Reinhard Febel
Registered as: KomponistIn, AusbildnerIn
Genre: Neue Musik

Febel Reinhard

Compositions

# Title Year of Originsort icon Duration Instrumentation Category
1 Gespensterhaus - Ein Horrorbild. Kammermusiktheater 2006 40m
2 Klaviertrio Nr. 2 2006 18m
3 Frida - Ein Traumbild 2005 20m
4 Frankenstein 2004 30m
5 Grand Duo 2004 20m
6 Two Birds - für fünf Instrumente 2004 ~ 12m
7 Die Masken des Pierrot - für Frauenstimme und Klavier 2003 12m
8 Sphinxes - für Orchester 2003 ~ 20m
9 Drei Madrigale - für vier Solostimmen und Klavier 2002 20m
10 Shongololo - für zwei Concertinas und Live-Elektronik ad lib. 2002 ~ 20m
11 Lieder nach Texten und Melodien des Oswald von Wolkenstein - Studien für das Pianoforte 2002 ~ 25m
12 Wolkenstein - Lieder nach Texten und Melodien des Oswald von Wolkenstein 2002
13 Dodo - für Frauenstimme und Klavier 2001 5m
14 Drei Stücke - für Violoncello und Klavier 2000 16m
15 Fünf Stücke für Streichquartett 2000 20m
16 Lichtung 2000
17 Sieben Sonaten - für Klavier 2000 - 2002 ~ 37m
18 Zen and the Art of Piano Playing - Elf Stücke für Klavier 2000 - 2001 ~ 35m
19 Besuchszeit - Ein Spiel für drei Schauspieler und Musik 2000
20 Capitaine Nemo 1999 15m
21 Music for Piano I - Expanding Universe 1999 8m
22 Music for Piano III - Agitato barbaro 1999 5m
23 Sculpture/Motion Picture - Zwei Stücke für 19 Streicher 1999 ~ 21m
24 Sieben Choralbearbeitungen nach Johann Sebastian Bach - für Klavier zu vier Händen 1999 ~ 33m
25 Desert Inn - Hörspiel 1999 ~ 49m
26 Music for Piano II - Sur 1998 6m
27 Fantasie über ein Thema von Franz Schubert - für Orchester 1997 15m
28 Beauty - Musiktheater 1995
29 Percussion Book I - für Schlagzeug 1994 ~ 7m
30 Piano Book III 1994 ~ 19m
31 Vier Stücke für Violine und Orchester 1994 ~ 25m
32 Die vier Zeiten - für 4 Soli und gemischten Chor 1993 ~ 40m
33 Morels Erfindung 1993
34 Piano Book II 1993 ~ 20m
35 Winterreise - Liederzyklus für Altstimme nach Gedichten von Robert Walser 1992 ~ 18m
36 Piano Book I 1991 ~ 20m
37 Sekunden und Jahre des Caspar Hauser - Oper in drei Akten und neun Bildern 1991 - 1992
38 Jardín - für Orchester 1989 13m
39 Trio - für Violine, Violoncello, Klavier 1989 ~ 15m
40 Konzert für Klavier und Blasinstrumente 1988 25m
41 David und Gollert oder Die Orchesterprobe - Dramatische Szene für Baßbariton und Orchester 1987 20m
42 Der Zauberbaum 1987 ~ 30m
43 Impromptus 1987 25m
44 Nacht mit Gästen - Musiktheater 1987
45 Joker - für Sopran und fünf Instrumente 1986 18m
46 Auf der Galerie - für elf Stimmen, nach Franz Kafka 1985 16m
47 Sinfonie - für großes Orchester 1985 ~ 28m
48 Das Unendliche - für Mezzosopran, Bariton und Orchester 1984 16m
49 Tango - für Klavier 1984 ~ 5m
50 Euridice - Kammeroper nach Jacopo Peri 1983 1h 20m
51 Drei Lieder - für Mezzosopran, Sprecherin, Klavier und Tonband 1982 20m
52 Innere Stimmen - für Klavier 1982 30m
53 Kolomb - für Mezzosopran und Violoncello 1982 20m
54 Nocturne I 1982 20m
55 Nocturne II (Ruinen) 1982 ~ 20m
56 Konzert für Schlagzeug und Orchester 1981 37m
57 Polyphonie - für Violine 1981 7m
58 Polyphonie für Viola solo 1981 ~ 7m
59 Streichquartett 1981 ~ 27m
60 Variationen für Orchester 1980 ~ 14m
61 Charivari - für 15 Instrumentalisten 1979 ~ 15m
62 Etude d'exécution transcendante - für 14 Instrumentalisten 1979 13m
63 Auf Reisen - Sechs Kinderstücke für Klavier 1978 6m
64 Delta 1978 14m
65 Kaleidoskop 1 und 2 - für Klavier zu 4 Händen 1978
66 Sechs Bagatellen 1978
67 Klavierstück 1978 7m
68 Regionen 1978 25m
69 Sextett 1977 ~ 16m
70 Vier Etüden - für Klavier 1977 ~ 14m
71 Formation 1977 14m
72 I Poli 1977 15m
73 Ataraxie 1976 7m

