be his plan to turn the new sounds into moments of happiness for the listeners. The fact that writing music makes him as happy as listening to music does, is obvious when he begins to talk about it. He views his own mastery of composition in an unorthodox way and without blinders in any aesthetic direction. 

Zeitschrift der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien (Daniel Ender) 

 

10. April 1994

The composer Alexander Wagendristel bravely approached the fairy tale by Gozzi, rewritten by Thomas Strittmatter, and his music serves as a humorous background. In order for the piece to consider it an opera, he shamelessly and amusingly borrowed from everything that is good and popular.

Täglich Alles

 

1994

In his works he strives to achieve the greatest sense of tangibleness for the listeners and yet concentrates on extensive construction work.

ÖMZ - Österreichische Musikzeitschrift

Commissioner of (Person)

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