Erich Bauernfeind
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Instrument: guitar, piano

Bauernfeind Erich

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Rahmen-raum-musik - für Violoncello und Flöte
2 Lakonik für einen Katarrh-befallenen Sänger - Das letzte Stückwerk nach durchsungener Zeit; Kunstgriffliches Unvermögen einer stimmhaft-losen Ansicht mit Ausgang krank.
3 Chorstücke 1990
4 Es spukt 1990 7m
5 Impressionen für Klavier 1991 ~ 3m
6 When night turns into day 1991 ~ 4m
7 characters 1991 9m
8 Drei Lieder nach Gedichten von Georg Trakl - Liederzyklus für Bariton-Singstimme und Klavier 1992 ~ 20m
9 Kolorit-Koloraturen - Optographische Strukturen 1992 ~ 12m
10 Vater Bär - für Brass-Ensemble 1992 ~ 6m
11 Andante für Klavier 1993 ~ 4m
12 Michelle - für Brass-Ensemble 1993 ~ 4m
13 Zyklus für Flöte und Klavier 1993 ~ 13m
14 Mobile Reprisen - für Gitarre 1993 ~ 5m
15 Rhapsodie 1993 ~ 5m
16 Flötenquartett an Schneeweiß 1993 12m
17 Operativ: when I do count the clock ... 1993 11m
18 Lotung 1993 13m
19 Drei Szenen Vatertagsmusik 1994 ~ 5m
20 Nähe des Todes 1994 ~ 17m
21 skizzen an apokalyptik und augur 1994 ~ 3m
22 Schleife 1994 5m
23 Felder - Concertino an die Körperflüssigkeiten - Musik zur Ausstellung "Liebe noch, was Du dann zerstören mußt" 1994 8m
24 Blattspielpresse für Kübel und Flötisten - Eine Huldigung an die Heimat 1994 ~ 10m
25 Gesänge an die weiße Form 1994 ~ 9m
26 Freies Geleit 1994 8m
27 Liederzyklus - für Baßsingstimme und Klavier 1994 12m
28 Todesfuge - Konzert für Tenor, Horn und Streichorchester 1995 ~ 20m
29 alea and vacancy - Weggesänge auf Astralreisen - Konzert für Flöte, gemischtes Ensemble und Schlagwerk 1995 24m
30 Fluctuations - für variables Orchester und improvisierendes Schlagwerk 1995 20m
31 Typ-us I + II - Muster und Zufälle für Flöte, Klavier und Würfel 1995 10m
32 wir - Lied für Mezzosopran, Flöte und Klavier 1995 ~ 11m
33 Bitte kleide mich in Liebe - Lied für Mezzosopran und Baß solo 1995 ~ 5m
34 Dunkel, versunken, hinter mir ... - Lied für Bariton und Klavier 1995 ~ 1m 30s
35 Liederzyklus für Tenor solo - Lieder und Bildgesänge nach eigenen Gedichten für eine Ausstellung 1995 ~ 17m
36 Altarflügel-Ton-Anatomie - Muster und Anleitungen für Klavier (mit anatomischer Bildstudie) 1995 ~ 10m
37 Zeitreigen und Marginalismen - für Tenor, Mezzosopran und Flöte 1995 ~ 20m
38 Paraphras-masen - Variierbare, kanonische Leitmotive und Imaginationsgesänge für gemischten Chor, gelenkte Abläufe, Muster und Phrasen in Space-notation 1995 ~ 12m
39 Colormovens - Wege nach Maskenbild, clowneske Musikminiaturtheatralik für eine Ausstellungseröffnung 1995 ~ 10m
40 LiturgieBuntheitsJahreszeitRelation - Interaktive Farb-Formgesänge nach goldenen Schnittmustern für Solistin und gemischten Chor verteilt im Raum; vier jahreszeitliche Liturgiestationen 1995
41 dem morgenstern zuliebe - Liederzyklus für tiefe Stimme und Klavier nach Texten von Christian Morgenstern 1995
42 Blok-katus I - Elektroakustische Redundanzkomposition für DAT-Band/Harddiskrecording 1995 ~ 5m
43 orgOstarrich - Orgelkomposition für den St. Pöltner Dom anläßlich des Ostarrichi-Jubiläums 1996
44 EvolutOstarrich - Musiktheatralische Soundscape-Performance 1996
45 Amethos' Vrouwen - Intuitive Gesänge und Huldigungen der Frauen, die ich hatte ... 1996
46 Palus und Ametheus - aus dem imaginären Klavierzyklus Intuitiver Dauern Reichen Ins Wirbellosmeer Wenn Ratio Est In Hose Dick Und Fahl Des Professors Steckdosennase Schweinlich Lieb In Stockholm Einst FotZen Und Buttha ... 1996

General Information

Year of Birth:  1972
Date of Birth:  15. November 1972
Place of Birth:  Amstetten
Region of Birth: 
Country of Birth: 
Nationality: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1983

Bundesrealgymnasium Steyr: guitar lessons

1989

Bundesoberstufenrealgymnasium Linz, branch for performing arts

1990

jazz ensemble

1991

school leaving examination

1992 - 1996

music theory, composition

1992 - 1993

private composition lessons in Rome and Munich

1994

media and communication studies

1994

workshop-participation

1995

course in computer music and electronic media

1995

participation in the workshop "Töne setzen"

extraordinary studies in composition

painting studies in many cities of Europe and the USA

musicology, theatre studies

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation

exhibition activities as a painter (tempera, dispersion, acrylic, watercolor, mixed techniques, installations, objects)

projects with the goal to combine elements of painting and music, literature and theater ("action- and image-music")

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1992

talent scholarship of the Siegfried-Ludwig-Fund for university facilities in Lower Austria

1994

talent scholarship of the Siegfried-Ludwig-Fund for university facilities in Lower Austria

1994

composition award of the Casablanca Competition

1995

talent scholarship of the Siegfried-Ludwig-Fund for university facilities in Lower Austria

1995

First Prize in the composition competition

1996

promotional award

work scholarship

promotion for composition

culture award

award for art in the category music

scholarship

Description of Style

A description of my musical work must always be related to my artistic work, since in most cases the identification of concepts and principles are parallel to media, music and painting. I want to express this as a mirror of my individual status quo, particularly to see the task in the artistic work, the life, especially meeting life inherent principles of beauty and diversity, to pay homage to them, which implies that my art can never just be the activity of writing itself. It requires the vigilance of every day, every hour to get ahead in this. I can take any object, deal with it, try to understand it, put it away and create a distance to it, but then again later to recall it. But this time it may arise from the parameters of its own world. The actual work starts from here, formed and created into something completely new, "art is artificial", as Francis Bacon would say. In my most recent compositions, I try to engage the performer in the creative process, no matter if he is presented with space notation, has to implement optographic structures or has to orientate himself on a single image, word or even on a colour. It is a question of the degree of influence that the performer takes on the composition; the goal is to maintain maximum consistency.

 

Erich Bauernfeind, 1994