General Information

Year of Birth:  1952
Date of Birth:  3. July 1952
Place of Birth:  Metzingen bei Stuttgart
Country of Birth: 

Education

PeriodEducationInstrumentTeacherEducation OrganisationLocation
1979

composition

1982

participating in courses for electronic music

Activities

PeriodActivityOrganisationLocation
1983

lectures, seminars, concerts in Argentina, Uruguay, Chile and Peru with the Goethe Institute

1983 - 1988

freelance composer in London

1987

film music for the TV movie "Der Zauberbaum" following a novel by Peter Sloterdijk

1989

University of Music and Drama Hannover: professorship for composition and music theatre

1993

University of Natal, Durban/South Africa: guest lecturer

1993

study visit in Cameroon

1994

Wellington, Auckland/New Zealand and Riga/Latvia: guest lectures

1995

Centro de Estudios Avanzados en Música Contemporánea (CEAMC): composition course

1995

La Paz/Bolivia: composition course

1997

Houston/Texas, Taipei/Taiwan and Kyoto/Japan: workshops and guest lectures

1997

professor for composition

2000

Hacettepe University: guest lecturer

2001

University Natal, Durban/South Africa: guest lecturer

2002

Conservatory Skopje, Skopje/Macedonia: guest lecturer

2003

Stellenbosch University, South Africa: guest lecturer

2005

University of Edinburgh: guest lecturer

2005

Centro de Estudios Avanzados en Música Contemporánea (CEAMC): guest lecturer

2005

Stellenbosch University, South Africa: guest lecturer

2005

master course in composition

2006

guest courses at the conservatories in Udine (Italy) and Sevilla (Spain)

Franz Liszt Academy of Music Weimar: guest lecturer

Commissions (Selection)

PeriodCommissionCompositionCommissioner (Organisation)Commissioner (Person)
1983
1985

commission for the Youth Orchestra of the European Community

1988

commission for the National Youth Orchestra for its twenty years' existence

Theatre Bonn

Awards

PeriodAwardCompositionAwarding Organisation
1979

scholarship holder of the Heinrich Strobel Foundation

1980

City of Bonn: Beethoven-Award

1980

composition seminar Boswil/CH: compositional award

1984

German Academy Rome Villa Massimo, Rome: scholarship holder

1984

Wilfried Steinbrenner Foundation: prize winner

1988

Künstlergilde Esslingen: Johann Wenzel Stamitz Award

1992

Federal State of Lower Saxony: Lower Saxony scholarship for artists

Press Reviews

12. May 2001

By using only woodwind, brass and percussion instruments, Febel created a versatile body of sound, into which he effectively melts a non-semantic choir. [...] Sometimes the music has lead in its veins, then petrol. It takes on familiar things in an alienated way, sounds, as well as tinny, mechanical rotations; thus generating an atmospheric pattern somewhere between different sound systems and sound continuums without using post-modern eclecticism. 

Süddeutsche Zeitung (Svenja Klaucke) 

 

30. March 1993

He accomplishes a lot with his acapella piece [note: "Die vier Zeiten"]: an unbelievably differentiated composed atmosphere for every "picture", rich in nuances and timbre. The choir sings without text, the four soloists intonate poems by Runge. [...] In this case, an advanced compositional technique served a quite melodious "realism", with Febel doing justice to the highly romantic model by Runge, who imagined an "abstract, quaint, fantastic-musical poem". At the same time, Febel caters to the listeners' greedily perked up ears with uttermost refinement. 

Die Zeit (W. Schwinger) 

 

1982

The German composer Reinhard Felbel (born 1952) must rank as one of the most widely and frequently performed younger composers in Europe today. Quantity of performances has seldom, however, been matched by quality. 

Tempo (Douglas Young)

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